1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

507722 inlägg · 4105 ämnen

Sillysäsongsnacktråd

« · 561908 · » Till forumet

Sv: Sillysäsongsnacktråd
Intressant, någon som tydligen kommit över villkoren i Steens kontrakt

Season-- Compensation-- Base Salary-- Signing Bonus-- Minor League Salary
2005-06-- $720,180-------- $450,000------- $270,180-------- $70,300
2006-07-- $770,180-------- $500,000------- $270,180-------- $70,300
2007-08-- $870,180-------- $600,000------- $270,180-------- $70,300

Most Recently Signed Contract Details
Signing Bonus
Player will be paid a signing bonus of $810,540 payable as follows:
$135,090 payable upon execution of contract
$135,090 payable April 15, 2006
$135,090 payable October 15, 2006
$135,090 payable April 15, 2007
$135,090 payable October 15, 2007
$135,090 payable April 15, 2008

Player shall receive a one time payment of $180,420 after playing in 82 NHL Regular Season games during the 2005/06 Season.

Player shall receive $32,605 after playing in 20, 40, 60 and 80 NHL Regular Season games during the 2006/07 Season.

Player shall receive $15,210 after playing in 20 and 40 NHL Regular Season games during the 2007/08 Season.

Parental Travel

Club shall pay the reasonable and pre-approved travel expenses (round trip economy airfare, accommodations, game tickets) for Player’s parents to see one (1) game in the Player’s first NHL season. ($5,000 U.S. limit to this item).

Individual “B” Bonuses

If achieved, player is eligible for individual bonuses paid by the league

Kommentera

"– Jag är väldigt tacksam för att Modo trott på mig och då det gäller Ö-vik är det staden som jag kommer att se som ”hemma” när jag är i Sverige. På somrarna kommer jag att bo i Ö-vik.

21-åringen byter inte bara upp sig hockeymässigt, lönekuvertet blir också betydligt tyngre. Han får totalt 810 000 dollar för att han skrev på kontraktet och, om han tar en plats i NHL, får han 1 550 000 dollar för de kommande tre åren."

Kommentera

Frisco: Ja dom där amerikaner, bara för att de lyckats snärja Foppa tror dom att alla guldkorn från MoDo går att köpa. Men Jansson behåller vi!
Kommentera

Paddan: Står även på Hockymagasinet. Se länk.
Kommentera

Poffa:

"John Ferguson, general manager of the Toronto Maple Leafs, announced Tuesday that the club has signed forward Alexander Steen and defenceman Staffan Kronwall (pronounced Kron-VALL) to multi-year entry level contracts.

In keeping with club policy, terms of the contracts were not disclosed."
Kommentera

Paddan:

Ja, det är väl hans mamma som välter kiosken i så fall.

Kommentera

Frisco: Äh, det här är ju den riktiga storsäljaren. En veritabel kioskvältare
Kommentera

Dream Team: Fast frågan är om det är ett prejudicerande fall för denna tvist. Örebroarnas fall gällde kontrakt som löpt ut, och inte som i detta fall ett kontrakt som avbrutits på tydligen osanna grunder. Hårklyverier som vanligt i den juridiska världen. Kanske Lulekickan kan vakna ur sommardvalan reda ut knutarna åt oss?
Kommentera

NuMo:
Om Salo vill ryta för att sluta med hockeyn pga skadeproblem.
Sen vill han börja igen då borde han väll vända sig till modo först.
och inte att frölunda vöänder säg till modo om det ärendet.
Eller vad tycker ni
Kommentera

Dream Team:
Man kan ju tolka hur man vill om man absolut vill. Rent logiskt så bör ju det "formella" gälla, annars blir det ju ett konstigt prejudikat. Kommer alla informella avtal att bli rådande i framtiden då?

Hänvisar Salo att man kommit överens med Modo att han får bryta kontraktet helt utan eftergifter, ja då kanske han har moraliskt rätt.

Är det så att Salo själv brutit mot anledningen till att kontraktet med Modo "informellet brutits" (Eller inte fullföljts) så kan han ju knappast påstå att Modo brutit mot något avtal, då han själv plötsligt ändrat förutsättningarna som gjorde att Modo var så omtänksam mot honom.
Kommentera

mok: Ja, det kan man kanske förstå. Intresset lär kvarstå i.o.m att det tidigare fallet med Örebro ju fungerar som prejudikat för det här ärendet. Sista ordet är garanterat inte sagt! 
Kommentera

mok: Om jag inte minns fel så hade en krånglande höft också något att göra med viljan att lägga av, fast man kanske blir frisk bara av att andas in Göteborgsluften.

I sådana fall... mot Göteborg! Eller är det det vi redan är, kanske...
Kommentera

Dream Team: Där ser man. Men man måste ju förstå om MoDo blir lite kinkiga. Menar et spelare som säger sej vilja bli hockey pensionär och förhandlar bort sitt kvarvarande kontrakt. Sen några månader senare dyker det plötsligt upp att han vill spela med ett konkurerande lag. Skall bli intressant att följa detta.
Kommentera

NuMo: Ja, enligt spelarfacket ska visst Tommy Salo ha ryggen helt fri, rent arbetsrättsligt.

