1150x200-modo-header2-kopiera.webp

Slaget om Västernorrland 2008 match I

« · 1003595 · » Till forumet

Sv: Slaget om Västernorrland 2008 match I
AndersN: Nä allså jag hackade inte på timrå supportrarna, tänkte mer i allmänhet liksom. Det finns alltid idioter som går på matcherna för att söka bråk eller skämma ut sig bara. Menar det är så synd bara. För hockey är en sport för alla man träffas och har trevligt och njuter tillsammans i både med och motgång och så ska dessa få personer få förstöra en hel kväll.
Kommentera

orion: Synd att du är ett...
Kommentera

NuMo: Jaså, var det i samband med den matchen som du hade klippt öronhåren?!
Kommentera

Poffa: Jag har väl hörsel.
Kommentera

Wayne Gresky: Ett tips som gäller alla arenor är håll dig borta från ståplats hehe,det gör jag och även i eon.
Kommentera

NuMo: Vad vet du om det? Du stod ju i puben och drack Loka.
Kommentera

Cyklob:
Jo det gör ju det,försvarar inte timråsupportrarna heller som håller på kastar saker osv,dom borde inte få se hockey live.
Kommentera

Wayne Gresky: Håller med dej en smula!
Synd att du stavar som ett arsel!
Kommentera

AndersN: I vanliga fall hade jag sagt nej, men en liten lätt spark på smalbenet på domaren skulle jag kunna tänka mig att sanktionera ikväll. Puckar i huvudet på barn är så dumt så det behöver jag inte ens kommentera. Jag kan inte första varför folk ska hålla på och slänga saker. Stäng av packet, oavsett vilken färg de har på tröjan. Tyvärr kan jag bara kommentera vad jag sett och upplevt.
Kommentera

Poffa: Men det var ju bara för att du skrek "SPELA" vid varje icingsituation.
Kommentera

Lumber Jack: det är iallafall ett måste... utbilda fler elitdomare... ha 20 domare i poolen ge dom 600k per år , det är 12 miljoner per säsong... 1 miljon per lag.... dela upp dom i olika nivåer..
Nivå 1 dömer landskamper och elitserien...
nivå2 dömer elitserien och allsvenskan...

på så sätt blir det en konkurenssituation som kommer göra att domarstandarden ökar...

tex. det finns säkert bättre förslag än detta, men ideerna måste fram.
Kommentera

AndersN: Det måste ju ha varit en tik som förklätt sig.

För det första så hade han en stulen Modotröja på sig. Det gör honom till en tjyv.

För det andra så kastade han en puck på en modoit, det säger ju allt.
Kommentera

AndersN: Det finns idioter som kallar sig supporters i alla lag, tragiskt nog så kommer man aldrig komma bort i från det. Och det som killen gjorde idag hoppas jag verkligen rapporteras till Modo så dom kan stänga av idioten på livstid. Man skämms verkligen när sådant här inträffar.
Kommentera

Lumber Jack: Vi kan omöjligt sett samma matcher i Swedbank, isf. De matcher jag såg med fyrdomarsystemet funkade alldeles utmärkt.

Jag ser heller inte att det skulle kunna bli värre än det vi sett här i första kvartsfinalomgången. Två huvuddomare är, oavsett samspelthet (härligt ord), bättre än en domare.
Kommentera

Wayne Gresky: Om du skäms angående timråsupportrarna vad ska du då göra över modo´s?
Men klart sparka domare och slänga puck i huvudet på barn är väl helt ok bara man har modotröja på sig.
Kommentera

willysson: Givetvis. Och det är mycket upp till klubbarna (alltså alla Sveriges klubbar) att börja matcha fram domare. Som det är nu får i stort sett vem som helst döma i de lägre serierna för att det inte finns tillräckligt många intresserade. De syns även uppe toppen, minimalt urval, ingen spjutspetskompetens här inte.
Kommentera

Leffe:
Svartvadet kan max vara 3a i ligan om vem som snackar mest för både Sundström (som gnäller klart mest av alla i elitserien) och wernblom kommer före.
För övrigt är jag timråsupporter men tippar ändå modo som vinnare över 7 matcher tack vare att vi inte kan spela pp.
Kommentera

Lumber Jack: tillräckligt många bra domare kommer det att finnas då det blir mer attraktivt att bli domare...
Kommentera

Lumber Jack: Jag har svårt att se att det kan bli värre...
Kommentera

En konstig avtrubbad kväll i Eon. Den rätta tändningen fanns inte där inför match. Lugnet bestod länge. Visst man jublade högt när vi gjorde mål. Man funderade på om det faktum att isen var så fruktansvärt blöt efter en konstigt sen spolning i andra pausen (möjligt att inmaskinsföraren blev akut skitnödig eller något) påverkade Hedins agerande vid 1-2. Det var först när domaren som förväntat började ge bort power play till hemmalaget i slutminuterna som man surna till. Vid 2-2 så kunde jag bara konstatera att mina onda aningar över domarvalet besannats.

