Redigerad kommentar
Ett intryck från matchen mot Luleå, och även efter att ha gått igenom laguppställningen, är att man fortfarade väger lite för lätt, framförallt på forwardssidan. Det finns i nuläget ingen tung powerforward som kan ta plats och bereda plats för sina kedjekamrater, utan man väger precis som tidigare år för lätt och hamnar lätt i sarghörnen.
Just nu har man endast tre forwards på 90+ och det är Öberg (93), Skröder (92) och Kyle Wilson (91). Om man jämför med just Luleå så har de sju forwards på 90+ varav fyra är tyngre än vår tyngsta forward. Inte lätt att ta sig igenom ett storväxt försvar när man mestadels har små lätta forwards, så kommer det någon ändring i truppen framöver skulle jag gärna se någon stor och tung powerforward som kan bana väg och stå framför mål och böka.
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
J F K:
Ja men som du sa så borde Öberg kunna vara ett alternativ. Borde vara en stabil spelare i HA. Detta skulle kunna vara ett bra alternativ för Modo också ifall man t.ex vill ge Ottosson chansen som center i en kedja.
Dessutom får Öberg en chans att förlänga sin karriär, han lär knappast få ett SHL kontrakt nästa år. Och med lite speltid i år kanske det är smartare för honom att spela i HA och visa upp sig så han kan få till ett bättre kontrakt nästa år.
J F K:
Har väldigt svårt att se att man lånar ut öberg, eftersom han nog anses vara viktig för 4 linan. Kan kanske vara Ottosson eller varför inte Tim W?
– Vi kommer köra på tre PP-formationer under vintern. Det kommer vara tre färdiga PP-enheter, och i BP snurrar vi på väldigt mycket folk, säger Henrik Gradin.
Vad ska man tycka om detta? Tyder det på osäkerhet och viss desperation med tanke på föregånde år?
www.allehanda.se/ishockey/shl/modo-testar-nagot-de-aldrig-gjort-forut-det-ar-nytt#Ishockey
hellge: Då Huras inför det så tyder det på att han vill ha det så och sannolikt har kört så i de lag han tidigare coachat. Jag tror inte en sekund på att det handlar om modos problem ifjol.
Tvärtom tror jag INTE en sekund på att man skulle valt tre PP-enheter om man vill ha maximal utdelning, utan det handlar nog om att inte slipa för mycket på enskilda spelare. Typ, att vi kanske offrar någon procent i utdelning på att vi istället har fräsha spelare hela matchen.
J F K: känns som det inte blir lika effektivt med 3 PP formationer. Dock så har vi ju mkt mera skils i laget nu än i fjol. Kan inte bli sämre iaf.
Hur ser era pp formationer ut? :)
Redigerad kommentar
J F K:
Gillade det lilla man såg av Lindgren i PP igår. Känns som han har ett lugn med pucken på blålinjen som vi inte är bortskämda med i modo. Sedan ser det ut som han verkligen trivs i den rollen. Ska han vara med i truppen ska han även få istid i PP där han får använda sina uppsidor.
Rytter: Jag är rätt övertygad om att både Heshka och kanske framförallt Whitney också kommer att vara bra på blå.
Ytterforwards finns en hel del. Olofsson och Possler känns vassa. Skröder framför mål likaså. Thomas samt Butler såklart och sedan är det öppet för Haataja eller någon annan. Kommer Haataja igång så har vi redan där sex ytterforwards för de tre kedjekonstellationerna.
Redigerad kommentar
Sven Tuta: Nja, det var väl mot puckot Christoffer Berglund han åkte på en hjärnskakning sist eller?
När man tittar på den så ser man att all kraft riktas rakt upp i ansiktet och ingen annanstans. Precis det som borde givit avstängning och som Garpenlöv - om han var normalt funtad - borde fördömt.
Redigerad kommentar
modomille: Hade Modo tagit in honom om inte en annan är på väg ut?
Misstänker att Öberg har spelat klart nu.
Intressanta kommentarer från om Lapierre från Nordamerikanska supportrar:
"Skönt. Du kommer inte att bli saknad. Hatade honom som Canadiensspelare, och jag hatade honom ännu mer i hans andra lag."
"Ligan är en bättre plats i dag. Hej då Max. Kom inte tillbaka."
"Han är en riktig retsticka och har spelat ganska vårdslöst förut. Men jag tror folk hatar honom mest för sitt hånflin."