NHL

14645 inlägg · 804 ämnen

Battle of Pennsylvania

« · 760528 Till forumet


Battle of Pennsylvania
[b]Match 1.[/b]

Brukar vara heta matcher mellan rivalerna Pittsburgh och Philadelphia. Båda lagen har fans här så varför inte en tråd om säsongens derbyn.

Ifjol vann Pittsburgh en match och Philadelphia fem. Två matcher gick till övertid och fördelades på en seger vardera.

Minnesvärda ögonblick är bl,a då Crosby skrek obcenitéter till Foppa efter att denna anklagat honom för filmning eller då Hatcher slog ut Crosbys tänder bara för att se denne avgöra i sudden.

Lagens stjärnor trivdes mot varandra. Gagne gjorde 7 mål på dessa matcher och Crosby var ännu värre med 7 mål + 7 assists.

Nattens laguppställningar:

Pittsburgh:

LW: Nils Ekman, C: Sidney Crosby, RW: Colby Armstrong
LW: John LeClair, C: Ryan Malone, RW: Mark Recchi
LW: Jarkko Ruutu, C: Dominic Moore, RW: Michel Ouellet
LW: Karl Stewart, C: Jordan Staal, RW: Chris Thorburn

Extra: Andre Roy

LD: Mark Eaton, RD: Sergei Gonchar
LD: Josef Melichar, RD: Ryan Whitney
LD: Ro Scuderi, RD: Kristopher Letang

G1: Marc-Andre Fleury, G2: Jocelyn Thibault

Philadelphia:

LW: Simon Gagne, C: Peter Forsberg, RW: Mike Knuble
LW: Kyle Calder, C: Mike Richards, RW: Jeff Carter
LW: Geoff Sanderson, C: Randy Robitaille, RW: Ryan Umberger
LW: Boyd Kane, C: Petr Nedved, RW: Sami Kapanen

LD: Derian Hatcher, RD: Mike Rathje
LD: Joni Pitkanen, RD: Freddy Meyer
LD: Randy Jones, RD: Nolan Baumgartner

G1: Robert Esche, G2: Antero Niittymäki

Med tanke på Pittsburghs skador får väl Flyers finna sig i att, trots bortaplan, vara stora favoriter. Jag tror och hoppas dock på mina Pingviner :)
Kommentera

Sv: Battle of Pennsylvania
Deas: Penguins har verkligen ett pissdåligt lag. När kommer Malkin tillbaka?

Underligt att Flyers kör Hatcher och Rathje tillsammans, de kunde lika gärna ställt två koner på blå, samma effekt. In med antingen Pitkänen eller Meyer där istället, båda är bra på grillerna och kan slå passningar. Annars har Flyers en grym forwardsuppsättning med många habila framtidsnamn och ett jävla överskott på centrar.
Kommentera

Sv: Battle of Pennsylvania
Hawerchuk: Jag tycker verkligen inte det. Iaf inte då de är skadefria. Då är det två schyssta kedjor som kan producera, en bra checking-line och bra special teams. Kolla på min presentation.

Mycket hänger på om Fleury hittar jämnheten någon gång. Att han gör det är dock inte något jag är beredd att satsa pengar på.

Allt blir lite konstigt nu dock då Malkin är borta. Min gissning är att han spelar match tre då laget har en veckas vila efter match två. Vissa rykten säger dock att den andra läkaren som undersökte honom rekommenderade operation :/ Isåfall är det verkligen kört och han kommer vara borta lite längre än rapporterat eller få en smäll, opererara sig och vara borta ett halvår.

Jag tycker Staal borde fått ta hans plats istället för att spela i fjärdekedjan. Då hade de sluppit stöka om i alla kedjor utom första. Förstår inte vad Quellete (han är bara bra offensivt) gör i 3e kedjan, låt den energilirarna jobba ihop sig där och använd bara quellete i PP, eller i fjärdekedjan med Staal.
Kommentera

Sv: Battle of Pennsylvania
Deas: Ingen Malkin ? Skadad eller?
Kommentera

Sv: Battle of Pennsylvania
Portello: Information från TSN.ca
Center Evgeni Malkin (10/4, dislocated left shoulder) is sidelined indefinitely.
Kommentera

Sv: Battle of Pennsylvania
Portello: Jag trodde Malkins skada var välkänd. Då jag kollar på incidenten är jag glad att han lever och kanske spelar om några matcher.
Kommentera

Sv: Battle of Pennsylvania
Underbar inledning.

Som spekulerat var Pens penalty killing hundra ggr bättre än ifjol, Fleury stod på huvudet och Crosby började piggt och tjurigt.

