1150x200-modo-header2-kopiera.webp

Truppen 15/16

« · 1697417 · » Till forumet

Sv: Truppen 15/16
ivandrago: Jag har aldrig varit med om att någon på jobbet sagt någonting i mina ögon så korkat och naivt så jag vet faktiskt inte hur jag skulle reagera.
Kommentera

ivandrago: Jag trodde inte man kunde mena allvar med ett sådant påstående. menar du på allvar att man verkligen kan tro att det inte går att utvecklas som hockeyledare i Schweiz och Tyskland???

Om Carl trodde det på allvar och inte för att trolla får jag be om ursäkt. Dock bör han nog fundera på hur man resonerar om man tror att man inte kan utvecklas i sådana länder. Det är ju som att en juniorforward spelat en match inte kan utvecklas i allsvenskan i och med att det spelas sämre hockey där. Givetvis utvecklas man. Det gör man i ALLA miljöer. Allt annat är ju fullständigt befängt. Sedan är bara frågan hur mycket man utvecklas, men det är en annan sak.

Kommentera

J F K:
Förstår inte riktigt poängen med att kalla någon korkad? Särskilt inte i kontexten av att personen faktiskt menar allvar med sitt påstående. Brukar du köra den på jobbet?
Kommentera

J F K: jo men vi kan inte skicka det sämsta heller om vi ska få en av dom bättre backarna i något lag. Enligt Timråsidan så har dom problem med målskyttet, vet nån om dom har nån back att ha? Jag kan tänka mig skicka iväg haataja, han har inte imponerat på mig
Kommentera

snowden: Knappast Possler då han lär spela på fyra kedjor. Det är väl Axel Ottosson och Peter Öberg som jag spontant kan tänka mig. De övriga spelar nog på fyra kedjor.
Kommentera

Carl Lejonkräk:
Nu är han kanadensare kanske inte så stor skillnad tycker ni, men efter att ha jobbat i USA så kan jag säga att det är jävligt stor skillnad för dom ☺
Kommentera

J F K 

vi kan låna ut någon back också, tror vi kommer göra det vilket fall ändå.

vilken forward skulle ni låna ut? Possler?

Kommentera

J F K: Visst ja. Djuse ska få plats också, även om jag baserat på försäsongen gärna sett honom på läktaren medan han odlar lite ödmjukhet.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Nu har förvisso fler tränare ån B-å varit där, men Huras har genom åren gjort sig känd för att ha defensivt skickliga lag som spelar disciplinerat. Han har också sett otaliga matcher med svenska lag som den hockeynörd han är.
Kan han omvandla det i vår organisation. Ingen aning ännu, men han har i alla fall god renommé.
Kommentera

J F K: Bra bredd iallafall..
Kommentera

snowden: Problemet är att vi har för många backar redan
Torp, Persson, Hedman, Lindgren, Runesson, Carlsson och då redan utlånade Leman. Heshka lär väl komma igång med Whitney samt senare Welch har Vi för många. Inte tillräckligt många riktigt bra, men många på lönelistan.
Kommentera

jag kom på en briljant idé! Kan inte Modo låna ut en forward mot en bra defensiv back från allsvenskan? Vi har ju många bra forwards och få bra backar.

Kommentera

Sven Tuta: Jag tänker så att de länder där Huras varit tränare är ju inte direkt kända för att spela en taktiskt utvecklad hockey. Det är ju mer tuta och köra som gäller och defensiven är inte direkt prioriterad. Visst har tex. Schweiz nått en del framgångar internationellt men det har ju varit mycket på tack vara bland annat Bengt-Åke som styrt upp det hela genom att introducera hederligt svenskt styrspel. Nu är ju Huras amerikan förstås och spelade en del hockey Nordamerika på sjuttiotalet men de influenser han har kvar därifrån känns ju inte dagsfärska direkt. Nu har jag säkert fett fel men lite osäkert tycker jag att det hela känns.
Kommentera

Sven Tuta: Det är antingen provokativt eller tyder det på att killen är riktigt korkad. Givetvis finns det massor att lära sig i andra länder. Även de som inte har lika bra hockey genomsnittligt. Tror man inte det så är man dum i huvudet.
Sedan tror jag att man kanske utvecklads mer och det finns mer att lära i tuffare ligor.
Nu har väl de bästa lagen i Schweiz dessutom lika bra lag som Sveriges bästa och att en av världens största talanger i sin årskull vill flytta från staterna tull Schweiz för att utvecklas räcker det nog som svar.
Kommentera

Sven Tuta:Offensivt är vi bra, defensivt katastrof (än så länge). Minns att AF sa vid ett tillfälle att gör vi två mål så tar vi poäng. Då var vi bra defensivt men katastrof offensivt. Jäklars vad det svänger fort.

