1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

590624 inlägg · 6217 ämnen

Är det slut nu?

« · 1647090 · » Till forumet

Sv: Är det slut nu?
Gamen: Det är ingen artikel. Det är en insändare.
Kommentera

Gamen: Vem f-n har skrivit den skiten?
Kommentera

Sundsvall vann sin premiär i Allettan mot Kalix med 1-0. Det är med skräckblandad förtjusning som man ser fram emot kvalmöten med dem. Att mötas i hissen och byta serie med Sundsvall vore pinsamt. Skönt att man numera bor i Malmö och slipper den pinan i så fall. Apropå Malmö fick jag mersmak för den arenan. Det blir nog att åka på fler matcher efter nyår. Kanske att man får bevittna ett avancemang till SHL till slut? Jag såg dagens match mot Mora. Segermål med nio sekunder kvar. Sådant kännetecknar en serieledare...
Kommentera

Edb: En intressant och tänkvärd artikel finns nu på st.nu
Kommentera

Modano: det är naturligtvis jättetråkigt när skribenter väljer att lämna. Tvivlar heller inte på ditt intresse vad gäller Timrå IK. Jag tycker bara att dina inlägg tenderar att övergå till rena personangrepp mot vissa valda delar ur truppen och de som arbetar inom föreningen.
Det är det jag reagerat på.
Kommentera

250kg kärlek: Att du som öppna käften här och plussen haglar så gör jag såm zaggodog sjöbba73 mfl lämmnar innavel sidan men älskar TIMRÅ IK sedan första matchen.Tre höjdpunkter för mig är 1971-72 Timrå slår Brynäs me 4-3 strimma avgör mitt i 3e per och stadion explodera innför runt 15000 nummer 2 år 2000 när Timrå går upp igen hela hallen exploderar när Mattiasson gör må i pp pass från Gerhardsson nummer 3 04/05 Zäta Modin kippro aki berg sanny mfl vilket lag det var ojoj
Kommentera

Timrå Ik stolthet och passion oavsett division.

Skiter om de spelar i div 4 , man föds med ett lag , ibland skulle man vilja byta men det är som vänner eller familj. Man kan välja sina vänner men inte sin familj. Min kärlek är alltid timrå ik min familj
Kommentera

usproperty: I motgång lockar man inte så många individer av typen som håller på Chelsea, Real Madrid och Juventus :)
Men väl kanske andra typer av karaktärer, bara klubben på något vis exponeras för dem. På individnivå kan man alltid ta med sig någon extra på match som kanske inte varit på hockey förut. Bara att inventera sin omgivning!
Kommentera

Kongo: Har älskat Timrå så länge jag minns, vet faktiskt inte hur det började. En orsak kan vara att Lill-Strimma var min stora idol när jag var riktigt liten. Är uppväxt i Harmånger och fick mycket skit för att vara Tik supporter. För där (och i övriga Hälsingland) så är det mest brynäsgrisar, så det hände mer än en gång att man på skolgården fick slåss för de rödvita färgerna.
Angående supportrar så finns det många som är i min ålder men även under vår senaste era i elitserien har gjort att det finns många unga som tagit Tik till sitt hjärta.
Tyvärr så är det svårt att locka dessa människor så länge det går dåligt, tråkigt men sant.
Kommentera

250kg kärlek: Jag tycker att du borde skriva en insändare till ST. Kanske kan du ingjuta mod och hopp hos fler än bara oss härinne.
Kommentera

usproperty: Kul att höra! Hur kom det sig att du blev Timrå-supporter? Hur kan TIK göra för att rekrytera publik och supportrar från norr-Hälsinglsnd?
Kommentera

usproperty: respekt! Exakt så är det. Up and downs.
Vi kommer alltid igen. Alltid!!!
Kommentera

Tycker också det är väldigt mycket gnäll just nu.
Vi som var med på den tiden när allting verkligen var åt helvete
är luttrade och då känns det här som en stilla susning. Bor i Hudik och fick mitt körkort -82 precis när allt började dyka, men under de 18 tunga åren åkte jag i stort sett på alla hemmamatcher (missade några pga sjukdom) och jag känner precis som då att ju sämre det går desto mer knyter jag nävarna och vill stötta ändå mer.
På den tiden var det många gånger som det var bara ca hundra pers i publiken och totalt dödstyst i hallen.
Minns en gång när vi mötte SG73 och vi torskade med 16-2 (tror jag det var) DÅ VAR DET TUNGA TIDER !!
Men jag älskar Timrå IK och kommer så alltid att göra.
Tillsammans så var det väl f-n om vi inte ska kunna vända det här ännu en gång och skrika fram grabbarna till stordåd.
Kommentera

