1150x200-gbn1jswykthddd5.png

Timrå IK

592549 inlägg · 6217 ämnen

Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?

« · 1064804 · » Till forumet

Sv: Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?
Förstår inte varför alla verkar vara så negativt inställda till den eventuella nybyggnationen av arenan i Sundsvalls centrala delar? Hockeybussarna i all ära, det är jättebra att de finns men det tar en jävla tid eftersom de envisas med att åka runt halva Sundsvall och plocka upp folk. Hela grejen med flytten är ju att locka fler åskådare, det kommer inte fler åskådare bara för att det finns hockeybussar.

Folk är lata och sitter hellre på O´ Learys eller någon annan sportpub inne i stan och ser på matchen. Skulle arenan däremot finnas på bekvämt gångavstånd från Sundsvalls centrum skulle vi lätt kunna fylla arenan med 7-8000 personer varje match, det är jag fullständigt övertygad om. De som tjurar över att Timrå absolut måste spela i Timrå tror jag inte heller kommer strunta i att gå på matcherna, kanske 10% av dessa slutar titta. Men det gör mig inget då vi mest troligt kommer öka publiksnittet med kanske 20-30% totalt.

Se framåt, se till Timrå IKs bästa och sluta tjura. För övrigt lär detta inte hända imorgon, så ni hinner nog tänka över saken ett tag till ;)
Kommentera

Kramer: Varför skulle laget heta Sundsvalls IK när laget ifråga bara skulle spela sina matcher i en ny toppfräsch arena mitt i smeten som skulle locka till sig marginalåskådaren. Det pratas definitivt inte om någon fusion. Laget ska ha kvar sitt säte i Timrå.

Antingen fattar du ingenting eller så fattar jag ingenting.
Kommentera

73Sjöbba: Nä för det är ju inge trafik i Birsta, nej då... har du överhuvudtaget varit där? Snart börjar julhandeln också, hej och hå vad lite bilar det är i Birsta...
Kommentera

Anonymous: Skulle det byggas en arena i Birsta så skulle det bli på den östra delen eller norr om Diplom Is. Eller vad hade du tänkt? Mellan Rusta och Clas Olsson? Trafiktrycket är som värst efter matcherna som i regel spelas oftast på vardagarna och slutar tidigast 21.15. Fast det finns säkert folk som julhandlar på Max och McDonalds.
Kommentera

ICA MAXI, Coop Forum och Willys kan du handla hos vid 21 till 22 tiden när du lessnat på maten på McD. Även om det är mindre trafikproblem till arenan så blir det knappast mindre tarfik än vad det är nu om arenan kommer dit.

Sörberge däremot efter nio, är ungefär lika livlig som Tjuvholmen en kall februarinatt.
Kommentera

Antingen bygger man nytt i S-svall eller så får arenan vara kvar i Timrå, Birsta existerar inte i min värld. Vad erbjuder Birsta förutom att man måste åka lite längre eller kortare?

En del säger att eftersom man inte fyller arenan där den ligger varför ens tänka tanken att flytta? Motfråga då: Om arenan låg, låt oss säga i Ljustorp med kapacitet för 6000, fyller vi den då? Resonemanget falerar lite.

Vad jag menar är att varför kasta ut ytterligare 70 Mille på en arena där den NU ligger vore lite att inte investera i framtiden, annars blir vi garanterat ett bottenlag i ES.

Spar pengarna och skynda på processen istället.

Som någon sa, vi har flera år på oss att tänka. Själv tycker jag detta borde kommit upp i styrelsen för länge sen.
Kommentera

Min fråga, byggde man Arken före eller efter regnet?

