1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

507172 inlägg · 4104 ämnen

SCA-Cupen 2008

« · 1059978 · » Till forumet

Sv: SCA-Cupen 2008
MorganaLefaey: Själv klassar jag mig inte som überpossitiv, mera realist. En försäsong är ju försäsong, den är ju liksom till för att spela ihop laget och få formationerna att fungera. Det räcker ju liksom att dessa sitter och fungerar i sista matchen innan säsongen börjar.

Dock skadar det ju inte om dessa fungerar redan från träningsmatch numero uno.

Djupanalyserna varför saker och ting inte fungerar, de börjar jag inte med förrän serien startat.
Kommentera

Icing-Ove: Tuokko kommer att vara nyttig för MODO i vinter, inte bara på isen. Det är en rolig typ som nästan aldrig kniper käft.

Som Svarten sa lite tidigare på säsongen: "Vi har värvat tre finnar, två som är stumma och en jävel som aldrig kan vara tyst"

Tycker att Tuokko ger intryck (än fast han är ny i laget) av att vara en av ledarna i laget. Pushar väldigt mycket på de yngre i laget.

Sedan håller jag med Poffa om att jag gärna hade sett en till "jobbig" jävel i laget. Dock vill jag inte se Ledin i MODO, men det är mest av personliga själ.

Har faktiskt på min meritlista att jag tvingat min syrra att göra slut med karln när han spelade i Löven. Bara en sådan sak :)
Kommentera

Snoop:
Ja, Tuokko anfaller till och med sina lagkamrater i direktsändning...
Kommentera

qwertas:Kan väl knappast säga att man sett lite hockey själv om diskussionen skulle leda åt det hållet och jag är fullt medveten om modo's tradition av dåliga försäsonger och att dessa matcher inte spelar någon roll.

Men skulle nog kunna klassa dig som en som gärna ser mer positivt i laget än vad man kanske borde. Ska jag analysera mig själv så kan jag väl ärligt säga att jag nog är åt det andra hållet. Men det tror jag är en försvarsinstinkt från den tid då laget alltid bråkade i de nedre regionerna. Om man förväntar sig det värsta så blir man positivt överaskad av det mesta. Däremot så får man väl innan man fått bevisat för sig att laget håller en hel del knepiga analyser och funderingar som snurrar runt i skallen.

Nej jag tror inte vi kommer behöva kvala eller missa slutspel. Men you know me and my nature.
Kommentera

Snoop: Till skillnad från Ledin-typen är han på sin höjd en sval sommarbris, medan Ledin är en stormvind.
Kommentera

Poffa: Ni har ju Tuokko, han är väl en irriterande j*vel han ?
Kommentera

qwertas: Vad det gäller ytterforwards så kommer ingen spelare göra stor skillnad, men rätt spelare kan vara det som behövs för att tända laget i vissa situationer.

Vi saknar en riktig powerforward som kan driva motståndare till vansinne. Påsen kan i sina bästa stunder vara den spelaren, men efter det felaktiga matchstraffet i början av fjolårssäsongen så var han aldrig det.

Vi är i behov av en Per Ledin.
Kommentera

MorganaLefaey: jag tror inte heller att MODO hela tiden är bäst, långt ifrån. Dock här jag sett alldeles för mycket hockey för att bli oroliga på försäsongen. Ser det lika lojt ut ett par matcher in i serien så kan man börja att fundera.

Sedan verkar många tro att en ytterforward till skall göra allt så mycket bättre. Det har i alla fall jag mycket svårt att tro om inte det är sådan klass att han själv ordnar 50-60 poäng. Någon sådan kommer inte.

Problemet med MODO och träningsmatcher verkar inte vara de nya spelarna, de har skött sig bra så här långt.

