1150x200-tiken-1123131_9RDMimFNOEHPEMC.png

Timrå IK

SHL · 595579 inlägg · 6217 ämnen

Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?

Sv:Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?
Nybbe: om vi säger ett snitt på 7000 - så ökar vi snittet med 1600 pers.
Detta ställt i relation till amortering på en gigantisk kostnad, går ju naturligtvis inte ihop.
Men nu var det inte det frågan gällde - utan du tycker att alla som gillar hockey skall masa sej till Arenan i Timrå - det tycker jag också...

Men nu är det inte så enkelt, det gäller att locka dit dom som i vanliga fall inte går på hockey, och med det upptagningsområde som Sunsvall har så borde men kunna öka publiksnittet till runt 7000 - och kanske drygt det också...

Nybbe: näe jag tror inte det finns möjlighet att locka 7000 personer till Timrås hemmamatcher i Timrå Kommun - om inte Timrå spelar som gudar vilket inte kommer hända inom överskådlig framtid. Det finns däremot alla möjligheter att locka 7000 pers i en arena i sundsvall av en mängd anledningar. Dessutom mer loger och mer sponsorer. Summa = en mängd mer intäkter som Timrå inte har möjlighet att få i nuvarande situation, men som behövs för att klara sig kvar i framtidens elitserie.

Och sen så finns det massa lag som kan ha över 7500 på sina matcher.

Vad ser du för skillnad mellan Timrå IK och klubbar som LHC, FHC, FBK, Modo, HV71? Jag kan ge dig en ledtråd: Större arenor, mer intäkter högre omsättning.

Adderar man detta får man följande : Slagkraftigare elitserielag.

Jag är glad över att det inte finns allt för många som dig som håller i tyglarna på viktiga positioner.

andyo: Härmed avslutar jag detta ..och jag hoppas att du får en tervlig kväll!
Och jag är glad att det finns fler naiva sådana som du.....
Jag är rädd om mitt TIMRÅ IK.. vi kommer inte bli något annat än TIMRÅ IK
ett lag som alltid KÄMPAR med flaggan i topp eller hur `´andyo´´

Nybbe:
Naiva i dina ögon ja, inte i många andras. Man måste kunna respektera andras åsikter.

Per HApps: Går ju knappt att diskutera här ibland om man tycker annorlunda än majoriteten - då blir man snabbt idiotförklarad. Mellan 4 ögon hade det nog låtit annorlunda med en vänskaplig ton antar jag. Så det brukar vara när man håller på samma lag.

Nybbe: Ja bra att du slutar för du verkar inte ha mycket att svara med när jag tar upp de anledningar som finns för en arena i stan. Innan du kallar MIG naiv så får nog världen komma på nått nytt ord för personer som dig.

Jag är också rädd om Timrå IK, jag vill inte att klubben ska åka ur Elitserien på grund av någon sorts moralproblem hos vissa supportrar och hos vissa politiker i kommunen. Om det krävs att Timrå spelar sina hemmamatcher någon annanstans för att överleva, för att växa, för att vinna - så är jag för det.

Men du kanske hade tyckt det varit mer ärorikt och att alla kunde ha stått med rak rygg när Timrå åker ut serien inom 10 år, än att kanske fira ett SM-guld inom samma tidsperiod i en ny hall som råkar ligga i en annan kommun?

Jag gillar Timrå IK. Jag gillar inte Timrå Kommun. Visst, det sticker väl kanske lite i allas ögon att Timrå Kommun inte är ett enda skit utan Timrå IK, men det hindrar iaf inte mig i att värna om vår klubbs bästa.

Per HApps: Blir ju åtminstone helt nya långsidor och två sittplatsläktare på ena kortsidan i hörnen som jag förstod det. Publikkapaciteten skulle minska från 3300 till runt 2500 som jag förstått.

På något sätt hade det varit uppiggande ifall Timrå beslutade att satsa sig ur krisen snarare än att bromsa. Egentligen är det väl rätt läge att bygga just nu då räntorna ligger lågt och entreprenörer lär pressa priser för att vinna ett sådant bygge. Problemet blir väl att få företagen i regionen att ställa upp till 100%.

Yellowcard: Visst tusan får man tycka annorlunda än majoriteten. Men det minsta jag iaf kräver är att man kan lägga fram lite bättre argument i en sån här fråga än de som Nybbe har gjort, eller någon annan med snarlika åsikter som honom också.

andyo: Absolut, håller med dig där, jag tar inte Nybbes parti här utan är inne på er linje - klena argument. Men tänkte bara generellt om att kommentera här på HS mot majoriteten kan vara "farligt" haha.. Blir lätt hårda ord och så som aldrig skulle ske face to face så att säga.