Absolut det är verkligen där Modo har sitt problem. Det som jag tycker med AF var att han "i princip alltid" trots att Modo förlorade jämt i intervjuer efter match sa att han var nöjd med spelet och laget var bättre än motståndaren. Märklig syn på hockey... Hockey går ut på att vinna jämt! Oavsett om det är träningsmatcher eller seriespel annars har någon fel inställning, det är ett lagspel.
I veckan börjar allvaret även för Modo och då räcker det inte med att några gör jobbet och inse att nu är det slut på träningsmatcher.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Det får du gärna utveckla vad du menar
Kommentera

Sven Tuta: Det börjar bli dags att rensa sidan från troll.
Kommentera

ivandrago: Största frågetecknet för er tycker jag att Huras är, jag menar finns det några vettiga saker att ta med sig till SHL från Frankrike, Schweiz och Tyskland?

Redigerad kommentar

Kommentera

snowden: Absolut sämre kan det inte gå. Blir säkert så att Modo köper lite till ny keeper och 2-3 nya backar.
Kommentera

J F K:I vissa matcher spelade vi riktigt bra periodvis. Det som är illavarslande är att vi inte kunde hålla i det hela. 3-0 mot SAIK, 3-1 mot BIK. Nu säger många att det är försäsong, nytt lag, spelsystem bl.a bl.a. inte så viktigt att vinna. Man kan förlora på två sätt, man spelade med huvudet uppstoppat någonstans eller laget ger allt men man räckte inte riktigt fram. Tycker att tendensen har varit alltför många gånger det förstnämnda, tyvärr. Man ska alltid vinna, det får ni ursäkta mig på. Har man någon annan upppfattning då ska man fan i mig inte vara på plan. ALLA ska vara engagerade i truppen, spelare tränare (även ass.). Ingenting är starkare än svagaste länk.

Offensivt är vi bra, defensivt katastrof (än så länge). Minns att AF sa vid ett tillfälle att gör vi två mål så tar vi poäng. Då var vi bra defensivt men katastrof offensivt. Jäklars vad det svänger fort.

Kommentera

Om jämför med tidigare säsonger så brukar tabellen ge en hyfsad fingervisning om hur landet ligger....
Kommentera

J F K: Sen kan man ju säga som så. Om defensiven skärper sig så blir även offensiven bättre. Då man får bättre spel ut ur zonen och mer tid att lägga energi framåt. Men nog är man en aning orolig. Känns fånigt att skriva detta, men man får helt enkelt hoppas de lärt sig spela sarg ut till seriestarten och sedan bygga därifrån. Då kanske man kan få lite poäng innan man får ordning på alla tokigheter. 
Kommentera

J F K: Som tur är betyder det ingenting när serien startar. Många lag som gått bra på försäsongen för att sedan gå riktigt dåligt när serien startar.
Sen kan man ju iallafall önska fler vinster på försäsongen men ni har ju nästan ett helt nytt lag och spelsätt som ska sätta sig.
Sen kan det kanske vara befogat att vara orolig för defensiven och målvaktsspelet, även självförtroendet på föreningen efter fjolåret och en dålig försäsong.
Kommentera

Sven Tuta: Nej, verkligen inte roligt. Ett par bra perioder, men generellt var det riktigt bedrövligt. Offensivt är jag inte det minsta orolig då det känns som om vi har massor med vapen, men defensiven inklusive målvaktsspelet set det oerhört ihåligt ut.
Kommentera

snowden:Ingen rolig läsning, fär ställa skärmen upp o ned för att bli glad.
Kommentera

Som alltid så får man säga: "det kan bara gå bättre". -14 i målskillnad, herregud!

www.shl.se/artikel/68974/

Kommentera

JFK:
Ta det med dina kontakter i ledningen alternativt kolla hur de tänker i frågan, hade varit kul och veta faktiskt
Kommentera

ivandrago: Man var på dem direkt. Varje gång.
Jag tycker att det är jättebra att jobba med video. Verkligen. Jag tycker att man ska jobba med detaljer hela tiden. På träning, via videogenomgångar OCH under match. Hela tiden jobba med detaljer så man förbättrar sig.

Redigerad kommentar

Kommentera

J F K:
Var det det Sanny sa ang FBK,att man gjorde direkt i samband med match? Eller att man hade en metod för att utveckla spelare...

Om man visar en situation på video som spelaren varit inblandad i, varför skulle det nödvändigtvis vara sämre? Kanske till och med är det effektivare, eftersom spelaren kan ge sin bild på hur han resonerade i samband med den givna situationen.
Kommentera

ivandrago: Det jag argumenterar för att man tyvärr inte gör det under matcherna. När spelarna har det färskt i minne. Det är uselt att man inte nyttjat det tillfället menar jag.