De slet och var ett lag, Shero har värvat helt rätt! Quellete blev en lyckosam chansning :) Jag vill fortfarande inte ha honom i den kedjan dock, låt han spela med några offensivare och i PP. Iof ska jag inte klaga efter ikväll :P

Foppa kunde mycket väl haft två assist men Knuble överlistade inte Fleury trots bra chanser i PP.
Kommentera

Sv: Battle of Pennsylvania
www.youtube.com/watch?v=GcBXD2kkocI

Då jag ser det här tycker jag onekligen att Forsbergs dive-anklagelser mot Crosby ifjol var att kasta sten i glashus. Fin piruett :)

Däremot tror jag de gillar varandra. Crosby har sagt flera ggr hur han ser upp till Forsberg och denne har också berömt Sid och sagt hur han gillar hans vinnarskalle och tjurighet (det efter fjolårsincidenten). Ja, Crosby's inställning påminner mig om Foppa i samma ålder.
Kommentera

Sv: Battle of Pennsylvania
Deas:

Om man inte är förberedd att någon ska trycka till någon efter en avblåsning så kan det nog se lite "billigt" ut när man ramlar...

För visst verkar spelet vara avblåst va?

Annars tror jag som dig att det råder ömsesidig beundran mellan dom två...
Kommentera

Sv: Battle of Pennsylvania
Deas: Foppa bara väntade på att få den minsta anledningen till att slå till grinolle.
Kommentera

Sv: Battle of Pennsylvania
Gidde: Det är efter avblåsning. Jag tycker dock fortfarande han faller lätt. Utan tvekan =)
Kommentera

Sv: Battle of Pennsylvania
Match 2:

Till skillnad från förra mötet var Flyers denna gång allt annat än favoriter.

Flyers inledde dock bra och hade ett stort spelövertag i första perioden där de vann skotten med 14-4. Trots detta vinner Pittsburgh perioden med 1-2 tack vare ett snyggt anfall regisserat av Crosby och ett kontringsmål i boxplay av Talbot efter att Forsberg med puck åkt ihop med Gagne så att båda ramlar. Forsberg hade ett riktigt olyckligt PP och en slarvigt bortslagen puck redan i nästa byte gav faktiskt Pittsburgh ännu ett friläge.

I andra perioden tar Pittsburgh över helt och är också ruggit effektiva. Talbot (!) står för ännu en skönhet innan Crosby tillsammans med Malkin kan hafsa in en retur. Bara minuter senare fullbordar Crosby sitt första Hat Trick efter att ha tacklat sig förbi en spelare och tagit pucken av en drällandes hatcher. Den sistnämnde var återigen katastrofal och förlorade dessutom ett slagsmål =)

Malkin gör 6-1 med ett slagskott från snudd på omöjlig vinkel. Återigen påminner han om Lemiuex. Likheterna är faktiskt många.

I sista periode får Flyers ett snyggt tröstmål i PP innan Pittsburgh gör 7 och 8-2 genom andra- (med hjälp av Malkin) och tredjekedjan.

Ekman lyckades vara -1 men det är mer än rolig observation än kritik. Han var helt ok och med tanke på andrakedjans succé mot NJ lär de fortsätta lira ihop. Förutsatt att de inte skickar tillbaka Staal då.

Pittsburgh ser verkligen bra ut och Fleury fortsätter stoppa det mesta. Det enda som stör är några onödiga returer.

Flyers har verkligen bara en och halv bra back, vilket naturligtvis inte håller. Förstafemman har dock inga ursäkter, de måste skärpa sig.
Kommentera

Sv: Battle of Pennsylvania
Värt att nämna är att Crosby nu har 19 poäng på 10 matcher mot Flyers =)
Kommentera

Sv: Battle of Pennsylvania
Deas: Så j-vla gött att pittsburgh går bra än så länge.
Kommentera

Sv: Battle of Pennsylvania
Boråsindian: Ja, fast nu är ju fallet inte så längre.

Lagets försvar har rasat ihop som ett korthus efter Eatons skada. Whitney är Gonchar junior.

Fick Therrien Panik efter roadtrippen på västkusten (som ändå gick riktigt bra) och kännde sig tvingad att testa nya kedjor hela tiden? Han kastar verkligen om dem precis varje match.

Jag vill se dem gå tillbaka till kedjorna som vann matcher:

Malkin - Crosby - Armstrong

Ekman - Staal - Recchi
Kommentera

Sv: Battle of Pennsylvania
Match tre precis på väg att starta.

