1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

515099 inlägg · 4114 ämnen

Silly season

« · 2755550 · » Till forumet

Sv: Silly season
Costanza: Bra fint av dig att redigera inlägget när du fått tid att googla :D
Markström, Ekholm, Carlsson, Johansson, Järnkrok, bröderna Boqvist, Sandström, Ersson, Bäckström, Lindholm... då har jag exkluderat våra mustiga hemvändare i form av Silfverberg, Larsson, Lindblom och Stanley Cup - mästaren Djoos. Men men, vad är en Jesper Olofsson på slottet ;=)
Kommentera

saile39: Det är ungefär som att lista upp ingredienserna till en skål havregrynsgröt, imponerande men... inte riktigt något jag skulle hänga upp på väggen. Tack för att du tog dig tid. Väl mött, Mvh Intresseklubben.
Kommentera

Törna: Influensa går i laget igen. Kul! Ingen Näsén imorgon då.
Kommentera

saile39: Haha, borde inte ens kommentera. Som en femårig lillebrorsa som visar sin nya fula leksak till storebrorsan som sen måste säga, ÅÅHH va fin!
Kommentera

saile39: Vet ej vad du vill komma med den där kommentaren, är det att brynäs ska vara bättre på att exportera talang än modo så har du ju bara objektivt fel.. Det är inte jag som tjock tvtittare som säger det utan proffs i hockey men vad fan vet dem?
Kommentera

saile39: har bara koll på spelare som vunnit vezina, norris, hart trophy och Ted lindsay award. Tycker mig inte se såna lirare i din lista. ;)

Hedman har väl även conn smythe och ett par ringar ;)
Kommentera

Costanza: Är man med i leken... ;) dehär med glimten i ögat, hatkärlek och gliringar verkar inte riktigt ha hittat hit än. Det är rent objektivt sant tyvärr....
Kommentera

saile39: Glimten i ögat? Jag försökte med detta på ditt forum. Det gick åt h-vete ;-) Skit samma, väldigt imponerad över BIF och er start. Ni har tagit med er energin från HA precis som vi gjorde.
Kommentera

Costanza: HAHAHAHAHA
Kommentera

Rödluvan: Det är inte många spelare som går direkt från en juniorliga till NHL. Från draften 2022 är det bara 7 spelare som spelat över 30 matcher.
Kommentera

saile39:
Vilket trams
Kommentera

Rödluvan: Skulle väl ändå vilja påstå att det är en bråkdel spelare från OHL som vidare blir regelbundna NHL-spelare. Säger inget om att ligan håller högre högsta nivå än J20 men lägsta nivån är nog rätt lik J20 ändå.
Kommentera

Wauzsig: Vilket ändå är en anmärkningsvärt hög siffra, speciellt när det är fler utöver det. Har någon någonsin gått direkt från J20 till NHL?
Kommentera

Rödluvan:Har du läst Sanny krönika i ämnet? För du är verkligen typ exemplet på produkt av vår tid. "Får dom inte spela nu sticker dom direkt"

Jag förstår på sätt och vis unga killar (och tjejer) som drar och lirar college, kanske framförallt om man inte är supertalang. För bäst vad det är pajar man knäet också blev det aldrig något äventyr...

Men att du med nästan given framtid som hockeyproffs (som LP) ska ha så brådis att byta klubb för att du inte får spela på högsta nivå utan måste spela med jämnåriga?
Och du menar att dominerar man så slutar man utvecklas. Och att i OHL är det minsan inte så?
Här kommer extrema exempel på spelare som dominerat hela sitt liv och ändå utvecklats:
McDavid gjorde 120p på 47matcher året innan NHL. Säsongen innan det 99p på 56. Så tydligen blev han bättre för varje säsong än fast han dominerade.
Bedard gjorde 143p på 57 matcher säsongen innan NHL. 100 på063 året innan.
Så köper inte att LP skulle fara så illa av att dominera i J20 några matcher.
Kommentera

Tarasov: Skönt att vi är lugna där nere i botten.
Kommentera

Monno: Nej, han skulle nog inte fara illa av det men han hade som mål att vara ordinarie och vara en del av Juniorkronorna. På inga sätt blir han framstående för en Tre Kronor-ledning i J20. De som kommer med har ordinarie platser i sina klubblag och producerar även ganska bra.

