1150x200-modo-header2-kopiera.webp

Världsläget

« · 2300956 · » Till forumet

Sv: Världsläget
Saleva:
Fast samtidigt med Ryssar och Tjetjeners historia så tvivlar jag att det är många som är villig att slås för Ryssland.
Låst ämne

Amitiel:
Hörde även att de skickat in Tjetjener som inte har samma känslosamma band till ukrainarna. Men vad som är sant vet man ju inte.
Låst ämne

Saleva:
Ja eftersom dom gav upp och är fångar hos Ukraina nu är det nog inte deras största problem just nu.

Och om man ser det så, vad hade väntat dom här värnpliktiga som knappt lärt sig använda ett vapen om dom försökt sig på ta över en stad, närmaste ordet är nog slakt, nu lever dom i allafall.
Låst ämne

Saleva: Det finns rätt många desertörer i krig oavsett. Det försvann en massa amerikaner under vietnamkriget också. Här är nog chansen betydligt större att man deserterar och söker asyl i något europeiskt land istället, för det är rätt uppenbart att den ryska propagandamaskinen lurat väldigt många människor.
Låst ämne

Amitiel:
Att de skulle ha lämnat över fordon och vapen låter inte trovärdigt tyvärr. Vad väntar dessa värnpliktiga när de återvänder till Ryssland isf..
Låst ämne

Sputnik:
Fast av det jag hört, så har tydligen Ryssar som gett upp direkt berättat att dom blivit lurade att dom skulle ha en gemensam övning med Ukraina, och så fort dom kommit fram och fått höra att dom är där för att kriga har dom lämnat över fordon och vapen direkt, och flera har just börjat utbilda sig så dom är i Rysslands version av lumpen, har bara blivit beordrade att åka in i Ukraina och vet inte ens vad dom gör där.
Låst ämne

ajjemen dåså, nu kommer jag vara inaktiv från hockeysnack på obestämd tid. Kommer fara över till Finland ett par veckor :D

hare gött alla, och ta vara på varandra!
Låst ämne

Sputnik: Ryssarna har ju noll procents verklighetsuppfattning. Man har alltså mage att sitta och tycka det är farligt att Ukraina försökt skaffa kärnvapen?
Hahahaha säger alltså utrikesministern till FN efter att hans egen president i princip hotat hela mänsklighetens existens med den största uppsättningen kärnvapen av dem alla...

"Rysslands utrikesminister Sergej Lavrov påstår att Ukraina har försökt skaffa egna kärnvapen, något han beskriver som en ”verklig fara” som kräver ett svar. Det rapporterar nyhetsbyrån Reuters.

Han uppmanar även USA att flytta sina kärnvapen från Europa.

– I dag har faran som (president Volodymyr) Zelenskyjs regim utgör för grannländerna och den internationella säkerheten i allmänhet ökat avsevärt, sedan myndigheterna i Kiev har inlett ett farligt spel relaterat till planer på att skaffa egna kärnvapen, säger Sergej Lavrov i ett videotal till FN:s nedrustningskonferens i Genève, utan att presentera några belägg för uppgiften."
Låst ämne

Gavelo: Med tanke på hur svårt Ryssarna har haft att erövra Ukraina så bevisar det att de inte militärt är okrossbara, snarare tvärtom verkar mest ha numerärt övertag men större delen av militären verkar inte riktigt ha erfarenheten minst sagt.

Det som gör Putin extra farlig, att han måste ta till hjälp både från tjejenerna och Vitryssland för att rå på Ukraina och Därmed inse att han inte är så stark som han tror och känner sig trängd. För ja det är ju det där med att han sitter på kärnvapen..
Låst ämne

Sputnik: Vi har ju också avtal med NATO, så det är inte osannolikt att de skulle försvara oss ändå. Vi har också avtal på EU-nivå där EU-länder skulle komma och rädda oss. Frankrike använde det under terrordådet.
Jag personligen tror inte att vi har ett stort behov av att gå med i NATO, men hade varit en betydligt större förespråkare om det inte visat sig att det är så pass enkelt för en dåre som Trump att bli president i USA.
Låst ämne

Gavelo: Däremot förstod jag att Nato går in och försvarar ett land som ansökt om Nato men fortfarande är "under förhandling". Det vill säga att så fort Finland eller Sverige lär få minsta "konkreta" hot om Ryskt anfall så kan ansökningarna komma snabbt.
Låst ämne

8839: Nato kan inte gå in och försvara ett icke medlemsland, enskilda länder kan givetvis ansluta för att hjälpa Ukraina men det kommer givetvis med konsekvenser och potentiellt fler krig.
Putin är så stark i sin tro att för han blir varje land som lägger sig i en fiende och fiender måste besegras, därför är länder försiktiga med att aktivt på plats strida för Ukraina.

