1150x200-modo-header2-kopiera.webp

Truppen 15/16

« · 1685217 · » Till forumet

Sv: Truppen 15/16
Monno: Kostar han "bara"150,000usd så är det ju helt klart värt en chansning antar jag.
Kommentera

Bad_Brett: Det där stämmer säkert, jag googlade på hans namn då dök det upp en faktaruta från wikipedia där det stod att han tjänade 600,000USD 2014 så den får man kanske ta med en nypa salt.
Kommentera

Bad_Brett: Jo men för t.ex. 150 000$ är han väl knappast "dyr"?

Det är nog liten myt att jänkare skulle vara så dyra. Näslund hävdar ju det gång på gång iaf.
Kommentera

Confusius:
Fast nu kan du inte riktigt jämföra med Hensick som valde att slarva med att träna.

Är ju inget som säger att Butler skulle slarva med rehab och motions träningen.
Kommentera

Confusius:

"The Panthers acquired the rights to Butler from the Nashville Predators over the summer and then signed him to a two-way, two-year contract. "

12/13 tjänade han $105,000 i AHL (då var hans NHL-kontrakt värt $900,000) och det är väl rätt troligt att det har rört sig om en liknande summa även de senaste säsongerna. 

Det finns inte en chans att han tjänar sämre i SHL än vad han skulle göra i AHL, såvida han inte får ett envägskontrakt och det känns väl rätt tveksamt i dagsläget...?

Redigerad kommentar

Kommentera

Sven Tuta: Absolut, och där såg vi ju hur det gick, han var ju enormt trögstartad och blev aldrig sig själv den säsongen, dessutom skadade han sig ju på sommarträningen, i Butler´s fall är det ju en redan konstaterad skada innan eventuell värvning!
Kommentera

J F K:Jag ifrågasätter inte Butlers kapacitet, det är säkert en jävligt duktig ishockeyspelare. Det jag ifrågasätter är MoDo´s värvningspolicy, när man uppenbarligen inte drar sig för att lägga 400,000-500,000/mån på spelare som knappt kommer att kunna sommarträna!

Har man inte lärt sig något av Hensick- och Nättinen-värvningarna? Men som vanligt när man kommer med något som liknar kritik eller ifrågasättanden av MoDo Hockey dyker det alltid upp ett gäng som idiotförklarar en, för MoDo kritiserar man inte!

Enda vägen till framgång är att hela tiden kritiskt granska det man håller på med för att kunna utvecklas och bli bättre.

Kommentera

Confusius:Pålsson skada, går att jämföra mot honom.
Kommentera

Confusius: Är den lönen för att spela i AHL eller är det för NHL?

Jo, vi får verkligen hoppas att han gått ned i lön och att jag inte får äta upp det där med komplikationer vid hälseneskador såklart. (Det ska verkligen inte vara ett problem, men man vet aldrig).

Jag tror att Butler (om nu rykterna stämmer) som många andra nordamerikaner i positionen att vara på fel sida gränsen till NHL vill få en nystart.

Kommentera

J F K:Jamen då så, då vet vi! Bara att blåsa på då. Noterar för övrigt att killen tjänar 600,000 dollars den här säsongen, utslaget på 12 månader är det ganska precis 5,000,000 svenska kronor, och i runda slängar en månadslön på 415,000 kr. Vi får hoppas att han minst halverar löneanspråken då ;)
Kommentera

Bad_Brett: Jo, men här är jag säker på att man - från alla lag - blivit mycket seriösare i att kolla upp spelare och inte bara litar på agenter.

I det här fallet handlar det dessutom om en skada som är snudd på omöjlig att missa. HV visste förresten också att Toskala var skadad, men där var det rehabiliteringstiden som man gick bom på. Vad gäller hälsena är det mycket lättare att förutsäga frånvaro än en "höftoperation".

Kommentera

Bad_Brett:Nämen det där kan väl ändå inte ha hänt, hur tänkte dom där, eller tänkte dom överhuvudtaget? ;)
Kommentera

Confusius: Det är självklart inte optimalt, men då man inte har råd att köpa en Crosby eller Ovetjkin så måste man på något sätt kompromissa för att få ett slagkraftigt lag. Jag är 100% säker på att man vet att killen är skadad, men att det å andra sidan möjliggjorde att värva honom då han sannolikt blir billigare.

Det går absolut att sommarträna. Givetvis inte alla moment, men han behöver inte tappa särskilt mycket i sommaträning om han skadade sig i början av april. De 3-4 månaderna det står om handlar om fullt blås på is i matchsituationer.

