1150x200-modo-header2-kopiera.webp

Truppen 15/16

« · 1699413 · » Till forumet

Sv: Truppen 15/16
And Erk?n: Med våra nyförvärv Pikkarainen-Cumiskey är vi ju aldrig i egen zon. Allt kommer att ordna sig...
Kommentera

Icing-Ove: Haha ja jäklar. Vad gör pikkarambo idag egentligen? Mer än dricker sprit alltså. :-)
Kommentera

Monno: Pikkarambo lagar god mat och grejar i trädgården. Laddar för en sväng till i MoDo.
Kommentera

Jag tror absolut att Cumiskey hamnar i Modo igen! Han verkar vara en av de som Svarten jagar.
Kommentera

Chris11: Tycker Modo skall slå till om det är rätt pris. Känns som att går Reideborn sönder då sitter vi i skiten..

www.expressen.se/sport/hockey/shl/backlund-oppnar-for-spel-i-sverige-och-shl/

Kommentera

Gusse: Mja... Tycker man ska ge Bjurö en chans i riktig match först. Backlund lär säkert vilja har rejält betalt.

Beroende på hur mkt cash dom har kvar i budgeten borde Karlskrona göra ett försök.

Kommentera

Monno: Jo Karlskronas målvakter bjöd på alla tre målen mot FBK. Sedan var det en rejäl bjudning till Olofsson/Thomas mål förutom att returen till Haataja var oerhört tveksam. Samtidigt är det egentligen för tidigt för att göra desperata saker. Byter man målvakt efter två matcher framstår det inte direkt som om man har saker under kontroll.
Kommentera

J F K: Runesson skadad. Jag tycker väl inte att han imponerat väldeliga, men vilken back har det. Det känns som om dörrarna öppnas för Djuse att spela på fredag.
Kommentera

Kanske borde vi försöka titta på backsidan på: Kort sikt, meddellång sik och lång sikt. Möjligen borde vi ha lite is i magen.

Ska man tro @Bjowas kommer snart KHL, kanske inte kollapsa, med däremot få stora problem. Eller rättare sagt har KHL redan stora problem. Värdet på den ryska rubeln dyker så också värdet på lönerna. 30% av värdet har försvunnit på kort tid.

pbs.twimg.com/media/CM807B5VAAAV4TP.jpg

Ryssland blir allt mer isolerat med sin revachistiska president. Han har bara vänner kvar bland de riktiga skurkarna. Lägg sedan till att oljepriset är är nere på 45 dollar per fat.

Detta borde gynna SHL. Man kan nästan ana att detta är en av anledningarna till att både Wilson och Thomas är här. Thomas t o m antydde det i en intervju för inte så länge sedan att han inte fick ut sin lön i Ryssland och att Sverige är rena paradiset i det avseendet.

Att bo på baksidan av Ural, i Sibirien eller i Vladivostok är nog inte så jäkla kul om man inte får lön. Vissa kan stå ut med det om man får en fet lön. Men utan är det få västerlänningar som gör det.

Frågan är hur mycket Svartvadet är beredd att vänta. Vi behöver en back nu, men kommer få en bättre om vi har lite is i magen. Möjligen
Kommentera

Får vi inte tag i en riktigt bra back så kan vi lika gärna strunta i det så det blir nog att vänta, enligt mig. Men att vänta på KHLs undergång är nog att ta i. :)
Kommentera

Kanske inte riktigt vänta på undergången. Däremot kommer många packa sina väskor och flytta hem när det inte får betalt
Kommentera

Jag förstod dig. ;) Men den processen lär nog ta för lång tid, men chansen finns ju att det går att snyta spelare redan nu i det läget, som du antyder.
Kommentera

Numo,

B t w, hur ser man vem inlägget är avsedd, adresserad till? Måste man skriva namnet själv?
Kommentera

Det går att trycka på länken i rubriken "Sv:" Men det borde finnas en bättre variant tycker jag.
Kommentera

Djuse näta precis för Timrå.
Kommentera

Vore det inte roligt med ett "välkommen till Japan" Tifo när Welch kommer?
Kommentera

spud:

Hehe, en gigantisk japansk flagga med texten: "Welcome to Japan, Noah"

The "Noah Welch song" ska naturligtvis sjungas och dansas. Effekten med gayig 80-talsdisco och den stenhårde Welch blir enastående:

www.youtube.com/watch?v=psFQMKcsIF8

"Na, na, na, na, na, na, na, na, Noah, Noah Welch, Noah Welch, Noah, Noah Welch"
Kommentera

modohockey.se/artikel/69528/

Aj då... Bjurö opererar bort blindtarmen, borta från träning i två veckor.
Kommentera

ghostie: Inte bra. Är det Olsson som går in som andremålis nudå?`
Kommentera

Ben Perrault: Ahh, hade inte läst artikeln. Såg nu att Emil Hedman går in
Kommentera

ghostie: Tycker det är dåligt gjort av Modo värva en kille som helt plötsligt måste opereras. Ja menar hade man inte koll på att han hade förhöjd risk för blindtarmsinflammation?
Görs det inga läkarkontroller?!
Kommentera

