Rytter:
Jag vet att fler och fler klubbar i Sverige, inte bara i SHL jobbar på detta viset med scouting.
Program som Dartfish, Interplay och liknande ger en scout möjlighet att detaljstudera tekningar, närkamper, målchanser o.s.v. ( Vet att Modo har minst ett av dessa )
Du må tycka de är naivt att se 20 matcher med en spelare innan man värvar honom men så ser verkligheten ut och det är inget bara för de rikaste NHL klubbarna. Har man en scout/scouter som är dedikerade uppgiften och inte ska sälja bilar/båtar och snacka skit med gamla polarna på arbetstiden så går det. Pengarna och tiden det kostar tjänas snabbt igen.
J F K:
Jocke var inte oöverkomlig då Skellefteå värvade honom, inte heller Oscar Möller. En spelare som Thuresson i Brynäs hade inte heller varit omöjlig att knyta till sig. I de första fallen gjorde SAIK som förening ett grymt jobb i att övertyga spelarna att ingen annan förening skulle ta hand om dem lika bra.
Att Modo hade två backar i topp i interna poängligan på 28 och 22 poäng säger allt.
Önerud toppar interna skytteligan bland forwards i grundserien på 14 mål och ett snitt på 0.37 poäng per match, det är fan en prestation i sig att bygga ett lag där bredden är spetsen.
Nu vet jag inte hur Janmark Nylen`s kontrakt med Detroit ser ut men ett lån där så har vi nästa års målkung till ett vettigt pris.
Redigerad kommentar
Smurfen:
Anton Lander skulle kunna bli Modos Lindström, ingen stor målskytt ännu men 52 poäng på 46 matcher i AHL i år samt kaptensbindeln är ett styrkebesked.
Gäsp: Lander hade jag oerhört gärna haft i Modo. Han skulle nog vara som klppt och skuren för oss och passa ypperligt som förstecenter. Tyvärr tror jag inte heller att han blir aktuell.
Vi tog ju hem en liknande spelare - på papperet - som många av de som lyckats. Tyvärr har jag inte sett någon som helst utveckling på Ritola, utan han håller på i exakt samma fotspår. Både Möller och Thuresson hade ett tyngre första år, för att sedan blomma ut. Det som egentligen övertygar mest på Skellefteå är ju utvecklingen på i princip samtliga spelare, även om de kommit en bit upp i åren. Jimmie Jump var ju inte mer än en breddspelare när han kom tillbaka. Även om jag tycker att han kvoterades in i OS, så har hans utveckling varit remarkabel och han är väldigt långt ifrån ensam.
J F K:
Visst är det så, Lander är bara en våt dröm, men konstigare saker har hänt.
Jag träffar folk från både Skellefteås och Modos organisationer i samband med mina åttaganden, framför allt Skellefteås. I Juniorlagen körs det ungefär lika hårt men upplevelsen av A-lagen är vitt skillda.
I Skellefteå tränar man de facto hårdare och mer matchlikt, det tolereras inte att någon inte gör sitt bästa och alla köper sin roll och lagets spelidè, man tränar som man spelar helt enkelt. I PP har man i princip haft två inspel och två avslutsvarianter med avslut framför allt från Möller och Lindström.
Skulle t.e.x Ritola komma trippandes där med lite flashiga översteg i 75% hastighet skulle han snabbt bli nedplockad.
Detta är krav från organisationen och gäller i högsta mån även kraven på tränare och övrig personal runt laget. Man får tycka vad man vill om Robertsson men jobbet han och Holm lägger ned för att förbereda spelarna för match är outstanding.
I Modo är stämningen mer stekarfrilla, inga tacklingar. Däremot är flippass och klubba/skridsko ett måste under träningarna. Träningarna är jobbiga men aldrig obekvämt jobbiga. Spelarna vill vara med och påverka systemet mer själva och ju fler kockar..... Ett tydligt exempel är ju PP som är varit en orgie i Improvisation och hittepå.