Kom igen nu Pens. Visa att förlustraden bara beror på de en tuff period i spelschemat.
Kommentera

Sv: Battle of Pennsylvania
Deas: R J Umberger nära att göra 2-1 med ungefär sju minuter kvar av andra perioden, men Fleury gör en snygg räddning med benskydden. Ungefär fyra minuter kvar av andra perioden vickar Ouellet i mittzonen fram pucken till Leclair på vänsterkanten som lägger ett snyggt pass till Jordan Staal som kommer framrusande på högerkanten. 1-2 till Pens. Mindre än två minuter kvar av perioden kommer Ryan Whitney och Colby Armstrong i en snabb kontring mot Flyers mål, Armstrong riktigt bra läge att göra mål men Niittymäki är tät och räddar skottet. 
Kommentera

Sv: Battle of Pennsylvania

Sanderson kvitterar efter drygt sex minuter av tredje perioden till 2-2 efter ett fint förarbete av Richards och Umberger som sedan båda två parkerar framför målet. Sanderson lyckas få pucken i mål efter att Richards hållit undan Pensspelaren bakom målet och fått in en passning framför mål. 

Kommentera

Sv: Battle of Pennsylvania

Dryga två minuter kvar av matchen exploderar pucken formligen när den lämnar Malkins klubba på pass från Recchi och Crosby. 2-3 till Pens och utvisning på Pitkänen ett tiotal sekunder senare. Penguins lyckas hålla undan och vinner med 2-3. Veteranerna Crosby, Staal och Malkin målskyttar för Pens, Randy Robitaille och Geoff Sanderson målskyttar för Flyers.

Kommentera

Sv: Battle of Pennsylvania
Paddan: Flyers (minus Gagne) suger verkligen. Pittsburgh borde förvaltat matchen bättre men det blev ju seger till slut trots allt.

Verkligen tur att Pens lirar i Atlantic Division =)
Kommentera

Sv: Battle of Pennsylvania
Match 4:

Dags för fjärde mötet mellan lagen inatt i Philadelphia. Pens har tagit samtliga tre matcher hitills med målskillnaden 15-4. Crosby har på dessa tre matcher gjort sju poäng.

Kan säkert bli jämnt inatt. Trots brakförlusten mot suveräna SJ har Flyers helt klart ryckt upp sig på sistone. Hoppas dock på seger för Pens som såg starka ut mot Rangers sist.

Grinigt mellan Foppa och Crosby inatt? :)
Kommentera

Sv: Battle of Pennsylvania
5-3 till Pittsburgh. 4-0 totalt. Crosby vilade tredje men det ska tydligen inte vara någon större fara.
Kommentera

Sv: Battle of Pennsylvania
Dags för match 5 i Civic Arena inatt då.

4-0 till Pens hitills och jag tror att deras svit håller i sig då de nu börjat vinna igen.
Kommentera

Sv: Battle of Pennsylvania
Deas: Samtidigt som Flyers måste ha en skadelista som gott och väl tål att jämföras med Timrå IKs långa lista på skadade spelare, fast Rebound Machine vill nog de flesta Flyerssupportrar ha kvar på skadelistan lääääänge. Det ska väl väldigt mycket till för att Penguins ens ska vara nära att tappa poäng.
Kommentera

Sv: Battle of Pennsylvania
Paddan: Man tycker det. Samtidigt är deras unga trupp enormt ojämn så man ska aldrig säga aldrig :)
Kommentera

Sv: Battle of Pennsylvania
Up yours Philly!

Fy fan vad han måste älska Flyers alltså :D
Kommentera

Sv: Battle of Pennsylvania
Deas: Riktigt lika bra verkar det ju inte ha gått för Malkin. Han gick -2 i matchen.
Kommentera

Sv: Battle of Pennsylvania
Paddan: Ja att andrakedjan inte fick till det är ju lite smolk i bägaren.

Här är föresten ett roligt sammanträffande:

"Crosby has 15 goals and 32 assists through the Penguins' first 30 games of the season. Including Crosby, the last five occurrences of an NHL player accumulating both 15 goals and 30 assists by their team's 30th game of a season all happened for the Penguins. Mario Lemieux, Jaromir Jagr and Ron Francis each did it in 1995-96; Lemieux repeated the accomplishment in 2002-03."

Några andra lär väl haft 45 poäng efter 30 matcher (Foppa ifjol t,ex) men då inte med 15 mål antar jag.

47 poäng på 27 matcher av en 19åring. Sjukt. Jag minns ifjol-sommar då man var överlycklig att Pens draftat Crosby men ändå nästan skrattade åt de som sa att han skulle göra 100 poäng första året.
Kommentera

Sv: Battle of Pennsylvania
Deas: Tänk att jag gjorde ett exakt likadant mål som Jordan Staal inatt gjorde fast på vår supportermatch-träning igårkväll. Han måste ha hört om mitt mål och tagit efter.

På tal om 95-96 så såg jag att Lemieux hade 75 poäng på sina första 27 matcher då. Så dit har han en bit kvar men Mario var ju visserligen 30 år gammal då och spelet var fortfarande rätt offensivt på den tiden och han slutade på 161 poäng på 69 matcher.

Crosby får kanske sikta på 130 poäng i vinter om han är skadefri, inte så illa det heller vid 19 års ålder.
Kommentera

« · 760528