1150x200-modo-header2-kopiera.webp

Truppen 15/16

« · 1697576 · » Till forumet

Sv: Truppen 15/16
Harry Luras: Carl blir årets rookie, och Butler har visat kvaliteter, tror han kommer att vara högt upp i SHL skytteliga. Maxim blir publikfavorit nr1, lite "Big Mac" status  på han. Peter får nog nöta bänk. Bra gissningar håller med.
Kommentera

Hörrni, puss, kärlek!

Vem i Modo tror ni blir årets...

1...genombrott?

2...flipp?

3...flopp?

4...poängkung?

5...får lämna Modo först under säsongen?

Mina gissningar:

1. Carl Grundström utan tvekan!

2. Maxim Lapierre

3. Shaun Heshka

4. Bobby Butler

5. Peter Öberg

Kommentera

Men lägg ner!! Förstör inte forumet med ert jävla barntjafs
Kommentera

Carl Lejonkräk: Jag upplever precis samma som Monno. Dvs, det är knappast en tillfällighet.
Kommentera

Monno:"Men det har vare mkt modo hat från dig nu på slutet."

Det har jag faktiskt missat själv, mycket överraskad faktiskt att du upplever det så.

Kommentera

McFire: Ganska kul att myten om att jag gått under namnet Arnio lever vidare. Varför det ska hackas på mig ständigt är ingenting som gör mig allt för ledsen, de flesta här är helt ok personer.

Kommentera

NuMo: Haha nu ska du inte va sån.
Kommentera

Monno:  "JFK raljerar på sitt vis."

Superbra. Helt ok att raljera på hemmaplan. ;)

Kommentera

Sven Tuta: Jag var ju tyvärr inte med på HS storhetstid... Förstått att det är många legender man gått miste om. På gott och ont.
Jag var väl typ 15-16 lr så när storhetstiden var så. ;-)
Kommentera

McFire: Jag är mkt väl medveten om att Kräket är Aarnio. Men tycker inte han kan klassas som troll nu. Visst provocerar han ibland men det tycker jag man får ta. Det är ju mest i brynäsboken han bajsar på mest. Det är det rena trollandet där man aldrig skriver konstruktivt utan bara provokativt som man inte ska tollerera.
Att han kommer hit å skriver orimliga löner m.m. t.ex. kan man få ta. Han tror väl det är sant helt enkelt.

Men helt ärligt har jag inte lärt mig hur man ignorerar lr bannar användare? :-P
Kommentera

Monno:  Carl Lejonkräk är "resonabel" antagligen för att du inte varit med här tillräckligt länge. Tidigare gick han under namnet "arnio" när han trollade här dagarna i ända. Han var en clown då och är det nu, precis som "jesse" och de andra små clownerna som försöker formulera sig här på forumet. Den här typen av fjantar ignorerar eller bannar man normalt sett, att ni försöker "prata" med dem är för mig obegripligt.
Kommentera

Monno: Ifall vi jämför med den gula bokens Yoda monolog mellan alla hans nick, så är det rätt så städat i våran bok. Lite adrenalin höjande är det givetvis när kaffetrollen kommer på besök.

Kommentera

Monno:Jag saknar Örnen, tyvärr så uppskattades han inte i alla läger och blev sur o drog :(
Kommentera

jämtland: ♥♥♥
Kommentera

Carl Lejonkräk: Nja du blandar å ger kan jag tycka. Men det har vare mkt modo hat från dig nu på slutet.
Tycker du brukar vara mer resonabel vanligtvis. :-)
Men men, till skillnad från såna som Jesse och Svenyodabarbro så brukar du ju faktiskt tillföra vettiga saker till forumet också.