I pausen inför sudden death så fick undertecknad bekanta sig med ihopknöglade läskburkar, snusdosor, godispaper och annat som kastades av den "trevliga" hemmapubliken. Publikvärdarna var så klart inte det minsta intresserade av att veta vad hemmafansen höll på med. Jag skäms å Timrå IKs vägnar.

När Sjöberg i sudden sedan blundar för diverse hakningar och sen ser hägringar i modozonen så var det lika bra att göra processen kort. Under såna betingelser är det omöjligt att vinna. Nu hoppas jag bara att denne Sjöberg dömt färdigt för säsongen. Allt annat vore ett hån mot sporten.

Timrå 2007/2008 är trots allt ett ganska uddlöst lag som behöver väldigt många chanser och väldigt mycket hjälp av funktionärerna för att få in pucken i mål. Lyckas vi vinna på torsdag så kommer det här gå bra, iaf om Hållberg och Timander fyller på i de bakre linjerna.
Kommentera

Salle: Proffsdomare ja. Givetvis, det skulle ha införts för 10 år sedan. Fyrdomarssystem, gärna för mig. Men då krävs det att vi har tillräckligt många kvalificerade domare, som givetvis måste vara synkade med varandra, för att det ska fungera.

Matchen det provades i Swedbank, jag minns inte vilka jönsar det var, visade med all tydlighet att det inte fungerade. Att slänga in något dylikt nu i slutspelet skulle förmodligen innebära en fullständig katastrof.
Kommentera

willysson: 2 dommar system är ett måste inom svensk hockey om vi ska hänga med i utvecklingen. Visst det är många av dommarna som kanske är lite ojämna i bland osv. Men 4 ögon är så jävla mycket bättre än 2 endå.
Kommentera

Poffa: jag tycker det är skandal att svensk hockey som omsätter miljardbelopp, inte kan avvara några miljoner till proffsdomare...

Man måste tänka på en sak, spelet blir snabbare och snabbare, men domaren har fortfarande ingen avbytare och bara 2 ögon, därför är jag en stark förespråkare av 2-domarsystem.
Kommentera

Sjöberg var bedrövligt dålig i söndags också. Lite mer borde man kunna kräva när det är så pass viktiga matcher.
Kommentera

Lumber Jack: Inte ett jävla dugg, faktiskt. Jag anser dock att det är direkt värdelöst att man väljer att skrota ett av de bästa påhitten runt domarna de sista 10 åren.

Och om det enda argumentet är ett argument som inte håller, jag då förstår jag banne mig ingenting.
Kommentera

Och sedan bortser jag från din sista rad...
Kommentera

Lumber Jack: Vist f-n finns det 8 domare. Om dom sedan är halvt inkompententa spelar liksom ingen roll. Dom ser ju mycket mer av händelserna på isen och slipper som Sjöberg vända ryggen emot spelet.

Och hur f-n skall de sopiga domarna kunna bli bättre i judt 4 domarspelet om dom inte fär träna.
Nä låt klubbarna på nåt vänster avlöna 2 domare (25000/månad eller nåt sånt) var om inte svinrika Hockeyligan har råd. Sen skall dessa få döma allt från j18 och uppåt för att få ihop teamet. Om nån säsong så borde vi kunnat få ihop några kompetenta par tycker man.
Kommentera

Poffa: Men halledudande så snusförnuftig man kan tänkas vara då.
Kommentera

NuMo: Nä, verkligen inte - men vad jag menar är att domarna (tyvärr) normalt dömer utvisning åt klubbägaren. D'rav menar jag att Svarten aldrig hadew fått den med sig av Sjöberg
Kommentera

knaskamilla: Jag håller med dig jag. Jag hade räknat med stor torsk idag så vart faktiskt riktigt chockad över att vi bara förlora med 3-2. Men nu spelar det ju ingen roll vad man förlorar med.
Kommentera

Lumber Jack: Det finns 12 huvuddomare som dömer i ES.
Kommentera

Paddan: haha den där var faktiskt riktigt bra:)
Kommentera

wap.hockeysnack.com
Nåväl. Med lite mer flyt med domsluten hade vi kunnat vinna detta. Jag hade trott på solklarare förlust, den här var ju typ hedersam eller något. Förresten: fan, vad skönt det är med gångavstånd till hockeyn så man slipper sådana där dryga bilköer.
Kommentera

Wayne Gresky:
Ok, jag ger mig,
Kommentera

Poffa: Det finns inte åtta domare att tillgå, helt enklet.

