1150x200-gbn1jswykthddd5.png

Timrå IK

592588 inlägg · 6217 ämnen

Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?

« · 1067576 · » Till forumet

Sv: Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?
Per HApps:
Rättelse, nästan faktor 8 fel, om man avrundar uppåt.
Kommentera

TIKbiff:
Nu vet inte jag om Ewa Lindstrand hade Hugo Bolin som geografilärare, men han lärde mig hur skalorna fungerade på en karta, och om jag inte läst fel så är det 14 km mellan Timrå Centrum och Sundsvalls Centrum. Medan det är 110 km mellan Ö-vik och Umeås dito.

Det är ju för fan nästan en faktor 10 fel. Vi får väl hoppas att det människor med bättre sifferkontroll uppe på kommunhuset, annars blir man ju mörkrädd. 

Detta står att läsa på Timrås hemsida, ett uttalande av Ewa Lindstrand på en direkt fråga angående en ev. flytt till Stan.

"Om Timrå IK stött på bekymmer med själva EU-ansökan så är vi beredda från kommunen, vilket vi även gjorde vid förra tillfället när arenan byggdes om, att hjälpa klubben för att få igenom EU-ansökan. Jag förutsätter att klubben som alla andra gånger de behövt hjälp hör av sig till oss i kommunen! Det finns personer som har en mycket hög kompetens om EU:s regelverk som vi kan användas oss av."

Och sedan står detta att läsa i dagens media.
"– Vi har inte den kompetensen som behövs i kommunen men vi har den i regionen och vi är beredda att hjälpa till och har erbjudit vår hjälp, säger Lindstrand."

Kommentera

Saxat ur dagen Dagblad
"Att Timrå skulle flytta till Sundsvall är ungefär som att Modo skulle flytta till Umeå, säger Timrås kommunalråd Ewa Lindstrand."

Den kvinnan har inte alla hästar i stallet,är hon rädd att missa gratis hockey?
jag antar att Timrå kommun har en del fördelar i Eon.

Det första muntliga beskedet om EU bidrag till utbyggnad av Eon var negativt,nu är nog socialdemokraterna i Timrå byxis.
Dom boende i Timrå kommun får nog räkna med höjd kommunalskatt om Timrå IK skall få mer pengar.
Vill alla vara med om det? en folkomröstning kanske ;-)
Kommentera

kickipia: Nej,nej och åter nej! En ombyggnad av befintligt blir också dyr! Nä, bygg nytt och i Sundsvall om vi skall hänga på "storlagen" i svensk hockey och inte förtvina i en allsvenska med lokalderbyn! Omsättning på ca 140 miljoner/år är något man bör satsa på. I befintligt skick/ombyggd så tror inte jag att man kan komma upp till dessa siffror. Mediala biten i det hela kan man inte förbise....men detta drabbar ju alla lag!
Kommentera

Var på matchen i går mot Brynäs.Stannade till där på väg hem från Stockholm.4000 åskådare, Fast dom har stor fin arena.
Vad är det som säger att Tik får mer folk på matcherna om dom flyttar till Sundsvall?.

Tyvärr tror jag att det är en trend som kommer att hålla i sig över hela hockeysverige till slut.
Matcherna går på tv i varje hem..har man barn är det svindyrt att gå på varje match utan sitter hellre hemma o glor.

Måste vara bättre att satsa på det som finns o bygga ut den.
Kommentera

spud:
Du skrev i går kl 17:27 följande:
"Sundsvall kommun får inte gynna en klubb/företag/enskild om det inte föreligger alldeles särskilda skäl som gynnar medborgarna i kommunen"

Jag pratade med en jurist på Sundsvalls Kommun idag, jag blev ju nyfiken på ditt påstående angående att Övik skulle ha gynnat Modo, men att Sundsvalls kommun inte får göra det med hänvisning till någon paragraf i nån kommunallag som du hänvisade till.

Personen som jag pratade med kände inte till någon sådan paragraf. Så med andra ord, Sundsvall kan visst sälja mark till ett företag men till ett marknadsmässigt pris, lika mycket som att Ö-vik måste ha sålt marken som Swedbank Arena står på för , just det ett marknadsmässigt pris. 

Du snackar även om offentlig upphandling, det gäller liksom endast när det skall handlas upp saker, till exempel bygget av en fastighet och inte när det gäller försäljning av tomter.