Han har egna ambitioner också och de flesta som går så högt som honom spelar till sig en plats i a-truppen rätt tidigt. Han kommer inte att bli en SHL-spelare av att spela HA och J20.
Kommentera

Gavelo: Nu ska det sägas att Skelleftesupportrar tycker det är vansinne att t.ex Marcus Eriksson och Davidsson går före Vuollet. Det finns ingen spelare i SHL som producerar så mycket i förhållande till sin speltid som Vuollet.
Kommentera

Rödluvan: Jag menade att bara 7 spelare från hela draften gjort över 30 matcher. Av dessa kom 3 från juniorligor. 6 av dem var draftade topp-10.

Förutom några få undantag tar det flera år att etablera sig i NHL.
Kommentera

Rödluvan:
Tillfälligheter kanske.
Kommentera

Tarasov: lucas hit, lucas dit. zzzz:)

för att skifta fokus till något annat så: intressanta siffror på sampo
Kommentera

9315: finns mer statistik här för den som prenumererar på hockeysverige, jag gör det inte så har inget att dela
Kommentera

Rödluvan: Jo och MoDo hade som mål att inte vara toksist. Ibland blir det inte som tänkt det är bara att kämpa på.

Skellefteås juniorverksamhet saknar motstycke. Dom kan ju ta upp valfri junior så klarar han spela SHL.
Förut var det mycket snack om att det berodde på att man drillades i samma spelsystem från ung ålder, om det är där det sitter låter jag vara osagt.

Men man kan milt sagt säga att vi inte är ett lika väl fungerande lag som SAIK (än åtminstone) så det blir helt klart mer utmanade att komma in som junior. Vi vill inte heller att det blir som 2010-> där truppen förlitade sig på junisar i princip. Men Hinken har ju varit rätt tydlig med att han tänker sig att vi ska bestå av fler egna produkter, helt enkelt för att ha råd med dyrare toppspelare.
Kommentera

9315: Haha ja det där kan man väl säga är statistik som bekräftar verkligheten. En av de bästa i ligan rent individuellt men bakåt så är det framförallt slappt. Han tjuvar ju som tusan hela tiden så det hjälper ju inte statistiken direkt.
Kommentera

Monno: Med den filosofin måste de dyra prestera och vara bäst, så är inte fallet nu dom är inte mer än medelmåttor.
Måste upp och bidra och någon/några bytas ut om det inte lossnar snart, vi har inte råd med att dom åker omkring och fyller år!
Kommentera

Monno:
Första säsongen i allsvenskan var en mardröm, då skröt vi också att vi spelade flest juniorer.
Kommentera

Tarasov: Tänka sig, vi ligger toksist ändå och har knappt spelat några juniorer.

Det är ett tråkigt scenario för mig att vi ska se juniorerna som en belastning bara för att de är juniorer. Tyvärr så är vi nog lite där med tanke på Hinkens uttalande för några dagar sedan. Den mentaliteten sprider sig som en invasiv art, ligger vi etta kan vi inte spela några juniorer heller för att då riskerar det att rubba balansen osv osv..
Kommentera

9315: Ju sämre lag, ju bättre står sig spelare i konkurrensen. Gäller även juniorer. Jag tror att Pettersson hade fått istid i de flesta andra SHL-lag, men det är ju förstås spekulation. Trist om han slår igenom någon annanstans.
Kommentera

Tarasov: Men bland de juniorer som spelade i MoDo 2016-17 så fanns flera blivande stabila SHL-spelare/stjärnspelare i Allsvenskan. Bland de juniorer som vi hade då fanns Emil Alba, Ottosson, Jesper Lindgren, Jesper Sellgren och Oskar Ståhl Lyrenäs. Kanske hade de blivit ryggradsspelare om vi gått upp några år tidigare. Därför rätt att satsa på juniorer.
Kommentera

Peja: Handlar väl också lite att man inte vill lägga den pressen i att ligga sist på en tokgrön junis som gjort fåtal SHL matcher. Samt att man kanske från Hinken och Karlins sida heller inte vågar chansa riktigt när varje inspelad poäng gör skillnad. Klar mycket enklare att våga släppa fram unga lovande talanger om laget spelar bra i övrigt.

