1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

508357 inlägg · 4106 ämnen

SAIK - MoDo 13/9-2014

« · 1628114 Till forumet

SAIK - MoDo 13/9-2014

Vi kan väl smutsa ner en matchtråd.

Ritola åker ut, så nu för vi se om Boxen fungerar .

Kommentera

Sv: SAIK - MoDo 13/9-2014
NuMo: Relativt bra första boxspel.  Vårt PP sedan handade om ståhockey och plotter. Inga breda passningar.
Kommentera

NuMo:

Har man gjort området framför mål större också?

Vi hade problem med det området förra matchen också.

Kommentera

NuMo: Fan. Tafatt försvarsspel igen. Modo hade börjat riktigt bra och skapat bästa chansen, men sedan är det fjantari i egen zon som rår för målet.
Kommentera

NuMo: Spelet framför mål som vanligt uselt.
Kommentera

Gusse: 2-0 nu
Kommentera

Gusse: 2-0, men det slapp vi se.

Frågan är hur billigt det målet var.

Kommentera

NuMo: Enligt sportbladet var det på en retur. Låter troligt. Allt som handlar om markeringsspelet framför eget mål eller när tre forwards går bort sig är sannolikt. Sedan tyckte jag Modo sto är upp väl så bra och skapade en del chanser också. Skillnaden är framför målen.
Kommentera

J F K: Var det bara jag som tyckte att Ritolas utvisning var konstig. Han åker mot pucken och saik-killen tacklar honom (och Ritola är väl inte ens tacklingsbar som icke puckförare) och klubban fastnar. Det var absolut ingen meningen att haka.
Kommentera

Saknas tyngd och spets dom unga gör det bra men dom kan inte förväntas vara bärande spelare. Kanske om 1-2 år. Jag vet det är tidigt bara andra matchen men jag kan inte se att vi ska kunna göra så mycket mer en vad vi gör för att producera framåt. Sett likadant ut på försäsongen, för att försvaret ska funka måste offensiven funka och producera.
Kommentera

NuMo: Hyfsad offensiv, uselt defensivt=MoDo i år 😡👎
Kommentera

Thors 22: Det har gått fyra perioder av 165. Ibland blir man häpen över hur förbaskat negativa folk är, men oftast är det värre än så:(
Kommentera

Cyklob: Problemet är ju att de flesta unga spelare inte är kvar om 1-2år...
Kommentera

Negativa och negativa. Du måste väl se själv. Hur det ser ut. Jag gillar stenhårt att man vågar släppa fram dom unga spelarna men Modo har fått för sig dom är nya Skellefteå och det är dom ej Skellefteå har en bättre grund att stå på. Samt mer spets. Och jag tycker mer synd om dom unga för det är dom som ska leverera och pressen ställs på dom för tidigt.
Kommentera

Cyklob: Ja, men för hela helvete. Ge det några omgångar innan man ställer tvärsäkra, skitnödiga domedagsprofetior.
3-0 på en retur. Det hade på något vis känts bättre om vi var utspelade, men matchen är jämn förutom området framför mål där vi känns som ett gäng från frälsningsarmén.
Kommentera

Cyklob: Sitter i Venedig och får vara glad att jag missar denna mangling..
Kommentera

J F K:
Sant. Men huvva vad det ser virrigt ut.
Kommentera

Thors 22:

Frustrerande att se eländet.

Kommentera

J F K: ser vi samma match? Vi har haft en riktig målchans på 1.5 perioder och du tycker det är jämt på isen? Det är närmare 5-0 en vi ska göra mål. Modo hänger ej med i denna match det är stor skillnad i tempo lagen emellan.
Kommentera

Cyklob: både Arto och Aftonbladet sa samma sak. Skillnaden var framför de båda målen.

Varför spelar Modo så aggressivt i BP nära blålinjen? Förra pp fick saik drösvis med chanser för att vi går bom. Har ingen av tränarna uppmärksammat att man flyttat blålinjen?
Kommentera

5-0 är det fortfarande jämt på isen? :)
Kommentera

Cyklob: Nej, givetvis inte. Jag förstår att du behöver fråga, men nu är det uppgivet.
Kommentera

J F K: tur det är i början på säsongen.. så man ser över försvarsspelet i tid innan våren
Kommentera

Cyklob:

Ja tyvärr är modo version 2014 kanske seriens svagaste lag, garanterat bland de två.

