1150x200-modo-header2-kopiera.webp

Truppen 15/16

« · 1687214 · » Till forumet

Sv: Truppen 15/16

RagnarLodbrok:

Nej. Jag vill inte ha spelare som medvetet försöker skada motståndarspelare. Hoppas Svartvadet inklusive ledningen i föreningen känner likadant.

Kommentera

Kanadensisk tvåvägscenter klar för MODO Hockey, Kyle Wilson, 30,

modohockey.se/artikel/67189/

Kommentera

hellge:Bra start på dagen :-).
Kommentera

Snittade en poäng per match 2013-2014 (44) men förra säsongen ser inte uta att ha varit rolig. Minus 14 och endast 15 poäng.

Kommentera

Sven Tuta: absolut. Dagar som startar med nyförvärv gillar vi :)
Kommentera

hellge: Svarten säger att dom vill bygga laget runt starka centrar,bra de! Äntligen så har dom kommit på det...
Kommentera

modomille:

Ett måste att ha starka centrar. Det finns nog inget historiskt exempel på bra lag som saknar starka centrar.

Fast lite vanskligt känns det ändå. Pettersson är oprövad, Ritchie är gammal och Wilson kommer från en helt misslyckad säsong.

Är det någon som vet vad hans misslyckade förra året berodde på? 

Kommentera

Känner mig så besviken på att inte Noah Welch blev den back som det talats om ända sen matcherna mot Vita Hästen, mycke snack och lite verkstad.
Kommentera

hanzon: ?
Kommentera

hanzon:
Jaså har han skrivit på för något annat lag ?

Eller går du på Allehandas kommentar

Det blev inte Noah Welch, och heller inte Bobby Butler. Istället har Modo Hockey nu gjort klart med den kanadensiske centern Kyle Wilson.

För den var ju för att dom sa igår att dom trodde att Welch eller Butler skulle bli nästa spelare som blev klar för Modo när dom fått rykten att en ny spelare skulle presenteras snart.

Redigerad kommentar

Kommentera

hanzon: 

Har du information om att han inte kommer?

Kommentera

hanzon:

Är det möjligen så att du tolkat följande stycke från Allehanda lite tokigt?

"Det blev inte Noah Welch, och heller inte Bobby Butler. Istället har Modo Hockey nu gjort klart med den kanadensiske centern Kyle Wilson. "

Kommentera

hellge: många amerikanska spelare lämnar AHL för KHL och får en nytändning och då gör dom en bra första säsong i KHL sen så flyttar dom till en annan klubb och gör det inte lika bra,sen så flyttar vissa tillbaka till klubben dom hade innan och då brukar dom göra lite bättre ifrån sig,det är då ligor som SHL ,DEL och Liiga kan värva KHL spelare fast vissa klubbar kan ändå värva bra KHL spelare då pratar jag om topplagen som har en bättre ekonomi.Det finns så många bra KHL spelare som presterade bra en säsong och sedan dippar andra säsongen,sen så brukar dom blomma ut i  lägre ligor till exempel SHL.

Redigerad kommentar

Kommentera

modomille: Det har väl funnits rätt många spelare som haft det jobbigt i KHL av olika anledningar. Det är en helt annan kultur där borta och det verkar kunna bli kulturkrockar. Man har heller inte direkt något tålamod med spelare som inte presterar...

Sedan är det säkert en jättebonus att ha en nordamerikansk tränare om man ska locka nordamerikanska spelare som är less på ryskt ledarskap. Säkerligen kan Wilson ha föredragit Modo av just den anledningen. Förmodligen inte det minsta för att Bulan inte ska vara bra, utan för att han känner sig tryggare med en nordamerikan än en för honom okänd svensk.

Kommentera

Bra värvning! Är dock väldigt skeptisk till ett-års kontrakt på all spets förutom Byron.
Nästa säsong har vi knappt en spelare kvar på kontrakt..

