1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

515040 inlägg · 4114 ämnen

Silly season

« · 2755550 · » Till forumet

Sv: Silly season
Costanza: Bra fint av dig att redigera inlägget när du fått tid att googla :D
Markström, Ekholm, Carlsson, Johansson, Järnkrok, bröderna Boqvist, Sandström, Ersson, Bäckström, Lindholm... då har jag exkluderat våra mustiga hemvändare i form av Silfverberg, Larsson, Lindblom och Stanley Cup - mästaren Djoos. Men men, vad är en Jesper Olofsson på slottet ;=)
Kommentera

Rödluvan:
Skulle ändå säga att det är en minoritet som spelar får idag som kommer att nå NHL.
Kommentera

Costanza: Blådåre den där Karlin 🤪
Kommentera

Tarasov: Jag har aldrig sagt att han ska ha platsen oavsett vad och det har jag varit tydlig med. Tycker dock att det är fel att bedömma att han inte förtjänar den baserat på det han hunnit visa i vår tröja.

Själv tycker jag att andra visat att de inte förtjänar att ligga före.
Kommentera

Rödluvan: Det finns så många nivåer till detta att det oavsett blir en relativt haltande jämförelse. Vi har exempelvis lag i Sverige som nästan gjort det till en business att casha in på talanger snarare än att fostra dem. Sen stannar i spelarna överlag längre tid i OHL än i J20 Nationell om man observerar genomsnittsåldern de senaste åren, vilket självklart höjer nivån där och tvärtom i vårt fall. Tycker det är en ohälsosam hets att för snabbt ta nästa kliv i Sverige.
Kommentera

Tarasov: Absolut. NHL-stjärnor som fostrats i den ligan genom att ta steget direkt därifrån.
Kommentera

Rödluvan:
Alltså vi har förstått att du tycker han skall spelas i SHL oavsett vad. En del av oss andra tycker han skall förtjäna. platsen.

Han kan absolut bidra men ser att andra för tillfället ligger före, det kan ändras under säsong.
Kommentera

Rödluvan:
Gör majoriteten i OHL det?
Kommentera

Tarasov: J20 är då en liga full med juniorer, och SHL är en bra liga med seniorspelare. Dessa egenskaper du radar upp fungerar helt olika i respektive liga. Han behöver spela SHL-hockey för att maximera dessa egenskaper på SHL-nivå.

Det mesta har han redan i bagaget och det ska egentligen inte vara några större svårigheter att översätta till SHL, det har han visat på försäsongen.
Kommentera

Rödluvan:
Passningspel
Målskyttar
Spelförståelse
Dribblingar
Teckningar
Hur man arbetar med klubban i försvarspel
Hur man täcker ytor
Tacklingar
Skydda pucken
Kommentera

KB: OHL är väl också mycket bättre än J20. Stor skillnad på att lira med de bästa till skillnad på att spela i J20 där lagen är ojämna med majoriteten av spelare som inte visar några tendenser på att nå hög seniornivå.
Kommentera

Tarasov: Jag ringde Karlin. Erbjöd mig att vara en gratis galen 50-årig hopptacklande gris på 100 kg. Karlin tackade, men sa att det inte finns plats i truppen idag.
Kommentera

Rödluvan: Skulle väl tro att Sigge syftar på juniorligor som OHL om något, snarare än collegehockey. De flesta som lirar i college är per definition seniorer, med några undantag.
Kommentera

Tarasov: Du får gärna specifiera vad han kan utveckla i J20 som gör honom bättre på SHL-nivå.
Kommentera

Rödluvan:
Det kan finnas mycket att utveckla även om man dominerar. 4 matcher 5p i J20 antyder inte att han krossar där exv.
Kommentera

Sigge: Collegehockey är dock helt annat än J20. Detta har varit ett diskussionsämne nu att svenska juniorer flyttar över just för den anledningen, att J20 är för dåligt.
Kommentera

KB:
Tycker också introduktionen blir ”lagom” minuter här och där ibland 5 ibland 10.
Kommentera