Men som sagt, jag är inte ett dugg orolig.
Kommentera

MorganaLefaey:
Modo var bästa laget i grundserien efter jul förra säsongen, rätt bra sparkapital om man tänker på hur segt man tyckte att det såg ut. Så lite mer tändning och mindre magsjuka i slutspelet :-) så kan det bli en rätt kul säsong.
Kommentera

qwertas:
Syftade på att jag inte på något sätt kan se att forwardssidan kan vara sämre än förra säsongen då spelarna som kommit nästan omöjligt kan vara sämre.
Men skulle de vara sämre då kan man kalla det enormt dålig scouting.
Eller jo forwardssidan kan vara sämre, men då måste det bero på att werner, sundström, salle och svarten gått ner sig i ålderdomsträsket redan nu. Vilket jag inte tror utan det beror nog på att de inte orkar bry sig om försäsong vilket är ytterst tråkigt då man med ny tränare och nya spelare kanske inte får prova hur allt fungerar.

Visst är det bra om killarna i juniorlagen känner att de får chansen och precis som du skriver så kan man om rykten finns "att man kan få chansen i modo" så kan man via juniorleden få spelare till lagen som senare stannar kvar som ryggrad i A-laget. Men då man numera nästan kan räkna med att konstant ha en eller två spelare borta från matcher, så tycker jag att de ändå skulle få chansen och har man inte det så kan de faktiskt vara hoppa in spelare från bänken. Jag har svårt att tro att vi skall sniffa på guld om inte en spelare till dyker upp vilket jag iofs tror att det kommer göra. Gjorde det i fjol och gjorde det säsongen innan.

Jag vet inte om man skall säga att modo har den bästa backuppställningen av alla lag. Det finns en hel del lag som har ganska fina. Visst har vi en ok uppsättning backar på papperet. Men förra säsongen så hade vi en hel del som inte presterade så bra som man hade velat. Att sen i en mening säga att försäsong inte spelar någon roll för att i nästa säga att Westin gjorde en riktigt bra försäsongsmatch han kan vi lite på är väl lite fel. Visst Westin gjorde en ok säsong tillsammans med Hedman. Men att utifrån den säsongen säga att de är klara ES backar kan i alla fall inte jag. De måste gå frammåt och chansen är väl ganska stor att de gör det. Men vi har genom åren haft en hel del juniorbackar som gjort ok förstasäsonger för att sen få det tyngre.
Men då de är så pass bra att man borde låta dem få chansen så är väl deras rätt till spel större än juniorforwardsen. Nu är väl Hedman också så bra så han med 99% säkerhet kommer bli bättre den här säsongen.

Kan väl inte säga att jag är jätteorolig inför säsongen som kommer. Alla som känner mig vet att jag måste få skriva/snacka bort min orolighet. Men att konstant tro att modo är det bästa i förväg har jag svårt för.

Kommentera

qwertas: Oj, vilket långt och rörigt inlägg. Det som såg så bra ut när jag skrev det.
Kommentera

MorganaLefaey skrev:
"Frågan är om Snellman, Aasen och Tuokko inte skall kunna ersätta Jonasén, Öberg och Tolsa i så fall har man verkligen haft en usel scouting."

Hur kan du spekulera i detta redan nu?

MorganaLefaey skrev:
"Hedman är garanterad en plats och som backup finns en konstant skadad Wargh och Westin. Kanske inte de tre som man på förväg lutar sig emot då det blåser som mest."

MODO har enligt mig den bästa backuppsättningen i hela ligan och Westin kan utan problem spela som ordinare redan denna säsong. Westin gjorde en "bra" match senast mot Timrå.

MorganaLefaey skrev:
"Frammåt så kommer endera Forsberg, Enström och Holm få spela fram till Yetman kommer och vis av hur det sett ut förut med skador och att vi redan nu har några med smärre skavanker så kan man nästan räkna med att två av dem kommer få lov att spela."

Här måste man tänka längre än fram till April månad. Enligt mig så är det oerhört viktigt att MODO visar de yngre spelarna att chansen finns till spel. Det främjar även rekryteringen till J20-laget på sikt och sedemera också a-laget.

MorganaLefaey skrev:
"Frågan är om Snellman, Aasen och Tuokko inte skall kunna ersätta Jonasén, Öberg och Tolsa i så fall har man verkligen haft en usel scouting."

Hur kan du spekulera i detta redan nu?