Vill ha mer kontinuitet nu.
Hoppas på 2-3 år på Welch och Butler!
Kommentera

Manny: Den krassa verkligheten är att det nog är sjukt svårt att skriva längre kontrakt. Då man inte längre tillåts ha "KHL-out", så vill väldigt få spelare skriva på ett längre avtal. Sedan är de flesta ändå förlorade om de gör en kanonsäsong...
Kommentera

Bra Svartvadet och Huras, vet numera att jag är rätt om att vara optimistisk inför nästa säsong. Klockrena värvningar på förhand såhär långt. Bara hoppas att dom slår ut väl när säsongen drar igång också.
Kommentera

J F K:

Jo så är nog sanningen att scoutning för en klubb som Modo innebär att hitta russinen i tårtan, inte de färska fräscha vindruvorna och jordgubbarna ovanpå. 

Russinen blir då i form av spelare som tappat marknadsvärde pga. oförklarligt dålig säsong, skadeperioder eller för att man ännu inte fått det rätta förtroendet trots potential att blomma ut. I alla fall så handlar det om ett risktagande mer eller mindre.

Redigerad kommentar

Kommentera

NuMo:

Tycker att detta börjar se bra ut. Vi borde ha en stark centeruppställning nu, detta har vi verkligen saknat senast åren. 

Tycker att det borde räcka ifall vi får in t.ex Buttler som ytter, räknar då in en motiverad och tränad Smolenak. Får vi sedan in Welch på backen tycker jag bygget ser bra ut.

Heshka och Welch skulle kunna bli det nya Murphy/Welch backparet, och därefter har vi en mix av unga med potential (Djuse/Carlsson) samt rutinerade i form av Hedman/Persson/Torp. Tror att dessa kommer vara betydligt bättre i år ifall vi spelar ett spel som passar dom.

Som jag ser det är detta ett mycket starkare lag än förra året förutsatt att vi får in Buttler och Welch.

Än så länge är jag mycket nöjd med GM:s arbete. Vi kommer inte vara ett lag i toppen man vi ska fan undvika botten iaf.

Kommentera

Rytter:

Jag håller med i stort. Konstigt nog så känner jag att ju starkare lag vi får, desto mer kommer jag att sakna Påhlsson.

Hade nog hellre sett honom än Smolenak med tanke på vilken slät figur han gjorde förra säsongen. det verkar ju som att det var en inställningsfråga och då finns det dåligt hopp om honom.

Kommentera

Enligt Svartvadet kan supportrarna förvänta sig att ännu ett nyförvärv presenteras inom kort.

Mycket kan hända, men jag hoppas verkligen vi kan göra det och jag har starka indikationer att så sker, säger han.

Borde ju betyda att han är helt säker annars har han väl kört med gamla vanliga tråkiga versionen med att vi kommenterar inga namn eller blivande spelare. ☺
Kommentera

NuMo: Så är det, Påhlsson fick aldrig chansen att visa sitt register till fullo. Hade vi haft två producerande kedjor hade han kunnat styra en tredjeformation och stängt ner vilket motstånd som helst i SHL. Nu blev han istället tvungen att mestadels spela i toppformationer och försöka bidra offensivt på ett sätt som han aldrig behärskat. Tyvärr blev hans återtåg i Modo fel både för honom och Modo då det var pengarna i sjön att ge honom en roll som inte passade.
Påhlsson är en av de bästa defensiva centrar som spelat i SHL, och förtjänade ett bättre avslut på en fantastisk karriär.
Kommentera

Amitiel: Tror att det där refererar till Hägglunds intervju ned Svarten från igår. Så det kan ju vara Wilson som åsyftas.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Du har påpekat att modomille inte formulerar sig helt korrekt ex antal gånger nu, precis som ett flertal andra här på forumet. Har det hjälpt tycker du? Mängder med människor har svårt att formulera sig i skrift, låt han vara.
Kommentera

McFire: Jag har också väldigt svårt att förstå modomille och skrev om det en gång. Tyvärr blir det mer och mer utbrett att människor skriver med bedrövlig svenska. Just fallet modomille är speciellt då det inte bara känns störande, utan också är oerhört svårt att förstå andemeningen.
Kommentera

J F K: ska förbättra mig så ni förstår vad jag skriver :)
Kommentera

Mano:
Eftersom dom skriver i artikeln.