Jag vet inte om det kan ha något att göra med att Näslund och Forsberg och i viss mån Svarten var sådana talanger att dom kunde improvisera i de flesta matchsituationer och under hård press och på något sätt tror att det är det bästa sättet att spela även för ett Modo med betydligt lägre talangkonto?
Detta är såklart bara mina personliga tankar och uppfattning av det hela.
Sawchuk:
Det stämmer och det är just därför som Modo alltid kommer vara ett losergäng. Finns liksom ingen som vill eller orkar ta tag i det där. Det måste komma från toppen och genomsyra hela föreningen.
Hade inte heller skadat att ha lite toppspelare i laget som drog lasset likt Jimmie Ericsson i Skellefteå. Ritola är väl vår bästa spelare just nu och han glider omkring och flippar... vad skickar det för signaler till resten av spelarna och juniorerna?
Pollen: 73orna tog tag i det. Det styrdes inte från toppen, utan de som kom fram valde helt enkelt att skita i de gängse normerna. Jag vet inte om ni kommer ihåg, men Foppa och Näslund var liksom inte kända för att visa mycket respekt för äldre heller utan de körde som dårar...
J F K:
Ja vi kan ju sätta vårat hopp till att vi får fram några tjurskallar till supertalanger.
J F K:
Det hade varit jättebra om Markus och Peter m.fl kunde smitta av sig på juniorerna som är där nu, men det är någonting som behöver arbetas med dagligen och från alla håll och kanter. Charlotte, Tomas Byberg, Svarten, Anders Forsberg, Hinken, Alavaara, Styf, Omark... alla måste vara på samma sida och jobba dag ut och dag in med alla spelare eftersom vi börjar på noll.
Dessutom behövs det som sagt lite spelare som är med på det tåget. Ritola, Skröder, Påhlsson, Hedman, Torp, Possler, Nylander... kommer inte gå på en dag men om Modo inte jobbar för det så kommer det aldrig att hända om nu inte mot förmodan det skulle komma upp en ny Foppa och en ny Näslund, supertalanger som dessutom har något slags hjärta för Övik och Modo.
Pollen: SAIKs floppvärvning Stefan Warg drar till Malmö. Helt enkelt är det inte med att värva spelare tydligen, även om man lägger en massa tid på det...
Både Foppa och Macke tränade extra med juniorerna innan de gjorde sina comebacker i A-laget. Foppa körde som en dåre med juniorerna och för honom var det självklart att ta vara på så mycket istid man bara kunde. Exakt hur många i A-laget skulle göra det? Man måste jobba stenhårt med attitityderna. Det är lätt att man ger William Nylander extra fördelar för att kunna knytta upp en så kompetent spelare, men vad är kostnaden för att ha en spelare som potentiellt kan åka på en räkmacka?
Själv känner jag mig rätt säker på att Svartvadet kommer att styra upp saker. Det är en kille jag känner förstår problematiken. En kille som vet vad som krävs för att nå ändra fram och en kille som verbalt verkligen kan förklara det. In Svartvadet I trust.
Inget fel på Macke alls. Han var extremt noggrann i allt han företog sig, men han är inte den karismatiske killen som Svartvadet är.
J F K:
"Exakt hur många i A-laget skulle göra det? Man måste jobba stenhårt med attitityderna."
Det är ju det jag säger. Men vem i Modo vill och orkar ta tag i det? Viljan kanske finns hos några, men orken? Tveksamt. Som sagt inget som en person kan ta tag i själv utan hela Modo behöver göra det.
Och innan det har förändrats så kommer Modo vara det losergäng som man varit senaste decenniet. SM-guldet undantaget som bekräftar regeln...
J F K:
Nä det är inte lätt att värva spelare, men man träffar ju hellre rätt 75% av värvningarna än 25% eller hur?
Jag hoppas du har rätt om Svarten.
Sawchuk:
Det lustiga är att Hedin fortfarande är den som har lyckats absolut bäst, trots han anklagades för att enbart lyssna på agenterna...
J F K:
Svårt att jämföra sportchefer, jobbeskrivningen ser antagligen lite annorlunda ut idag än för 15 år sen, men jag gillade Hedin.
