1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

506673 inlägg · 4103 ämnen

Truppen 15/16

« · 1667402 · » Till forumet

Sv: Truppen 15/16
J F K: sant,nättinen har blevit bättre under perras ledning fasst han är nästan osynlig nu dom senaste matcherna det beror väl på att dom flyttade haataja till första formationen han och nättinen hade ju kemi sa dom.
Kommentera

J F K:

Han har blivit bättre sedan vi bytte spelsystem, men ligger ändå på -12. Det tycker jag säger det mesta. Då inser man lätt vilken galen värvning det var i ett läge då det fortfarande var tänkt att vi skulle spela efter Anders spelidé.

En annan som ligger på -12 är Radek Smolanek, som har kontrakt över nästa säsong också. Ska vi gissa att han kostar mer än han smakar? 

Kommentera

Bad_Brett: Jag har varit inne på det förut, varför misslyckas många av nyförvärven hos oss när andra lags nya oftast gör bra ifrån sig. Ni pratar att Hossa t ex får inte rätt omgivning för han har INTE gjort någon bra inledning. Smolonek -12 redan!!!! osv varför? VF Lash medelmåtta som var på väg till oss går som fan, varför? De flesta SAIK, Linköping medelmåttor, Örebro m fl, varför? Kan bara inte vara så enkelt " dålig omgivning.
Kommentera

Bad_Brett: Nättinen var väl -9 vid jul. Att då bara vara -3 när laget gått rejäl kräftgång är helt ok tycker jag.
Smolenak är helt klart ett problem, men undrar vad det beror på. Det är så uppenbart att han gör massor av fel defensivt, men rättar aldrig till dem. Jag misstänker dålig styrning.
Kommentera

Bad_Brett: Att Smolenak är -12 är faktiskt imponerande. Han har -21 på 22 matcher. Alltså inne på ett mål bakåt varje match i princip.

Han är imponerande inkompetent i defensiven faktiskt. Dock är ju Önerud som vi alla gillar -11. Betydligt fler matcher men. =)

Djuse har -20 på 23matcher. ÖVerlag kan man säga att vi släpper inte för mkt mål. :P

Hedman inne på -43 t.ex.

Ta Skröder, han har varit inne på flest +mål +32 men är ändå -5 då han varit inne på -37 mål.

Skitlag. Enda imponernade positiva är att Leksands spelare har så sjuuukt dåligt +/-. :P

Kommentera

Sven Tuta: lash spelar i ett topp lag då blir man ofta bättre eftersom det går bättre för laget dessutom så spelar dom med bättre spelare.
Kommentera

Monno:Hoppas Modo anliat en mentl coach nu? Stig Wiklund som bl.a coachar Johan Olsson och några till i skidlandslaget skulle göra underverk med killarna. Utan mental hjälp blir det allsvenskan,tyvärr!
Kommentera

Åke Westerlind: Det är lite olika hur man reagerar på en mental coach. Jag vet personer som verkligen inte köper det Stig Wiklund säger, medan det med all säkerhet finns de som verkligen blir mycket bättre. Vad som talar emot lite är det korta perspektivet då det kan vara svårt att på så kort tid åstadkomma en förbättring.

Jag menar, förra kvalet var väl Susse kung med +10 utan att ha varit på ett insläppt bakåt. Detta utan på något sätt ha varit lika bra under serien eller ha kört någon mental coach. Däremot var Lord byron inte alls lika dominant som under serien då han överglänste Susse.

Kommentera

Åke Westerlind: Från en Brynäsare:
Hoppas verkligen att ni klarar kvalet.
Tycker innerligt illa om Modo:)
man har alltid ångest vid matcher mot er,
men hoppas på er ändå: )

Lycka till!!!
Kommentera

mk: tack det behövdes :)
Kommentera

modomille: Tänk. Hur kul kan det vara att få upp Karlskrona i nov?

Nä hellre Modo..
Kommentera

mk: Karlskrona...jag vet inte ens var den staden ligger utan att googla....Värmland?
Kommentera

Monno:

Leksand har ju ett powerplay som fungerar. Då är det mer försvarbart att ha usel +/-. 