Tarasov: Att man är dominant på en nivå är synonymt med att det inte finns något mer att utveckla på den nivån. Är det hämmande för en spelare att få speltid på en viss nivå ska de inte vara där öht.
Kommentera

Rödluvan: På kort sikt är det absolut viktigaste att han får kontinuerligt med speltid. Sen tar jag för givet att man satt upp en plan tillsammans med honom gällande den här säsongen likt man gjorde med Theo ifjol. Tolkar det dock som att man värderar LP väldigt högt då det inte verkar finnas någon ambition att låna ut honom till allsvenskan bundet till någon längre tid. Förstår inte riktigt ramaskriet då han får en rejäl chans redan efter 11 matcher in på säsongen.
Kommentera

Tarasov: Jänkarna gör uppenbarligen något rätt när man låter juniorer dominera och göra 80-90 poäng per säsong. I Sverige ska man så fort som möjligt till seniorhockeyn utan tanke på det bästa för spelaren.
Kommentera

Tarasov: framförallt när det gäller offensiven och ännu mer om ens skills bygger på kreativitet osv osv
Kommentera

Rödluvan:
Bara för att man är dominant på en nivå behöver det inte betyda att det inte utvecklar. Det kan också vara hämmande att spela på en nivå man inte behärskar.
Kommentera

Confusius: De spekulationerna flög absolut runt här på HS. Speciellt i samband med den värsta kräftgången.
Kommentera

Peja: Nu spänner du bågen rätt hårt!
Oskar Voullet hade en magnifik start men har sedan successivt blivit petad av andra juniorer och idag spelar han men mer sporadiskt så att säga att det är en succé förefaller lite väl tilltaget.
Dessutom hade Saik flertalet skador och har mer tvingats spela in juniorer i laget under försäsongen och i säsongsinledningen, Voullet spelade en hel del i slutspelet förra säsongen så han är inte som LP helt grön i Shl.
Kommentera

Rödluvan: Lucas är jätteduktig, men smart att slussa in honom långsamt i A-lagshockey tycker jag. Gör inte bort sig i SHL, vilket är coolt. Tyder på att Vigge sen går in där mellan Dansken och Woody som många här önskat.
Kommentera

Tarasov: Detta har jag ju redan varit inne på men mest utvecklande är det att få speltid i SHL-laget där han faktiskt har potential att göra bra saker. J20 ger noll och ingenting i det läget han är i och Östersund ger viss erfarenhet men inte särskilt bra och mycket då de helt saknar spelidé, inte skapar chanser framåt och soppatorskar.

Toppen nu att han får spela center i en offensiv kedja mot Rögle. Kul om vi får se Gästrin från start också.
Kommentera

Peja: jag tror att det ena laget är regerande mästare med toppspelare precis överallt och har utrymme för att låta juniorer spela utan att det påverkar lagets resultat medan det andra sprattlar för sitt liv för att överleva varje byte.

men det är inte lika kul att gå in ett annat lags bok och skriva om förstår jag.
Kommentera

Peja:
Lucas för spela hockey i antingen J20/Allsvenskan eller bitvis i SHL. Ser det som rätt utvecklande.
Kommentera

Sigge:
Jag tycker Måns kommer mer till sin rätt som center.
Kommentera

Peja: Lucas P ska ju centra en topplina mot duktiga Rögle nu, så vad grinar du om.
Kommentera

Costanza: Att Modo har fått fram fantastiska spelare förr i tiden eller att Brynäs har tagit massa SM-guld betyder inte att Modo alltid kommer få fram fantastiska spelare eller att Brynäs alltid kommer att vinna SM-guld. Och ni utvecklade knappast de talangerna genom att göra som ni gör med Pettersson nu.
Kommentera

saile39: Nu är ju ändå MoDo störst i världen, så jag tycker klubben från lilla Ö-vik gör det rätt bra. Ullmark, Forsberg, Vicke O, Kempe, Hedman med flera. Förstår att det är jobbigt att ta in att MoDo är den största talangfabriken på planeten.
Kommentera

