ivandrago: Problemet med A Forsbergs utspel var att de efter hand blev parodiska. Det finns absolut en poäng i att lyfta gruppen, men efter ett tappade han rätt mycket trovärdighet.
Jesse: Läste om juniormatchen på ett par ställen och alla - förutom GD - verkade snarare tycka att Modo var det bättre laget. Brynäs hade mycket puck, men skapade inte så mycket medans Modos spelvändningar var sylvassa.
Skitsamma. En rätt bra start när vi vann mot Djugården borta i lördags, som var en riktigt vass skalp efter att ha vänt ett 3-0 underläge.
Modo har ett oerhört ungt lag i J-20 i vinter och borde rimligen inte vara med i toppen redan nu.
Sedan lär det väl tyvärr vara som vanligt att juniorerna inte är skolade för att spela med representationslaget, utan vi vinner väl som vanligt på individuell skicklighet och entusiasm. Jag ska inte måla fan på väggen, men det har varit samma sak i rätt många åt nu.
Jesse: Så är det ju, samtidigt är det viktigt att det sker som ett kollektiv. Man vinner och förlorar som ett lag. Man gör en dålig match som ett lag.
Inte Challe style och hänga ut enstaka spelare i varje match. Det tas internt isf.
Jesse: Haha jo, var på nått företagsevent där Masken stod och snackade innan match. Där någon frågade om hur man skulle vinna mot SAIK (som matchen var emot) då vi haft svårt att få stopp på dom.
"Vi ska spela på samma vis som Skellefteå fast vi ska göra det bättre"
Behöver jag säga att vi förlorade matchen?
Redigerad kommentar
J F K:
För två säsonger sedan fungerade försvarsspelet... Men det var väl självklart inte AFs förtjänst antar jag.
Att skylla försäsongsresultaten på AF 8 månader efter han fått sparken, med Perra emelllan känns långsökt i min värld.
ivandrago: Något skedde ju iaf när Torp gick från att vara hårt spelande back med väldigt lite risktagande till att han ger alla åskådare gråa hår. Är det assisterande det satt i?
Ifjol blev det ju en olycklig kombo också att försvarsspelet havererade samtidigt som Ullmark fick en mentalt brakedown, eller vad man ska kalla det.
För sanningen är väl att året innan var Ullmark helt galet bra.
Minus minus blev inte plus kan man väl säga.
Monno:
Man kan välja ett spelsystem som inte exponerar spelares svagheter.
Enligt vissa här så ligger troligen förklaringen hos ass tränare.
När det gäller Torps/Hedmans haveri så är det säkert ett antal faktorer som spelar in, Torp kkanske var den som sämst behärskade den taktiska omställningen man valde att göra mellan säsongerna. Eller vad tror du var orsaken?
ivandrago: Ja jag vet ju inte alls egentligen. En gissning kan ju vara att Uffes lite hårdare styre funkade bättre just för honom än Forsberg som kanske litade lite mer på att individerna löste mycket själva.
Torp har ju ändå spelat J-VM. Så någon sorts kunskap besitter han ju.
Sen kan jag väl tycka att ingen av våra backar direkt blivit bättre med åren. Lethivouri var ju under alla år stabil. Men nog känns det ändå som att det gick lite lätt utför?
Monno: Fast jag tycker återigen att det pratas rätt mycket om spelsystemet. Oavsett spelsystem så gör Torp fel som jag inte tycker jag med spelsystem att göra. Man får inte tjurrusa rakt på motståndare utan täckning. Man får inte dribbla sig ur situationer framför eget mål osv. Det jag saknar framförallt är den individuallt utvecklingen som normalt främst andretränare stöttar med.
Men, jag tror att vi första året med AF hade en fördel av att ha haft Samuelsson som nog var duktig på den biten. (Och sedan hade vi seriens klart bästa målvakt också). Efter att Samuelsson lämnat så har i princip inte en enda back utvecklats i positiv riktning. Inte ens Ahnelöv var särskilt bra ifjol, utan han var mycket bättre under Samuelsson (precis som Torp och Hedman).