Jag hoppas givetvis att många länder skickar dit trupper, vill Putin börja kriga med alla så gräver han sin egen grav riktigt fort.
Låst ämne

Sputnik: Israel har också varit förkrossande tekniskt överlägsna, men de har som du säger väldigt bra försvar. Man har väldigt lång militärtjänst, men är extremt duktiga på cybersäkerhet och man bryr sig sällan om det blir civila förluster.
Låst ämne

Rytter: Jag är fullt medveten om vad som händer !!
Säg det inte till mig .
Dom skall kriga ensam .. . Dom skall kriga ensamma mot dessa idioter .,ok
Så kan det inte få fortsätta .
Låst ämne

Rytter:
”Ingen koll på det militära men kanske för stora kostnader, ryssarna är ju fler så man får vara rädd om det man har.”

Tänkte att ”ryssarna är fler” skulle avslöja att jag avsåg stridande soldater. Resurser kan ju även det vara dubbeltydigt.
Låst ämne

Rytter: Jo kolla bara Israel som ett exempel och sättet de de byggt upp sitt försvar. Flertal ggr i historien varit helt chanslösa om man sett till numerär militär trupp. Men extremt effektiva på att försvara sig som sagt.
Låst ämne

Tarasov:

Det var ett konstigt användande av ordet kostnad i detta fall, hade du sagt resurser så hade jag nog förstått direkt vad du menade.

Men det är klart när du har mindre resurser och ska försvara dig så går det inte att slösa med resurserna bara för att anfalla något mål. Varje beslut måste ju vägas mot risk kontra effekt, och för Ukraina är det kanske smartare att göra mindre operationer mot strategiska mål som bränsleleveranser och logistik. Sedan ha sina trupper för att försvara städerna primärt. Där dom har en fördel jämfört med de som anfaller och den som anfaller behöver en större styrka.
Låst ämne

Rytter: Såg att Finland börjar närma sig NATO nu med, fick ett mejl under morgonen av Finska försvaret xd både jag och min bror fick samma mejl
Låst ämne

8839:

Ingen hjälper dom och tittar på? Det tycker jag var en väldigt orättvis beskrivning av sanningen.

Du kanske har missat hur hela världen i princip har slutit upp och infört sanktioner som saknar motstycke i historien, hur man skickar vapen och annan utrustning för att hjälpa dem. Hur länder säger att det är ok för deras medborgare att resa ner för att stötta och delta i striderna.

Att man sedan inte kan gå in militärt har sina förklaringar.
Låst ämne

8839: Vill Putin att inta land där allt folk hatar honom .. som hatar honom ..44 miljoner människor.
Vad skall han göra med 44 miljoner människor fängsla dom ?
Han måste vara sjuk !
Låst ämne

Rytter: Det här kan inte vara sant ..det kan inte få fortsätta så här och att ingen hjälper dom , det är fasansfullt !!

Hur skall detta sluta ? jag vill inte snart se eller höra om detta otroligt sjuka krig .
Var fan är lösningen ! ?
Hur länge skall världen titta på ?
Låst ämne

Rytter:
Låt oss säga att fienden har 200 000 gubbar och du själv har 20 000, offrar du då 19 000 för att slå ut 30 000 extremt exempel men det är min poäng i det här fallet. Förstår att användandet av kostnader kan vara lite tvetydigt men menade då även människoliv.
Låst ämne

Sputnik:

Ja man får ju räkna med att Ukraina har en strategi som de följer och än så länge måste man ju säga att den varit lyckad.

Kan ju vara så att det finns mer strategiskt viktiga mål som t.ex. transporter av bränsle, förnödenheter osv som man hellre försöker att slå ut, eller att man slår mot försvarslinjer där ryssland

Risken som finns är ju att Putin kommer handla i ren affekt och panik över att allt går emot honom, ekonomiska sanktioner och en misslyckad invasion. En rabiessmittad hund intryckt i ett hörn är väldigt farlig.
Låst ämne

hockey_21: Tror man från Ukrainskt håll är smarta att inte attackera alls på Rysk mark. Då har nog Putin råg på benen enligt sig själv att totalt bomardera sönder Ukraina.