MorganaLefaey skrev:
"Hedman är garanterad en plats och som backup finns en konstant skadad Wargh och Westin. Kanske inte de tre som man på förväg lutar sig emot då det blåser som mest."

MODO har enligt mig den bästa backuppsättningen i hela ligan och Westin kan utan problem spela som ordinare redan denna säsong. Westin gjorde en "bra" match senast mot Timrå.

MorganaLefaey skrev:
"Nu har jag fått skrivit ur mig en del negativa tankar så nu börjar det ändå kännas ok då man automatiskt försöker motbevisa sig själv i tanken."

Hur orkar du hålla på så här inför varje säsong? Inse att MODO (så länge de gamla är kvar) inte kommer att göra några bra försäsongsresultat.

Jag citerar Mats Hallin som jag pratade med tidigare idag:

"Du skall ha klart för dig att det är svårt att sparka igång de gamla gubbarna och tända till på en försäsong, det vet jag som gammal hockeyspelare."

Skulle det se lika lojt ut 7-10 omgångar in i serien, ja då är det nog befängt att börja fundera vad som kan vara fel. I övrigt kan tilläggas att Hallin tippar att MODO slutar top 4. :)
Kommentera

MorganaLefaey: Jag håller med om att det skulle behövas något eller några nyförvärv till, både för att öka konkurrensen i laget och för att bredda truppen när skadeproblemen börjar härja. Tyvärr har man väl tidigare gått ut i tidnigen och sagt att truppen är spikad, men förhoppningsvis inser man att truppen måste stärkas.

Men det finns väl hopp, man har ju ofta värvat spelare en bit in på säsongen, Morrison var ju riktigt lyckad precis som Kuusela, Petrovicky var väl inte lika lyckad men ändå ett försök att värva spetskompetens när serien redan dragit igång. Så det känns som att det kommer att finnas minst ett nytt namn i truppen inom de närmaste två månaderna. Det kanske finns en del intressanta namn över när NHL tagit sitt under de kommande veckornas träningscamper?
Kommentera

Wayne Gresky:

Försäsong. Helt irrelevant. Om ett par veckor har jag hört att det spelas lite intressantare matcher.
Kommentera

MorganaLefaey: Språkfrågorna är bra mycket intressantare än SCA-cupen. (Vilken jag iofs planerar att besöka i veckoslutet.)
Kommentera

Wayne Gresky:Nu snackas det en hel del som inte har med SCA-cupen att göra.

"- Vi har en del att jobba med, i kväll var det många som inte kom upp till en normal kapacitet" säger tydligen freddan till Öa.

Frågan är om Snellman, Aasen och Tuokko inte skall kunna ersätta Jonasén, Öberg och Tolsa i så fall har man verkligen haft en usel scouting. För de spelare frammåt som försvunnit är inte direkt några tongivande spelare. Visst det kan bero på att de äldre som vanligt inte orkar bry sig, men vad händer om Sundström, Svarten mfl skulle vara sämre än förra säsongen? De hade redan gått ner sig till den säsongen om man jämför med guldsäsongen.

Så får helt enkelt fallet inte vara utan jag hoppas det faktiskt fanns en mätnad i laget förra säsongen och det här bara är vår vanliga försäsong.
Men jag kan inte sluta tänka på den dåliga backup vi har i laget om några skador skulle ske.

Hedman är garanterad en plats och som backup finns en konstant skadad Wargh och Westin. Kanske inte de tre som man på förväg lutar sig emot då det blåser som mest. Men man får hoppas att dessa unga killar tar ytterligare steg kliver fram som riktiga ES-spelare och i Hedmans fall kanske även en lite tongivande sådan om man nu kan kräva det av honom redan.

Frammåt så kommer endera Forsberg, Enström och Holm få spela fram till Yetman kommer och vis av hur det sett ut förut med skador och att vi redan nu har några med smärre skavanker så kan man nästan räkna med att två av dem kommer få lov att spela. Men där är det inte riktigt lika farligt då Harri lär inse att det inte håller och går större delen av matchen på 3 formationer i stället.