Jag tror att med bättre stöttning nu under sommaren och hösten så skulle en del av det värsta felen med backspelet vara borta, men där har det som sagt inte hänt mycket alls. Det är fortfarande tokmånga fel som begås per match och största syndaren känns faktiskt som Djuse. Det jag argumenterat för är att våra andrecoacher (eller läs Alavaara om ni vill) helt enkelt inte stöttar backarna. Inte förklarar för dem hur de borde gjort när det blivit fel och inte berömt dem när de gjort något bra. Givetvis MÅSTE det kompleteras med video i sådana genomgångar och under träning likaså, men där har jag inte insyn.
Dessutom bör ett antal övningar under träningen syfta till att man indirekt ska lära sig göra rätt. Dvs, hur man spelar sig enkelt ur zon osv.
http://www.expressen.se/sport/hockey/shl/darfor-sa-skont-att-hanga-med-foppa/
Längre inslag/pod med Svarten. =)
tjern: Jag har en skum känsla. Det var inte ofta vi presterade på försäsongen, en de få gånger saker kuggade i så såg det bra ut. Det finns väsentligt mer kunnande i den här truppen än i förra årets modell.
Sedan smyger sig känslan om att vår defensiv är om möjligt ännu sämre än förra säsongen och dessutom ingen målvakt som kan vinna en match åt oss.
Jag tror också att många rutinerade spelare har tagit det lite lugnare. Wilson och Heska får exemplifiera den biten där spelare som ska vara ledande har sett väldigt nonchalanta ut och presterat mycket sämre än jag tycker är acceptabelt.
Gusse: Det beror väl också på att Reideborn var skadad så Bjurö fick dubbla matcher mot Sundsvall och Timrå. Han är uttalad förstemålvakt och man vill nog veta vart man har honom. Mot Skellefteå blev han väldigt utlämnad och även om han inte var kanon då var han i alla fall klasser bättre än mot Brynäs då allt gick in.
Ja, vi har tveksamheter på målvaktssidan. Reideborn känns inte direkt som Krizan. Krizan kunde som bekant vara fullständigt horribel under träning och försäsong för att sedan vara den kanske bästa målvakten i elitseriens historia. Några av matcherna första säsongen med Krizan är bland de absolut svettigaste jag sett en målvakt göra. Vi kunde vara utspelade efter noter, men ändå vara med i matchen tack vare den där märkliga slovaken.
honken21: Brynäsarna här på hockeysnack verkar ha gott självförtroeende. Dom har spöat oss i två matcher och det låter som sm guldet är nära och att vi åker ut med dunder och brak. Bara för att vi har någon utlänning mera än dom. Blir kul att få facit
Monno: Ifall vi jämför med den gula bokens Yoda monolog mellan alla hans nick, så är det rätt så städat i våran bok. Lite adrenalin höjande är det givetvis när kaffetrollen kommer på besök.
Monno: "JFK raljerar på sitt vis."
Superbra. Helt ok att raljera på hemmaplan. ;)
McFire: Ganska kul att myten om att jag gått under namnet Arnio lever vidare. Varför det ska hackas på mig ständigt är ingenting som gör mig allt för ledsen, de flesta här är helt ok personer.
Monno:"Men det har vare mkt modo hat från dig nu på slutet."
Det har jag faktiskt missat själv, mycket överraskad faktiskt att du upplever det så.
Hörrni, puss, kärlek!
Vem i Modo tror ni blir årets...
1...genombrott?
2...flipp?
3...flopp?
4...poängkung?
5...får lämna Modo först under säsongen?
Mina gissningar:
1. Carl Grundström utan tvekan!
2. Maxim Lapierre
3. Shaun Heshka
4. Bobby Butler
5. Peter Öberg