Citerat från Expressen:

"Modo vill inte gå lottlös ur affären och kräver ersättning eftersom Salo formellt sett är registrerad för klubben.
Något som Peter Hagbergh på spelarfacket inte håller med om.
- Vi har dragit ett sådant fall till tingsrätten tidigare. Det var när Örebro inte ville släppa två juniorer med hänvisning till just registreringen. Vi vann rättsprocessen, säger Hagbergh till Svenska Dagbladet."
Kommentera

Poffa: Det spelar ingen roll. Vi skall ha gruvligt betalt för honom. Salos sätt att kringgå ingångna avtal får inte löna sig.
Kommentera

Poffa: Äh, i tidningsvärlden är man ju världsspelare så fort som man aktivt deltagit i någon form av idrottslig verksamhet på en nivå som ligger knappt märkbart över korpnivå.
Kommentera

Paddan:

Nä, det kallas att vara berest. Världsspelare är man om man tillhör gruppen som man brukar kalla "the best of the best". Salo är inte ens "the best of the rest".

Kommentera

Poffa: Tja, som jag skrev tidigare i någon annan gästbok så har ju Salo stått i mål i olika länder runt om i världen. Alltså borde han ju kunna gå under epitetet världsmålvakt/ världsspelare utan att man ljuger.
Kommentera

Paddan:

Du missade en viktig sak. Jag skrev världsspelare.

Kommentera

Poffa: Hmm, om man byter ut Colorado och Philadelphia mot MoDo och Frölunda och Foppa mot Salo så har vi alltså hur värvningen av Salo gått till, eller?
Kommentera

Hur man värvar en världsspelare...
Kommentera

knaskamilla: Tänk att man kan vara så Klüftig. TV4 utannonserade en tävling med fina priser och frågan "Hur många guld tog Carl Lewis i Friidrotts-VM 1983? 1, 3 eller 5 VM-guld?

Studiofråga till Carolinas pappa: Tror du att någon i detta VM kan bli lika bra som Carl Lewis?

Pappa Klüft: Tja, det finns väl en chans att någon kan ta 2 guld, men 3 guld tror jag blir svårt
Kommentera

Läste i ångermanland att MODO gett Påhlsson ett fett kontrakts erbjudande då han fått ett dåligt kontrakts förslag från nhl...Men frölunda vill åxå ha honom...tyvär så verkade hans flickvän trivas väldigt bra i Göteborg..men man kan ju hoppas..
Kommentera

knaskamilla:

Macke har redan spelat sin sista match i MODO. Med tanke på de uttalanden han gjorde efter sin fiaskosäsong så kan man vara säker på att han inte kommer spela mer med MODO. Dessutom går det rykten om att han håller på att sälja ute i Gullvik och ett faktum är att det nybygge han tänkt göra ute i Järved helt stannat upp.

Kommentera

knaskamilla: "Hörredu, läser du inte de senaste inläggen innan du postar länkar, eller? ;P "

Haha! Nej, borde man göra det eller? ;)
Jaja, det skadar inte att länken finns 2 gånger. Då är det mindre risk att någon missar den! :)
Kommentera

knaskamilla: Ja, så kan det också vara.

Själv tycker jag att säsongen blev ett fjasko, med tanke på hur många proffs som var med. Kan det verkligen komma någon fler "riktig" chans till att Modoiterna samlas på riktigt? Förra säsongen var ju egentligen en låtsassäsong med tanke på att vissa inte ens spelade i Modo, en del skrev slutligen på när alla andra alternativ var uttömda, vilket var för sent. Riktlinjer i form av en tränare med visioner och spelidé saknades - samt att Foppa skadade sig.
Kommentera

NuMo:

Att han verkligen inte vill riskera att måsta återvända till MoDo samma säsong som Macke gör det?
Kommentera

knaskamilla: "– Jag skrev ju faktiskt på ett kontrakt som är ett år kortare än vad Macke gjorde med Vancouver. De som tror att jag spelat min sista match i Modo ska inte vara för säkra på den saken, säger Peter Forsberg."

Undrar om han menar med det, att Macke spelat sin sista match för Modo?
Kommentera

Hittade i föresten ett roligt citat i artikeln i länktipset:

Är du beredd att kompensera Modo ekonomiskt på egen hand?
- Jag sa ju upp mitt kontrakt så de behöver inte betala min lön, det tycker jag är en skaplig kompensation.

Han verkar ha stor insikt hur spelarövergångar fungerar, samtidigt som han verkar tycka att han hade en för hög lön.
Kommentera

Dream Team:

Det är väl snarare så att han får lära sig att han inte kan agera hur som helst, även världsmålvakter måste följa regler. Har han f.ö. uttalat sig om det hela ännu?
Kommentera

scim: Är det inte precis vad han gör? Ja, agerar mänskligt, med fel och brister, alltså?
Kommentera

oraklet:

"Salo är bara människa precis som alla"

Då får han väl ta och agera därefter också.
Kommentera

oraklet: Men samtidigt måste ju "fallet Salo" vara rätt så talande för hur pass obetrodd någon kan bli hos den svenska hockeypubliken. Vilken annan spelare är det annars som kräver ett försvar från sina supportrar? Skulle nu Salo bli Frölundaspelare, då är det ju den samlade supporterskaran hos Frölunda som åker på att man måste försvara och stå upp för honom. Alltså, hade man värvat vilken annan spelare som helst, då hade det nog gått rätt så fort att ta honom till sig, fullt ut.