Hade nog velat se minst en forward och en back till så konkurrensen ökat och vi har något skydd mot de skador som kommer.

Nu har jag fått skrivit ur mig en del negativa tankar så nu börjar det ändå kännas ok då man automatiskt försöker motbevisa sig själv i tanken. Men dessa tanker är inte lika roliga att skriva ner och man får säkert inte lika många svar på inlägget heller om man skulle ha med det positiva.
Kommentera

NuMo: Det finns ett liknande ord som många har svårt för, nämligen öppenhjärtig, där många skriver öppenhjärtlig istället.
Kommentera

knaskamilla: Jag är ju usel i språk, jag är bara en normalbrukare och emellanåt en misbrukare av ord.

Men för mig låter det som två olika betydelser.

Omständig-het. Som i förutsättning.

Omständlig - som i krånglig.

Orden tar olika vägar så att säga.

Men sen blir det liksom en bifurkation så att orden sammanflätas ändå.

Många olika omständigheter att ta hänsyn till blir ju lite omständligt.
Kommentera

Vallin:

Ja, annars kan du ju fortsätta med "omständigt" i talspråk och skylla på att det är din dialekt, och använda någon synonym om du behöver skriva det någon gång. =D
Kommentera

Vallin: Säg ommafallt, dä dug.
Kommentera

Vallin: Skita skall man, fast helst inte i det blå skåpet, och gärna inte på dom som tycker lika som en själv...

Korrekturläsare är folk som kan stava!
Kommentera

knaskamilla:

Usch, vad jobbigt! Ska jag leva upp till mitt rykte som språkpolis måste jag alltså börja säga omständlig, vilket jag tycker känns helt fel. :S
Kommentera

Vallin:

Ytterst säker. Nya FF rödmarkerar inte ordet omständligt, men däremot rödmarkeras ordet omständigt. ;) Fast ärligt talat har jag slagit upp det i ordböcker ett par gånger genom åren, det ger samma resultat varje gång. Kolla själv i din SAOL, vettja.
Kommentera

Vallin: Hon har rätt, vår språkpolis. Kommer från tyska umständlich. Och låneord från tyskan med ändelsen -lich får alltid ändelsen -lig i svenska. Hence, omständligt.
Kommentera

Vallin:

Svenskt uppslagsord
omständlig omständligt omständliga adj.
alltför utförlig, vidlyftig

Engelsk översättning
lengthy
Kommentera

Går det inte att beställa en mindre tröja till Zucarello? Kanske var han bara seg i benen eller knäckt över att åka runt i ett tält. Hade hoppats på att han åtminstone skulle bjuda på något men plockades enkelt bort i varenda moment trots en match i avsaknad av fysiskt spel.
Kommentera

Vallin:

Alltså, är DU helt säker på det? ;)
Kommentera

knaskamilla:

Hmm, vet att du också är språkpolis så jag vill helst inte ifrågasätta men är verkligen helt säker på det?
Kommentera

Vallin:

Nå. Egentligen är jag på din sida, jag tycker att det låter helt fel med omständligt (kanske för att det heter omständighet och inte omständlighet), men det stavas ju faktiskt omständligt...
Kommentera

TIKbiff: Tack för rapporten.
Kommentera

Poffa:
Okay,första perioden hade inte modo någonting igentligen att säga till om,väldigt dåliga uppspel av modo och nonchalanta i egen zon,något som oxå straffar sig.
i andra spelar ni uppe er betydligt men PP spelet är rent bedrövligt i hela matchen.
tredje perioden slutar timrå att spela och blir långa stunder tillbakapressade i egen zon,reducering hänger i luften men Johan Backlund spelar stabilt i målet för timrå.
ni var lite på gång där men vi lyckades hålla tätt.