JFK raljerar på sitt vis. Men han skriver iaf något. Roligare det. Var lite synd när vi tappade Berka, han fick rätt mkt skit, kanske med all rätt. Men han var ändå en färgklick i alla fall. :-)
Om alla sitter och håller med varandra blir det ju inte så kul forum.
En annan är ju för dålig på hockey för att egentligen tillföra något, men va fan man får ju alltid tycka lite. ;-)
Kommentera

Carl Lejonkräk: Håller med ☺Att kalla folk för en det och en det andra är väldigt moget så också att utvärdera det man själv skriver 😉
Kommentera

J F K: Lägg ned nu och föregå med gott exempel istället för att kalla folk för tomtar och fjantar hit och dit. Som jag ser det så är de inlägg du själv skriver absolut inte mer seriösa än mina, Honkens eller Forsbergs inlägg för att nämna några.
Kommentera

J F K: Nu kom lite nonsens igen. Kan någon meddela om den där snubben skriver något vettigt någon gång. Jag har helt iggat trollet.
Kommentera

Jesse: Om du inte fattar så är det dig jag pratar om JFk
Kommentera

Jesse: Vi är rätt lika du och jag ditt troll, älskar att trolla😂
Kommentera

J F K: hallo.. Så jag var the Dark house, trevligt 😂😂
Kommentera

J F K: Jag glömde Jesse, som seglat upp som nummer ett på listan över inlägg som inte tillför ett endaste dugg.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Jag har fasen verkligen inte trollat i er bok likt du och många andra i vår. Faktum är att jag en bra bit in i sensommaren bara skrev relativt vettiga saker, även om givetvis inte alla hållet med.

Dessutom lackade jag mest till när dryga brynäs-tomtar kom in i vår bok och fjantade sig. Det är rätt sällan någon modo-it fjantar sig hos er, men däremot legio att du, Honken, Huge, Forsberg osv är hos oss.

Men om ni rakt vill kan jag gå över till er bok och bara skriva skit om det nu är så fantastiskt roligt.
Kommentera

Monno: JFK får nog ta på sig en del att det är Brynäsare härinne för tillfället. Senaste matchen tex. så var han väldigt dryg och kaxig så länge Modo ledde, sen försvann han plötsligt. Han är en väldigt frekvent besökare i vår bok och hans avsikter är inte alltid helt rumsrena.
Att jag trollar är inte riktigt min egen uppfattning men de frågetecken för Huras som jag slängde ur mig här togs tyvärr emot som att jag skulle ha trollat men det var inte min avsikt.
Kommentera

Gusse: Ja betänk om vi bespottat Brynäs i deras bok likt dom gjort Modo i vår? Vilket jävla liv det vore.

Ett visst tjaffs i böckerna kan man tåla. Till å med Huges drabbel ibland. Men i år är dom extremt hatiska mot Modo som förening av någon anledning.
Till å med Lejonkräket som ändå brukar hålla nivå pysslar med ren trolling ibland.
Kommentera

honken21: Brynäsarna här på hockeysnack verkar ha gott självförtroeende. Dom har spöat oss i två matcher och det låter som sm guldet är nära och att vi åker ut med dunder och brak. Bara för att vi har någon utlänning mera än dom. Blir kul att få facit

Kommentera

Gusse: Det beror väl också på att Reideborn var skadad så Bjurö fick dubbla matcher mot Sundsvall och Timrå. Han är uttalad förstemålvakt och man vill nog veta vart man har honom. Mot Skellefteå blev han väldigt utlämnad och även om han inte var kanon då var han i alla fall klasser bättre än mot Brynäs då allt gick in.

Ja, vi har tveksamheter på målvaktssidan. Reideborn känns inte direkt som Krizan. Krizan kunde som bekant vara fullständigt horribel under träning och försäsong för att sedan vara den kanske bästa målvakten i elitseriens historia. Några av matcherna första säsongen med Krizan är bland de absolut svettigaste jag sett en målvakt göra. Vi kunde vara utspelade efter noter, men ändå vara med i matchen tack vare den där märkliga slovaken.

Kommentera

J F K: Reideborn har fått fortsätta att stå trotts det inte har gått så bra. Hur dålig är Bjurö egentligen? Självklart så vill dom väl att Reideborns skall hitta formen och det gör man enklast av att spela.Men tänk om han inte hittar formen. Hur illa ute är vi då?
Kommentera

tjern: Jag har en skum känsla. Det var inte ofta vi presterade på försäsongen, en de få gånger saker kuggade i så såg det bra ut. Det finns väsentligt mer kunnande i den här truppen än i förra årets modell.

Sedan smyger sig känslan om att vår defensiv är om möjligt ännu sämre än förra säsongen och dessutom ingen målvakt som kan vinna en match åt oss.

Jag tror också att många rutinerade spelare har tagit det lite lugnare. Wilson och Heska får exemplifiera den biten där spelare som ska vara ledande har sett väldigt nonchalanta ut och presterat mycket sämre än jag tycker är acceptabelt.