Samtidigt rustar de Allsvenska lagen för världskrig.

Att folk på forumet inte inset hur svagt Modos lag är må så vara men att Svartvadet med följe inte insett det är oroande.

Det är också mycket oroande att Modos spelare inte verkar kunna grunderna i hockey,  hur man spelar i egen zon t.e.x. Man hamnar alltid på fel sida, stirrar puck, glömmer spela blad mot blad, glömmer backdoor o.s.v.

Tyvärr JFK, vi har knappt haft ett enda samlat anfall där vi på allvar hotat på hela matchen, endast någon halvkontring.

Kommentera

J F K: Absolut är det uppgivet men det är inte heller nå bra för dom yngre att det blir så här för dom kommer ej palla med pressen. Ledningen måste inse att man tagit vatten över huvudet. Det är ju inge fel på försvaret men det ser ut så här pga vi varit i anfalls 30 sekunder totalt denna period.
Kommentera

Cyklob:

Våra spelare verkar färgblinda. Kan inte ens se skillnad mellan vitt och svart.

Kommentera

Sawchuk: En sak som är mycket sämre än ifjol är konstigt nog målvaktsspelet. Ullmark ser ibland felpositionerad ut, han glider ut ur position och han är inte alls lika bra med på returer.

Jag tycker inte laget ser sämre ut än ifjol, men det där med markeringsspelet kan jag inte säga emot. Man har ju varit nära, men ändå mil ifrån vid varje målchans. Med tanke på det kändes det ohyggligt konstigt att man plockade in Henrik Gradin från det juniorlag som inte hade en aning om försvarsspel. (men som individuellt var bra).

Ska man locka hit juniorer så måste man inte bara kunna lova chans på speltidoch fysiskt träning, utan också taktisk träning. Där känns det som rejält underkänt. Saik tar med två artonåringar som individuellt inte är skickligare än många av våra juniorer, men de vet i alla fall hur man markerar och hur man ska åka.

Sedan tycker jag fortfarande att det är på tok för tidigt på säsongen för tvärsäkra analyser.
Kommentera

NuMo:

Bara börja samla pengar till 5 monstervärvningar inför kvalet.

Kommentera

Sawchuk:

Sanny, vad har Påhlssons karriär med MoDos taktik att göra?

Kommentera

S-vikaren:

Det är inte för tidigt, det har varit tydligt sedan första nedsläpp i träningsmatcherna. 

Vi hade också kunnat ha både Kabanov och Janmark om vi inte man fått för sig att Skröder, Nordgren och Påhlson skulle vara en smart ide. Det kommer att visa sig att det dessutom hade varit en billig lösning mot vad som kommer att behövas.

Talande att Påhlson berättar att man inte har någon speciell strategi, är det 1954 eller?

Rent taktiskt verkar Modo vara ett U-Land, jag har sett U10 lag som är mer organiserade och har bättre koll på vad varje spelares uppgift är än vad Modo har.

Kommentera

S-vikaren: Sedan var det väl rätt länge sedan Modo hade samlade, vackra anfall mot saik. De brukar vara spelvändningar som när Bengtsson hade ett halvt öppet mål (men som inte vad målskytt så skjuter han imperfekt målvaktshöjd istället för i taket) eller när Hari var på väg igenom men slashades. mycket bättre än så hade inte Skellefteå heller första perioden i spel fem mot fem. Jo, just det ja. De kastade in ett par puckar lite på chans och blev tokfria att slå in lösa puckar.
Kommentera

Sawchuk: Vi hade nog haft råd med Zackrisson och Sevc också. Minst.
Kommentera

J F K:

Förmodligen Jakub Klepis också. Allt är Skröder, Påhlssons och Norgrens fel.

Kommentera

J F K:

Ja men skillnaden mellan Modo och andra lag de få chanser Modo får är att det blir inget tryck efter första chansen för att laget är för långt och för oorganiserat. Allt rinner bara ut i sanden.

Om man tittar på t.e.x SAIK så fullföljer man och sätter tryck på ett helt annat sätt, räddar målis första chansen så blir det en andra och tredje också nästan varje gång.