Just nu gör nog Ukriana bäst i att "endast" försvara sitt hemland.
Det ansluter nog rätt många "volontärer" från andra länder som ger Ukraina militärt stöd på plats dessutom. Och Putin fortsätter göra bort sig totalt inför resten av Europa(frånsett några länder) och kommer oavsett utgång ha bränt sjukt många broar. Han lär få låsa in sig i nån bunker när hans eget folk lär va ute efter honom..
Låst ämne

Robin Ztorken L: Utan att kunna någonting om strategisk krigsföring så har nog Ukrainarna en plan. Som man förstått så är det mer komplicerat att ta sig in i städer med stora konvojer med mindre yta etc.
Sen om Ukrainas plan håller. Ja det hoppas man innerligt. 🙏
Låst ämne

atomragnar: Exakt, bättre att vänta tills de kommer. Ukraina har en enorm fördel i "urban battle".

Förövrigt så hade jag väldigt gärna sett att Ukraina köper in låg och snabbflygande baltiska missiler som de kan avfyra mot militära baser i Ryssland.
Låst ämne

Robin Ztorken L: De attacker den. Vet inte om ni läst men de turkiska drönarna som Ukraine fått har varit sanslöst effektiva. I övrigt hänger attackerna helt på luftrummet vilket ingen av dem verkar ha 100% kontroll på därmed är risken att ge sig ut inte värd antagligen. Vad än Ukraina gör svårt att argumentera för att det är fel.

Edit: Ryssarna har just svårt att skjuta ned dessa drönare, då de ger samma utslag som fåglar på radarn bland annat och man kan inte skjuta ned vart enda fågel som passerar då har man slut på kulor när man väl när Kiev.

Sen finns det ingen vinning vid att möta ryssarna på öppet fält.
Låst ämne

Tarasov:

Inte tror jag man bryr sig om kostnader när det är krig och landets självständighet står på spel. Det minsta man tänker på är nog ekonomin.

Skulle gissa att konvojen är skyddad och har med sig system för att skjuta ner inkommande robotar samt inkommande flygplan. Ukraina har inte den eldkraften i sitt flygvapen för att skicka in och offra några flyg för att slå ut den.

Ryssland började ju dessutom med att bomba deras flygplatser och flygplan på marken för att få kontroll över luften, så frågan är hur mycket av deras flyg som finns kvar.

Det jag funderade på är varför man inte tidigt gjorde en deal med ett grannland att få stationera sina flygplan på deras baser för att kunna försvara sig från luften samt gå till angrepp mot t.ex konvojer mm. Fast inget land kanske vågar med tanke på vad Putin hotar med.

Undra om inte Ukraina skulle kunna snabbköpa lite flygplan och stridsvagnar från länder i Europa som levereras till gränsen.

Men det läskiga var ju rapporterna om att Ryssland igår detonerade en "vaccum bomb", börjar dom ta till dessa mot Ukraina är dom verkligen desperata.
Låst ämne

Robin Ztorken L:
Ingen koll på det militära men kanske för stora kostnader, ryssarna är ju fler så man får vara rädd om det man har.
Låst ämne

Sputnik: Det jsag inte fattar är att Ukraina släpper fram en sex mil lång konvoj, utan att attackera den??

Var saboteras inte vägarna, var beskjuter man den inte med artelleri, helikoptrar, flyg man låter den bara tuffa framt?=
Märkligt kan jag tycka
Låst ämne

S-vikaren:
Tydligen finns det klipp på trupper som vänder om och som när de fått frågan, lämnar ni oss? -Ja som vi lovat.

Så detta är en utmärkt väg att gå då man inte lär bli särskillt bra behandlad när man kommer hem till Plutten igen.

"Ryska soldater som deserterar i Ukraina och söker asyl i EU har goda chanser att beviljas flyktingstatus."
Låst ämne

Why Russia is invading Ukraine.
Gas, om man får tro det framkommer i klippet. Jag rekommenderar er att göra det.
Låst ämne

Silly: haha, onödigt att släcka cigaretten dessutom.
Låst ämne

Gavelo:
Ganska cool kille. Ingen minns en fegis fick ett helt nytt ansikte.

www.expressen.se/tv/nyheter/han-bar-iskallt-bort-minan-med-en-cigarett-i-munnen/
Låst ämne

Sputnik: Anonymous har nu släckt den statliga nyhetsbyråns TASS, man har även hackat ryska försvarsdepartementet och även minst 2 tv kanaler som just nu spelar ukrainsk propaganda musik.

Kreml.nu skall enligt uppgifter fortfarande ligga nere efter en DDos attack från flera hundra miljoner enheter.