Läste att Timrå Kommun skall låna ut 700.000 till Skönviksbacken för att dom skall kunna fixa till liftarna. Med förklaringen att Skönviksbacken ligger så nära Timrå och att dom flesta som åker där kommer i från just Timrå. Men detta resonemang borde inte Timrå Kommun ha några problem med att låta Timrå IK och dess sponsorer bygga en ny arena inne i Sundsvalls Hamn med tanke på att dom flesta sponsorerna kommer från Sundsvall och en betydande del av publiken kommer från Sundsvall. Eller vari ligger skillnaden??

Per HApps: Hur man än vrider och vänder på den där artikeln kan jag ärligt talat inte se någon som helst koppling till arenafrågan.

T T:
Det kan vi ta över en pilsner någon gång :))

T T: Det går tydligen ut på att man ska vara full för att se kopplingen:)

Per HApps: Här kan man hitta mycket. :)

"Tag plats, spänn fast säkerhetsbältena och välkomna ombord på resan till framtiden."

Det skulle vara intressant att veta vad matchbesökarna faktiskt tycker istället för att gissa en massa. DIF har frågat sin publik en del saker

El Maco: Lustigt att de väljer att framhålla att 42% tycker att nationalsången är "mycket viktig". Om inte jag räknar alldeles galet blir det 58% som inte tycker så.

T T:
På dagen 1 månad sedan senaste inlägget kommer en liten bild.  :))

8500 i kapacitet, 300 kan sitta inne i arenan och äta, 1200 ståplatser på södra kortsidan. Och ett yttre i tegel och panoramafönster.

http://www.hockeysnack.com/image/005_1.jpg

Placering? vete faen ;)

Per HApps: Det absolut skönaste av allt vore om den verkligen skulle bli byggd med tegel på utsidan. Skönt att bryta den här trenden av bedrövligt fula plåtbyggnader.

Stockholms Stadion on ice, det är vad jag vill se.

Knylan: När någon gammal bygnad är i dåligt skick så river man istället för att renovera, "billigare att bygga nytt" säger man, klart som fan att det blir billigare att bygga nytt med de budgetmaterial man använder när man bygger. Marmortrappor, gjutjärnsräcken och solida spegeldörrar ersätts med betong, stål och garbon.

Per HApps:
Fint!
Men jag förespråkar att klacken/ståplats får en obruten kortsida för att maximera hörsel och synintryck av klacken, som är det förstärker upplevelsen av att se en match på plats. Således uppgångarna på sidorna (som i Skycom Arena) och gästande klack på mosatt kortsida, fast på mindre yta naturligtvis.
Med uppgång i mitten gör man samma misstag som på nuvarande ståplats i Eon Arena.

Vidare vill jag ha samma "gryta" som vi har i Eon idag. Samma lutning och inte två etage!

Per HApps: Jäklar vad häftigt med hatthylla som yttre utsmyckning. Det är väl där såna gnällspikar som mikenomad och Hahl Bundy lämnar sina hattar och kryckkäppar.

Paddan: Ja det vore fantastiskt om nån för en gångs skull tänkte på oss. Men det är väl för mkt begärt....

Per HApps:

Som inflyttade timråbo är lite kluven till detta! Visst är det trevligt att tänka sig en förkväll på t.ex. olearys och sedan match i hamnen. Problemet är väl att man nästan försökt det förut, med ihopslagningen av Sundsvall/Timrå Hockey, och det blev ju ingen hit. Skall man dra en parallell till fotbollen så har ju inte Giffararna dragit speciellt mycket åskådare fast det borde finnas ett underlag. Underlaget finns men kommer det att bli fullsatt?

Timrå har sina lokalt placerade patrioter och de skall inte underskattas. Frågan är ju om de skulle uppskatta en flytt till Sundsvall. Det är ju möjligt att Sundsvallborna kan matcha det, men jag är tveksam (självklart är finns det undantg som bekräftar regeln).

Största problemet med Timrå är i mina ögon hur krångligt det är att ta sig ifrå och till match. Som det är idag är det ju horibelt tidskrävade (fast stadion i princip ligger vid E4:an). Sedan kan man ju fundera hur enkelt det kommer att ta sig ifrån hamnen i Sundsvall, om man nu inte bor just i Sundsvall.

Flyttar Timrå till Sundsvall tror jag att inte (alla) Timrå-borna kommer att uppfatta det som sitt lag, vilket betyder en massflykt av supportar. En lösning på dett a skulle kunna vara att slå ihop komunerna, men det verkar ju inte ligga i Timrås intresse, åtminstone om man får lyssna till politikerna.