Modo meddelade tidigt på torsdagsmorgonen att de värvat den kanadensiske centern Kyle Wilson - och enligt Svartvadet kan supportrarna förvänta sig att ännu ett nyförvärv presenteras inom kort.

Så tvivlar jag att det är Wilson som Svartvadet syftar på.

Redigerad kommentar

Kommentera

modomille: Det du främst bör tänka på är två saker.
Dela upp meningar med punkt eller komma.
Dela upp stycken med en eller ett par radbrytningar.

Det som gör det mest svårläst är att det saknas "luft" i texten. När man sedan läser det på sin telefon blir det mest bara gröt av alltihopa, vilket är synd då du många gånger har bra synpunkter.
Kommentera

Amitiel: Omöjligt är det såklart inte, men eftersom Expressen citererar och refererar talstreck från en Allehanda-text som är skriven innan Wilson-värvningen (Svarten pratar ju i originaltexten om att en center ska in) så tror jag helt enkelt att reportern på Expressen läst Allehanda-texterna i fel ordning och inte kunnat hålla isär när han sagt vad. Större förtroende än så har jag inte för dem. Annars skulle de betyda att de sitter på en egen källa som de inte redogör för, vilket inte riktigt likt kvällisar som gärna tar cred för allt möjligt.
Kommentera

Intressant, ÖA:s artikel är uppdaterad med Mikael Tellqvist-intervju om Kyle Wilson:

http://www.allehanda....g#Ishockey

– När han spelade med oss gjorde han massor av poäng med Riga. Han lirade med Marcel Hossa där och de hade ett jäkla stäm. Kyle Wilson är en skicklig tvåvägscenter som tar ansvar både defensivt och offensivt, säger Mikael Tellqvist.

– Han tar för sig men är ingen Rob Schremp-typ direkt. Han kommer passa bra in i ett svenskt lag, säger Tellqvist och fortsätter:

– Han passade bra i Riga, och jag tror att han kommer passa bra i Modo också. Det är ett lugnt ställe där man kan fokusera på hockeyn, säger Tellqvist.

Kyle Wilson är en spelare som kan fungera i både box play och power play, enligt Tellqvist.

– Det tycker jag definitivt. Han är en duktig tekare och jag tror att Modo kommer få stor nytta av honom på flera sätt. Det är en riktigt bra värvning Per Svartvadet gjort. Nu får vi se hur bra han anpassar sig till den svenska hockeyn, men det ska nog inte vara några problem, säger Tellqvist.

Redigerad kommentar

Kommentera

...nästan så att man vill prova Hossa en säsong till om de nu hade ett sånt "jäkla stäm"...
Kommentera

hellge: håller med, Hossa har ju kapaciteten att göra runt 70 poäng i SHL om han har en bra lekkamrat och en bra inställning.
Kommentera

modomille: Det där sista är ju svårast att påverka... :)
Kommentera

modomille:

Man trodde att han skulle tokdominera när han i debuten gjorde mål efter två minuter, eller vad det var

Kommentera

hellge: ja,tyvärr så vart det inte så, vem vet Svarten hade kanske en till anledning varför dom värvade just Wilson. ;)

Redigerad kommentar

Kommentera

modomille: Utan att fundera allt för mycket utan bara genom att lägga ihop lite formationer på "måfå" med de som sägs vara klara. 

Butler - Wilson - Smolenak
Skröder - Ritchie - Hataja
Possler - Pettersson - Olofsson
Nilsson - Öberg - Ottosson

Heshka - Welch
Djuse - Carlsson
Torp - Hedman 
Runesson - Persson

Så känns laget stabilare än förra säsongen. Men nog skulle man önska att det faktiskt skall in en back och en forward förutom Welch o Butler.

Även om laget inte på papperet kommer se ut som ett topplag så ser det i alla fall ganska intressant ut. Man kanske kan få tillbaka lite glädje när man ser matcher i alla fall. Föredrar bergodalbana i stället för fritt fall känslomässigt.  