Har aldrig varit något extremt fan av Önerud då jag tycker att hans spelsinne är begränsat. Dock är jag inte förvånad över hans dåliga +/- med tanke på hur katastrofalt boxplay har varit. Är säkerligen en rad mål som har fallit efter att spelaren har kommit in på isen igen.

Det finns lögn, förbannad lögn och statistik, men jag kan inte sluta häpnas över Hari som alltid får så mycket skit. Han ligger trots allt tvåa i den interna poängligan och är en av få i laget med plusstatistik. Går det att förklara bort detta? Någonting måste han ju göra rätt.

Kommentera

mk: aa
Kommentera

Bad_Brett: håller med om hari dessutom har han ett bra spelsinne.
Kommentera

J F K:Modo kan ju inte bara lägga sej ner och förlora kvalet, nu måste det till t.ex "Positiva kicken"!
Kommentera

mk:Tack mk, känner ungefär likadant för Brynäs som du gör för Modo!
Kommentera

Bad_Brett: Hari tycker jag gör det bra, lite mer fart under skridskorna och han skulle vara en stabil SHL spelare tror jag. Vist skulle han behöva kilon, men svårt att begära hur mkt som helst av en lite kille.
Kommentera

Åke Westerlind: Jag är själv lite skeptisk till just Wiklund. En bekant skulle entusiasmeras och blev långt ifrån övertygad. Tvärtom tyckte han att Wiklund snarare sänkte honom om möjligt.

Jag har absolut ingenting emot att de som vill får en möjlighet, men att man inte ska ha någon övertro att man automatiskt blir bättre av det.

Kommentera

J F K: Jag vet att Skellefteå något år tog in en idrottspsykolog (Johan Plate?) i båset under kvalet och att de få föll ihop som ett korthus. De fortsatte att vara sämst när det gällde.

Kommentera

J F K:

Jag tror också att det kan ha motsatt effekt. För det första tror jag att långt från alla är mottagliga för sådant där. Jag klarar exempelvis själv inte av att se Kay Pollak utan att bli aggressiv (vilket i och för sig kanske skulle passa bra ute på isen), men jag känner många som anser att han har förändrat deras liv.

Risken finns att man blir provocerad. Om en spelare har öst in mål genom hela sin karriär och det helt plötsligt börjar gå tungt, då är det kanske inte jätteroligt att bli skickad till en psykolog. 

Det finns situationer då jag tror att det hade varit bra. MoDos unga lag 1999 hade nog mått bra av att ha någon att snacka med.

Kommentera

Bad_Brett: Jag kan tycka att det ska vara fullständigt frivilligt och att man inte ska behöva berätta för andra om man väljer att ta emot hjälp. Det hänger nog mycket på om man själv tror på det.
Jag tror att det är lättare för ensamidrottare att ta emot hjälpen. Det är mycket machokultur inom lagsport...
Kommentera

J F K:

Jag kanske är cynisk, men jag misstänker att den bästa terapin i många fall skulle vara prestationsbaserade löner...

Får man 1000 kr mindre för varje baklängesmål man är inne skulle det nog helt plötsligt bli lättare att anstränga sig i backcheckingen. 

Kommentera

Monno: Vad gäller Smolenak kunde Svarten ha checkat med Timrå om vilken karaktär man fick in. Föreningarna har ju haft ett visst samarbete i vinter.
Kommentera

Bad_Brett:

Lätt att få spelare att skriva på ett sådant kontrakt...

Kommentera

Sawchuk:

Självfallet inte. Jag menade bara att jag inte tror att spelarna i dagens MoDo ligger sömnlösa med ångest på samma sätt som Timander gjorde. Många tänker nog, åtminstone undermedvet, "Äh, varför ska jag riskera hälsan när jag ändå spelar för losergäng? Nästa säsong ska jag till ett roligare lag!". 

Om det är som jag befarar, lär inte en psykolog göra någon skillnad... 

J F K:

Ja, jag håller med om de större zonerna. Detta var ju någonting som vi oroade oss för redan inför säsongen. Men inte kan det väl vara den _enda_ förklaringen till att spelet är så mycket sämre i år? 

Redigerad kommentar

Kommentera

Bad_Brett: Nättinen var fel spelare för systemet medges. Han har varit ok på slutet, men inte fasen passade hans skridskoåkning i Anders filosofi...

