1150x200-modo-header2-kopiera.webp

RE-building the future 2014/2015

« · 1624700 · » Till forumet

Sv: RE-building the future 2014/2015

Björn W:

Europa är så beroende utav rysk gas. Det kommer inte bli några sådana sanktioner förens det finns möjlighet för Europa att försörja sig själva med energi. Just därav sanktionerna är relativt milda och mest ett spel för galleriet.

Kommentera

NuMo: Med den oförändrade spelarbudgeten som det pratats om från Svartvadet ska vi ju åtminstone ha råd med 1-2 AHL-mässiga chansningar - men frågan är väl om man vill bränna de pengarna nu, eller vänta till nästa fönster och kunna gå all-in på att bränna allt på det som då finns på marknaden. I nuläget blir vi ju blåsta av banan på allt som rör sig, med tanke på att Skellefteå har väldigt stora hål att fylla och väldigt låga utgifter för sin nuvarande trupp.

Vill vi ha något innan säsongen bör vi alltså både bättre koll än vad vi hade på Hensick som människa, sommaren 2013. Vi måste dessutom hoppas på en agent som är oinformerad om Skellefteås problem. En bra AHL-spelare, med bättre karaktär än Hensick, gärna under 25 år och fortfarande vill utvecklas som dessutom har en ganska dålig/urusel agent. Det är min enkla kravspec, sommaren 2014. :)

En joker i kortleken är ju dessutom världspolitiken - vad händer med nuvarande och eventuellt ytterligare sanktioner mot Ryssland? Är en pompös hockeyliga något man fortsätter att hålla under armarna när man som oligark får likviditetsproblem och ens president bara är inne på populistisk politik som ska gynna honom själv på hemmaplan?

Marknaden kan vara en annan i nästa fönster, av många anledningar, och jag tror det kommer att hända ganska lite för vår del innan säsongsstart.

Det blir intressant att följa resultatet av Skellefteås skjut-på-allt-som-visar-sig-vid-horisonten-taktik och ur ett egoistiskt, kortsiktigt perspektiv - skönt för oss att vi inte har de ytterligare 10% tävlingsmatcherna som kommer med CHL-deltagande.

Kommentera

ULTIMAVICI:

Vi vill alltså ha en spelare som utför samma sak som Hensick gjorde ifjol. Ja då förstår jag vad du menar med att han inte blir så svår att ersätta.  Det känns som att begreppet att ersätta en spelare börjar få en annan innebörd än tidigare.

Själv har jag betydligt högre krav på ett spetsförvärv än att han skall ersätta Hensicks usla insats ifjol. Han skall vara minst så bra som de flesta trodde att hensick skulle vara, men som han inte levde upp till.

Kommentera

NuMo: Förväntningar är subjektiva och befängt att försöka ersätta! Vad spelare presterar på isen är däremot möjligt att ersätta i realiteten!
Kommentera

ULTIMAVICI:

Det är de förväntningar vi hade av Hensick som skall ersättas. Inte hans misslyckade insats.

Kommentera

Cyklob: Hensick blir väl inte så svår att ersätta? Välj valfri junior där och positionen är inte bara ersatt utan även förstärkt!
Kommentera

Det jag tycker man kan förvänta sig är att man ersätter Rehgr, Cumiskey, Tambelini,Hensick samt kabanov.

Hitills har man ersatt 2 spelare med Ahnelöv och nättinen. Men saknar 2 offensiva och en bra back. Annars så tycker jag man ska ge dom yngre mer förtroende. Men pengar måste det finnas spelare som kempe,forsberg tjänade betydligt mer en vad någon junior kostar så det borde finnas mer pengar att lägga på bra spelare i år en i fjol.

Får vi in 2 nya bra anfallare samt en bra back, så tycker jag man kan andas positiva vibbar kring detta lagbygge. Men då krävs det att man plockar in den här spetsen direkt och inte väntar till januari.

Kommentera

ULTIMAVICI:

Du kanske ska jämföra med laget som startade säsongen?

