lungan:
Det känns som om denna fråga är aktuellare än på många år, och att det finns en tanke bakom Tomas och Christers utspel. Varför skulle annars Helene Westerlund (x) väljas in som ordförande i Conferera. Varför uttalar sig TJ med en helsida i Dagbladets hockeybilaga som delades ut till alla på sittplats i torsdags.
Klart som fan att det är grejor på gång, och ju förr desto bättre.
(x) Jobbar inom Sundsvalls Kommun med Arenafrågor, se länk
http://www.sundsvall.se/download/18.51f2aaf8116561500ea80003685/Hamnarena+f%C3%B6r+idrott+och+kultur+april.pdf
En av slumpens skördar? Knappast
Bigthelin: Nja, jag skulle föredra om arenan låg i Birsta. Glöm inte bort att det finns stora åskådarmassor norr om Sundsvall också. För deras del finns många fördelar med en flytt till Birsta. För dem som vill ta en bira eller äta en bit mat så förutsätter jag att arenan kommer vara utformad så att förutsättningar ges för alla plånböcker. SSKs nya arena ser ut som en restauranggalleria med massor av möjligheter att börja kvällen/eftermiddagen i arenan.
Sundsvall har antagligen det största primärområdet vad gäller åskådare men det är antagligen en förhållandevis liten klick av den totala massan.
Närhet och bekvämlighet är viktigt men det tror jag att man åstadkomma i Birsta också.
Fortsätter tokhysterin i Birsta så kommer en ny arena att finnas i Birsta och Sundsvall. Östra Birsta plöjer ner allt som står i sin väg. Nästa lilla etablering ser ut att bli Wal-Mart, ett företag som förra året redovisade intäkter på 2272 miljarder kronor vilket ger en större omsättning än många länders BNP.
En ny arena kommer sannolikt inte att stå klar förrän 2010-2011 och då är säkert Sundsvall stad ihopbyggt med Birsta i den takt etableringarna sker idagsläget. Har vi lite is i magen så kanske Timrå också sitter ihop med den där klumpen och då behövs ingen flytt av arenan då den ligger i "smeten". Bara riva och bygga nytt på befintlig plats.
Skämt å sido. En flytt känns naturlig även om jag tycker att man måste iakta största försiktighet. Det är enorma investeringar det handlar om som kan komma att göra riktigt ont om framgångarna uteblir. Förhoppningsvis är Timrå IK ett så starkt varumärke som drar så pass många åskådare och sponsorer att en flytt och uppgradering av arena kommer att kunna finansieras. För att återgå till Birsta så ser man hur det går med "mindre etablerade kedjor/butiker". De avvecklar och lägger ner en efter en. Det är de stora företagen som orkar vara kvar (trots att många av dem gör gigantiska minusresultat). Men bakom dem finns ekonomiska muskler som torkar med år av förluster.
Kanske fel jämförelse men vad jag vill säga är att föreningen verkligen måste tänka till innan man bestämmer sig. Vända på varje argument och vara så säker man kan vara innan man stänger E.ON och packar flyttlasset.
Anonymous:
Matfors Truckservice ligger i Skönik, att dom inte bytte till Skönviks Truckservice när dom flyttade är en gåta för mig. Undrar om posten kommer fram!
friskan:
På A säger ja, på B säger jag, löser medlemsskap på måndag på matchen. Detta är en an dom viktigaste frågorna i klubbens historia mångdubbelt viktigare är om klubbmärket skall vara en örn eller två träd.
Skulle vara spännande om Jimmy eller nån på Tikare.se ringde runt till samtliga medlemmar i styrelsen och marknadspersonalen på kansliet och förhörde sig om vad dom tycker i frågan.
Om majoriteten är för så tycker jag att man skall frysa dom planerade 70 millarna i renovering och tokfokusera på att få stånd ett beslut om nybyggnation.
Det känns om klubben står vid ett vägskäl just nu, och ett beslut i ärendet på.
Vad tycker en sån som Bölla som varit i föreningen dom senaste 30 åren?
Ser Rolf Norrbom marknadsmässiga fördelar i en flytt?
Vad tycker Per Styf om funderingarna?
Folk är lata och sitter hellre på O´ Learys eller någon annan sportpub inne i stan och ser på matchen. Skulle arenan däremot finnas på bekvämt gångavstånd från Sundsvalls centrum skulle vi lätt kunna fylla arenan med 7-8000 personer varje match, det är jag fullständigt övertygad om. De som tjurar över att Timrå absolut måste spela i Timrå tror jag inte heller kommer strunta i att gå på matcherna, kanske 10% av dessa slutar titta. Men det gör mig inget då vi mest troligt kommer öka publiksnittet med kanske 20-30% totalt.
Se framåt, se till Timrå IKs bästa och sluta tjura. För övrigt lär detta inte hända imorgon, så ni hinner nog tänka över saken ett tag till ;)