Kempe: Kan inte annat en hålla med,dragons lockar 2000,och giffarna spelar ,och drar publik som ett superettalag,dessutom mitt i sommaren ,brara det tycker man borde vara några tusen iaf,bor i s-vall själv,men dom har inte haft ett hockeylag sedan giffarna hade verksamhet,-67-68..

kraft: Känns som lite missvisande fakta du drar upp. Basketen har väl aldrig dragit någon större publik. Vad tar sporthallen in förresten? Vad som gäller Giffarna så vill åtminstonde jag inbilla mig att det är lite av dom sportsliga framgångarna som avgör.

73Sjöbba: Du tror alltså att Giffarna kommer dra storpublik i år då de väntas toppa tabellen?

Anonymous: Jag hatar folk som drar egna slutsatser och kommer med påståenden som man aldrig har skrivit.

Ta inte åt dig allt för mycket.

Superettan känns ganska sval när Allsvenskan är typ den 38:de bästa ligan i Europa

73Sjöbba: Tur för dig att du skrev att jag inte skulle ta åt mig allt för mycket, jag hatar nämligen folk som hatar mig.

Du bör nog lära dig ett och annat, förutom vett och etikett bör du lära dig att påståenden inte avslutas med frågetecken.

Anonymous: Vett och etikett har aldrig varit min grej.

73Sjöbba:

Vett o etikett..??

Absolut inte din grej...Skulle du göra såna saker skulle man bli sur...
Var dig själv i alla lägen...Man läser denna sida varje dag och du är en behållningen tillsammans med få..

73Sjöbba: sportsliga framgångarna gäller väll i alla sporter ?? och vad gäller basketen så kan det ju bero på att dom kanske inte tar in så mycket mera i den hallen därför skulle det vara bra med en multi hall i sundsvall dör timrå lirar sina matcher och ev basketen lirar slutspel eller så och sundsvalls hockey lirar kval eller ja kanske vissa matcher eller alla matcher i allsvenskan, kan ha landskamper i hockey, konserer ja det finns oändligt med saker man kan göra i en multihall. sen kommer den att skapa arbets tillfällen oxå dels när den ska byggas och sen i underhåll och jag vet att skulle trekronor spela en landskamp där så drar det fullt hus även om det skulle rymma ca 9000 eller mer vi här uppe är ju inte direkt mätta på sånt.

Kempe:
Tvärr ser jag inte din koppling mellan en ny och fräsch arena inne i hamnen eller vart den skulle kunna hamna och sammanslagningen mellan IFSH och TIK för snart 20 år sedan.

1. Det handlar om att ge Timrå IK möjligheten att växa som förening som regionens lag.

2. När TIK och IFSH slogs ihop var det ett försök att få ett lag i Elitserien, nu finns det ett sådant lag , men organisationen behöver möjlighet att växa, och då räcker det inte att "fixa till" parkeringarnan. Tyvärr.

Min ide är att göra ett nytt grepp på arenafronten och gå ifrån sockerlådorna som Gävle och Karlstad har , dom kanske såg det som en förlängning till sina sponsorer,  vad vet jag ;).

Skickade på denna bilden till El Maco för någon vecka sedan och han frågade om jag hade tjuvkikat på New York Mets sprillans nya arena, det hade jag med handen på hjärtat inte gjort. Jag förstår hans fråga efter att ha kikat på dessa länkar.

http://assets.sbnation.com/assets/91460/Citi_Field_1_-_Entrance.jpg

http://assets.sbnation.com/assets/91466/Citi_Field_3_-_Directions.jpg

http://assets.sbnation.com/assets/91475/Citi_Field_-_5_Rotunda.jpg

Per HApps:
Kopplingen är väl att Sundsvall hittills inte visat sig vara en publikstad och har mycket att bevisa. Det gick ju inte så bra förra säsongen, men ändå snittade väl publiken på över 5000 fastän det spelades i Timrå. Man måste ju iaf fundera över hur det kommer sig att det är Timrå som spelar Elitserien och inte ST.

Parallellen till tidigare sammaslagningen var kanske lite otydlig och rent ut sagt konstig, så jag tar tillbaka det (förutom att det kanske var ett sätt att göra ett topplag, som på sikt skulle spela i Sundsvall, men det har jag för dålig koll på)

Personligen skulle jag tycka det skulle vara häftigt med en ny arena i hamnen (hellre det än ett teaterhus), men jag är orolig för att mycket av själen i Timrå kommer att försvinna, för urkällan till denna är ändå hos timråborna. Jag är kanske naiv när jag tror det finns något sådant?

