Snittade en poäng per match 2013-2014 (44) men förra säsongen ser inte uta att ha varit rolig. Minus 14 och endast 15 poäng.
Sven Tuta:
och så skriver ÖA: www.allehanda.se/ishockey/shl/nhl-meriterad-center-klar-for-modo#Ishockey
modomille:
Ett måste att ha starka centrar. Det finns nog inget historiskt exempel på bra lag som saknar starka centrar.
Fast lite vanskligt känns det ändå. Pettersson är oprövad, Ritchie är gammal och Wilson kommer från en helt misslyckad säsong.
Är det någon som vet vad hans misslyckade förra året berodde på?
Redigerad kommentar
hanzon:
Är det möjligen så att du tolkat följande stycke från Allehanda lite tokigt?
"Det blev inte Noah Welch, och heller inte Bobby Butler. Istället har Modo Hockey nu gjort klart med den kanadensiske centern Kyle Wilson. "
Redigerad kommentar
modomille: Det har väl funnits rätt många spelare som haft det jobbigt i KHL av olika anledningar. Det är en helt annan kultur där borta och det verkar kunna bli kulturkrockar. Man har heller inte direkt något tålamod med spelare som inte presterar...
Sedan är det säkert en jättebonus att ha en nordamerikansk tränare om man ska locka nordamerikanska spelare som är less på ryskt ledarskap. Säkerligen kan Wilson ha föredragit Modo av just den anledningen. Förmodligen inte det minsta för att Bulan inte ska vara bra, utan för att han känner sig tryggare med en nordamerikan än en för honom okänd svensk.
J F K:
Jo så är nog sanningen att scoutning för en klubb som Modo innebär att hitta russinen i tårtan, inte de färska fräscha vindruvorna och jordgubbarna ovanpå.
Russinen blir då i form av spelare som tappat marknadsvärde pga. oförklarligt dålig säsong, skadeperioder eller för att man ännu inte fått det rätta förtroendet trots potential att blomma ut. I alla fall så handlar det om ett risktagande mer eller mindre.
Redigerad kommentar
NuMo:
Tycker att detta börjar se bra ut. Vi borde ha en stark centeruppställning nu, detta har vi verkligen saknat senast åren.
Tycker att det borde räcka ifall vi får in t.ex Buttler som ytter, räknar då in en motiverad och tränad Smolenak. Får vi sedan in Welch på backen tycker jag bygget ser bra ut.
Heshka och Welch skulle kunna bli det nya Murphy/Welch backparet, och därefter har vi en mix av unga med potential (Djuse/Carlsson) samt rutinerade i form av Hedman/Persson/Torp. Tror att dessa kommer vara betydligt bättre i år ifall vi spelar ett spel som passar dom.
Som jag ser det är detta ett mycket starkare lag än förra året förutsatt att vi får in Buttler och Welch.
Än så länge är jag mycket nöjd med GM:s arbete. Vi kommer inte vara ett lag i toppen man vi ska fan undvika botten iaf.
Rytter:
Jag håller med i stort. Konstigt nog så känner jag att ju starkare lag vi får, desto mer kommer jag att sakna Påhlsson.
Hade nog hellre sett honom än Smolenak med tanke på vilken slät figur han gjorde förra säsongen. det verkar ju som att det var en inställningsfråga och då finns det dåligt hopp om honom.
Redigerad kommentar
Intressant, ÖA:s artikel är uppdaterad med Mikael Tellqvist-intervju om Kyle Wilson:
http://www.allehanda....g#Ishockey
– När han spelade med oss gjorde han massor av poäng med Riga. Han lirade med Marcel Hossa där och de hade ett jäkla stäm. Kyle Wilson är en skicklig tvåvägscenter som tar ansvar både defensivt och offensivt, säger Mikael Tellqvist.
– Han tar för sig men är ingen Rob Schremp-typ direkt. Han kommer passa bra in i ett svenskt lag, säger Tellqvist och fortsätter:
– Han passade bra i Riga, och jag tror att han kommer passa bra i Modo också. Det är ett lugnt ställe där man kan fokusera på hockeyn, säger Tellqvist.