Heja heja datanördar ;)
Låst ämne

Sv: Världsläget Låst ämne

Rytter: Upprätta fred? Vet inte vilken planet han bor på och hur han definerar fred? Hot, Ukraina med 44 miljoner invånare som själva aldrig hade fått för sig tanken i dagsläget att gå offensivt emot en världsmakt som Ryssland? Hade Ryssarna bara haft en normalt funtad president så hade det kunnat vara fred utan problem.
Låst ämne

J F K: Det borde svida som fan, det borde svida för många andra affärsmän också som kommer förlora enorma summor på uteblivna sportevenemang.
Vad händer tex om först och främst Tyskland och Italien löser sina gas och oljetbehov på annat sätt, hur kommer Gazprom reagera?!

Som du säger, tråkigt men nödvändigt att världen visar enighet och står upp mot Putins vansinne.

Frågan är om han blir mer hatad än Hitler när detta är över, med dagens mediala informationsöverlägsenhet finns det stor chans att han blir världens mest hatade människa, roligt för hans 2 döttrar 😇
Låst ämne

J F K:

Sedan finns det idrottare som man tycker aldrig borde få delta i tävlingssammanhang igen. Den ryska schackspelaren Karjakin t.ex.

Han stöttar invasionen av Ukraina.

”Jag uttrycker till dig, vår överbefälhavare, mitt fulla stöd för att skydda Rysslands intressen, vårt multinationella folk och eliminera hot och upprätta fred. Jag önskar er ett snabbt fullgörande av alla uppgifter som har tilldelats vår modiga armé”, skriver Karjakin i ett långt öppet brev.
Låst ämne

Gavelo: Undrar om det inte svider oerhört för Putin att man stängs utanför alla idrottstävlingar. Han har älskat att posera med F1, hockey, fotboll, favoritsporten judo med mera. Han har köpt både OS och Fotbolls-VM osv.

Lite som Hitler 1936 älskade paradera och visa landets sportsliga överlägsenhet (förutom att Jessie Owens aldrig ville förlora).

Det är synd, men nödvändigt, att det drabbar så många oskyldiga:(
Låst ämne

Rytter: Ja nä jag håller med dig till 100%
Sitter själv på börsen även om det mer varit börsen som suttit på mig senaste månaderna 😅

Du har helt rätt, det finns egentligen inga vinnare på kort eller medellång sikt och detta kommer drabba så väldigt många fler än just de människor som just nu strider med vapen för sina liv, dock tror jag att ett världsläget där Sovjetunionen återuppstår under en ledare och en diktatur drabbar omvärlden hårdare och längre, potentiellt för all framtid.

Ryssland höjde idag styrräntan från 5 till 20%, det kommer bli tufft för många låntagare.

Även om sanktionerna drabbar många ”oskyldiga” så välkomnar jag dessa, jag tycker även som du att det är fint och se hur världen sluter sig samman och även i Moskva protesteras det hej vilt, Ryssland kastas ut från FIFA, hockeyn, judon, mm och även om man tycker synd om alla atleter som inte sympatiserar med Putin så är det bra att världen tar sida och markerar kraftigt.

Som Volvos presstalesperson sade idag då man stänger sina fabriker i Ryssland och tappar 3,5% av sina intäkter,
”Dom 3,5 procenten är inte ett dugg viktiga om man ställer dom mot mänskliga rättigheter”
Låst ämne

Gavelo:

Problemet med sanktionerna är att de drabbar alla, ingen kommer undan. Det är verkligen härligt att se hur alla länder sluter upp och fryser ut Ryssland och bedriver ekonomiskt krig som verkligen sårar dem.

Baksidan är att precis som i vanligt krig på marken finns det inga vinnare, alla länders ekonomi kommer påverkas av dessa sanktioner samt stöd som delas ut, gissar att vi kommer få se en rejäl avkylning på ekonomin. Dessa riktade sanktioner drabbar inte bara ryssland utan alla länder som inför sanktioner också.

Det läskiga är att detta är något helt nytt, det skrivs historia med dessa sanktioner och ett krig som både utkämpas på marken av soldater samt ett ekonomiskt krig vi inte sett tidigare. Visst att man haft sanktioner tidigare riktade mot t.ex Irak, men det är ju en väldigt liten spelare globalt jämfört med Ryssland och sanktionerna var inte alls lika omfattande.

Bara en sådan sak att Ryssland nu ger order till mäklare på banker att inte genomföra säljordrar på tillgångar, värdepapper mm från utländska medborgare, hur mycket kapital kommer inte gå upp i rök där.

Effekterna av sanktionerna lär man nog inte se riktigt innan sommaren/hösten när rapporter börjar komma in, först då lär man se hur detta påverkar företag och ekonomin.