Kommentera

Lemmy: Håller med fullständigt, varför bygga nytt och större då man inte fyller den lokal man redan har, låter himmla ologiskt,

Då ska man ha i åtanke att Sundsvall Timrå, har varge helg med sport och teatrar inräknat arangemang varge helg för mellan 6 och 10 tusen besökare, och det på ett område som inte är så stort vi har inte det underlaget för en stor arena, bara konstatera fackta,,Okey sundvalls komun får hjärna bygga en stor arena för sport och teatrar det säger jag inget om, och de få gånger man lyckats med bedriften att fylla e-on så kan man hyra in sig, rent ekonomisk tycker jag det låter smartare
Kommentera

Harryhaffa: Förstod inte riktigt vad du höll med i där, faktiskt...
Kommentera

Harryhaffa: Läs om, läs rätt i Lemmys inlägg.

Ps. Snälla, Gärna stavas gärna o inte hjärna såvida du inte menar hjärna istället för gärna. Kanske har med gärnan att göra. :)
Kommentera

Harryhaffa: jag tror du måste försöka se helheten i denna fråga...
Kommentera

Ambroo: Tror han menade som Lemmy, fast tvärtom....typ.
Kommentera

Per HApps: Vad har de med saken att göra?
Kommentera

General_Moisio: Jag tror han menar att man bör förbereda sig för vad som kommer i framtiden.
Kommentera

Lemmy:
Bullseye, käre broder.
Kommentera

mikenomad:
Om ni tror att Sundsvalls kommun tar emot med öppna armar så är ni naiva...Det kommer naturligtvis att komma motkrav.

Nä Timrå ska spela i Timrå o ingen annanstans,då får ni kalla mig bakåtsträvare men hela iden o ideologin med Tik försvinner om man flyttar arenan.
En lyxig superarena bara för TIK skulle Sundsvalls kommun aldrig gå med på,dom kallas ju inte för storebror för intet,,storebror bestämmer!!!!
Jobba för arenan som finns istället.
Kommentera

pia: Ok, tar dig på orden och kallar dig bakåtsträvare.
Kommentera

pia:

Låt oss leka att du jobbar på Sundsvalls kommun och heter "P. H****ing."
Ta det med glimten i ögat.

I=Intervjuaren, P=P.

I:Vilka nackdelar ser du med att Timrå IK skulle spela i centrala Sundsvall?
P: Ja, staden skulle ju bli mer attraktiv för många och de som redan bor här och är hockytokiga blir ju kvar här och gör av med sina pengar. Vi kanske till och med lockar hit fler sportintresserade människor, huvva. Tänk på all PR det skulle innebära. Mer folk, mer brott är vårt scenario.

I: Jag förstår att du menar väl men vilka fördelar ser du då?
P: Ja, såklart blir det mer bilar i centrum, det är ju bra då ser staden mer levande ut. Host host.

I: Vilka motkrav kommer ni att ställa?
P: Ja först skulle ju vi kräva att arenan blev så låg som möjligt, för utsiktens skull. Hamnen, om den nu skulle byggas där, är ju väldigt vacker.
Sen vill vi inte lägga ner så mycket pengar på något som vi inte är säkra skulle gagna Sundvallsborna. Max 1% av kostnaderna vill vi betala och då skall fribiljetter ingå för alla på kommunen.

I: Skulle inte ett elitserielag i staden inbringa av mer än så?
P: Jo. kanske. Rent hypotetiskt.
Just ja, sen vill vi använda arenan till annat också, glöm inte det!
Kommentera

Ja nu borde det här vara rätt:) gjorde lite fel sist men nu så kanske det funkar.

Ja bor själv i sundsvall och jag tycker ändå att arenan ska vara i Timrå.
kan inte tänka mig nåt annat,timrå är timrå.
har disskuterat det med några här på jobbet o ingen här tycker olikt mig.
bakåtsträvare som vi är.
Bygg ut nuvarande om det går istället.
Heja Tik!!
kickipia
Kommentera

Ta detta för vad det är, men igår på matchen pratade jag med en av dom större sponsorerna, och enligt denne så jobbas det för högtryck på klubben för att komma till stånd med en lösning på arenafrågan med placering inne i stan. Tydligen är det huvudspåret som man rattar emot.

