NHL

14663 inlägg · 804 ämnen

Poängsnitt i NHL (de 20 främsta)

« · 191709 Till forumet


Poängsnitt i NHL (de 20 främsta)
Här kommer en längre lista att tolka för er som är intresserade:

Noterbart är att 5 svenskar placerar sig bland de 20 främsta. Ändå är inte Mats Sundin med. Han finns att hitta på plats nummer 25.

Name Team Points per Game
1. Mario Lemieux Pittsburgh Penguins 1.66 (68/41)
2. Joe Thornton Boston Bruins 1.33 (52/39)
3. Markus Naslund Vancouver Canucks 1.30 (57/44)
4. Peter Forsberg Colorado Avalanche 1.26 (48/38)

5. Alexei Kovalev Pittsburgh Penguins 1.23 (54/44)
6. Joe Sakic Colorado Avalanche 1.14 (40/35)
7. Mike Modano Dallas Stars 1.14 (49/43)
7. Alexander Mogilny Toronto Maple Leafs 1.14 (49/43)
9. Todd Bertuzzi Vancouver Canucks 1.14 (50/44)
9. Milan Hejduk Colorado Avalanche 1.14 (50/44)
11. Jaromir Jagr Washington Capitals 1.09 (48/44)
12. Glen Murray Boston Bruins 1.07 (47/44)
13. Daniel Alfredsson Ottawa Senators 1.05 (43/41)
14. Dick Tarnstrom Pittsburgh Penguins 1.04 (28/27)

15. Dany Heatley Atlanta Thrashers 1.03 (40/39)
16. Pavol Demitra St. Louis Blues 1.02 (42/41)
17. Marian Hossa Ottawa Senators 1.02 (45/44)
18. Ray Whitney Columbus Blue Jackets 1.00 (45/45)
19. Doug Weight St. Louis Blues 0.98 (44/45)
20. Michael Nylander Washington Capitals 0.98 (42/43)

Hela listan med de 50 bästa går att läsa i länktipset.
Kommentera

Sv: Poängsnitt i NHL (de 20 främsta)
samjo: Gratispoäng i powerplay? Det är väl spelarna som gör powerplayet bra? Många svenskar klagar också ofta på foppas lagkamrater trots att han alltid spelat med ett av ligans absolut bästa lag. I PP spelar han alltid med bland andra Blake, Sakic och Hejduk, att han inte gör mer PP poäng är väl hans problem!

Sen så förstår jag inte varför du skriver en massa om foppas enligt dig "speciella" egenskaper. Kan du inte nöja dig med att skriva att han var 2a på världsrankingen sist? :)

Enligt mig är han helt klart top5. Men han har bara varit nr.1 vid ett kort tillfälle; slutspelet ifjol, och då var många av de andra "feta" namnen skadade eller så var deras lag inte ens med i slutspelet. Då foppa gör mål eller spelar fram till det är det nästan alltid väldigt snyggt. Men poängen blir inte mer värda för det och han gör det inte alls lika ofta eller regelbundet som framförallt Lemieux.

Personligen har jag aldrig sett någon bättre än Jagr 1997-2000 (då var det en massa pittsburgh på canal+). Han bar verkligen Pittsburgh då. Både under grundserien och i slutspel. Glömmer aldrig året då han hade 16 poäng efter de 8 första matcherna i stanley cup. Sen skadade han sig och Pittsburgh åkte i andra rundan...
Kommentera

Sv: Poängsnitt i NHL (de 20 främsta)
Deas: Jag förstod att jag skulle få svar på tal när jag skrev "gratispoäng". Jag gjorde det lite grand medveten för att väcka debatt. Visst är det spelarna som gör ett powerplay, men samtidigt så finns det också spelare som kan "stjälpa" ett PP.

Oerhört många faktorer spelar in. EN spelare gör inget powerplay. Man måste ha medspelare också. Och om dessa inte sätter puckarna ja då är det knappast ens eget fel. Sedan om ett lag har flyt och medgång i PP så kan dom rida på den vågen och spela avslappnat, med fler mål som följd.

Pittsburgh är bäst i NHL och gör mål på 25.4% av sina PP-tillfällen (alltså 1 av 4). Vancouver ligger fyra på 20.3% (1 av 5) och Colorado nia med 17.6%. Därefter kommer lagen rätt tätt. Sämst är Philadelphia med 11.5%. Betyder det att Philadelphia har sämst spelare? Nej snarare att det har gått "troll" i PP-spelet.

Pointgarden i PP betyder oerhört mycket. När Dick Tärnström var skadad så märktes det tydligt. Blake eller Norris (vilken som nu spelar pointgard) i Colorado har inte alls lyckats lika bra i år. Därav den minskade poängskörden. Däremot så har Hejduk börjat ösa in poäng på slutet.

Att det går att hamna högt i poängligan trots att man inte gör många poäng i PP det bevisar inte minst Joe Thornton. Bara 14 av hans 52 poäng har gjorts i PP. Att jämföras med Lemieux som gjort mer än hälften av sin poängskörd i PP (36 av totalt 68 = 53%)

Självklart har inte Lemieux fått dessa poäng "gratis". Han är en oerhört duktig och kompetent spelare. Bevisligen den bäste i NHL under den första delen av säsongen. Men jag säger bara att spelar du i en bra PP-uppställning så kommer du i och med det säkert också att göra ett par extra poäng som du annars inte hade gjort med andra spelare runt om dig. I vissa fall kanske det inte ens är spelarna det hänger på om de blivit tillsagda av sin coach att spela på ett visst sätt. Observera att det var därför jag använde situationstecken när jag skrev "gratispoäng" :)

Kul med debatt för en gångs skull.
Kommentera

Sv: Poängsnitt i NHL (de 20 främsta)
samjo: Andrahands assist i PP kan vara otroligt billiga.

Appropå assists, jag har några gånger sett hur assist poäng delats ut helt fel...Någon annan som lagt märke till det? Väldigt B:igt av en liga som NHL att låta sådant hända.
Kommentera

« · 191709