Bäst i Modo? Viktor hedman helt klart, zajkowski gjorde inte heller bort sig men fick inte så stor hjälp.
22 Holm var pkå intressant att se.

gonatt.
Kommentera

shinzawai:

"Omständligt", tänk att det inte ens krävs att man kan stava för att bli journalist...
Kommentera

shinzawai: kan inte säga att jag är förvånad typiskt dryga Timråiter.
Kommentera

Timråfansen är lika ödmjuka, trevliga och sportsliga som vanligt, härligt att se.
Kommentera

Berka:

Jag vet jag bryr mig inte ett dugg i resultat på försäsongen, men en match mot Sundsvall Hockey ska bara vinnas spelar ingen roll hur dålig man är så ska man vinna den matchen i alla fall :).
Kommentera

MorganaLefaey:

På fredag och lördag kommer jag se alla matcher som är kvar av cupen så får väll lämna en rapport över läget då. Men vinner vi inte över Sundsvall hockey då är det något som är fel riktigt fel allså.
Kommentera

shinzawai: Det är lugnt, det är inte i augusti och september man ska vara på topp utan i april. 06-07 blev det sex förluster, en oavgjord och en vinst på försäsongen, och vi vet ju hur det gick ut i april... :)
Kommentera

Cyklob: Du vet väl hur det brukar vara med modo och försäsonger.... taskigt tempo,dåligt passningspel, 0 hjärta för spelet och (känns det som). Modo är väl sen många år alltid riktigt dåliga på försäsongen trota lovord från tränare å media.. Nä efter 5-6 omgångar in i es så kan man kanske urskilja lite av vad modo kommer att bjuda på 08/09=)
Kommentera

Modoante:Enligt Öa så hade modo två bra powerplay där Hasse tydligen träffade stolpen i det ena. Sen så måste jag framhäva att vi vann ju faktiskt skottstatistiken. Inte illa pinkat. Borde betyda att vi leder med 2-1 sedan timrå vann matchen och vi plockat både snyggaste tröjorna och skotten. Sen får nog någon utomstående bedöma slagsmålet och säga vem som vann. Om nu den där lilla fighten ska ge något bonuspoäng.
Kommentera

Berka:

Hehe nä det är iof sant :D. Men skulle vara trevligt om man fick höra att det fanns nå ljus i det hela :).
Kommentera

Cyklob: Ingen mening att sitta å granska spelet i sca cupen.... träningsmatch...
Kommentera

Cyklob: Sant dåligt pp men iof så försvann Werner rätt så tidigt i matchen och med han vårt bästa vapen i pp.
Kommentera

Modoante:

Powerplayspelet var det lika bedrövligt som vanligt eller fanns det något tecken på att vi ska kunna vara bättre där i år eller ?. Känns som att vi saknar den där PP backen fortfarande om man ska dömma efter kommentarer från matchen.
Kommentera

MorganaLefaey: Modo brukar ju alltid spela dåligt på försäsongen.Tror att jag skulle bli mer orolig om vi vann alla matcher på försäsongen nä allvarligt så idag var det inte nått taggat modo vi fick se i denna match dåligt med tacklingar från modos sida och otroligt dåligt tempo i spelet lite svårt att stå stilla och spela hockey .Idag så var det nog bara susses formation som var bra i modo dom lyckades skapa lite ordeda i timrås zon när dom var inne.Gillar det jag ser av Zucko tror han kan bli riktigt vass i vinter.
Kommentera

MorganaLefaey: haha ja tröjjorna blev lyckade iaf, ska faktist kika lite mer på dom också.
Kommentera

är mest sur att vi vann mot finnarna, tycker det luktar guld
Kommentera

Frisco:

HAHA ja det är iof sant, men jag var faktiskt på den matchen och jag kan säga att så dåliga som löven var i den matchen kommer nog aldrig hända igen tro mig. Sedan så hade väll knappast målisen i löven nån bra kväll heller vad jag vill minnas han kunde nog tagit 5 mål i alla fall :D
Kommentera

Cyklob: Vi förlorade mot Löven som i sin tur förlorat med 6-0 mot Sundsvall i träningsmatch:)
Kommentera

Blizzard:

Jasså så vi vann tröjkampen eller ? :)
Kommentera

Blizzard:Ja det skall väl i så fall vara glädjeämnet för idag. Tror jag ska gå in och kolla lite extra noga på dem nu.
Kommentera

« · 1059978 · »