Jag tycker nog att många ger upp för lätt. Klart det är uppgivet, att läget känns hopplöst, men: ett par vinster i rad så vänder det igen - som vanligt.
Den som trodde att det skulle bli en enkel resa efter rekonstruktion (degradering, spelare flydde, organisation bantades enormt), vilken planet kommer ni från? Att som modano skrika efter nyförvärv, sportchefsbyte, ja allt förbannat...verkar synnerligen genomtänkt.
Det är så här det är. I stället för att föreningen skall lägga tid på det sportsliga så ägnas 95% av tiden till att arbeta för att lyset tänds på morgonen, att vaktmästarna kommer på jobbet på morgonen och att arenan ö h t är i drift.

Det är tungt just nu, det har varit tungt genom åren. Det är inte roligt, inte alls. Men att onda så som en del gör...skärpning. Nu behövs vi (alla de som lever för den här föreningen). Nu duger det inte att misströsta, nu duger inget annat än att knyta handjävulen i byxan och reda ut skiten. Föreningen, spelare, ledare, supportrar. Vi kan lösa detta. Ingen annan!

Jag vägrar att acceptera läget. Jag kommer A L D R I G att lägga mig ner och dö, trots att läget är värre än någonsin. Älskar man något så kämpar man, ända in i kaklet. Menar ni som misströstar och mer eller mindre gett upp att detta inte är värt att kämpa för? I så fall har ni aldrig varit en sann Timrå-supporter. Ni vet inte hur det är att älska den här "satans jävla föreningen". Det har aldrig varit, och kommer aldrig att bli, enkelt att vara Timrå-supporter. Det är hårt jobb hela tiden.

Nu jävlar vänder vi det här. Inget mer surr om nån alletta, inget mer tjafs om möten med IFSH. Föreningen ska uppåt, inte neråt. Med hjälp av alla oss som älskar Timrå.

Amen!
Kommentera

Så här i backspegeln får man ändå vara lite nöjd över att ha varit med om den fantastiska resan till Elitserien 2000. Detta ur ett TIK08-perspektiv. Vi hade ett skapligt drag under våra samlingar, som allt som oftast inkluderade folk från städer och byar runt omkring. Alla kände vi att här och nu är något stort på gång och det vill ingen missa. Än i denna dag kan jag sluta ögonen och minnas många klassiska ögonblick. Än i dag kan jag minnas hur vi stod på perrongen på Stockholms Södra Station efter en pubsamling på Södermalm inför en match i Södertälje. Ner på perrongen kommer en denna gång lite sent ansluten El Maco. Han är klädd i TIK-mundering och när han får syn på oss skriker han rakt ut: "Timrå-klacken, är ni klara???". Varpå vi övriga svarar och sedan fortsätter äventyret a.k.a segertåget söderut och mot Elitserien.

(Jag tror att det var den gången vi vann efter straffar och att Zäta avgjorde. Vi käkade upp varenda kringla som de hade på Restaurang Kvarnen under firandet efteråt.)
Kommentera

ASA: det är liksom spiralen som Timrå IK som förening har att brottas med. När man inte har ekonomi att göra rätt för sig mot sina absoluta leverantörer är det lätt att välja bort saker som man "absolut inte behöver".

Hälge: jag håller med dig. Det är inte så jävla enkelt längre att match efter match infinna sig på läktaren och se laget kliva av isen med en "hedersam förlust". Det är inte så jävla kul att läsa i tidningen - snart dagligen - hur fogden knackar på dörren, att spelare inte får sin lön, att leverantörer inte får betalt och hur föreningen inte längre kan göra rätt för sig. Det är inte roligt längre. Definitivt är man inte lika stolt så som man var i början av 2000 och ett antal år framåt.

Knylan: ja, vad gör man åt "eländet". En god idé är att dyka upp på matcherna och visa sitt stöd. Om man nu älskar Timrå IK. Det gör jag i alla fall. Har ingen monsternärvaro typ Jimmy hamrin eller Mr Madhawk (Malmö) men jag är på de flesta hemmamatcher som jag kan avvara tid till. Men att hitta en enkel lösning till att få folk på matcherna är nog dessvärre väldigt svårt. I motgång prövas vännen...i medgång...
Fortsätta arbeta hårt är mitt råd. Hardcorefansen måste, tillsammans med föreningen och i synnerhet A-laget, tro på det här. Annars går det illa.