Förövrigt är jag säker att LP inte gör bort sig i jämförelse med någon av våra spelare i 3-4 line men kan ändå nånstans förstå att det blivit som det blivit. Grabben kommer få chansen så pass bra är han. Ät en korv, drick en öl ta de luuugnt
Kommentera

Bingobongo25: Theo center med Molin o Videll på kanterna
Kommentera

Heyerdal: Kul för Theo. Förtjänar att vara i en topplina.
Kommentera

Peja: Man blir som man umgås brukar man säga.

Det är lättare att spela bra i ett bra lag än i ett dåligt lag.
Kommentera

Rödluvan:
Det är ingen som ser juniorerna som en belastning, vi tycker helt inte att de platsar. Jag själv ser dem som en tillgång. Jag kan t.o.m. se att de blir ordinarie vad det.

Du har själv nämnt att vi ser olika på saken. Men du tjatar och tjatar. Tröttsamt
Kommentera

Monno: Ja det är mycket lättare för en junior att gå in och göra det bra i ett bra lag med en tydlig och fungerande spelide, och få spela med bra spelare som gör sina medspelare bättre och kan backa upp vid misstag.
Kommentera

Tarasov: Jag fullföljer som sagt en diskussion. Inte jag som eldade igång den här gången. Ni fortsätter ju svara också. Jag har svar på alla era argument och då vill jag självklart få ut dem.
Kommentera

Peja:
7 minuter i snitt för en spelare med 1 juniorår kvar, det är rätt bra tycker jag.

Om jag läser rätt så är han i topp i istid i sin ålderskategori, Voullet ligget kring 9.
Kommentera

Peja: Eller så vill du bara trolla i vanlig ordning.

Gillar LP men tycker fortfarande han är för vek fysiskt för att ha en självklar plats i laget.
Det är ingen slump eller otur att han inte producerar i de matcher han spelat. 1 mål på 12 matcher varav hälften av dessa matcher varit i HA.
Det Rödluvan m.fl bör fråga sig är blir MoDo BÄTTRE med honom i laget?
Sätta honom i 4:e säger många, men vem slår han ut?
Ohlsson? Aldrig.
MC? Nej.
OP. Han är inte i närheten av hans fysik och handen på hjärtat så har 4:e kedjan varit den jämnaste och bästa kedjan hittills. Bryta upp den känns bara dumt.

Hans tid kommer.
Kommentera

Rödluvan:
Jo det var du som eldade igång.
Kommentera

Rödluvan: Inte bråka med oss grå- och tunnhåriga nu. Vi kan kämpa hårt och länge vid tangentbordet.
Kommentera

Tarasov: Skrolla ned. Det var Peja.
Kommentera

Rödluvan: Peja är här och skapar kaos. Känner igen den trolltaktiken. Killen var helt tyst då de sög i SHL och åkte ner i HA
Kommentera

Något nytt om när Vigneault väntas vara tillbaka?
Kommentera

modomille:
Inte för uppehållet sägs det
Kommentera

modomille: Hörde nåt om november.
Kommentera

Rödluvan: Både Theo J och Norén spelade drygt 22 minuter ikväll. Båda i förstafemman, man kan inte klaga på förtroendet de får. Att Östersund är hopplöst usla går nog inte att ändra på.
Kommentera

Sigge: Rakt in i förstakedjan. Går absolut inte att klaga på det här samarbetet från vår sida iaf. Jacobsson hade en fantastisk utveckling i ett genomuselt Västervik ifjol också.
Kommentera

KB: Inte bara Norén som fick lira första backpar. Ville Jonsson som är utlånad till Oskarshamn lirade i deras första tillsammans med Rasmus Bengtsson ikväll också!
Kommentera

mrpm: Såg stora delar av den matchen. Imponerad av det lilla jag sett av Ville.
Kommentera

Bingobongo25: Kanske - men det var precis samma argument som framfördes för en vecka sedan om varför Leksand behövde värva en målvakt istället för att ge Marcus Gidlöf chansen. En start senare verkar det otänkbart att inte fortsätta ge honom matcher.
Kommentera

Peja: Ludde klar för spel.
Kommentera

« · 2755550 · »