1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

511332 inlägg · 4110 ämnen

Swedbank Arena.

« · 780423 · » Till forumet

Sv: Swedbank Arena.
shinzawai: Jag skulle nog också kunna tycka att den är bäst. Snyggast, fräschast och lyxigast osv. Om det däremot är det som ger den ultimata hockeyupplevelsen, därom tvistar som bekant både de lärde och de odito.
Kommentera

Bragd-Birger: Och den ultimata hockeyupplevelsen handlar om lutningen på ståplats?
Kommentera

MorganaLefaey: Tja. Behovet av en mastodontarena var väl kanske större i Övik, där hockeyn som bekant inte riktigt räckte för att få folk till Kempis. Inget fel i det - det har lyckats i såväl Karlstad som Linköping tidigare.

Vad gäller E.ON skulle jag vilja ha fler platser. Samma konstruktion, men fler sittplatser. Och fräschare förstås, även om det senare är mindre angeläget än det första.
Jag kan dock ärligt säga att jag skiter i om det är plywood eller krom i den arena jag ska bevista.

Slutligen: jag kan dock förstå den lokalpatriotiska stoltheten. Med rötter i Sundsvall och utan sentimentala känslor för Timrå som kommun annat än det som rör hockeylaget, så saknar jag den dimensionen. Boendes i fethult går jag också på hemmamatcher med en närmast sorglig frekvens.
Hursom. De gånger jag går vill jag uppleva stämning, se bra och trängas. Det uppfylles med råge i E.ON.
Kommentera

Bragd-Birger: Inte ett ord om varken banjo eller inavel. *applåder*

Det finns hopp.
Kommentera

shinzawai: Nä. Som jag skrev i mitt förra inlägg: en ultimat hockeyupplevelse handlar om bra spel, hög stämning, god sikt och trängsel. Man ska vingla ut till bilen efteråt - utan att ha haft med sig pluntan.
Det handlar däremot inte om att det går snabbt att köpa popcorn, är rymligt på toaletterna eller femtio barer att dricka dyr öl i.
Kommentera

Hawerchuk: Eller så är det bara långt till nästa länsderby.
Kommentera

Bragd-Birger: Har du missat hur höga vi är när vi lämnar SA och hur mycket vi längtar tillbaka redan på vägen hem? Jag åker 25 mil för varje match, har bara missat en match och det var ofrivilligt. Abstinensen vi får efter SA är STOR.

Det räcker för mig.
Kommentera

shinzawai: Ah, då så. Och saknaden efter E.ON:s flagnande plywoodskivor, häxkittel och höga ljudvolym är en av få saker som kan röra mig till tårar nuförtiden.
För den nya regeringen måste dock timråiter - ur ett hockeyperspektiv - vara mönstermedborgare. Lycka per avkastad krona är ju bara en femtedel.
Kommentera

Bragd-Birger: ...och hur blev det där då? En freudiansk felskrivning?
Jaja, släng in de ord som behövs för att meningen ska gå fram, alternativt driv gäck med mig.
Kommentera

Bragd-Birger: Du älskar din arena, vi älskar vår minst lika mycket. Vad är din poäng, ditt resonemang?
Kommentera

shinzawai: Att arenajämförelsen har mer med förutfattade meningar än en ren jämförelse att göra kanske... i varje fall för en hel del.

Själv har jag inte så mycket att jämföra med vad gäller ståplats i respektive arena då jag enbart sett en match i dåvarande Sydkraft Arena och då satt på sittplats. Jag har heller inte provat ståplats i Swedbank Arena. Men jag skulle inte vilja byta tillbaka från vår nya arena till Kempis och då enbart av den anledning att överblicken över, och närheten till, spelet är så mycket bättre på sittplats i nya arenan i jämförelse med sittplats i Kempis.