Kyle Wilson är en spelare som kan fungera i både box play och power play, enligt Tellqvist.
– Det tycker jag definitivt. Han är en duktig tekare och jag tror att Modo kommer få stor nytta av honom på flera sätt. Det är en riktigt bra värvning Per Svartvadet gjort. Nu får vi se hur bra han anpassar sig till den svenska hockeyn, men det ska nog inte vara några problem, säger Tellqvist.
Redigerad kommentar
modomille:
Man trodde att han skulle tokdominera när han i debuten gjorde mål efter två minuter, eller vad det var
Redigerad kommentar
modomille: Utan att fundera allt för mycket utan bara genom att lägga ihop lite formationer på "måfå" med de som sägs vara klara.
Butler - Wilson - Smolenak
Skröder - Ritchie - Hataja
Possler - Pettersson - Olofsson
Nilsson - Öberg - Ottosson
Heshka - Welch
Djuse - Carlsson
Torp - Hedman
Runesson - Persson
Så känns laget stabilare än förra säsongen. Men nog skulle man önska att det faktiskt skall in en back och en forward förutom Welch o Butler.
Även om laget inte på papperet kommer se ut som ett topplag så ser det i alla fall ganska intressant ut. Man kanske kan få tillbaka lite glädje när man ser matcher i alla fall. Föredrar bergodalbana i stället för fritt fall känslomässigt.
MorganaLefaey: Ja en bra back till hade inte varit fel, framförallt för att minska istiden för Torp/Persson/Hedman.
En fw till hade vare att föredra ocksåm mest för att jag tycker Olofsson och Ottosson är lite osäkra kort. Smolle också såklart, men han har ju en nivå i sig bara han vill. Helst skulle man bytt ut han, men men.
Dock tror jag i år kan bli Posslers år! Elelr jag hoppas verkligen det efter fjolårets skit säsong... Han har verkligen potentialen att vara en ledande spelare åt oss, ch jag hoppas verkligen han kan visa att han hör hemma i 1/2a kedjan.
Sen har jag inte heller nått större förtroende med Öberg som 4de center. Han är inte det sämsta man kan hitta men han är ju inte direkt bra heller.... Första gången någonsin jag säger det, men där hade faktiskt K-fop inte suttit fel. Men ryktena om hans begärda lön gör att han gärna får vara kvar i Norge ändå.
ivandrago: Tänkte inte så mycket på hur formationerna skulle se ut. Var mer uppradande av namn halvt på måfå. Lär behöva se vilka som klickar med varande och så.
Ville bara få fram en bild på djupet av truppen. Och personligen så tycker jag att med enbart Welch och Butler så är det en intressant trupp som kan hamna lite varstans. Men ändå bättre än den trupp vi började med förra sessen.
Med ytterligare en back + forward så börjar det kännas riktigt roligt.
Kanske inte den bästa på papperet, men intressantare än jag hade kunnat hoppats på.
Men våra bästa nyförvärv är ändå att det finns så många lag som för närvarande inte direkt ser bra ut.
J F K: Grundström hade jag glömt...
Precis som du säger, får han bara lite skolning i defensiven klarar han nog att spela i både en 3dje å 4de kedja. Eller 2a till å med.
Han fick med allt ärtt mkt hyllningar ifjol men han var faktiskt ordentligt yr i defensiva arbetet ibland. Men han känns inte som en kille som inte "bryr" sig om att sköta defensiven, det är nog upp till våra tränare att skola honom rätt.
ivandrago: Ta det med stor nypa salt, tror det var av DrHockey jag läste det på twitter. Men om jag inte minns fel handlade det om att han skulle bli en av de bäst betalda spelarna i laget.
Kan kika om jag hittar källan. Inget som säger det är sant heller men. =)
RagnarLodbrok:
Nej. Jag vill inte ha spelare som medvetet försöker skada motståndarspelare. Hoppas Svartvadet inklusive ledningen i föreningen känner likadant.