Avslut innan jul eller till våren?

Kommentera

Per HApps: Låter ju perfekt, ska plocka fram en chipspåse och njuta av hur ni för det första säljer er kultur till sundsvall, försöker att inte trampa timråkommun på tårna, hur sundsvallskommun bryter mot kommunallagen..
Ska bli kul detta!
Kommentera

spud:

Bryter mot kommunallagen? Upplys mig hur du funderar

Kommentera

Per HApps: Kommuner får inte gagna verksamheter från andra kommuner, så hur det ska gå till att sundsvall fifflar undan marken till arenan åt timrå kommer bli delikat. Och om de låter marknaden styra priset, kommer timrås arena bli den dyraste i hela sverige.
Övik gick i borgen för modo vid deras bygge, det lär ju knappast timråkommun göra, och sundsvall får inte.
Kommentera

spud:
Timrå IK är en ideell förening som "ägs" av dess medlemmar, Mig veterligen har inte Timrå Kommun några ägaranspråk på denna förening.

Men om du är så insatt i kommunallagen i detta ärende så kan du säkert länka till berörd paragraf som ger stöd åt ditt påstående.

Kommentera

spud: Haha! Om planerna ändå gått så långt som det sägs från vissa håll så vore jag förvånad om det inte satt, åtminstone EN person, med översiktlig juridikkurs i bagaget med lite koll på läget ;)

Obefogad skadeglädje är så jävla osexigt...
Kommentera

Spödd

Så med andra ord är det som vilken företagsetablering som helst.

Kommentera

Per HApps: Har aldrig påstått att timrå kommun har några ägaranspråk i tik. Men ni har väl ett avtal om att spela i eonarenan fram till 2015 va?
Måste ändra mina proxy inställningar för att komma in i rättsbanken så det är inget jag gör nu, men nästa gång jag är där ska jag gräva fram rätt paragraf.
Den enda möjligheten för att lösa detta är att sundsvall äger arenan..
Kommentera

Per HApps: Ja det är klart, om ni blir S/T hockey kommer ni också undan.. Läckert.
Kommentera

Olle: Förmodligen ligger planerna så att inte timrå kommer äga arenan. Skadeglad eller inte.
Kommentera

Spödd:

Timrå IK duger för mig.

Kommentera

spud: Du tror inte att man kan rucka på ett sånt avtal? Nog vill Timrå kommun Timrå IK´s bästa.
Kommentera

Ambroo:

Timrå IK's framtid är allt för viktig för att överlåta till kommunpamparna i Timrå Kommun. Ursäkta mig men om nu TIK med TJ i spetsen väljer att flytta in till stan så finns det inte ett skit som kommunen göra åt det.

Kommentera

Per HApps: "Ta detta för vad det är, men igår på matchen pratade jag med en av dom större sponsorerna, och enligt denne så jobbas det för högtryck på klubben för att komma till stånd med en lösning på arenafrågan med placering inne i stan. Tydligen är det huvudspåret som man rattar emot.

Avslut innan jul eller till våren?"

Låter ju bra, men skrev dom inte på för flera år med E:on arena nyligen?
men de går nog att bryta se på Nubben.
Kommentera

Per HApps: Då får ni ju hoppas att han har bytt ståndpunkt det senaste halvåret, för ni minns väl? "Pacta sund servanda" - Avtal skall hållas, han tycks ha gjort sin juridik då han sa detta i samband med regin; "– Min utgångspunkt är att avtal är till för att följas"

Blir kul att se hur lösningen blir då Timrå kommun knappast river avtal om TIK byter sitt namn.
Och Sundsvall kommun inte får stödja ett lag vars namn är ett annat kommunsnamn..
Kvar blir då att Sundsvall äger arenan.. Snyggt!
Kommentera

spud: Kan inte du göra en Per HApps, dvs lova nåt roligt ifall TIK bygger nytt i S-vall city?
Kommentera

mikenomad: Kan ni inte ha en omröstning om det? Och gärna att alla röstar på att jag inte ska skriva här mer.. :)
Nu tror jag att det kommer komma en arena inne i stan, men tvivlar på att Timrå är ägarna.
Kommentera

spud: Tror en röstning om det är överflödigt.