Kommentera

Underbacken i hoppbacken på Paradiskullen har en 35° lutning, medan läktaren i Eon arena är 37°. De som har provat att gå uppför en underbacke vet vad det innebär, fuskplywoodbygget är alltså ännu brantare. Det är väl klart att de tycker att alla andra arenor är för flack när det inte finns någon som ens är i närheten. Det är nästan så man undrar om läktaren är en kvarglömd byggnadsställning.

www.beijerbygg.se/templates/BB_ByggradListItem.aspx?id=10741

www.friskaviljor.y.se/vinter.html
Kommentera

shinzawai: Kam man inte dra slutsatsen, utan div. avlägganden av poäng o.dyl. att var och en är sig själv närmast? Vi lär kunna sitta här och stöta våra pannor blodiga utan att komma så värst många millimeter närmare varandra.
Kommentera

Dream Team: Som jag skrev för flera veckor sedan, vi är inte så olika. :)
Kommentera

Lumber Jack: "Dom får gå in genom ismaskingaraget och sedan inte knata runt som de vill i hallen. "

Haha, därför som jag knatade in på sittplats med en stor flagga? ;)
Kommentera

Dalan: Så som straff för att bortasupportrarna i Timrå Isstadion blir insläppta i ismaskinsingången gick du in på sittplats i Arenan i Övik. Underligt.
Kommentera

Paddan:

"Fast, det är klart nästa lördagsmatch i arenan blir ju inte förrän i början av februari medan man mellan november och februari hinner avverka sju lördagsmatcher på bortaplan"

Glöm för allt i världen inte detta tillfälle nedan, man kan nästan ana att glögg och bärsförsäljningen passerar miljonsträcket då. Hittills har man som bäst sålt dricka för en halv miljon en lördag.

Fredag 2006-12-29 19:00 MODO Hockey - Färjestad
Kommentera

hellge:

Undrar hur många som kommer att minnas den matchen dagen efteråt?!

:)
Kommentera

hellge: Just ja, det var ju en fredagsmatch också. Hmm, då lär det väl bli så trångt så man får stapla sportbargästerna ovanpå varandra för att få plats med allihop.
Kommentera

Hur det kommer att se ut när motståndarna anfaller den matchen, det vet vi ju redan.

Kommentera

Paddan:

Jag tror att de nästan 3000 nya åskådarna som kommer för att se MoDo lira inte är Domsjögubbar med ett nyvunnet intresse för hockey. Nej dessa nya MoDoiter är kvinnor, damer, chics, tanter, pumor, flickor och tjejer.

Detta gör det mindre grabbigt, vilket jag se som positivt.

Nota bene, det gäller ej Tikar.
Kommentera

Paddan:

Osökt kom jag att tänka på HV 71 (läs Åslin) när jag såg din bild, men insåg sedan att du ju menade ett helt annat lag...

:)
Kommentera

685 biljetter kvar, varav 40 sittplats.
Kommentera

Paddan:

Är inte det där en bild från när Konsum Extra öppnade?
Kommentera

knaskamilla:

Haha!
Där var du fyndig! :)
Kommentera

Gidde:

Ja, jag var ju inte där, men jag har hört AM berätta.
Kommentera

hellge: Matchen den 29:e har jag redan kirrat biljetter till. Jag tror det finns en viss risk för lapp på luckan.
Kommentera

Hawerchuk: Är det premiär?
Kommentera

Hawerchuk: Själv har jag biljett till matchen den 27:e...
Kommentera

Gidde:

"Undrar hur många som kommer att minnas den matchen dagen efteråt?"

Första perrisen kommer de flesta ihåg, sen vetefan...

Själv har jag åter igen bestämt mig för att komma ihåg samtliga.
Kommentera

hellge: Jo, det pirrar redan.

Poffa: Stackare. Jul i Göteborg? Eller kommer du ner senare?
Kommentera

Hawerchuk: Jag åker ner den 27:e. Hem åker jag den 27:e.
Kommentera

Poffa: Ser att man på sidan med istider i Swedbank Arena har lagt in "Arbete med högtalare" under tre dagar kommande vecka. Man kan väl då hoppas att de kan åtgärda de problem som tydligen funnits, bland annat med ljudet mot ståplats, vad gäller ljudanläggningen i arenan.
Kommentera

Paddan: Man kan ju alltid hoppas att de i samband med "högtalararbetet" i veckan även passar på att hänga upp Foppas tröja och flaggorna på sin rättmätiga plats, istället för att gömma dem i Modohallen som det illvilliga ryktet förtäljer.
Kommentera

Petey21: Själv hoppas jag att de fixar nya snyggare.
Kommentera

Frisco: Något liknande de som Caps placerat i sin helt nya träningsanläggning kanske.
Kommentera

"Men han investerade ordentligt i Modos nya arenabygge Swedbank Arena – 40 procent vad jag förstår."