Kommentera

J F K:Frågan om dom visste om det var inget påstående! Ställer frågan igen, varför värva en kille med hög lön som inte kommer att kunna sommarträna? Men det ser du uppenbarligen inte som ett problem med tanke på din idiotförklaring av mig
Kommentera

Confusius:han är nog billigare om han är skadad.
Kommentera

J F K:Men varför värva en kille som har en hög lön men inte kommer att kunna sommarträna? I min värld är det att "köpa grisen i säcken"-deluxe.
Kommentera

Confusius:kanske därför dom är ute efter han,svarten borde ju veta att han har skadat sig,han är kanske billigare nu?
Kommentera

Confusius: Om man nu gör det så är det sannolikt för att personen i fråga förväntas vara fullt återställd i början av säsongen och att han är en riktigt bra spelare till ett väldigt bra pris. Det är verkligen inte optimalt, men samtidigt en skada som sällan ger några komplikationer. Det är inte som en axel- eller knäskada som är lätt att slå upp då hälsenan är väldigt skyddad i skridskon.

Att man inte skulle känna till det är så korkat uttalande att man undrar hur/om du tänker.

Kommentera

Confusius:kanske därför dom är ute efter han,svarten borde ju veta att han har skadat sig,han är kanske billigare nu?
Kommentera

Monno: Hittade nu en ca. 1 månad gammal artikel där det står att Bobby Butler slitit av hälsenan och är borta 3-4 månader, varför jagar man en sådan kille, lär dom sig aldrig?! Eller vet dom ens om det? http://rampagecentral.net/2015/04/bobby-butler-to-miss-3-4-months-with-torn-achilles/
Kommentera

Monno:Byron kan vara första center,det behövs ingen riktig "playmaker" titta bara på Brynäs första kedjan,Scott är ingen playmaker fast det har gått bra ändå,en första center ska väl vara en teknisk skicklig spelare som både kan spela fram och göra mål och  som borde kunna klara sig i defensiven,det är en jätte bra beskrivning på Byron.

Redigerad kommentar

Kommentera

J F K:

Haha. Det lustiga är att hans namn ekade i mitt huvud medan jag skrev inlägget. Enda anledningen till att jag inte tog upp det var för att jag kände att jag har varit tillräckligt negativ nu. Och då kommer du och pajar allt istället...!

Kommentera

Bad_Brett: Det lät faktiskt som om du beskrev Hensick...

Om han nu är på gång så hoppas jag att han inte ska gifta sig i sommar!

Kommentera

Amitiel:

Har inte ni Modoiter brukat kalla Byron Ritchie för Lord Byron?
I så fall är det ju klart att han behöver en Butler.

Kommentera

Amitiel:

Där har vi en spelare i min smak! Känns lite som en sådan där kille som är snäppet för dålig för att platsa i någon av de två toppkedjorna i ett NHL-lag, samtidigt som han är för klen för att användas som grovjobbare.

Men en vettig playmaker skulle det nog kunna bli hur bra som helst. 

Kommentera

snowden:Bobby och Byron är såklart spets, var lite otydlig :)
Kommentera

Monno:

Bobby ser ju bra ut. Nu vill jag bara se spetsspelare, inga fler allsvenska spelare det har vi nog av.

Kommentera

ivandrago: Ja, jag har en gubbe(live the life) som är back och snittar 4ppg. Ändå får jag bara spela AHL. Skitspel. Aja nog med OT om min oduglighet som tv-spelare. :P
Kommentera

Monno:
Om jag inte är fel på det så har kråkan föreslagit honom i nån tråd. Är man bra i NHL 15 så är man bra i Modo:)
Kommentera

Amitiel: Såg Pelle skrev det!

http://www.eliteprospects.com/player.php?player=33224

Butler har jag spelat jätte mkt med, i NHL 15.... Och där är han rätt bra faktiskt! Skottglad. Men rätt värdelös information. :Phaha

Kommentera

Nu när vi har en Byrån ska vi tydligen in med en butler också enligt Pelle ☺

Redigerad kommentar

Kommentera

ULTIMAVICI:Så länge inte Modo presenterar honom så är man ju inte 100 % lugn heller !

Redigerad kommentar

Kommentera

hanzon: Ingen större nyhet va?
Kommentera

Enligt Micke på Allehanda ska Welch vara klar för Modo.
Kommentera

Även om man inte riktigt vet vart Byron Ritchie står idag (Iallafall inte jag) så är det här enligt mig en fantastisk värvning han har flera ggr uttryckt att han har fått hjärta för klubben och han har helt rätt inställning med Huras som tränare tror jag Byron kan bli bättre än någonsin. Bara en känsla jag har men det här kommer att bli super.

Redigerad kommentar

Kommentera

J F K:Problemet hette väl Challe. Rosen fick väl aldrig chansen att spela, förutom i PP. Året därpå gick han väl till AIK och vann skytteligan. Bra utväxling på grabben.

Challes vapendragare Andreas, se hur han har lyckas efter Modosejouren. Sparken från Färjestad, och nu på väg ut från HV71. Skön duett.

Kommentera

J F K: Svarten var ju tyvärr riktigt dålig det året också... Men nu är det ju nutid vi diskuterar!