Timråborna vill ju inte ens att vi skall tillhöra samma storregion (förvisso gissar jag att om man frågar folket så skulle majoritet välja att gå med Sundsvall), så frågan är hur de skulle reagera om "storebror" tar deras lag? Jag tror bygden kommer att dö ut, för i Timrå är hockeylaget allt.

Frågan är alltså om verkligen timråborna kommer att vara lika hängivna, eller om de som försvinner ersätts och fylls på med sundsvallsbor (och andra), och om det i långa loppet är värt det? Kan säkert fungera så länge timrå är ett topplag, men vad händer när/om det börjar gå lite sämre?

Sedan håller jag med om att det kanske ändå krävs för att Timrå skall kunna bli ett storlag att räkna med på sikt, men jag tror man tar en väldigt stor risk om man inte får med sig timråborna.

Snacka om att den gode Robban Aschberg satte huvudet på spiken på sin blogg till ett foto på E-on-Hallen.

"Klassisk mark. Fast Timrås hemmarink har piffats upp sedan "Lill-Strimmas" tid. Klassisk mark...en typisk idrottsfloskel, som kan användas om i stort sett vilken plats eller byggnad som helst."

Per HApps: Ikväll ska jag ner och kika på brasan på klassisk hockeymark, dvs NSK....

Per HApps: Det är ju fantastiska Timrå kommun som är så stolta och glada över att ha ett ES-lag.

mikenomad:
Skulle tro att det är ett "straff" för att klubbledningen vill flytta in till stan, eller nått...

Per HApps: Jamen så konstruktivt isf. Oj, vad mycket mer klubbledningen vill stanna i den där j-a skitkommunen nu då!

En tanke.

Kanske de ledande inom Timrå IK endast har ambitionen att ha ett så pass bra lag så att man håller sig kvar i Elitserien, samtidigt som man betalar av så mycket man kan på lånen för E.ON Arena.

När lånen på E.ON Arena sedan är helt avbetalda planerar man att ta ett nytt lån och bygga en helt ny arena i Sundsvall?

Laken: Tror inte dom har bara har ambition för att klara en ES plats varje år och bli av med lånet! Känns som man halkar efter jävligt mycket mot de andra lagen då!

Laken: Jo vore just snyggt att sitta med ny arena nu när man inte vet hur det blir med Elitserien. Kan ju bli så att lagen där nere i söder drar in tv-pengarna och vi här uppe får lita till tv tid i TV4 sport framöver.

Kommer alltid vara så att de lagen får mer utrymme i media, och därmed är det där reklampengarna kommer att hamna.

Per HApps:

Jag är inte förvånad. Nuvarande kommunordförande i Timrå är väl inte direkt ett geni....
Det finns en hel del missnöje med hur den rollen sköts. Fel beslut, fel prioriteringar mm, generellt alltså.

Friman SR: Dom hyr ju, är väl inte den tanken Timrå har? Kolla på Modo som har halva arenakostnaden mot vad Timrå har.

KniveN: Dom som hyr arenan av sig själv leker bara med siffrorna. Inget att ta fasta på. MoDo totlat gick med 12-13 miljoner back förra året.
Dom vill jag deffentivt inte byta med.

Tvåtallar: Bara Modo och inte Timrå som leker med siffrorna? Beror det dålig resultatet på arenan?

Friman SR: Vi får väl hoppas att Mr Helber får sona sina synder och plågas på nån pörskans TV-kanal så småningom, varför inte Lyxfällan.

läste dagbladets hockeybilaga på nätet,

Om nu klubbledningen har för avsikt att komma med ett uttalande i Arenafrågan under senhösten så vill jag "som alla här vet" :) att vi gör slag i saken. Ju förr desto bättre.

Antingen så gör vi på ungeför detta sättet och det blir succe, eller så så gör vi på detta sättet och det går åt pipsvängen. Utredningarna får andra så för, jag levererar en vision.

http://www.hockeysnack.com/medlem/per-happs/files_folder.php?folder_id=0#

Just nu är jag väldigt bitter och spekulerar fritt. Om Timrå åker ut i år, vad händer då? Spelar laget kvar i Timrå och med vilken ambitionsnivå? Eller kommer sponsorernas (läs Norrporten, storfinanserna!?) pengar att satsas på en ny topppmodern arena i Sundsvall med en annan förening som hyresvärdar? Nej fy fan vilka tankar man kommer in på en stund som denna...

« · 1145725 · »