Om jag inte minns galet så var väl Forspros insats i projektet bara dryga 2 miljoner, men man fick dryga fyrtio procent av ägandet i arenan. Fast jag har ju selektivt minne.
Kommentera

Paddan: Det totala aktiekapitalet i "Evenemangsarenan i Örnsköldsvik AB" uppgick till 6 miljoner kronor, vid senaste årsskiftet, enligt Affärsdatas företagsdatabas.

Litet aktiekapital i förhållande till byggprojektets kostnad, men de äger ju också en del av en risk. En risk som var större innan de första publiksiffrorna började droppa in.

Är väl också tveksam till att det blir en osund utdelningspolitik i det långa loppet. :-) 

Kommentera

Alfred Awful: Aha, det är alltså så att Forspro har 33% av aktiekapitalet men 48 % av rösterna, eller något sånt. Siffran 48% klingar i varje fall bekant på något sätt. Fast det kan ju ha varit alkoholrelaterat också ;)
Kommentera

Alfred Awful: För att komplettera så köpte alltså MoDo Hockeyklubb aktier för 3,4 miljoner kronor i slutet under säsongen 2004-05, och ger därmed oss medlemmar i föreningen ett gemensamt ägande i Swedbank Arena på 56,7%.

Extrautdelning! Extrautdelning! 

Kommentera

Paddan: Jo, sen vet vi ju inte hur mycket Forspro egentligen köpte för, man kanske kan begära distribution av årsredovisning till medlemmarna på årsmötet?

Visste du förresten att Kent Forsberg egentligen heter Kenth Forsberg?

I övrigt så förvaltas våra kollektiva intressen i arenan av:

STYRELSE & ANDRA BEFATTNINGAR

Exekutiva befattningar

Stig Jerry Häggström (f. 1952), Extern VD

Styrelse och andra övervakande befattningar

Sven Åke Lennart Eklöf (f. 1945), Ordinarie ledamot

Sven Åke Lennart Eklöf (f. 1945), Styrelseordförande

Lars Gunnar Ericson (f. 1959), Ordinarie ledamot

Kenth Tage Forsberg (f. 1947), Ordinarie ledamot

Leif Anders Rikard Jonsson (f. 1957), Ordinarie ledamot

Lars Jonas Anders Källström (f. 1959), Ordinarie ledamot

Sven-Ivar Markusson (f. 1952), Ordinarie ledamot

Tillsynsbefattningar

Lena Marianne Engblom Eriksson (f. 1956), Revisor

Kommentera

Alfred Awful: Har dom bantat styrelsen?
Kommentera

Hawerchuk: Det där är styrelsen i Evenemangsarenan, inte MoDo HK.
Kommentera

Alfred Awful: Givetvis, dumstrut på.
Kommentera

En liten placeringsfråga innan vi slår av korken på vår Pommac med skogshuggaryxan:

Funderar på sittplats till matchen mot lillasyster den 24 februari. Sektion 209, rad 0, platserna 3-4...är det näsan direkt mot plexit-platser eller får man sittplats med flinten i höjd med sargkant?

Kommentera

Mats Edström: Det är det förstnämnda, fast du sitter inte riktigt så nära som du beskriver det. Om du är normallång har du sargkanten i brösthöjd och om du inte är skapt som en schimpans (är det de som släpar knogarna i marken?) så har du ungefär en armlängd till plexit.

Du kommer dock få sitta och dingla med benen.

Kommentera

Poffa: Nja, nuförtiden behöver man väl inte dingla med benen för de höjde väl upp golvet där. Eller minns jag tokigt?
Kommentera

Paddan: Återigen, det beror väl på hur Mats är skapt. Du och jag, vi manliga exemplar, behöver inte dingla med benen där, men jag skulle tro att de flesta kvinnor fortfarande gör det.

Och där lät det ju som att jag såg Mats som en kärring. Ta det inte så. :-)

Kommentera

Poffa: Men har verkligen sektion 209, dvs en av sektionerna rakt nedanför restaurangen en rad 0? Om jag inte minns fel så bör väl sektion 209 rad 0 vara den hörnsektion som man ser på denna bild.
Kommentera

Paddan: Jo, men det är väl 209 i hörnet?
Kommentera

« · 780423 · »