Om tex Conferera nu själva väljer att vara byggherre så skulle jag kunna tänka mig att dom sköter sin egen upphandling av bygget.

Kommentera

bäver: Charles Ingvar "Sickan" Jönsson säger: Päääääääännngggggggggaaaarrrrrrna.
Kommentera

bäver: TIKs omsättning kommer nå ett tak på runt 120-130 mille i omsättning tror jag det var om vi stannar kvar i E-On. Utvecklingen har gått snabbare än vad snubbarna i ledningen trodde, det räcker inte för att vara med i toppen. Därför vill man bygga nytt i stan för att kunna hänga med i utvecklingen rent ekonomiskt.
Kommentera

Skarin: en stilla undran bara "Om vi vill halka efter ännu mer år efter år och på så sätt gå en otrygg framtid till mötes som en så kallad toppklubb" när började vi att halka efter? var det när vi blev tik istället för st? var det när vi gick upp i elitserien? eller när vi etablerade oss som ett elitserielag?eller kanske sen vi blivit ett topplag som inte va långt ifrån att spöa sv.mästarna förra året? nä det var nog när Wikegård+andra experter tippat oss som 7-8 i år och Hahl och Nubben lämnat oss .
Kommentera

Per HApps: På Mittnytt pratades det om att det ska jobbas med besvärligheterna mellan gränserna. Detta handlade framförallt om Sundsvall vs Timrå. Detta går ju att tolka på lite olika sätt, kanske. Det har arbetats med detta söderut. Nu är det mittsveriges tur att gå igenom. Hann inte få en tydligare uppfattning kring ämnet men jag tolkade det ungefär så även om jag kan vara helt ute och cykla här. Å andra sidan har ju detta varit på tapeten under en ganska lång tid nu om vad som ska tillhöra vad. Timrå kommun kanske vill gå ihop med Härnösand eller något annat trevligt ställe? Eller varför inte Övik? Eller varför inte ta över Domsjö?

Nej, Arenan måste flyttas. Så är det bara. Om detta inte blir möjligt och TIK "tvingas" rusta upp nuvarande arena kommer den, precis som Christer och TJ pratar om, att vara omodern igen när ytterligare 4-5 år har gått. Detta håller naturligtvis inte.
Jo förresten. Om vi vill halka efter ännu mer år efter år och på så sätt gå en otrygg framtid till mötes som en så kallad toppklubb. Då går det. Men så vill inte jag ha det. Jag vill att Timrå IK ska vara en topp 4 klubb i detta hockeyland under minst 147 år till.

Ta bara en sådan sak som att värva spelare och vara en attraktiv klubb. Om arenan ligger centralt i Sundsvall blir det lättare för TIK att få hit toppspelare. Det låter kanske lite löjligt. Men så är det nog.

Sedan kan väl ingen vara nöjd med publiksiffran så här långt. 5400 i premiären mot svenska mästarna HV, det lag som vi åkte ut mot i semifinalen dessutom. 5300 mot självaste Frölunda dit Nubben gick, men också Hahl. Här borde det varit lapp på luckan.
Jag säger ingenting om det varit 4987 mot exempelvis Luleå. Men det här var inte Luleå.
Kommentera

mikenomad: Jag håller med dig jag. Kanske i Stavreviken, där kan man nog få en tomt till hyffsat pris. Tänk vilka låga driftkostnader dessutom.
Kommentera

dr-nix: Ni har ju bytt namn lika ofta som Modo bytt klubbmärke. En gång till spelar väl ingen roll?
Kommentera

NuMo: Sundsvall hockey känns lika hett som Kovlands IF, som exempel kan nämnas att det har postats 4 inlägg i IFSH's gästbok under september. Och Giffarna ligger näst sist i den näst sämsta fotbollsligan i europa. Det enda som regionen kan sluta upp bakom om nu giffarna åker ur är just TIK
Kommentera

dr-nix: Mitt resonemang att Sundsvall Hockey vill ha ett berättigande att fortsätta hålla sin vision vid liv även i framtiden?

Nej du kanske har rätt. Sundsvall har ingen egen själ längre. Timrå och Sundsvall är synonymt med varandra.
Kommentera

NuMo: Information säger att det numera inte finns några städer i sverige utan bara kommuner. Det vore verkligen intressant att se vad som i så fall sker med Sundsvall. Skall man då säga att man skall ner till Timrå och köper verkligen Sundsvall det hela....
Kommentera

NuMo: det du hoppar över är att Timrå redan idag förknippas med Sundsvall, ta radiosporten t.ex. Man brukar (lyssnar inte lika ofta nu för tiden men förr iaf) säga "Och nu till Sundsvall blah blah och matchen mellan Timrå och xxx"...