Andreas Salomonsson - Niklas Sundström - Per-Åge Skröder
Miloslav Horava - Per Svartvadet - Robert Döme
Pasi Tuominen - Oscar Steen - Peter Öberg
Mikael Pettersson - Mattias Hellström - Magnus Gästrin

Hans Jonsson - Adam Andersson (nu Adam Masuhr)
Mattias Timander - Tobias Viklund
Oscar Hedman - Tobias Enström

jämför det med detta

Gustav Possler - Mattias Ritola - Janos Hari
Per-Åge Skröder - Joonas Nättinen - Niklas Nordgren
Simon Önerud - Samuel Påhlsson - Adrian Kempe
Victor Olofsson - Christopher Bengtsson - Peter Öberg

Jonas Ahnelöv - Joonas Lehtivuori
Oscar Hedman - Nichlas Torp
Albin Carlson - Dennis Persson

Glöm inte att Possler inte spelat många matcher och har varit långtidsskadad, Ahnelöv är långtidsskadad, Hari är lat, Ritola vill inte dela med sig av pucken

Kommentera

S-vikaren: Det fanns de som var oroliga när detta lag sattes ihop! Boork tippade laget som sist innan säsongen!

Per-Åge Skrøder - Niklas Sundström - Kristian Kuusela
Andreas Salomonsson - Per Svartvadet - Justin Morrison
Mikael Pettersson - Oscar Stéen - Peter Öberg
Róbert Döme - Zdeněk Blatný - Miloslav Hořava

Tobias Enström - Oscar Hedman
Piere Hedin - Mattias Timander
Hans Jonsson - Adam Andersson (nu Adam Masuhr)
Tobias Viklund

Visst spetsades laget under säsongen, men kan vi inte vänta med att bedömma säsongens lag efter att de fått en chans att visa upp sig?
Kommentera

J F K:

"Att oroa sig, är som att sitta i en gungstol. Det ger dig något att göra, men det leder dig ingen vart."

Var positiva. :)

Kommentera

dav32: Det är givetvis möjligt att du får rätt, men känner mig positiv. Tänk också på att Modo ifjol fullständigt ändrade sitt sätt att spela från att vara ett ganska defensivt och tillbakadraget lag till att numera forechecka högt och aggresivt. Det tar nog ett år innan det helt sätter sig hos spelarna och att de vågar/orkar spela det spelet. Man verkar också ha skruvat upp intensiteten i försäsongsträningen där det tydligen är väldigt mycket tuffare än vad exempelvis Brynäs körde ifjol. Det verkar ha varit ett mål från Anders Forsberg redan ifjol, men att man ville göra det gradvis för att kroppen och knoppen ska orka med.

Sedan vet väl ingen hur det kommer att bli i slutänden, men jag är hellre positiv än en gnällkärring;)

Kommentera

dav32: Om du tittat bakåt och ser framtiden där så är det ju bara att beklaga!
Kommentera

J F K:Jag går inte in på att jämföra spelare o dess betydelse, men jag kan ej se ngn konstellation elr formation generera ett vinnande koncept med den coaching och oförmåga att nyttja givna chanser i matcherna, ta tillvara på "heta" spelare och klarade man inte av avläsa prob under en hel sässong, tror inte man ska begära mer av denna sässong heller.  Man är i avsaknad av kontinuitet som ger den trygghet ett famlande lag behöver.
Kommentera

J F K:  Ännu en gång får jag hålla med JFK! Bredden är riktigt bra i laget, det vi saknar är lite spets bara! Lätt att glömma hur det såg ut säsongen 2010/2011 då spetsen var grym men bredden obefintlig...
Med bra bredd kommer vi förhoppningsvis spela mer stabilt under längre perioder och slippa den berg och dalbana vi vant oss vid de senaste säsongerna med allt för djupa dalar!
Dessutom visar Modo upp ambitionen att bygga mer långsiktigt nu, vilket är enda sättet att åter etablera oss i toppen. Att skrika efter 10 nya världsspelare inför varje säsong och kräva guld är bara parodi!
Senaste säsongen kom vi på 4:e plats? Resultatmässigt i ett ekonomiskt perspektiv och det är där vi lägger grunden för att långsiktigt bli en framgångsrik förening! Låt Tex LHC mfl försöka köpa sig till framgång utan att fundera på ekonomin och var glada att Modo agerade med ansvar när de klubbarna går omkull om några år!

Redigerad kommentar

Kommentera

dav32: Jag tror att du har fel. Modo har i stort behållit många av de som var bra ifjol, men tappat flashiga affishnamn som egentligen inte var så bra på isen. Regehr och Cumiskey kändes kopiöst dyra i jämförelse med exempelvis Hedman. Tambellini och Hensick som inte alls tillförde så mycket. Man har Viktor Olofsson som har alla verktygen för att bli en stjärna och man får tillbaka bästa forwarden Possler som fått ytterligare en försäsong. Dessutom den av Barry Smith mobbade Skröder och en - äntligen - hel Nordgren.