Jobba i korridorer, skapa trianglar, gå på backdoor, returavstånd o.s.v verkar inte vara något Modo pratat om de senaste åren.

Kommentera

Sawchuk:

J F K:

Du kan ju spela allan brallan bäst du vill, jag vet att så är fallet. Inte första gången Modo går bom på bra spelare heller.

Kommentera

J F K:

Skröder, med Possler och Flanagan kanske inte är så dumt.

Redigerad kommentar

Kommentera

Sawchuk: Jag tror inte en millisekund på att man skulle fått Kabanov, sedan får du vara hur mycket besserwisser du vill.
Kommentera

Hurra Hurra hurra hurra!

Grattis Kempe.

Kommentera

J F K: Sedan kan jag inte för mitt liv begripa hur i helvete korkade man var som värvade Ahnelöv. Man skulle räknat ut att han skulle bli skadad i VM.
Kommentera

Sepåfanski! Vi målar igen.
Kommentera

J F K:

Chansen till Kabanov försvann så fort SAIK blev intresserade, vi hade aldrig klarat ett budkrig mot dom (vilket visade sig), och vi skulle aldrig heller försökt att vinna ett sådant, det om något hade ej varit försvarbart.

Kommentera

J F K:

Modos problem på värvningsfronten är att dom är dumsnåla. Fem myror är inte alltid bättre än fyra elefanter.

Angående Skröder, Nordgren och Påhlson kommer dom från den äldre generationen hockeyspelare som är en utdöende art. Spelarna som kommer fram nu är smidigare, snabbare, mer atletiska och bättre utbildade på alla plan. Dom får en enormt bra utbildning hela vägen både fysiskt, praktiskt och teoretiskt.

Tåget har gått...

Kommentera

Rytter: Kabanov var muntligt köar enligt agenten innan saik väldigt sent dök upp. Då var det aldrig något snack.
Visst känns det som att Skröder och Påhlsson har en hel del att bevisa den här säsongen och mycket sannolikt har de för hög lön.
Samtidigt är det en svår avvägning. Hur ska man göra med Sedinarna? Var timander, Jonsson, Floppa, Sundström och Salle bortslösade pengar?
Kommentera

Rytter:

Aldrig klarat ett budkrig?

Man testade aldrig ens hur långt Skellefteå var beredd att gå. Take it or leave it ala`bröderna Abbots är ett chrash and burn formula.

Kommentera

J F K:

Lite andra spelartyper, jämför vi dessutom hur Sedinarna tar hand om sig jämfört med Skröder och Pålle och kanske framförallt Nordgren så är ju saken biff.

Sedinarna håller sig absolut i framkant när det gäller modern träning.

Kommentera

Sawchuk: Jo, de kör väl med Hasse Jonsson en del men har även haft andra influenser. Skröder har väl alltid ätit högst tveksamt, men han har i alla fall tappat fyra kilo inför den här säsongen. Nordgren har varit konstant lat, men på något sätt tagit sig samman när han måstat.
Samme är väl den som tränat bäst av dem.

Timander och Salomonsson kan du väl för bövelen knappast hävda var några träningsfenomen.
Kommentera

Sawchuk:

Om Kabanov och hans agent förhandlat med modo och sakta men säkert höjt värdet på kontraktet, sedan har modo gått så högt man anser att man kan och blir muntligt överrens. I det läget kommer SAIK in och toppar budet och går en bra bit högre, tycker du då att modo ska haka på? 

Anser att det är rätt att kliva av då med tanke på vår ekonomi, men det är klart du kanske hellre vill att vi går i konkurs istället för att ligga i botten på tabellen.

Kommentera

J F K:

Närå, men då var det många av den gamla generationen kvar. Nya tider nu.

Kommentera

J F K: grymt skönt att i alla fall vinna tredje perioden, även om den var avslagen som få.
Kommentera

Rytter:

Ligger vi i botten på tabellen vid säsongens slut är nog konkurshotet där också ska du se.

Skulle man klanta till det och ramla ner i år så är det slutet på elithockeyn i Övik för lång tid framöver, vad tror du det kostar staden?

Kommentera

Sawchuk: Det är ändå att göra det lätt för sig. Trots att han långt ifrån är en raket på rören så dominerade Mange Johansson ordentlig avslutningen ifjol.
Kommentera

« · 1628114