Costanza: Att ha få höga toppar är inte samma sak som att framgångsrikt utveckla juniorer.
Kommentera

Peja: En svensk klubb har haft juniorer som sen vunnit poängligan i NHL tre gånger och det är inte Brynäs. Gillade dock att bo i Gävle. Norra Kopparslagargatan var perfekt.
Kommentera

Confusius: Om True och Jasek hade varit bättre skulle man nog inte spelat MC som center. Undrar om man inte borde ta in den där Somppi och skicka iväg Jasek. Eller sätta honom som vinge
Kommentera

Rödluvan: För några månader sedan draftades Pettersson flera rundor högre än Oskar Vuollet. Nu har den ena gjort succé i ett topplag och den andra får ingen istid i jumbon. Jag tror att en av de klubbarna tänker rätt och den andra fel, men vi får väl helt enkelt se facit i framtiden.
Kommentera

Rödluvan: För få 50-åringar i truppen! Tänk den rutinen de skulle komma in med. Ring Näslund-Susse-Foppaaaaa!
Kommentera

Peja: Jag lägger en snigel på ditt trollöga. MoDo kan hockey även om vi just nu ligger sist.
Kommentera

Peja: Vi tänker lika 👍🏻 På torsdag verkar det däremot som att både Lucas och Milton får chansen igen som ordinarie.
Kommentera

Confusius: Tvingas och tvingas, ni har en ung center som draftades högt i andra rundan, men istället för att ge honom chansen laborerar ni med att köra Carlsson som center. Som neutral är det obegripligt att ni inte satsar mer på talangerna när ni uppenbarligen har flera som NHL-scouterna ser stor potential i. Kan bli tufft att få bra spelare till hockeygym om man inte ens ger såna killar chansen. Det finns andra lag som ger talanger chansen och då har de antagligen betydligt tuffare konkurrens än vad Modo har.
Kommentera

KB: Känns ju hursom att vi redan innan är en center kort. När vi tvingats spela Måns Carlsson som center.

Den killen förtjänar en vinge högre upp i hierarkin. Bra värvning, en härlig spelartyp.
Kommentera

Frontschwein: Är väl samma lika för Sebbe Ohlson, han har väl haft ett par hjärnskakningar också?

Är nervös varje match när han är så hänsynslös mot sig själv.
Kommentera

Costanza: Av bomull?
Kommentera

KB: Har inte sett någon som trott att det legat någon schism bakom det beslutet!?

Fast jag kanske inte rör mig i rätt cirklar.
Kommentera

Peja: Nja, oklart. En andra eller tredje center på SHL-nivå kanske. Pitlick känns ju på förhand som en toppspelare istället, men vem har 5-6 miljoner att slänga runt just nu. Skulle vara HV71 då.
Kommentera

KB: Somppi är väl knappast bättre än era nuvarande centrar?
Kommentera

mr_brasco: Theo spelade i princip inte när Sam var frisk. Tror det är önsketänkande att det skulle komma in någon i nuläget. Finns egentligen bara Rem Pitlick som vill ha rekordmycket pengar och Otto Somppi som även han låter väldigt dyr och endast vill ha ett flerårigt kontrakt dessutom.
Kommentera

mr_brasco: MoDo har nog stålar om det dyker upp en bra center. Gissar att klubben inte är så nöjd med offensiven från Jasek och True. Samtidigt bör dessa två få lite mer tid på sig att visa sina skills.
Kommentera

KB: Nja.. vet inte om jag håller med dig. Sam och Theo har varit med i stort sett alla matcher även om Theo fått sparsamt med speltid. Jag tycker det luktar som att nått är på väg in snart.
Kommentera

mr_brasco: Numerären i truppen är oförändrad då LP kommer tillbaka i Theos ställe. Skulle något ytterligare förändras så kan vi kalla tillbaka våra utlån med kort varsel.
Kommentera

« · 2755550 · »