Mikkel (som han tydligen heter enligt div PPV-kommnetatorer) bör givetvis bli avstängd under hela kvartsfinalspelet. Men delfinkommiten ger väl honom en match eller så. Det var ju ingen klubba han slog av.
Kommentera

Per HApps:

"Regel 508
Fem omständigheter krävs om ett straffslag ska utdömas om en spelare hindras
otillåtet bakifrån:
- Förseelsen måste ske när pucken är utanför spelarens försvarszon
(helt över den blå linjen)
- Den anfallande spelaren måste ha puckinnehavet och kontroll på pucken.
- Den anfallande spelaren måste ha hindrats otillåtet bakifrån.
- Den anfallande spelaren måste ha gått miste om en rimlig målchans.
- Den anfallande spelaren med puckinnehavet och pucken under kontroll
Har ingen annan försvarare att passera annan än målvakten"

Kan du på fullt allvar tycka att samtliga fem kriterier var uppfyllda? I så fall råder jag dig att kolla på en repris. Det faktum att domaren har en mindre lyckad kväll på alla andra sätt och vis innebär inte att han kan hitta på nya regler.
Kommentera

willysson: Få se, båda har framställt sig som brittiska rockmusiker med långt hår förevigade på film.
Kommentera

Bragd-Birger: Jag applåderar dig.

Jag förstår fortfarande inte varför man skrotade fyrdomarsystemet inför slutspelet. Med två huvuddomare på planen skulle de se mer. Jag tänker i första hand på superpuckot Holmqvist i Frölunda, men även på flera situationer i dagens match mellan Timrå och MODO.

De matcher jag såg där det kördes med fyrdomarsystem så tyckte jag det funkade bra. Sedan, när det blir extra tufft och tätt, då slopar man det hela. Snacka om att lägga mer press på domaren.
Kommentera

lincoln:

Alla spelare använder klubban som ett känselspröt i positionsspelet. Vill du verkligen ha utvisning för det i alla situationer? (Vi pratar då hundratalet utvisningar per match.) Svartens klubba känner naturligtvis mot en spelare, likt en katts morrhår, men det betyder ju inte att det är tillåtet att plötsligt tro att man är rättmätig ägare till den klubban och tjurigt hålla fast den. När spelares "morrhår" plötsligt förvandlas till järnspett att böja och töja med, ja då blir det hakning. Sån var inte situationen. Nä, hockey är trots allt fortfarande ett spel med nyanser. är man färgblind kan det bli svårt med nyanser.
Kommentera

willysson: Hmm, de var båda som bäst på 70-talet.
Kommentera

oscaaaar: Så mycket som svenskhockey ändrar på saker och ting är det väll inte omöjligt man gjort om detta med dommarna med i år. Men annars brukar det ju vara som du säger att samma dommare dömmer x antal matcher innan man byter.
Kommentera

willysson: Brian.. jaja. På torsdag ny match. Troligen med Patrik Sjöberg som domare. Härligt med hockey.

BragdBirger: Fina ord.
Kommentera

Salle: Men det är väl som det varit förut ? att man har samma dommare hela året?
Kommentera

willysson: Höga hårfästen?
Kommentera

Bragd-Birger: Väl skrivet
Kommentera

willysson:

jag tycker att snacket om utvisning vid TIKs 2-2 är fel. Normalt sett blir den spelare som sticker klubban mellan benen eller under armarna utvisad - inte tvärt om. men i den situationen tycker jag att man gjorde rätt som friade.

När Hahl var fri såg ut som straff, men vid reprisen visade det sig ju att det knappt var utvisning....

Däremot måste man ju säga att 5 mot 3 i sudden i slutspel!!!!... vet inte om jag nånsin sett det. Tycker då snarare att det var en skänk från dommaren och tveksamt. Inte två tveksamma utvisningar, men ändå. När man vet hur domarna höjer ribban i slutet på tredje och i avgörande lägen??? 5 mot 3 i sudden... hmmm
Kommentera

Bragd-Birger: Insikt och ödmjukhet.  Mer sånt tack!
Kommentera

Frisco: Ingen straff var det.... men det kommer alltid en morgondag... Vad har Iron maiden och erik idle gemensamt???
Kommentera

Leffe: Vad grundar du det på ? är det för att han klagade angående situationen som Sjöberg missade ?
Kommentera

« · 1003595 · »