Hur som helst så behöver Modo göra något och inte köra omkring i samma hjulspår som tidigare. Hade älskat att se en scoutingverksamhet värd namnet. Tycker det är bra att Anders Forsberg ska hjälpa till men hans huvudsakliga uppgift måste vara att få till laget bra, så hur mycket kan han scouta?
Nu för tiden kan man också kolla på alla AHL-matcher på nätet och det kostar inte alls mycket pengar, tror det är en runt tusenlappen för hela säsongen. Kanske inte lika bra som att se spelare på plats men det är en sån sak som man kan göra om man har en taskig pengakista och inte kan pendla fram och tillbaka till USA. Det gäller bara att vilja lägga ner tiden. Kanske kan man då få fram en lista på spelare som är intressanta som man sedan kan specialstudera vid en resa över till Nordamerika.
Vet inte hur det fungerar med andra ligor men kanske finns det streamingtjänster där också så man egentligen inte kan ha någon ursäkt att INTE scouta.
Pollen: Märklig diskussion nu, Hedin kontra dagens GM/Sportchef..
Hedins äss var ju att han drog rätt lyckade värvningar från Tjeckoslovakien då deras spelare under NHL klass drog till Norden för att lira. Hostak Horavara Vyborny..
Idag ser ju konkurensen helt annorlunda ut, med KHL och åtminstone jag har en känsla av att NHL tar över fler spelare. Vilket nog har med rättigheterna att göra.
Ecke lyckades svänga ihop ett guld, förvisso med Pengar som Jerry lånat av framtiden "TIK Style" men ändå.
Macke har nog bidragit till en hel del i arbetet kring laget, mer än till laget. Hoppas det ger Svarten arbetsro att jobba med laget och att det arbete Macke bidragit med lever vidare.
spud:
Vad lyckades Ecke med?
Hedin värvade Krizan, Sundström hade bestämt sig för att flytta hem och Skröder var Lückners värvning.
Döme, Kuusela, Morrison, Blatny och Hedin var såklart bra värvningar, men grunden var definitivt lagt innan Ecke kom in.
J F K:
Freddan hade några kanonvärvningar ändå. Pikkarainen, Nicklas Danielsson, Tollefsen, Byron Ritchie... även Madsen och KFop får väl klassas som lyckade värvningar även om det inte är superstjärnor.
Utöver det var det inte mycket roligt... ungefär som Ecke och Näslund.
EDIT: Ser nu att KFop faktiskt var Eckes sista värvning så +1 för Ecke och -1 för Freddan.
Redigerad kommentar
Pollen: Vår nya GM verkar köra på samma spår som föregående GMs...
J F K: Tycker det rimmar ganska illa att ha spelare som Lehtivuori och Persson och samtidigt ha en uttalad juniorsatsning, med tanke på att Lehtivuori och framför allt Persson kommer ta deras platser. Nu är det Hedman, Torp, Lehtivuori, Persson och Carlson på fem av sju eller åtta backplatser vilket betyder att alla måste höja sig rejält om det ska bli kul i höst.
Peja: Vi har inte råd att bara värva etablerade spelare som är riktigt bra. (Eller så floppar de när vi väl får hit dem). Förra året var det just den där typen av värvningar som blev succéer. Torp, Hedman, Öhnerud och Lööv var alla spelare som växte från "okey" till bra. Däremot Sullivan, Hensick och Tambellini som skulle vara riktigt bra var det verkligen inte.
Pollen: Jag väljer att vara positiv till annat är bevisat:)
Ibland finns det mer fog för optimism...
Redigerad kommentar
supertr?tt:
Vartannat år Höga Kusten vartannat Bohuslän. Ja, det kan u vara tevligt. Tryggt nyförvärv nu i alla fall.
Efter att ha börjar som frankeinstens monster på skridskor i Modo så hände ju plötsligt något och det blev en besvikelse för mig när han lämnade.
Redigerad kommentar
Rytter:
Vi hade ju däremot ekonomin för att kunna bygga upp något sådant för inte alltför länge sedan.