Anders plan var väl att nu under andra året spela mer offensivt, vilket då slog dubbelt fel med svagare trupp och de större zonerna. Barry hade väl sina fel,men han ställde väl hårdare krav.
Kommentera

J F K: Petterson klar för dom två kommande säsongerna nu han hoppar in direkt in i första kedjan med Marcel hossa och Juha-pekka haataja.
Kommentera

modomille: jag hoppas att jag har fel då jag inte tror att det är så lätt att hoppa in och producera direkt.
Kommentera

J F K:det är ju inte lätt att göra det till exempel smolenak det tog  typ 6 matcher innan han började produrera,annant var det ju för hossa men han är ju väldigt rutinerad och han har säkert hoppat in i andra lag många gånger i slutet av säsongen.
Kommentera

modomille: Vad vi verkligen vill ha är en sussetyp. En spelare som kan fördela puckar till ytterforwards i fart. Vi har Nättinen som producerat hyggligt med poäng ändå på slutet, men det är ingen spelare som gör sina ytterforwards särskilt mycket bättre på det sättet.

Hataaja, Smolenak och Hossa får nästan alltid pucken för sent och har då sällan möjlighet att göra sin kille och gå på avslut. Kempe är väl den enda som skapat chanser på det sättet, men då är hans skridskoåkning exceptionell också.

Kommentera

J F K: håller med men tror faktiskt att emil kan leverera dom passningarna.
Kommentera

J F K:

Borde inte Skröder kunna spela center egentligen? Han är en av de bättre i laget på att slå öppnande förstapass och duktig defensivt. Samtidigt har inte målskyttet fungerat riktigt för honom på sistone. 

Skröder som center mellan Hossa och Hataaja, det tror jag skulle kunna bli rätt bra.

Kommentera

Bad_Brett:

Ja varför inte, är ju inte den första yttern som hoppar in som center när åldern börjar komma. Är dock inte lika säker som du att han skulle fungera defensivt.

Intressant ikväll trots att vi är klara för kval.

Vad kan Pettersson tillföra laget och till förstakedjan?

Kommer Albin få speltid? Kan han ta Roches plats?

Hur ställer Olofsson om från allsvenskan till SHL? Kan han producera i PP?

Hittar vi en vinst så vi kan gå in i ett kval med en positiv känsla?

Kommentera

Bad_Brett: Skröder som center är jag tveksam till tycker han är lite för endimensionell i sitt spel.

Redigerad kommentar

Kommentera

jämtland: fy fan vad arg man blir när Nättinen först strular bort ett läge genom att inte ens söka avslut och sedan tar en sjukt korkad icing för att han inte ids ta ett skär till.

Annars har det börjat ok.
Kommentera

J F K:

Tänkte på det jag med, sjukt irriterande! Ett skär till och han hade fått ner den utan icing. 

Nu PP, låt se ifall Pettersson kan få fart på det.

Kommentera

J F K: Spännande med pp......
Kommentera

jämtland:

Ha ha kommentatorn sa att vi var -2 i PP sett till senaste 20 matcherna, det måste vara rekord i att vara sämst i PP.

Kommentera

jämtland: undrar vart domaren tänkt att Nättinen skulle ta vägen. Visst han var i vägen, men han kunde inte gå upp i rök heller.
Kommentera

jämtland: Någon som har problem med Csports?

Kommer inte in😰
Kommentera

Rytter:

Wow en fin öppnande passning av Torp, det har man inte sett tidigare.

Kommentera

Rytter: Hossa är explosiv i de där lägena.
Kommentera

Rytter: -1 va? Man gjorde ett och har släppt in två.
Kommentera

J F K:

Ja så kan det vara, ändå värdelöst.

Kommentera

Sven Tuta: Inte jag iallafall.
Kommentera

jämtland: En stor skillnad mot många andra är att han åker så han är spelbar också. Det är lätt att bara gnälla på backarna, men de kan bara slå pass om forwards åker rätt.
Kommentera

J F K: Han kan inte gå upp i rök. Men han kan ju låta bli att trycka till mot en spelare som inte har puck. :-)
Kommentera

Rytter: Ullmark strular lite väl mycket med pucken för att man ska känna sig tillfreds.
Kommentera

Monno:ingen bra stämmning idag inte även om det är 6000 där tror jag.
Kommentera

« · 1667402 · »