Jag tror Modo kan slåss om topp sex faktiskt. Resterande lag ser inte fasansfullt mycket bättre ut.

Kommentera

Lill_hompa:Bästa inside info i dagsläge e att modo får förlita sig på att man kan knapra ngn P. då motståndarna inte har en av sina bästa dar elr så kan det stundom dyka upp ngn individuell prestation som genererar ytterligare hopp i all förtvivlan.

Kommentera

J F K: Håller med! Sen valde han även bort oss säsongen som var, personligen har jag inga problem med det, men tror ändå det spelar in då det blev som det blev! Men han får gärna förstärka oss på defensiven då han har alla redskap man kan önska sig av en offensiv back i SHL! Sen får han ju även möjligheten att skaka hand med Possler och be om ursäkt! :)
Kommentera

Atjoo91: Grymt bra back, men sannolikt riktigt riktigt dyr. Det känns osannolikt att vi skulle ha råd med honom, men om så vore fallet skulle jag bli oerhört glad. Tyvärr får vi nog gå ned ett par prisklasser för att hitta en back vi har råd med.
Kommentera

ULTIMAVICI: Vad tycker ni om Salmela som backvärning? För dyr? 
Kommentera

Lill_hompa: Ställ samma fråga till Svartvadet och han har heller ingen aning! Modo kommer presentera nästa nyförvärv så fort bläcket hunnit torka på kontraktet!
Kommentera

Amitiel: Har du nån koll när det är dags för Modo att presentera nån värvning officiellt snart, känns som det börjar bli dags ispremiären är ju runt hörnet!

Du som verkar ha bra insideinfo? :)

Kommentera

J F K:

Enkelt går dom till Modo är dom skandal spelare, går dom till annat lag är dom stjärnor :)

Kommentera

Amitiel: Hmm, när gick han från skadalspelare till stjärna???
Kommentera

Atjoo91: Skönt! Var ingen spelare jag sucktade efter!
Kommentera

Alltid intressant när aftonbladet och Expressen tävlar om dummaste titeln

Expressen kör på: rysk stjärna klar för SHL

och Aftonbladet kontrar med

Aftonbladet: Kabanov lämnar Modo för Skellefteå

Kommentera

ULTIMAVICI: Jaakola är klar för Jokerit. 
Kommentera

hanzon: Ska bli intressant att se hur han passar in i Skellefteås superdiciplinerade spel! Kan antingen hämma honom eller så ger de honom friare tyglar!
Kommentera

ULTIMAVICI:Kabanov klar för SAIK
Kommentera

J F K: Är på samma linje! Kabanov är endast intressant om han är förhållandevis "billig" det är ju inte tillnärmelsevis lika prioriterat att få in ytterligare en vinge då det finns gap på andra positioner! Dock håller jag det inte till 100% att han är förlorad än!

Vad gäller Nättinen har jag ruskigt dålig koll! Men kan han komma in som en produktiv spelfördelare blir jag både förvånad och ruskigt positivt överraskad!
Kommentera

ULTIMAVICI: Vad jag förstår så har Nättinen mer offensiva kvalitéer, men att han fastnat i ett fack på andra sidan pölen. Tanken är nog att om han bättrar på skridskoåkningen så blir det en offensivt väsentligt bättre playmaker än Påhlsson. Dvs, lite mer Sundström än Påhlsson över den killen.
Kommentera

ULTIMAVICI: Nope, det är inte en back ens.

Modo lär säkerligen vara och dra i flera olika spelare. Man är inte längst upp i näringskedjan ens i SHL, så spelare lär kunna dra till mellaneuropa, KHL och de nordamerikanska ligorna om de får bättre anbud. Därför måste man nog söka rätt brett och hoppas.

Kabanov fick ett mycket högre bud från Skellefteå och vips var han borta. Inte mycket att göra åt, men visst känns det synd när vi tog alla riskerna med killen och sedan kommer någon med en mycket större börs (och som är mycket desperatare) och snyter honom. Samtidigt var det väl egentligen så att ytterforwards är den plasts förutom målvakter där vi har det mest välbeställt så jag har föståelse för att man inte vill kasta ut hur mycket som helst på ryssen.