Jag tycker sanktionerna är helt rätt och den rätta vägen, men som intresserad av börsen är det också intressant att försöka förstå hur detta kommer påverka i långa loppet.
Låst ämne

puffe: Jo, nu lät det värre än det var menat. Inom områden som klimatvetenskap och sådant så kan vi som inte är forskare inom området inte sortera informationen tillräckligt bra för att dra korrekta slutsatser.

Under tre månader i USA innan omikron dök upp skyddande vaccinet sjutton gånger bättre mot allvarlig sjukdom och tjugo gånger bättre mot dödsfall. Det är rätt starka siffror. Vet inte hur mycket bättre ett bilbälte skyddar vid en krock, men även där finns det de som säger att de krockat utan säkerhetsbälte utan allvarliga men.

Gällande MSM så kvalificerar de sig ganska bra gällande fakta. Väldigt mycket bättre än alternativmedia generellt. Det är långt ifrån perfekt, men att likt Hitler predika att media ljuger är exempelvis någonting Ryssland jobbar hårt med. Det finns som sagt bättre källor (Wikipedia är numera väldigt bra faktacheckad inom många områden), men jag undrar om inte de flesta som dissar MSM i själva verket väljer betydligt sämre källor för informationshämtning.
Låst ämne

Sputnik: Kina har nu gått ut offentlig och sagt att man bör försöka lösa situationen i Ukraina på diplomatisk väg, man har väl sett vilka konsekvenser sanktioner från omvärlden får och annars så ekonomiska kina lär inte vilja att detta skall drabba dom eftersom Kina och Indien aktivt stöder Putin.

Ryssarna har för övrigt börjat få problem med sin framfart, man har på vissa håll börjat få problem med förnödenheter och drivmedel vilket på sitt sätt känns rätt komiskt.
Låst ämne

puffe: En tanke .. när det har tagit slut på detta vad gör vi då ?
Nu får ni vara med igen som vanligt .

Skall vi köpa olja ,gas , produkter , sprit haha som nu bolaget tar bort .
Hur länge skall Ryssland bestraffas 1år eller ?
Skall Ryssland leva in en egen värld och vara utestängd ifrån allt .
Hur skall det gå till ?
Vem skall ta över efter Putin ?
Vem säger ? nu kommer det vara på våra villkor hur ni kommer att styra detta land ..det här är ju Ryssland ett av världens största länder vi talar om och med .
Herre gud vad många frågetecken det kommer att bli !
Jag säger stackars människor ifrån Ukraina,Ryssar och vi i resten av Europa som kommer leva med detta i flera år .
Låst ämne

J F K: Jag håller inte med här, att tänka själv bör vara obligatoriskt, att tro på media och mainstream är sådant som gör att vi går bakåt i utvecklingen.

Jag är av den tron att om folk skulle tänka själv och göra sin research så skulle fler göra bättre val, men det förutsätter att man inte bara läser det som står på mainstream media.

Jag vet att så inte var fallet, jag har gjort min research och jag vet vilka dokument som undanhölls för jag har sett dom själv, däremot säger jag inte emot det du säger om placebo för det är inget ovanligt.

Jag håller dock med om att man skall lämna biverkningar och eventuell medicinering till experter på området, men sen är det upp till var och en att ta ett beslut utifrån sin unika situation.

Nyttan med vaccinet kan man såklart diskutera, det du måste ta i beaktande att alla har olika förutsättningar, ta tex ett hormon som finns i P-piller, ett p-piller fungerar inte på alla tjejer rätt och slätt, det är många som blir sjuka medans andra mår hur bra som helst av samma tablett.

Jag personligen har inte vaccinerat mig av medicinska skäl, jag har mått hur bra som helst även när jag fick Delta, men det är jag och min resa kan inte kopieras på någon annan.

Sverige sänder vapen och defensiv utrustning till Ukraina, alla partier är för, 1 parti var emot , Vänsterpartiet.
Låst ämne

J F K: ' vi saknar tillräcklig kompetens för att tänka själva'

den meningen är tung och inte helt problemfri
Låst ämne

Gavelo: Frågan är vad Kina tycker om att Putin tar all uppmärksamhet om allt inte är över till 4:e mars när paraolympics börjar.
Putler får nog så fint ställa sig i ledet när Kina viftar med sedlarna som måste lånas nu när nästa hela europa stänger ute honom.
Låst ämne

Gavelo: Att putin tagit hjälp av Vitryssland plus Tjetjenien och nu vill ha fler samtal är nog ett ganska stort bevis på att det inte går som han planerat.

Hade det gått bra för honom hade nog samtal mellan parterna lyst med frånvaro.

www.aftonbladet.se/a/V9BqOp
Låst ämne

« · 2300956 · »