Kommentera

Inte många dagar kvar nu, tror inte jag har varit så här nervös inför en säsongsstart förut.
Kommentera

Monno: Fast jag tycker återigen att det pratas rätt mycket om spelsystemet. Oavsett spelsystem så gör Torp fel som jag inte tycker jag med spelsystem att göra. Man får inte tjurrusa rakt på motståndare utan täckning. Man får inte dribbla sig ur situationer framför eget mål osv. Det jag saknar framförallt är den individuallt utvecklingen som normalt främst andretränare stöttar med.

Men, jag tror att vi första året med AF hade en fördel av att ha haft Samuelsson som nog var duktig på den biten. (Och sedan hade vi seriens klart bästa målvakt också).  Efter att Samuelsson lämnat så har i princip inte en enda back utvecklats i positiv riktning. Inte ens Ahnelöv var särskilt bra ifjol, utan han var mycket bättre under Samuelsson (precis som Torp och Hedman).

Jag tror att med bättre stöttning nu under sommaren och hösten så skulle en del av det värsta felen med backspelet vara borta, men där har det som sagt inte hänt mycket alls. Det är fortfarande tokmånga fel som begås per match och största syndaren känns faktiskt som Djuse. Det jag argumenterat för är att våra andrecoacher (eller läs Alavaara om ni vill) helt enkelt inte stöttar backarna. Inte förklarar för dem hur de borde gjort när det blivit fel och inte berömt dem när de gjort något bra. Givetvis MÅSTE det kompleteras med video i sådana genomgångar och under träning likaså, men där har jag inte insyn.

Dessutom bör ett antal övningar under träningen syfta till att man indirekt ska lära sig göra rätt. Dvs, hur man spelar sig enkelt ur zon osv.

Kommentera

ivandrago: Ja jag vet ju inte alls egentligen. En gissning kan ju vara att Uffes lite hårdare styre funkade bättre just för honom än Forsberg som kanske litade lite mer på att individerna löste mycket själva.

Torp har ju ändå spelat J-VM. Så någon sorts kunskap besitter han ju.

Sen kan jag väl tycka att ingen av våra backar direkt blivit bättre med åren. Lethivouri var ju under alla år stabil. Men nog känns det ändå som att det gick lite lätt utför?

Kommentera

Monno:
Man kan välja ett spelsystem som inte exponerar spelares svagheter. 

Enligt vissa här så ligger troligen förklaringen hos ass tränare.

När det gäller Torps/Hedmans haveri så är det säkert ett antal faktorer som spelar in, Torp kkanske var den som sämst behärskade den taktiska omställningen man valde att göra mellan säsongerna. Eller vad tror du var orsaken? 

Kommentera

ivandrago: Något skedde ju iaf när Torp gick från att vara hårt spelande back med väldigt lite risktagande till att han ger alla åskådare gråa hår. Är det assisterande det satt i?

Ifjol blev det ju en olycklig kombo också att försvarsspelet havererade samtidigt som Ullmark fick en mentalt brakedown, eller vad man ska kalla det.
För sanningen är väl att året innan var Ullmark helt galet bra. 

Minus minus blev inte plus kan man väl säga.

Kommentera

J F K:
För två säsonger sedan fungerade försvarsspelet... Men det var väl självklart inte AFs förtjänst antar jag.

Att skylla försäsongsresultaten på AF 8 månader efter han fått sparken, med Perra emelllan känns långsökt i min värld.  

Kommentera

Jesse:
För Nyllet? Definitivt. Nyllet hade "spets" vilket i princip ingen annan hade, för ett lag som förlorade med uddamålet mer eller mindre konstant var de egenskaper hade avgörande.

Säsongen innan byggde vår relativa framgång på 9 raka segrar(om jag inte missminner mig) under flertalet av dessa hade vi Salmela, i samma period kom även Cumiskey in. 

Nu känns som vi möjligen har spets men något annat saknas....än så länge iaf

Redigerad kommentar

Kommentera

Jesse: Haha jo, var på nått företagsevent där Masken stod och snackade innan match. Där någon frågade om hur man skulle vinna mot SAIK (som matchen var emot) då vi haft svårt att få stopp på dom.

