1150x200-modo-header2-kopiera.webp

Truppen 15/16

« · 1691852 · » Till forumet

Sv: Truppen 15/16
J F K:Var där många åskådare på ispremiären?
Kommentera

Monno: Jag tror och hoppas också på Styf, men jag tror alltså inte att det händer någonting i vinter.

Sedan är jag inne på att man tänkt spela på exakt samma sätt, men att ledarna misslyckats. Man har inte varit tillräckligt tydliga med hur man ska spela och man har säkert ryckts med när laget varit klart bättre än motståndarna. Då kan det som sagt vara svårt att motivera att man ska markera rätt kille, jobba hem direkt man tappat pucken och spela efter linjerna osv. Det är någonting Skellefteå varit extremt tydliga med. Man spelar på samma sätt oavsett årgång eller motstånd, vilket ger resultat då spelaren ska upp i SHL och redan har allting i förlängda ryggmärgen.

Då kan man argumentera att Skellefteå styr sina killar lite för mycket, vilket gör att så fort de lämnar Skellefteå så saknar de spelförståelse och kreativitet. Enligt mig är det nog inte bara en tillfällighet att det tar så kopiöst mycket längre tid för en SAIK-spelare att bli etablerad i NHL jämfört med en modoprodukt. Dock kan man fråga sig om Modo bedriver verksamheten för att själv vara bra eller för att utveckla någon eller några spelare per år för att de ska kunna bli stjärnor fort i NHL?

Kommentera

J F K: Jag skulle ju bli förvånad om inte Modo har planer på att Styf ska avancera uppåt i framtiden. Man har ju fått intrycket att han är både omtyckt och duktig så.

Sen som du säger, vore det ju trevligt om alla tränare hade åtminstone samma filosofi om hur vi ska spela. Dela viss taktik och spelupplägg.

Sådant som kanske kan göra att t.ex. en sådan som Grundström slipper komma upp i A-laget och vara totalt yr i defensiven t.ex....

Kommentera

hellge: Jag tror att det kanske inte är en tillfällighet, men däremot finns det nog inget fog för att tro att han skulle få en annan roll. Modo har varit rätt tydliga med att man behåller Gradin och Alavaara...

Kanske det har med att man vill tydligare köra samma spelidé genom hela elitverksamheten. Jag vet att man pratat om det tidigare, men det har inte varit något annat än en pappersprodukt. Juniorerna har spelat ett oerhört ostrukturerat system hela tiden. Förmodligen mer på att ledarna varit för dåliga för att kräva disciplinen än någonting annat. Det kan nämligen vara svårt att få alla att jobba hem korrekt och köra ett disciplinerat försvarsspel om man är mycket bättre än motståndarna.

Kommentera

Pär Styf har synts mer än han borde på de senaste träningarna med tanke på att han är headcoach för J18. Kan det vara så att han ska få någon roll tränar/ledarstaben?

Eller är det en tillfällighet?

Kommentera

hanzon: Misstänker att Butler klev av för att inte riskera hälsenan. Övningar är en sak, men det är är större risk att någonting händer under match. Någon vändning samtidigt som man får en tackling eller liknande...
Kommentera

modomille: Högerskyttarna är Schaun Heskha, Jesper Lindgren. Juha-Pekka Haataja, Bill Thomas och Bobby Butler, den sistnämnde fick kliva av efter den första spelperioden, inget allvarligt sa dom.
Kommentera

modomille: På EP hittade jag Butler, Thomas och Haataja...

Redigerad kommentar

Kommentera

J F K: brukar använda Dagenshockey också.Intressant att dom parade ihop dom tre,vilka är högerskyttar i laget?
Kommentera

J F K: Jo den sidan är helt ok. I brist på matcher måste man söka upp så mycket info som möjligt. Svältfödd helt enkelt. 

Ja frågan är om de tänker försöka splitta på högerskyttarna. Ett problem vi knappt haft förut. Men vi har 3st som egentligen kanske alla hör hemma i de 2 första formationerna. Men beroende på hur Possler och Vicke mfl utvecklats så kanske det blir utsplittat på tre formationer.

Kommentera

MorganaLefaey: Det börjar dyka upp lite intervjuer på Modohockey.se nu. Bland annat fick vi veta att Skröder spelade med Bill Thomar och Kyle Wilson.

Inte för att man ska lägga någon större vikt vid det, men kul att det verkar funderats lite i alla fall från coachstaben.

För övrigt brukar jag då kolla på www.dagenshockey.se/modo.html. Praktiskt att den sidan hittar fram en massa läsvärt...