Monno: Haha, du borde nog tipsa kvällstidningarnas experter om detta... Det kan bli stora rubriker!
Kommentera

ghostie: Pappan hade ju också blindtarms problem, så det kan ju vara genetiskt!
Dom borde ju faktiskt släkt forska innan värvningar så att dessa sjukdomar kommer fram,
Kommentera

locken: japp Lacken, släktnforskning är jätteviktigt :-))
Kommentera

Man bör även kolla mamman...
Kommentera

Tror man bör klämma på hela laget, är antagligen smittsamt
Kommentera

Ben Perrault: Det kan vi sätta Job på!
Kommentera

bisterfinnen: Vill man börja konspirera lite så har Blackhawks nu mer eller mindre hoppat över sina spelare som stod på try-out (Kyle Cumiskey, Jan Hejda och Lubomir Visnovsky) Och istället skrivit kontrakt med veteranen Michal Rozsival.

Finns därmed stora möjligheter att de 3 ovan på sin höjd erbjuds ett mindre lukrativt 2-vägskontrakt med små chanser att spela sig in i NHL. Spel på denna sida Atlanten lär locka.
Kommentera

bisterfinnen: å veta vilka frisyrer som har legat med vilka å så va, annars blire jävel!
Kommentera

dempa: Det finns bara ett sätt att komma underfund med det här. Bananchips!
Kommentera

Ser på Chicago Blackhawks sida att dom har 10st backar på kontrakt plus 3st backar som har AHL-kontrakt, däribland Cumisky. Hur stor är egentligen chansen att Cumisky kommer att få ett kontrakt med Chicago? Kan han vara en av backarna som Svartvadet väntar ut?
Är kluven till honom, är han verkligen den back som Modo behöver. Samtidigt skulle man inte vilja se honom i ett annat SHL-lag.
Kommentera

Smartin:
Vi skall absolut ha honom, men inte om det innebär att det är han som skall vara den ledande backen att luta sig mot. Nu kommer ju Noah så jag röstar för Cumiskey.
Kommentera

NuMo:
Jag röstar för Cumiskey, trots problematiken i egen zon. Welch kommer snart. Och Whitney är borta. Synd för skadan. Det hade kunnat bli något bra av honom.

www.eliteprospects.com/player.php?player=12113 Dale Mitchell
Kan detta vara en kanadensisk Patrik Karlkvist? Scouter har sett potential hos honom, då han är draftad i tredje rundan. Men ser man till var han spelar nu och bedömer hans fysik genom EP, så verkar han inte ha prioriterat ishockeyn allt för väl. 93 kg på sina korta 175 cm. Det är rätt mycket. Man kan döma att han inte har varit disciplinerad. Men han gör poäng, leder just nu poängligan i danska ligan.

Karlkvist väger 95kg på sina 186 cm. Och då vet man säkert att han var seriös med sommarträningen tidigare.
Jag menar inte att Modo ska värva den här killen. Men hade jag varit general manager för en klubb, i en lägre rankad liga än SHL, så hade jag försökt scoutat honom.
Kommentera

S-vikaren: Dalen Michel verkar vara en kille som varit i en del blåsväder, törstig kille kan man säga och sen aningen omogen också.
www.youtube.com/watch?v=OG-1dQUIR2g
Kommentera

Carl Lejonkräk: Jag tycker att det är dåligt scoutat av Brynäs att ta in en kille med glaskäke.
Skämt åsido var det en riktigt stygg tackling det där. Jag kan delvis förstå karalahti i och att passningen slogs mot Vrana, men det är så vårdslöst att då köra över honom för fullt. Lite som när Jensen medvetet körde Flanagan till sjukhuset. Där fanns det till och med rättighet att tackla, men om man i det läget väljer att sätta in 100% i tacklingen mot en försvarsslös spelare tyder på en fullständig brist på respekt.
Kommentera

J F K: HV71 skadade medvetet två av våra spelare och det känns inte kul.
Kommentera

Carl Lejonkräk: Jo fast Jeres tackling var ju egentligen bara det att Vrana missade pucken. Annars tycker jag det var en tung sjyst tackling.

Men klart, är du inte puckförare så är du väl inte beredd på samma vis heller iofs. Men att han bröt käken är ju mest en massa otur, tyvärr.
Dock brukar det ju ute innebära allt får många matcher idag när dom har störtbågen man kan montera.
Minns inte hur länge Lööv var borta men ha för mig det gick relativt fort?
Kommentera

Monno: som jag säger. Jeres tackling var respektlös och vårdslös. Man har en skyldighet att inte smälla på sådär om motståndaren inte är beredd. Sedan tycker jag att Vrana måste ha bättre koll, men det ger verkligen inte karalahti rätt att mosa honom.
Kommentera

J F K: Sen han han ju bara spela 13 minuter efter sin förra avstängning innan det var dag igen. Gör man en snabb sökning på Youtube då förstår man att det inte handlar om otur utan en notoriska återfalksförbrytare som inte drar sig för att skada.
Kommentera

Carl Lejonkräk: ja han är inte klok jere. som du säger har han så många gånger mosat spelare på ett ytterst fult och respektlöst sätt. det värsta är väl att om du frågar mc-gängs-hangarounden jere så tycker han väl att han är riktigt tuff.
ut med packet säger jag bara.
Kommentera

många spelare borta i HV lagom till de kommer till lyan på torsdag. kommer modo ta chansen? förmodligen inte. men snälla överraska!
Kommentera

dempa: Saxar från Jönköpings Posten:

"Erik Christensen har inte spelat något under de fyra inledande matcherna, liksom lagkaptenen Ted Brithén.