Kommentera

J F K: Glömde replikera om ditt inlägg ang. Nättinen! Jo tror också han är tänkt att axla centerrollen och då i andralinan. Det är bara det att jag inte får ihop det i lagbygget. Nättinen känns lite Påhlsson light och hade förstått den värvningen om Svartvadet lyckats få till ett 3 års kontrakt där tanken varit att långsiktigt ersätta just Påhlsson. Nu får man snarare hoppas att killen tar sjumilakliv produktionsmässigt, annars förstår jag inte alls den värvningen...
Kommentera

JFK: Du nämnde att du hört om en annan nationalitet! Är det gamla Luleåbacken Topi Jaakola? Iaf det jag kan bidra med ryktesvägen så är det iaf sagt..
Kommentera

Amitiel: Mitt tips är att glömma honom, har Modo visat intresse så är det borta nu! (Detta är typexemplet av spelare som fansen skriker efter men ska du locka över dessa spelare får du lägga fantasisummor i SHL mått mätt och det kommer snabbt märkas att det kostar mer än det smakar! Sen finns det delar av statistiken som är mindre smickrande! Men signar han för Modo så kommer jag bli näst intill lika förvånad som då Cumiskey skrivit på!
Kommentera

ULTIMAVICI:

Jo tror jag också men dom har visat intresse och har bra del kvar av spelar budgeten och konstigare saker har väl hänt men är väl större chans dom får in nån annan än honom.

Kommentera

Amitiel: Syvret skulle vara ett grymt tillskott men en totalt orealistisk värvning!
Kommentera

J F K:
Kan det nog bli vet bara att dom visat stort intresse sen betyder ju inte det att dom lyckas övertala honom:)
Kommentera

Amitiel: Hörde något om en annan nationalitet jag , men det låter bra Amitiel.
Kommentera

ULTIMAVICI:
Enligt rykten har dom visat väldigt stort intresse för Danny Syvret.
Kommentera

Amitiel: och vem är Kanadensaren då?
Kommentera

J F K:
Går man på rykten verkar det bli Felix Schütz som första center och kanadensare som back om dom får den dom visat intresse för :)
Kommentera

ULTIMAVICI: Är rätt säker på att han är en center för de två första kedjorna och att man söker den andre centern. Öhnerud och Påhlsson lär spela i en oerhört jobbig tredjekedja...
Kommentera

Appropå Nättinen.. Vad tror ni här på HS? Kommer han lira högervinge eller Center? Försöker få ihop laget i huvudet och försöka förstå hur formationerna kommer se ut inför säsongen!
Kommentera

J F K: beror ju på om han prioriterar pengar framför vilken roll han skall ha nästkommande säsong! Killen är ju endast 22 och har nog fortfarande förhoppningar att spela i NHL! Gissar på att SAIK är intresserade men att ännu är inget helt klart!
Kommentera

ULTIMAVICI: Så är det säkert. Vi kan spela med Possler, Victor Olofsson (som jag tror kan få en enorm utväxling), Nordgren, Skröder, Öhnerud, Ritola och Hari som yttrar exempelvis. Däremot är det som du säger väldigt mycket tunnare på centrar där jag hoppas slippa använda Påhlssonför annat än primärt defensiva uppgifter.

Oavsett om vi behövt en ytter eller inte så hade vi inte haft en chans mot Skellefteå som har väldigt gott om pengar och väldigt ont om spelare.

Kommentera

hanzon: Sen vet jag inte vad vi har för utrymme i budgeten men ska vi ha in en Back+Center vilket jag tycker är viktigast för stunden så kanske vi inte kan erbjuda Kabanov några större summor!?
Kommentera

ULTIMAVICI:
Trist. Andra gången på kort tid MoDo tar in en bra spelare på korttidskontrakt å sedan får se samma kille köpas upp av rikare konkurrenter. Serietabellen ser likadan ut som tabellen över klubbarnas egna kapital.
Kommentera

J F K:Ja nu ska visst Kirill Kabanov vara hett stoft för SAIK, trodde att han skulle komma till Modo.
Kommentera

J F K: gissar på att Modo avvaktat Kabanov och väljer han nu att spela för SAIK tror jag att det relativt snabbt kommer att presenteras en spelare som varit backup!

Redigerad kommentar

Kommentera

Amitiel: Skellefteå har gjort det oerhört bra och har varit sveriges bästa lag de två senaste säsongerna. I och med det så har det blivit rätt trångt för juniorer, så man har inte alls släppt fram så många som tidigare. Lägg då till att man har ett par tunnare årgångar nu, vilket gör att man helt enkelt inte har särskilt många att plocka upp.
Kommentera

« · 1624700 · »