Frågan är väl om detta skulle ske fullt ut, i någon klubb i Sverige? Ja, i Västerås då, kanske..
Kommentera

oraklet: Modos supporterskara var väl dom enda i landet som försvarade Salo

En vuxen människa borde förstå att om man har satt sin namnteckning på ett kontrakt så är det vad som gäller att Modo sen uppträdde stort och accepterade Salos önskan borde väl gå in på Hedins pluskonto.

Att karln nu helt plötsligt verkar vara frisk från sina besvär och återfått suget efter hockey får Salos orsaker att lämna Modo att framstå som lite märkliga.

Antingen har han lite svårt för att fatta eller så var han inte ärlig då han lämnade Modo, att du lägger skulden på Hedin är i det närmaste skrattretande, kan det bero på vilket lag du håller på ?
Kommentera

Jason: Med tanke på det dåliga mottagande och i princip totala avsaknad av försvar från den egna supporterskaran, så har jag förståelse för att Salo ser efter andra platser att spela på.
Salo är bara människa precis som alla andra och jag har svårt att förstå varför den där Bengt Hedin skall försöka förstöra för Salo !
Kommentera

Haha, det här var ett ganska trevligt Forsbergcitat:
" Kan då en framtida comeback i Modo vara aktuell, eller är kontraktet med Philadelphia ett avstamp mot en nedtrappning?
– Jag skrev ju faktiskt på ett kontrakt som är ett år kortare än vad Macke gjorde med Vancouver. De som tror att jag spelat min sista match i Modo ska inte vara för säkra på den saken, säger Peter Forsberg."
Kommentera

Emma no15:

Hörredu, läser du inte de senaste inläggen innan du postar länkar, eller? ;P

Lumber Jack:

Om din fråga gällde ifall det finns folk som inte gillar Foppa så tänkte jag hinta om att jag hört talas om någon luling som inte gör det. Och några Timråiter. Fast du har nog rätt.
Kommentera

Sorry, nu vart det samma länk två gånger.
Den här skulle vara med oxå:

www.aftonbladet.se/vss/sport/story/0,2789,681210,00.html
Kommentera

www.aftonbladet.se/vss/sport/story/0,2789,681334,00.html

www.aftonbladet.se/vss/sport/story/0,2789,681334,00.html

Snacka om att Forsberg ses som en Gud. Jag tror inte riktigt att man förstår hur fruktansvärt stor killen är. Helt sjukt. Men det är härligt. Våran, bara våran, "lillgrabb" från lilla Ö-vik. Jäj!
Kommentera

Kul att Salos rehabiliteringsträning gått bra, han måste ha jobbat hårt med den biten i sommar

Modohockey.se 17/3:
- Efter dagens samtal har vi i MODO full förståelse för Tommys beslut. Tommys höfter har, efter en lång karriär, inneburit stora problem för honom och skulle innebära en tung rehabiliteringsperiod som han mentalt inte finner sig motiverad för.
Kommentera

verkar som han redan är stor i Philly också...

"Hitchcook semestrar i British Columbia, Kanada den här veckan. Han fick nyheten om anskaffandet av Forsberg på telefon av Flyers general manager Bob Clarke i onsdags eftermiddag.
  ”Jag skrattade”, sa Hitchcook. Faktum är att han skrattade så högt och länge – av glädje och delvis av tvivel – att Clarke la på luren."

Kommentera

Poffa: Finns det någon människa som inte gör det? I så fall må det vara någon riktigt felvaggad...
Kommentera

Amerikanskt så det förslår, men visst fasen inser man att de tyckte om Foppa i Denver?
Kommentera

Gusse: Det är för att du tror på tidningarnas skriverier om hur höga HV:s kostnader för Franzén har varit över sommaren. Men jag kan försäkra dig om att det finns ingen relevans i de siffror som nämnts, ingen som helst.
Kommentera

Franzen till NHL..HV blåsta på pengar,,man kan nästan skratta åt hvs affär..
Kommentera

Martin S: Sedinarna hamnar nog i Vancouver.
Kommentera

Vilken tid var det de gick på is, nu igen?

Angående Salo så blev jag tvungen att spara det GP skrev om det hela. Mycket mer text än i Expressen... Har ni tur kanske jag citerar någon gullig Frölunding här senare.
Kommentera

Poffa: Det finns nog en viss risk att jag dyker upp i Kempis imorgon för att bevista första isträningen.

Sjusovarn: Äh, med tanke på vad de får i sån där Brännbollsvariant och Korgboll så är det ju rena rama fyndet att kontraktera en hockeyspelare.
Kommentera

« · 561908 · »