Vad gör jag då? Jo, jag lägger mina 50-100 000:- per säsong på A-laget. Får lite sargreklam och annan reklam som egentligen inte påverkar min verksamhet nämnvärt. Men jag gör det. Jag står på parkeringen 3-4 gånger, i ungdomskiosken 4-5 gånger, säljer NHL-lotter, Newbody, sponsrar min sons lag med 10 000-tals kronor per säsong, skjutsar honom, följer med på cuper o.s.v. Allt för att föda nästa generation Timrå-spelare OCH bidra till att A-laget mår "bra".

Så, jag vet inte riktigt vad mer jag/andra kan göra. Mer än att fortsätta älska denna förening, detta varumärke. Jag kommer för alltid att älska Timrå IK. Men kärleken sätts på prov i dessa tunga stunder. Tro mig.
Kommentera

Kongo:När hockeybussen gick för ca: 6 år sen ,var vi ca: 50st. ibland fler , Nu kanske 15 st. åker på match. Man vill ta sig en öl, då får man inte köra bil. Så är det!
Kommentera

ASA: 50 st per match? Det låter ju som ett tillräckligt underlag. Tyvärr får TIK prioritera vad man gör, så därför säger jag: Vill du hjälpa till, ta initiativ och lös uppgiften.
Kommentera

ASA:

Det är nog inte mycket annat att vänta nu under en period av ren dekadens...
Kommentera

Varför har hockeybussen upphört från Söråker? Ca 50 st. uteblivna därav!

Kommentera

"Timrå IK is back!" stod det även att läsa i ett utskick till hushållen i avsikt att värva nya medlemmar till föreningen. Jag antar att det gick hyfsat med detta och säsongen som följde var ju helt okej, ett par år senare spelade vi i Kvalserien och ytterligare två år därpå var visionen om Elitserien uppfylld.

Jag vet inte riktigt, men känslan i nuläget är väl att situationen påminner lite om den vid slutet av 80-talet, d v s strax före fusionen. Seriesystemet ser förvisso helt annorlunda ut, men läget kanske ändå är jämförbart.

Så det lär nog dröja många år innan de där riktigt positiva vindarna blåser kring oss igen...
Kommentera

Knylan: Jag tycker inte att det är så konstigt att intresset försvinner i takt med att "allt" som rör TIK blir sämre och sämre. Även om jag tycker att en hel del ger upp alldeles för lätt...

Jag känner själv att intresset avtar allt mer ju sämre det går. Att säsong efter säsong ligga i botten och slåss (oavsett serie) tär på psyket. Tänker man sen på vilket lag vi eventuellt kan/får ställa upp med nästa säsong...ja, då jublar man inte direkt.

Men jag kämpar vidare denna säsong, så får vi se sedan.

Kommentera

Knylan: Bra fråga...

Har du nåt mer från arena-artikeln btw?
Kommentera

Leif Strömberg ställer en väldigt passande och bra fråga på Twitter som jag faktiskt har svårt att besvara. "Men titta på oss! Sist i tabellen och ett mycket ansträngt ekonomiskt läge. Klart vi bara lägger oss ner och dör!" Man skäms ju, men det är ju den allenarådande uppfattningen. Sveriges ömkligaste supporterskara. Mycket hårt prövad, men också den supporterskara med närmst till gråt och passivititet.

Vart finns den så kallade 'tågan' i våra supporterled? Vem tar initiativet som sedan kommer växa sig större och större och som man sedan kommer återblicka till vid nästa dystra epok?

Jag var inte med som aktiv supporter omkring 1995 men som jag förstått det så kom brytpunkten då. Man hade lagt ner fusionen och gick ut med ett enkelt "Timrå IK is back!" som jag kommer ihåg att det stod på en av de olika bakrutedekaler som krängdes. Där hände något. När händer det igen?

Kommentera

Vargher85: Det gör dom nog - men - Att det föds för lite ungar kan ju ha andra orsaker än att det gökas för lite...

Kommentera

stoff: ja, det börjar bli dags för det nu.
Kommentera

imorn bli det poäng, kom ihåg vart ni hörde det först;)
Kommentera

Kongo: Okej, så då skulle det med andra ord bli något i stil med det som händer med Hammarby, vilket i Timrås fall skulle innebära division tre eller möjligen division två.
Kommentera

250kg kärlek: Återigen verkar det som om min tes visar sig stämma. Människor skulle ägna sig mer åt samlag, det skulle lösa det mesta.