Kommentera

MorganaLefaey: håller med att laget ser intressant ut. Tycker att en till back utöver Welch hade behövt, sen så hade jag viljat behållit Smolenak för om han är motiverad så hag vi ju en landslagsspelare.
Kommentera

MorganaLefaey: Ja en bra back till hade inte varit fel, framförallt för att minska istiden för Torp/Persson/Hedman.

En fw till hade vare att föredra ocksåm mest för att jag tycker Olofsson och Ottosson är lite osäkra kort. Smolle också såklart, men han har ju en nivå i sig bara han vill. Helst skulle man bytt ut han, men men.

Dock tror jag i år kan bli Posslers år! Elelr jag hoppas verkligen det efter fjolårets skit säsong... Han har verkligen potentialen att vara en ledande spelare åt oss, ch jag hoppas verkligen han kan visa att han hör hemma i 1/2a kedjan.

Sen har jag inte heller nått större förtroende med Öberg som 4de center. Han är inte det sämsta man kan hitta men han är ju inte direkt bra heller.... Första gången någonsin jag säger det, men där hade faktiskt K-fop inte suttit fel. Men ryktena om hans begärda lön gör att han gärna får vara kvar i Norge ändå.

Kommentera

MorganaLefaey:
Tror Emil P gör sig bättre som 1/2 center och någon av Ritchie/Wilson kan axla rollen som 3 center bättre än Emil
Kommentera

ivandrago: Personligen tror jag mer på centrar som producerat bra i KHL/NLA än en som nyligen klivit upp från allsvenskan. Producerar Pettersson blir det ett angenämt problem, men att anta att han ska peta de två förstnämnda känns tämligen långsökt för tillfället.
Kommentera

J F K: Är lite sugen på att se vad Carl Grundström kan åstadkomma i vinter. Det han visade ifjol lovade rätt gott, även om han inte verkade skolad defensivt. Med rätt vägledning kan han bli riktigt bra i vinter. Killen har ett sällan skådat driv...
Kommentera

ivandrago: Tänkte inte så mycket på hur formationerna skulle se ut. Var mer uppradande av namn halvt på måfå. Lär behöva se vilka som klickar med varande och så.

Ville bara få fram en bild på djupet av truppen. Och personligen så tycker jag att med enbart Welch och Butler så är det en intressant trupp som kan hamna lite varstans. Men ändå bättre än den trupp vi började med förra sessen.

Med ytterligare en back + forward så börjar det kännas riktigt roligt. 
Kanske inte den bästa på papperet, men intressantare än jag hade kunnat hoppats på. 

Men våra bästa nyförvärv är ändå att det finns så många lag som för närvarande inte direkt ser bra ut. 

Kommentera

Monno: Läste att K- Fopp tackat nej till ett kontrakt med Linköping. Han blir kvar i sin norska klubb. Han kanske hoppas på att komma tillbaka hit en vacker dag.
Kommentera

J F K: Grundström hade jag glömt...

Precis som du säger, får han bara lite skolning i defensiven klarar han nog att spela i både en 3dje å 4de kedja. Eller 2a till å med.

Han fick med allt ärtt mkt hyllningar ifjol men han var faktiskt ordentligt yr i defensiva arbetet ibland. Men han känns inte som en kille som inte "bryr" sig om att sköta defensiven, det är nog upp till våra tränare att skola honom rätt.

Kommentera

J F K:
Det är sant men laget blir nog slagkraftigare om någon av nordamerikanerna tar rollen som tredje, är lite så jag tänker. Huras var lite inne på det i sin föreläsning, inte specifikt detta fall men tänket.
Kommentera

Gusse:
Han kanske tackat ja till en annan klubb;)
Vad ville han ha i lön enl rykten?
Kommentera

ivandrago: Ta det med stor nypa salt, tror det var av DrHockey jag läste det på twitter. Men om jag inte minns fel handlade det om att han skulle bli en av de bäst betalda spelarna i laget.

Kan kika om jag hittar källan. Inget som säger det är sant heller men. =)

Kommentera

Visst skulle det presenteras ett nyförvärv i helgen?
Någon som vet mer?
Kommentera

Sven Tuta: Det var väl bara vad Öa gissade?
Kommentera

« · 1687214 · »