Sedan är det biten med engagemang. Att man har en positiv hållning. Att man får igång spelarna.
Kommentera

J F K:
Så svårt är det inte att spela försvarspel, håll dig mellan motståndaren och målet, att det inte har "en aning" om hur man spelar försvarsspel har jag svårt och tro....

Enligt Jan-Axel verkar de iaf jobba med spelarna

Redigerad kommentar

Kommentera

ivandrago: Ja, men de är en stor del av problemet och inte lösningen. A-jun vann mot djurgården trots att man har en oerhört ungt lag. Tyvärr känner jag - utan att ha sett matchen - att det är tack vare individuell skicklighet och inte alls för att spelarna spelar taktiskt som ett lag. Då är man nöjda för att man vunnit, medan man borde grina för att man inte givit spelarna förutsättningar för att ta en plats i A-laget.

Når Grandin hade juniorerna spelade man fullständig utan struktur. Det fanns knappt en linje i spelet, även om den individuella skickligheten nästan gav sm-guld.

Det är givetvis inte Huras fel att Possler, Grundström och Olofsson inte har en djävla aning om hur man spelar försvarsspel eller riskminimerar i anfallszon.
Kommentera

J F K:
Korrekt det är så föreningen bör jobba, att Modo inte arbetar så är kanske något man som förening bör arbeta på. Isf hamnar det ansvaret på som varit sportsligt ansvariga över tid. Knappast något man kan lasta Hinken/Jan-Axel för. De har ju trots allt jobbat i en föreningen där det kommit undan med sitt beteende, vilket säger mer om föreningen än om dem. Hursomhelst även om det inte ser bra ut nu så skall vi såklart ge Huras mer tid.

Redigerad kommentar

Kommentera

ivandrago: Långt ifrån löst, men får vi in en duktig andratränare som rättar till de individuella misstagen har vi kommit en bra bit på vägen.

Jag minns hur Sanna berättade om att när han var i fbk så var någon på honom direkt han gjorde fel. Hela tiden. Till slut gjorde han rätt. Ingen i Modo korrigerar sådana fel alls
Kommentera

Amitiel: Jag håller med dig till 100%
Kommentera

ivandrago:
Tillägg: kanske har vi valt ett spelsystem som ställer för höga individuella krav på vissa spelare. Det ställer trots att väldigt höga krav på spelarna om man väljer att helplanspressa.

Ok Amitel då sparkar vi Hinken/Jan-Axel så är problemet löst?
Kommentera

Amitiel:
För tydlighetens skull jag anser inte att spelarnas fysik är problemet...:)
Kommentera

ivandrago:
Håller inte med tycker inte det är i spelidén det blir fel inte heller i fysiken, jag tycker det sitter i individuella misstag folk som går bort sig, placerar sig fel eller helt enkelt överskattar sin egen förmåga att slå pass, något som jag anser hamnar på andra tränarnas ansvar att rätta till.
Kommentera

ivandrago: Eller Svartvadet kanske?
Fysträningen ja. Se det såhär, Brynäs fysträning verkar inte gå ut på att hålla ihop jämfört med vår.
Kommentera

Amitiel:
Fråga dem. Det finns en poäng i mer aktiva ass tränare. Men känner att 7 mål bakåt på 2 matcher knappast kan vara ass tränares ansvar, i kontexten att tar vi bort dem så vips så är resultaten annorlunda.

Den som borde ifrågasättas i nuläget är faktiskt Huras, om man nu ska ifrågasätta någon. Men det känns som att man inte riktigt vill det än?!?!? Eller det är kanske fysträningen som varit för dålig? Ett kärt ämne som var uppe i våras....
Kommentera

Huss: Butler och Lapierre är ju dock dom enda som inte spelat europeisk hockey senaste åren. ;-)
Och dom har väl inte gjort bort sig vad jag förstått.
Jag har sett på tok för lite matcher på försäsongen för att uttala mig känner jag
Kommentera

J F K: Tyckte det var ganska uttraget lag och enkelt att vägga sig igenom. Men ja. Att någon gör en Torpare och tjurrusar har inte direkt något med spelsystemet att göra och får man bara in det i skallen på dem så försvinner det problemet i alla fall.