Christensen ska, enligt HV:s sjukgymnast Andreas Frostemark, vara på gång och kan vara aktuell för spel mot Modo på torsdag.

Då ska även Christoffer Törngren, som har varit långtidsskadad, och Anton Bengtsson vara tillgängliga för spel.

Bara där har HV tre spelare som absolut kommer att lyfta lagets offensiv, även om man naturligtvis får ge dem lite tid att komma in i matchtempot.

Och vill det sig riktigt väl kommer även Emil Johansson och Ryan O´Byrne att vara tillgängliga för spel mot Modo."
Kommentera

"Sockan" ner till ahl, snälla kom tillbaka till Modo! One more year!
Kommentera

Blake: Ja det vore något. Han känns annars som en kille som kan hamna lite i 2e målvakts facket där borta. Framförallt med Boban framför sig. Dock som målvakt tror jag du är rätt dum om du inte ger det något år i AHL innan du ger upp.
Men man måste ju se sina chanser, Svedberg t.ex. förstod ju att det är totalt kört att ta spaden från Tukka Rask. Att då ta något år i KHL och kanske hitta någon annan NHL klubb senare är nog ingen dum idé.
Kommentera

Forsberg skulle få hur mycket istid som helst i modo och har ingen Ullmark nu som snor rampljuset. Tror han hade varit grym och fått fler NHL-ögon på sig efter en säsong här som förstemålis.
Kommentera

Blake: håller med,en sak som man har lagt märke till är att vi vinner väldigt mycket tekningar.Jag tittade upp teknings statistiken och faktiskt så är vi bäst med 60 procent :)
Kommentera

modomille: Jo men framförallt Maxim är ju en jäkel på teka. Men egentligen ingen av våra centrar är ju dåliga tekare.

Angående Maxim så undrar jag om vi inte använder honom fel? Ja visst han har säkert bra betalt så man vill att han ska producera, men är det inte bättre att låta han va spelförstörande? Att han huserar i 3dje kedjan, spelar mkt BP och för mycket istid när vi leder och att det är bättre att han spelar 15min per match och verkligen kör stenhårt än att spela som nu, närmare 20min per match.
Låter kanske dumt, men tror inte han är van så mycket speltid. Kanske en anledning till att han ser betydligt lamare ut än vad man väntat sig?

Samtidigt har vi producerande spelare som är van att spela många minuter, typ Skröder, Wilson & Haataja som spelar mkt mindre.
Haataja ska ju ändå vara en kille som producerar, jag tror inte han någonson kommer komma upp i någon nivå om han spelar 10min per match som nu. Sen är det väl att förtjäna istid hit och dit.
Men det känns idag som att vi har väldigt många kreativa spelare som gärna skulle spelat 18-19min men som kanske ligger närmare 14-15.
Öberg och Nilsson är ju de enda riktiga "grinders" som vi har, ja plus Maxim då. Sådana som kanske pallar 10-12min per match för att dom bara ska in och spelat 100% hela tiden. Att "mysa" runt och vänta på passningar passar bättre en sån som Olofsson än Lapierre känns det som.

Edit: Maxim har för överigt 67% i tekningar, vilket är helt sjukt. För att vara Modoit är det ju ett smärre mirakel.
Kommentera

Monno: Nog tror jag att Maxim skulle kunna producera riktigt bra här i SHL också, men jag tycker att hela gänget är för ojämt. Rimligen ska forwardsuppsättningen vara bra nog för att generera betydligt fler chanser än man gjort hittills, även om man egentligen inte kan vara kritisk till antalet gjorda mål. (Det är insläppta som givetvis är vår akilleshäl).
Statistiskt sett borde väl alla forwards snitta ~15 minuter, så att köra de som inte orkar mycket mer än 17-18 känns lite korkat. Då är jag mer för att spela Heshka, Welch och den förhoppningsvis snart anländande backen hårdare bakåt. Framåt vill jag hellre att vi kör som bara fasen med alla forwards och drar upp tempot i matcherna. Det ska banne mig inte vara vi som har på papperet fyra jämna och bra kedjor som ska dra ned tempo:/
Kommentera

Någon som hört några rykten, om ny back, har ju kommit en hel del på
elite -prospect .
Kommentera

Monno: fattar inte varför man spelar Maxim med Skröder och Butler är inte Wilson tilltänkt förste center? herregud....Modo borde utnyttja två av våra bästa målskyttar bättre.
Kommentera

« · 1699413 · »