Jag tror Byron är en bra värvning! Men jag skulle som sagt jätte gärna se en riktigt jäkla smart center, en Susse typ. Någon som kan göra spelare som lägger upp för t.ex. Skröder och Haataja. Petterson är väl en del playmaker, men skulle gärna se att han får börja som 3dje och i PP för att arbeta sig uppåt.

Jag är så innerligt less på alla år med kassa (för dåliga) centrar...

Kommentera

Monno,

Susse, Svartvadet, Rosén, Byron som centrar och som du skriver, Bartecko, Nagy och Pikken i laget.

Laget borde ha varit ett semifinallag. Åtminstone på pappret.

...men det är som sagt sällan hockeymatcher avgörs på papper. Och nej, Challe är inte förlåten ännu

Kommentera

Monno: I den mån Rosén spelade vill säga. Vi hade Blomqvist också det året och var det inte en junior som ett tag konkurrerade ut Rosén som center? Rosén var grym i PP i alla fall.

Byron var klart mycket bättre än Sundström under säsongen, men Susse hade en formtopp i kvalserien där det var omvänt. Jag har för mig att Ritchie också spelade i boxplay och att han var ok defensivt, även om hans stora förtjänst var offensivt.

Kommentera

Monno: Kan det ha varit Rosen som va 4e center till å med?

Också hade vi Nagy och Bartecko. Danielsson, Madsen och Pikkarainen. Jävla bedrift att vi kvalade det året...

Kommentera

Bad_Brett: Ur inställningssynpunkt tror jag han är helt rätt. Sen var jag ju som sagt sugen på en 1a center, då jag lite precis som du har för mig att Byron inte var nån playmaker. Han är ingen som kommer göra Skröder bättre om man säger så. Men som 2a vore han jätte bra. Att vi spelade kval sist han var här med center uppställningen, Susse, Byron, Svarten och, var det Blomqvist eller vem var det? är ju snudd på imponerande bedrift så framförallt kanske måste läggas på Challe.

Sen oron att han skulle vara trasig, såg nån som skrev att han missat 15 matcher senaste 5 åren. Så det är nog inte en överhängande risk. Håller man sig i form håller man för att spela sen också. Om man inte bryter nått ben då, svårpåverkat sånt. (Lex Ritola och båsdörr)

Kommentera

Bad_Brett: Tyvärr så känner jag lite som du. Jag blir inte förvånad om Byron bara kommer att spela en av dom två säsongerna i Modo. Varken varit dålig eller speciellt bra.  Skröder , Byron , nordgren. Vilken gubbkedja vi skulle kunna ställa på is..
Kommentera

Monno:

Det känns som att Byron blir mer och mer kultförklarad för varje år som går. Var han verkligen så fantastisk sist han var här? Vill minnas att han hade offensiv spets och en grym inställning, men att han samtidigt var rätt dålig i egen zon och ingen riktig playmaker. 

Som förstacenter vill jag ha en skicklig tvåvägsspelare som både kan styra ett powerplay och döda utvisningar. Förra gången han var här, hade vi ändå Sundström och Svartvadet. Nu har vi... Emil Pettersson, som även han har sin styrka i det offensiva spelet.

Får Byron vara hel, kommer han säkerligen ösa in poäng, men jag är ändå väldigt skeptisk till han verkligen är vad MoDo behöver. Tyvärr.

Kommentera

Cyklob:
I praktiken är åldern inget problem då en spelare som leverar i ung ålder ändå är forlorad till KHL/NHL. Skaderisk finns väl egenligen alltid. Men Ritchie har väl varit hyfsat frisk genom åren.

Håller i övrig med Monno, skulle vara kul om han va värvad som andracenter, men tycker att Emil P plus BR är en hyfsad uppställning på centersidan än så länge. Kan man hoppas på nån finländare, som gör det bra i VM kanske?  

Kommentera

Blake: Ja det ligger säkert något i det att Larry kom hit. 
Kommentera

Cyklob: Två år på Byron. Huras har också två år. 

Tro om Byron hade kommit ifall vi inte fått Huras? Tror det här kommer bli riktigt bra, Huras vet hur Byron ska användas och Byron vet vad Huras kräver. 

Kommentera

Gunnar Soderholtz: Det enda jag kan se som negativt med Ritchie är åldern och skaderisken. Men levererar han som han gjort och är frisk är det en riktigt bra värvning.
Kommentera

Monno: Jag hoppas kan man ju alltid göra men har svårt att se vi ska ha så mycket mer pengar att värva för i år. Men vi får ju se ☺.
Kommentera

Gunnar Soderholtz: Det är tydligen flera som är utdaterade... SHL heter det numera och poängskillnaden mot Nicklas Danielsson är rätt liten. Nog kommer Ritchie att hålla om han är lila bra som ifjol.
Kommentera

« · 1685217 · »