Man gick ju dock ut med att man i början tränade mest på spelet i egen zon då de tyckte det var viktigast. Dock känns det som att det som lärdes ut inte fastnat.
Önskelistan vore nästan 2  backar som inte åker mer norrut än defensiva blå. Då kanske vi slipper en del av alla spelvändningar. 
Kommentera

MorganaLefaey: Fast mycket av de fel som begicks igår tycker jag inte är relaterade till spelsystem. Djuse får inte pincha utan täckning bakåt oavsett systemet. Torp ska inte slå galet svåra passningar oavsett system. Olofsson måste ta sin gubbe oavsett system osv. Dvs, mycket av det vi gnäller på tycker jag år mer relaterade till dålig skolning än specifikt vilket spelsystem vi använder oss av.
Kommentera

Huss: Nej visst är det så. Tar tid att spela ihop sig när man har ny tränare, halvt nytt lag och nytt spelsystem. Då det inte fanns så många bra spelare förra säsongen så blev det ett måste. Det enda man som modoit kan göra nu är att hoppas det faktiskt inte tar så lång tid så självförtroendet är i botten. 
Som du säger så kan man inte ens vara säker på att det kommer gå. Då några på backsidan och i målet är orutinerade och inte satt sig själv på kartan än. 

Visst finns en oro. Men samtidigt så skall man inte dra allt för stora växlar. Om 6-8 omgångar så bör man ha svar på om man skall begå harakiri eller inte. 

Redigerad kommentar

Kommentera

Amitiel: I Skellefteå skulle Robertson eller Klockade pratat med Torp. Aldrig att de accepterat att han spelat så svårt som han gör för att ta ett exempel.
Kommentera

Monno: Helt rätt, försäsong är försäsong och man får ta resultaten med en stor nypa salt. Det gäller framförallt Modo som har en nästan ny trupp som dessutom innehåller ett gäng transatlanter som skall spelas in i det europeiska spelet. Nästan som att köra med ett AHL lag i SHL. En kalkylerad risk av Modo (eller Foppa).
Det gör att Modo har en längre startsträcka än många andra lag. Tyvärr så har väl det rent statistiskt visat sig att om ett lag tappar mycket i inledningen så är det svårt att klättra i tabellen om man inte gör avsevärda truppförstärkningar. Nu har väl Modo en stark trupp på forwardssidan och en av seriens bästa backar i Whitney.
Men.....jag skulle vara lite orolig iom att målvaktsduon i Modo inte är den starkaste i kombination med att det kommer ta tid att styra upp försvarsspelet.
Kommentera

ivandrago:

Men då är frågan om det bara tar 20s och gå fram och redogöra för läget, varför gör dom inte det då? Varför står dom bara där och ser helt ointresserade ut.
Kommentera

Det tar 20s o gå fram till Torp och redogöra för läget. Så om vi haft andra ass tränare så hade vi inte släppt in 14 i de senaste matcherna? Det här med att bygga goda vanor har iaf inte fungerat under försäsongen. Två knappa segrar mot ett allsvenskt lag:(
Kommentera

MorganaLefaey: Fast Alavaara har väl sett uppgivet ut sedan dag ett. Lite som Gradin för övrigt.

Var det Sven Tuta som var utbildare va? Vad anser du i sådana fall om lärare som står med armarna i kors eller ännu värre med händerna i byxfickorna? Det är fan inte ett kroppsspråk som ger någon positiva vibbar, utan snarare att man är i försvarsposition.

Men, jag tycker det alltså inte ser ut som om varken Gradin eller Alavaara tillrättavisar någon enda spelare. Inte någon enda gång. Det är i mina ögon en oerhört stor anledning till att man aldrig verkar komma tillrätta med de individuella felen. Ingen hjälper spelarna att bli bättre!

Kommentera

Sven Tuta: Det som gjorde mig mest orolig i går var att se Alavaara stå och se uppgiven ut och snacka om att det här fixar man inte på ett tag osv. 

Hoppas verkligen de får ordning på det hela innan självförtroendet på spelarna är körda i botten. För då är det för sent.

Visst en hel del är enskilda spelares strul (bokstavligt för Djuse) och tokiga beslut. Men samtidigt så tycker jag laget sett väldigt långt ut och inga problem med 1-2 väggpassningar att tugga sig igenom hela laget. 

Skulle inte klaga på en defensiv stay at home pjäs samt en rutinerad keeper. Men då vi inte har oändligt med pengar så måste man hoppas på lite framsteg hos vissa spelare. Hoppas bara det ordnar sig och Djuse, Carlsson, Reideborn mfl faktiskt skärper sig nu när serien börjar.

Man ska inte klaga allt för mycket innan serien börjar. Men hade gärna sett att mer hade suttit i genrepet. Förhoppningsvis så har vann man på EuroJackpot i går och kan gå Percy Nilsson på laget. :)

Kommentera

« · 1697417 · »