Kommentera

Kongo: det som ställer till det med den där typen av uträkningar är att vi (Timrå) alltid kommer ha svårt att hävda oss när det gäller det kommunala ekonomiska bidraget.
För Växjös skattebetalare kostar bidraget ca 220:-/innevånare medan det kostar 250:-/innevånare i Timrå (uträknat på dagens driftbidrag, 4,5 miljoner).
Hade varit väldigt mycket enklare om invånarantalet hade varit större för det är oftast satsade pengar per innevånare som brukar komma upp i sådana här diskussioner.
Kommentera

Vargher85: På 60-talet beslöt kommunen att bygga en inomhushall för att man ville att det skulle finnas förutsättningar för ishockey. Samma läge står man inför idag. Dessutom har man jämfört med då tydliga ekonomiska incitament för en investering i nuläget. Det borde lösa sig.
Kommentera

För övrigt så ger Växjö kommun Lakers 19 miljoner i driftbidrag. Här var det 3 fram till rekonstruktionen.
Kommentera

Vargher85: Det vore en total katastrof. I fallen med Örebro och Västerås gick man in i en annan förening som jag förstått det.
Kommentera

Kongo: Något som jag har funderat över är vilken division man skulle få börja om i, ifall man går i kk. Västerås fick börja om i ettan. Om så skulle vara fallet så skulle inte en konkurs vara en total katastrof.
Kommentera

Lyckas inte länka, men så här står det i SMP: "Öman jämförde med grannklubbarna Oskarshamn som betalar 675 000 kronor, Nybro (332 000 kronor) och Troja (600 000 kronor)."
Kommentera

Gamen: icke att förglömma är det rekontruktören som utsetts av tingsrätten som bedömer företagets möjligheter att lyckas med en rekonstruktion. I det här fallet bedömde man det som fullt möjligt och så blev det också.
Jag ansåg (vilket jag förstår att du också gjorde) att man inte skulle förlänga pinan utan se sanningen i vitögat och hittat andra lösningar. Ska man reda ut en rekonstruktion i idrottssammanhang är det mer eller mindre en förutsättning att gå från lägre omsättning till en högre (typ från HA till SHL, inte tvärtom).

Däremot är det fel att slå härmen på dem som gjort allt i sin makt men som inser att det inte går längre. De har ju verkligen trott på detta och gjort sitt yttersta.

Det vi ser nu är kontentan av ett alldeles för oansvarigt skött Timrå IK under föreningens glansdagar. Där ansvariga valde att kliva av när de insåg var detta skulle bära iväg.

Kommentera

250kg kärlek: Halv miljon verkar rimligt. Hittade några siffror i länkade artikeln.
Kommentera

250kg kärlek: Ni kanske ser det som att jag har ondat på Timrås IK. Gamen föddes innan rekonstruktionen och har sedan dess varit kritisk till föreningens agerande. Att rekonstruktionen var en konstgjord andning talade Gamen om under ST helt okritiska artiklar. Det är knappast några nya oförutsedda kostnader som kommit fram och ställt till med den kris man nu står inför. Detta agerande ställer till det mycket för andra föreningar. Kommer matcher att strykas? vad händer om man konkar i juli? Det kan inte vara så kul att börja bygga ett lag för en högre division så tätt inpå säsongen.

Nu tycker jag att de styrande i föreningen behandlar sina supportrar fruktansvärt illa. Det är många supportrar som mår dåligt över situationen. Därför uppmanar jag de styrande att våga möta sina supportrar och tala i klartext.

Kommentera

Kongo: med dagens årsavgifter och intäkter skulle jag tro att det handlar om ca 1 miljon. Utan A-laget och de intäkter det genererar så bör det handla om kanske halva pengen, max en halv miljon.
Men det är en vild gissning. Finns ingen som helst fakta bakom påståendet.
Kommentera

250kg kärlek: Jag tänker mig den teoretiska situationen att klubben upphör att existera, kommunen tar över arenan och en renodlad ungdomsförening blir hyresgäst. Vad är ett rimligt antagande att en sån ungdomsförening betalar i hyra?
Kommentera

Hälge: nej, det tror inte jag heller. Gamen har ondat på Timrå IK sedan 2000, typ. Antagligen en obotlig Sundsvallsanhängare som älskar/går igång på andras bekostnad.
Kommentera

Kongo: nej, den frågan är nog mer komplex än vad man kan tro. Frågan är om US ö h t kan förfoga över t ex Lill-Strimma vid en ev. konkurs. Är det Timrå IKs egendom (trots att den byggts av ideella krafter och till stora delar ideellas plånböcker? Eller är Lill-Strimma US egendom?
När det gäller att hyra Eon så är det också jättesvårt att svara på. Som det är nu så får US rätt skapliga intäkter från parkering, 50/50 lotter, samt annat man hjälper till med. Utan ett A-lag är dessa intäkter i princip borta.
Så det går inte att svara på det, inte om man inte känner till var A-laget befinner sig i organisationen och seriesystemet.
Kommentera