Kommentera

Mano: själv skulle jag vilja veta hur de ställde upp laget.
Ja jag vet att det var första ispasset. Men en liten fingervisning på hur de tänker vore roligt.
Sen är väl det viktigaste vilka som vann internmatchen. :)
Vilka får skryta?
Kommentera

Mano: Själv tror jag stenhårt på Possler.
Kommentera

J F K: Någon som var på plats eller såg tillräckligt bra på sändningen för att ge någon som helst bild av läget? Såg rapporter om att VickeO verkar ha kört bra med fys i sommar, alltid något.
Kommentera

hanzon: Skönt att Butler redan nu var med på träningen, även om han inte är med på internmatchen. Han ska enligt uppgift spela redan i den första träningsmatchen. Hälsenan är i regel rätt skyddad i skridskon och det bör inte vara någon större fara.
Kommentera

modomille: Den rätta Ispremiären är ju den 21 aug, då spelar dom även match mot Björklöven.
Kommentera

modomille: *som*
Kommentera

J F K: Dom vill kan se Modos ispremiär imorgon,Allehanda livesänder :)
Kommentera

Gusse: Tveklöst är Nordgren en mycket bättre spelare. Visst är Öberg bra på sitt vis som alltid ger järnet, aldrig gnäller och är en trevlig person som inte tar någon plats. Samtidigt har nordgren mer verktyg i lådan. Han kan även göra poäng framåt samtidigt som han jobbat och sliter.
Kommentera

J F K: Öberg kanske får några träningsmatcher på sig att visa att han vill ha en plats i laget. Ny tränare nya förutsättningar. Jag ser helst att man släpper Öberg och tar in Nordgren om jag måste välja en av dom.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Tror inte att du har rätt. Jag tror att en förutsättning är att han kunde lösa Bengtsson och Öberg. Nordgren visade i slutet av säsongen att han kan lira i en tredje eller fjärdekedja med juniorer på en ok shl-nivå. Öberg var riktigt bra när man mötte svagare motstånd, men är för långsam och ensidig för shl. Jag skulle alltså tro att det kommer att handla om man kan lösa Öberg eller inte.

Juniorer kommer gå upp och ned i prestation så att någon permanentas en plats tror jag inte på.
Kommentera

Sven Tuta: Norgren eller en Junior är nog frågan och det skall mog testas någon junior på försäsongen innan beslutet tas skulle jag tro.
Kommentera

Sven Tuta:

Svartvadet väntar väl ut marknaden. Man kanske får något bättre än Nordgren.

Brashear lär väl ersättas. Man behöver nån till som kan avgöra heta matcher och spela fysiskt. :)

Kommentera

Bad_Brett:

Bengtsson tittade för mycket på pucken och isen. Skulle ha haft bättre koll på var han hade sina medspelare. Synd att han inte tog lärdom utav Susse. Susse var mästare att se var sina medspelare. Han vred huvudet åt alla håll för att se var kedjepolarna höll till. Det gjorde han innan han fick pucken.
Bra arbetsmoral och fin skridskoåkning utmärkte Bengtsson, men som sagt bättre blick över banan hade gett karriären fart uppåt. 

Kommentera

J F K: Vad händer med Nordgren? Varför dras det på beslut?
Någon som vet.
Kommentera

Har truppen samlats än? tänkte bör ju dyka upp lite intervjuer snart isf.
Kommentera

Bad_Brett: Det är nog mycket lättare att få Bengtsson att säga upp sitt kontrakt i och med att personen knappast kan få mycket speltid. Öberg hann inte med ifjol förutom i kvalmatcherna där han var en av våra bästa forwards. Det är klart att Bengtsson har mer uppsida än Peter såklart, men det föll nog på att han var lättare att bli av med.
Dessutom tror jag få spelare accepterar en så undanskymd roll som Öberg...
Kommentera

J F K:

Tycker ändå att det är lite tråkig. Bengtsson är ändå en kille som accepterar sin roll till 100% och är enligt mig bättre än Öberg, även om den sistnämnde naturligtvis har större hjärta för klubben. 

Kommentera

J F K: Mm, vill inte ha några halvblod i vägen för utvecklingen heller :)
Kommentera

modomille: man måste göra plats för juniorer också. Jag tycker att det är rätt att köpa in spets, men sedan får man inte ha för många Bengtsson, Öberg, Nordsvensk osv som hindrar juniorer.
Kommentera

Silly: tror inte det.Dom kan ha brutit kontraktet för att andra unga spelare ska få slåss om hans plats istället då Modo inte var nöjd med Bengtsson kanske?,eller så vill han få mer speltid och väljer Allsvenskan istället.
Kommentera

MODO Hockey och Christopher Bengtsson går skilda vägar

Håller Per på att göra plats för nästa spelare...