Ditt resonemang håller därmed inte.
Kommentera

mikenomad: Hmmm...bidde tomt, speglar kanske rätt väl vad jag har att säga i frågan som inte redan är sagt. Äh...jag tycker TIK ska byga en mindre arena eftersom den nuvarnade ändå nästan aldrig är fullsatt.
Kommentera

dr-nix: Nej det är klart. Men ett tänkt scenario för en storstad som Sundsvall norrlandsmått mätt, är ju att man har ett eget elitlag i olika sporter. Det samma gäller säkert hockey. ett lag som staden identifierar sig med nästan uteslutande självklart med stadens namn i lagets namn.

Sundsvall verkar ju ha haft den visionen för inte så länge sedan i alla fall och när man lyckas så vill man väl ha en rejäl arena. En etablering av en storarena av den kaliber Timrå behöver i Sundsvall skulle ju kunna innebära hinder för Sundsvalls stolthet till hockeylag när de vill få sin givna position bekräftad i staden.

Men å andra sidan så kanske kommunerna ändå skall slå ihop och byta namn till Timrå, då faller ju alla bitar på plats.
Kommentera

NuMo: Nej Timrå IK kommer förbli Timrå IK, inga fler fusioner tack. Man behöver inte fippla med namn för att bli regionens lag (eftersom man redan är det).
Kommentera

Per HApps: Så den enklaste lösningen av alla, att slå ihop med Sundsvall hockey. Etablera sig i en ny arena i Sundsvall under namnet Sundsvall Hockey är snart en reallitet?

Regionens lag, ungefär som Modo.
Kommentera

NuMo: Jag ser Sundsvall/Timrå/Härnösand och till viss mån Ånge/Hudik som en region , med allt vad det innebär i servicefunktioner och underhållning
Kommentera

Per HApps: Ja, du ser. Höga mål som iofs. missats vilket inte är så konstigt. Bättre lag än Sundsvall har missat att nå elitserien.

Laget Sundsvall är ett skämt, precis som du säger. Och nu Kommer Timrå och trampar ner dem helt i skiten.

Ja, då förstår jag varför det blivit så positivt att i timrås namn ta över Sundsvalls hockeyrevir. Tiderna är som sagt över när det fanns derbykaraktär mellan klubbarna. I Sundsvall finns det ingen stolthet kvar över sitt lag. Det känns ändå aningen sorgligt.
Kommentera

NuMo: Skulle gissa att de låter tik göra jobbet och när väl Sundsvall kommun byggt en hall så turas tik/sundsvall om att hyra den.
Kommentera

JD: Dom kanske kan ta över E-on arena ifall den gemene sundsvallaren plötsligt skulle börja gilla hockey. De få som inte föredrar timrå, menar jag förstås.
Kommentera

NuMo: på senare år har dom väl varit närmare att åka ur Allsvenskan än att nå Kvalserien.
Kommentera

NuMo: Gick de inte upp till elitserien 2003 ?
Enligt deras storslagna vision borde de ha gjort det iaf.

Kommentera

Frella: Har Sundsvall hockey helt givit upp sina egna potentiella storslagna planer på sina egna jaktmarker nu? Jag hör ingen som ens antyder deras existens.
Kommentera

Yellowcard: Dessutom kommer väl ca 80% av sponsorerna från Sundsvall. Pengarna finns i Sundsvall, om sedan publikunderlaget ökar med ökad bekvämlighet överlåter jag till andra att bedöma.
Kommentera

Barbarossa: uhmm någon som orkar borde göra en mindre undersökning utanför eon innan match och fråga vid biljettluckan eller nåt varitifrån suportrarna kommer. Vore ganska intressant att veta i perspektiv till nyarena-frågan
Kommentera

hmm ni säger arenan har vuxit ur kostymen. Men jag tycker man borde gö något åt den man har redan om man nu tycker den är för liten. Dessutom tycker jag att allt för ofta så ser man stolar gapar toma och hur kan man då påstå att arenan är för liten?
TimråIK spelar i Timrå och ingen annanstans. bara för att sundsvallsbona vill ha det bekvämmare blir ju minst lika jobbigt för oss timråbor att ta oss till matcherna då något som nu sundsvallarna gnäller över.
Kommentera

John K:
Det känns som om man måste identifiera alla presumtiva käppar som skulle kunna sätta P för en etablering inne i City / Birsta eller vart nu TJ och styrelsen vill ta första spadtaget tillsammans med Anita & Eva.