"Vi ska spela på samma vis som Skellefteå fast vi ska göra det bättre"

Behöver jag säga att vi förlorade matchen?

Kommentera

ivandrago: Det är sant, mtrl att jobba med var väl inte 100 men principen.. Att vara tydlig är viktigt även utåt när det är befogat. Det tål och ska tålas av alla SHL spelare. De matcher lillnyllet var med gick det oftast bra, sen kan man fundera varför inte laget presterade utan honom. Kan det varit så att försvarsspelet allt för oftast undermedvetet kom i andra hand? Modo med AF byggde sin spelidé mycket på spel med puck i hög fart som Skellefteås spelidé men inte hade egentligen en trupp för det ifjol.
Kommentera

ivandrago: Fast en hel del av försäsongen kan tillskrivas AFs ledarskap. Under hans tid försämrades backspelet kopiöst och det är i mina ögon ingen tvekan om att Torp, Hedman, Persson med flera hade varit bättre under försäsongen om inte försvarsspelet varit så katastrofalt föregående vinter. Sedan om det ansvaret egentligen låg på Alavaara eller AF har jag svårt att bestämma mig för, men jag håller AF hårt ansvarig för den "låt gå-attityd" som det varit försvarsmässigt. Han ställde aldrig krav!!!
Kommentera

Jesse:
Förstår vad du menar, mot slutet blev det ju så. Att kalla det pajasuttalande tycker jag rä och överdriva. AF var fö kanske inte så dålig med tanke på det material han förfogade över, med tanke på hur det sett ut under försäsongen....  
Kommentera

Jesse: Så är det ju, samtidigt är det viktigt att det sker som ett kollektiv. Man vinner och förlorar som ett lag. Man gör en dålig match som ett lag.

Inte Challe style och hänga ut enstaka spelare i varje match. Det tas internt isf.

Kommentera

Jesse: Läste om juniormatchen på ett par ställen och alla - förutom GD - verkade snarare tycka att Modo var det bättre laget. Brynäs hade mycket puck, men skapade inte så mycket medans Modos spelvändningar var sylvassa.

Skitsamma. En rätt bra start när vi vann mot Djugården borta i lördags, som var en riktigt vass skalp efter att ha vänt ett 3-0 underläge.

Modo har ett oerhört ungt lag i J-20 i vinter och borde rimligen inte vara med i toppen redan nu.

Sedan lär det väl tyvärr vara som vanligt att juniorerna inte är skolade för att spela med representationslaget, utan vi vinner väl som vanligt på individuell skicklighet och entusiasm. Jag ska inte måla fan på väggen, men det har varit samma sak i rätt många  åt nu.

Kommentera

ivandrago: Det finns en poäng i det att alltid ställa upp för gruppen utåt. Men det finns gränser.. jag tror att t.o.m spelarna åtminstone ett flertal blev trött på utspelet gång på gång när de själva visste att de gjort dåliga matcher som lag. Det blev pajasutalande som drabbade gruppen. Den metodiken tror jag inte Huras kommer att köra med och det gjorde inte Perra heller. Får gratulera förresten till vinsten igår där Modo vann över Brynäs J20 trots stort spelövertag och även övertygande vinst avseenden skott på mål för Brynäs. Men som sagt det är målen som räknas!
Kommentera

ivandrago: Problemet med A Forsbergs utspel var att de efter hand blev parodiska. Det finns absolut en poäng i att lyfta gruppen, men efter ett tappade han rätt mycket trovärdighet.

Kommentera

Jesse:
Ser inte någon poäng med att såga sitt lag offentligt även om det går dåligt. AF valde att lyfta fram saker som fungerade, vilket säkert var ett sätt att "peppa" gruppen. Jag tror inte AF var nöjd med att förlora, men det kanske du tror? Att det går ut på att vinna är ju ganska självklart i tävlingssammanhang.
Kommentera

snowden: Ni kan få en back om vi får Reiderborn. :)
Kommentera

J F K:
Det är klart att man kan utvecklas överallt. Men ser inte en poäng med att skriva "korkad" oavsett om nån trollar el ej. Men ursäkt skickad så hatten av för min del:)
Kommentera

J F K: Ursäkten godtas.
Kommentera

J F K: Spännande med Huras i alla fall.
Kommentera

« · 1697576 · »