Att spetsa till truppen lite till kanske?

Kommentera

bj21:

Glädjer mig åt Jesper`s kontrakt på 2 år i dag.

Nu har vi 3 st juniorer på kontrakt i truppens backbesättning.

Kommentera

NuMo: Och de matcher när man försöker sno åt sig kommunlogen får man väl välja med lite bättre omsorg!
Kommentera

Sven Tuta: Det var i allehanda tror jag. Och jag tolkade just det som att känslan var på isen att det var lugnt.
Men kan ju vara som du säger bara för att. Men man tycket att han isf lika gärna kunnat sagt att hann inte ville spela för det var för jobbig tid.

Nä Svennarna är ju dock inte riktigt friska. Forum går ju ut på att inte bara hålla med varandra.
Kommentera

Monno: Så länge vi inte håller SAIK Sven nivå. Helt ok nivå här och normalt, det är ett forum ;-). Är hans uttalande en text du läst eller en intervju du sett? Något jag missat iallafall.
Kommentera

Sven Tuta: Jaja vi är inte överens helt enkelt. ;-)

Menar inte Skröder uttalande mer än hans agerande.
Kommentera

Monno: Angående Skröders uttalande så är det väl tjänstefel att säga något annat.
Kommentera

Monno: Nja håller inte riktigt med där. Så jäkla överlägsen var vi inte i de två första matcherna. Den första borta var det Ullmarks idioträddningar i inledningen som räddade oss, annars vete det fan hur det kunde sluta i den matchen? Har ni så dåligt närminne? DÄREMOT så hade vi vunnit matchserien.
Kommentera

ivandrago: Ja nog kände man att det var klasskillnad på spelarna.
+att motivationen inte gick att klaga på faktiskt hos Modo. Nerverna var väl det enda som spökade lite.

Det faktum att Skröder i intervjuer säger att han efter första matchen kände att det var lugnt och att han kunde ägna sig åt sin familj istället för att spela säger väl lite om hur känslan antagligen var på isen.
Kommentera

Sven Tuta: håller nog med Monno här, segrarna mot Hästen kändes stabila, inte så att Hästen var dåliga men vi var numret större rakt igenom.
Kommentera

Monno: Nu måste vi vara ödmjuka. Visst fasen var vi bättre än Hästen, men den största skillnaden i de första matcherna var Ullmark. Vi hade ändå vunnit i slutänden.
Kommentera

bj21: Då tycker jag också han borde upplevt hur dominanta vi var mot Hästen. :-)

Menade inte som nån match tävling. ;-) Missade faktiskt match 3!;-)
Kommentera

NoMercy:

Ja, det där blir perfekt. Superbra platser med bra överblick, bra gruppering och så egen pub. Det är ju fantastiskt bra.

Förutom att man inte vill ha dårar precis ovanför restaurangdelen.  

Redigerad kommentar

Kommentera

Smurfen:http://i.imgur.com/jq0nsej.jpg

Så ska det tydligen bli. Det rödmarkerade är den som varit (sämsta bortastå i världen?), det grönmarkerade blir den nya. Väldigt mycket bättre. Bra jobbat Modo!

Redigerad kommentar

Kommentera

Monno: Såg du någon match? Jag säger då det! Frågan är om det ens finns 100 personer som sett fler matcher de senaste 40 åren?
Kommentera

hellge: Inte bara möjligt utan helt troligt. Såg du någon match?
Med en super keeper kanske hästen tagit en match. Vi var ju väldigt överlägsna.
Däremot vet jag inte om vi kunnat hantera Malmö men det behöver vi ju som tur är aldrig ta reda på. :-)
Kommentera

S-vikaren och J F K:

Det är möjligt att vi vunnit även med deras keeper på plats, och att vi  också slagit Malmö. Trots detta är jag jävligt glad att vi fick det motstånd vi fick.

Jag är övertygad om att det lag Modo hade förra åtet är det sämsta de senaste 40 åren

Kommentera

hellge:

Nja, Modo var för överlägsna. Det spelar ingen roll om dom hade haft sin förstemålvakt. Modo hade vunnit hur som helst.

Kommentera

hellge: Jag tror att vi haft en riktigt bra chans mot Malmö. Vi spelade väldigt klokt mot hästen och även om deras målvakt betydde nästan allt så var det rätt oväsentligt då de inte kunde göra mål på oss...
Leksand lät Malmö spela det spel man var bra på, medan vi hade lättare kunnat tråka ut dem med strikt defensiv. Den största skillnaden mellan shl och allsvenskan är den biten.
Kommentera

« · 1691852 · »