250kg kärlek: Har du eller någon annan koll eller en uppfattning om vad en renodlad ungdomsförening skulle kunna tänkas betala i hyra i Eon Arena?
Kommentera

250kg kärlek: Enligt Nolander händer ingenting speciellt på tisdag.
Kommentera

250kg kärlek: När du säger det, så är nicket Gamen något jag också känner igen från diverse anti-TIK inlägg i ST. Reggad 4 dec och skrivit ett inlägg... Bär vårt klubbmärke på profilsidan men tror nog vi har att göra med en bedragare....
Kommentera

Gamen: tycker jag känner igen ditt nick från diverse medier i kommunen. Där har Gamen oavkortat ondat över Timrå IK. Så att du skriver dina inlägg bakom detta nick ger jag inte mycket för.
Däremot skulle jag inte bli det minsta förvånad över om det vilken dag som helst kommer ett besked som är allt annat än positivt. Vi har levt på lånad tid i 7-8 år och nu lever vi inte ens på det, så som jag känner det.

Jag hoppas jag har fel.
Kommentera

Gamen: varför kl 11 då jobbar alla.
Kommentera

kaofl:

I KHL skulle vi nog bara hamna ännu mer toksist, så jag vet inte om det är någon bra idé. Dessvärre tycks jag ha drabbats av någon slags depression, så jag har ingenting att bidra med i nuläget. Förutom att åka till Malmö Arena på lördag då. Hoppas att man mäktar med det, för jag mår inte riktigt bra alltså...
Kommentera

Vi kanske ska ansöka om att gå med i KHL, Strimma var ju den  första utländskaspelare att träna med CSKA Moskva. Så varför inte följa traditionen och bli första Svenska klubben i KHL? 
Kommentera

Jag skulle kunna skriva ett mastodontinlägg där jag ältar hur jag följt föreningen i tjugo år och hur deprimerad jag blir när jag tänker på den nuvarande situationen. Men det skulle bara bli en droppe ett hav - de flesta timråsupportrar känner nog likadant.

Och visst ser det mörkt ut, inget snack om den saken. Samtidigt så är jag så korkad att jag tror att man kan vända på de senaste årens negativa utveckling. Jag inser att ekonomin är en nyckel som behövs för att öppna dörren till bättre tider, och just nu är skattkistorna tomma. Men det fanns en tid på nittiotalet när Skellefteå hade så dålig ekonomi att man blev tvungna att köpa puckar från den lokala sportbutiken kontant. Det är svårt att föreställa sig när man tänker på var laget är idag.

Ändå så har jag svårt att föreställa mig att det finns någon mirakellösning. Oljeshejken har jag inga förhoppningar om, utan jag är mer än nöjd om kommunen kan gå in och ta över arenan. Det skulle ge en tryggare grund att stå på, men det skulle inte innebära att krisen är över.

Tankarna har snurrat några varv och slutsatsen jag har kommit fram till är att laget är felkonstruerat. Jag har ingenting emot juniorer, men i dagens Timrå får de bära ett alldeles för tungt ansvar.

Jag utger mig inte för att vara någon expert, men jag ifrågasätter om det inte är dags att tänka om när det gäller värvningsstrategin. Mina tankar är präglade av nostalgi, men samtidigt så är det uppenbart att den nuvarande strategin inte fungerar.

Det jag skulle önska är att man blev bättre på att rekrytera spelare som fastnat i utvecklingen och behöver en andra chans. Tidigare var Timrå extremt bra på det, och det lade också grund för framgång. Jag tror att en balanserad kombination av juniorer och mer rutinerade spelare - alla kämpandes för sina karriärer - skulle kunna bli en framgångsfaktor.

Sedan är jag fundersam över rollfördelningen i laget. Är det något fel att ha två kedjor med spelare som ska utgöra det offensiva hotet och sedan två kedjor med rollspelare? Detsamma gäller backsidan. I dagsläget känns det som om föreningen har en massa spelare som egentligen inte är specialiserade på någonting, eller brutalt uttryckt: Inte bra på någonting.

Jag skulle kunna fortsätta ett bra tag, men jag nöjer mig nu. Min slutsats blir att vi inte är framme vid slutet, men att det krävs förändringar för att vända skutan.

Kommentera

« · 1647090 · »