Vad gäller arena i stan och vem som blir ägare så får man väl säga som brukligt sådana här gånger; den som lever får se. Man skall dock inte stirra sig blind på petitesser som kommungränser hit och dit, det kommer i slutändan ha ganska liten betydelse.

Tro mig...
Kommentera

spud: Alla experter säger ju endå "Timrå i sundsvall" så de blir inte så stor skillnad förutom att dom komemr få rätt!
Kommentera

Blizzard: heh ja, det där har du ju faktiskt rätt i. Tyvärr.
Kommentera

spud: Ägare kommer nog vara Conferera AB...
Kommentera

Frella:
Där satte du nog huvudet på spiken.
Kommentera

Frella: För att det ska bli någon som helst skillnad måste det bolaget säljas. Lagtexter är inte rundningsmärken alá Styf
Kommentera

spud:
Och varför då? Upplys oss som svävar i okunnighet.

Kommentera

Per HApps: Av exakt samma anledning som jag tidigare sagt, sundsvall får inte gynna Timrå, hur gärna de än vill.
Kommentera

Per HApps: då man idag bygger nytt ser man allt som offta, att man ser till det kulturella och historiska värdet, så en ev ny ishall torde ha den givna huvudägaren Granngården, med små fina halmbalar utanför entre dörren för att återknyta till det kullturella och historiska värdet, gärna att huvudägaren då sponsar med två tallar som fint planteras vid halmbalarna, för vad är då inte mer passande både kullturellt och historiskt på en ny fin lada,,
Kommentera

spud:
Känns som om det kommer att vara näringslivet i Sundsvall och Timrå som ev kommer att bygga tilsammans med Conferera AB, vad Sundsvalls och Timrå kommun har att göra med denna transaktion beats me.
Kommentera

Per HApps: Ja min utgångspunkt är att Sundsvall äger marken där bygget ska vara. Om inte står det ju säkert er fritt att köpa så exklusiv mark till av marknaden bestämt pris, och de platser jag hör det snackas om torde bli dyrt.
Du får gärna definiera vad näringslivet i Sundsvall ska bidra med till bygget.
Timrå kommun har ett avtal med TIK om att deras hemmamatcher ska spelas i EON, remember?
Sov gott.
Kommentera

spud:
Hoppas att du vaknar upp på en trevligare sida i morgon.

Kommentera

Per HApps: Låt oss bygga en hockeyarena under den kommande bron över Sundsvallsfjärden, inga större båtar kommer ändå i en framtid att kunna segla in i Sundsvalls inre hamn...
Låt oss fullborda förstörelsen!
Kommentera

Spödd:

Efter lite källforskning.

Sundsvalls kommun har all rätt, om dom vill, att t ex sälja mark till, låt oss säga Conferera AB. Precis som man gjort till Norrporten m fl. Sen kan Conferera bygga och äga arenan. Vem dom sen upplåter arenan till och till vilka olika arrangemang är en sak mellan Conferera och evenemangsarrangörerna, som t ex kan vara Timrå IK.

Så vad du får dina svamlerier om kommunallagar och namnbyte till S/T-hockey ifrån vete fan, rädslan att TIK kan komma att bli en riktig storklubb i Sverige kan ju iofs få vem som helst ur balans, särskilt om man kommer ifrån dom norra delarna av länet.

Gläds i stället över att TIK planerar att lämna det som i folkmun går under namnen "fuskbygget" och "plywoodarenan" uppe i Dö-vik.

PS. Hoppas att du vaknade på den soliga sidan i morse. ds

Kommentera

« · 1064804 · »