Vem vet kanske detta är katalysatorn som leder till att våra kommuner slås ihop till en. Som på sikt känns som en naturlig lösning för regionen.

Kommentera

spud: blanda inte in mig med alla andra, jag pratar inte för någon annan än mig själv. Jag har aldrig pratat om marknadspriser på mark osv.

Min kritik har varit den att jag fått uppfattningen att du menar på att Sundsvall inte alls skulle tjäna något på att Timrå IK lirade i Sundsvall. Hela grejjen med att bygga en arena i Sundsvalls Centrum skulle vara att den blir närmare Timrå-supportrarna (en stor del av Timrå-publiken består av folk bosatta i Sundsvall).
Kommentera

dr-nix: Haha, det funkade inte att försöka hacka på mina argument när även Jimmy ställde sig bakom dem? Lite skillnad det blev när han skrev så.. hoppas ni putsar jimmy statyn där hemma!
Kommentera

Yellowcard: jag förstår vad du menar, jag brukar själv nappa på sånt ibland tyvärr.
Kommentera

dr-nix: mm, men orka bry sig om den där fjantungen.

Även fast Spud emellanåt kan vara formell och konkret i sina argument så är alltid den bakomliggande tanken att provocera (tyvärr så nappar allt för många på detta och blir förbannade).

Själv garvar jag bara åt barnet därför han verkligen lever upp till den typiska modoitkaraktär man vanligtvis bara skrattar och skakar huvet åt (just kommit i puberteten och pekar finger på läktaren) - typiskt avundsjuk och allmänt störig men framförallt tråkig.

Timrå - Modo-rivalitet i all ära, men Spuds rivalitet handlar enbart om avundsjuka och hat, för mig är det kärlek. Jag vill att Modo ska spela i samma serie osv. Inge kul utan gnabbet mellan klubbarna - men det ska då vara på en härlig nivå och inte Spud-sandlådenivå.

Hur som helst, det sjuka är ju hur man vet att Spud bara sitter och garvar bakom tangentbordet så fort någon skriver tillbaka till honom. Så ignorera barnet ifråga istället så diskuterar vi hockey istället.
Kommentera

spud: men nu får du ta och ge dig, om du hade kunnat lugna ner dig och undvikit att reta upp folket här inne så j-vla mycket så kanske vi hade kunnat föra en diskussion. Jag har inget emot MoDo-supportrar utan jag har problem med supportrar i allmänhet som beter sig på ett sätt som retar upp alla andra.

Sedan är det väl självklart att du får tillbaka likartade svar om du vinklar dina inlägg på det sättet du gjort.
Kommentera

JimmyH:
Ska maila kommunjuristen på Sundsvalls Kommun och fråga om det sk förmånsproblemet stämmer. återkommer i ärendet.

Kommentera

JimmyH: Håller med i allt utom det där med otrevlig.

I övrigt kan jag varna dig, du kommer få en massa korkade människor på dig som inte alls tror det är ett problem.
Kommentera

spud är en otrevlig Timråhatare som älskar att fördriva sin fritid med att retas med Timråsupportrar så därför tycks det vara väldigt svårt att förstå och ta till sig vad han skriver.

Här kommer då jag, som ganska känd Timråsupporter och arbetande Timråmoderator, att försöka förklara vad han menar för att få lite bättre höjd i den här gästboken:

Sundsvalls Kommun kan få svårt att motivera att ge attraktiv mark till Timrå IK för ett förmånligare pris såsom andra lag har fått, detta är ett problem här eftersom Timrå IK är från en annan kommun och det finns stadgat att kommunen inte får nyttja förmåner till föreningar från en annan kommun. Inget annat arena-byggande lag har flyttat från sin kommun.

Och varför skulle det inte kunna vara så att det stämmer? Men det kanske går att komma runt. Det är nog inget som de som styr i det här inte har ägnat en tanke åt.

Vi får se vad som händer.
Kommentera

spud: Lilla vän, du verkar så engaskerad i den frågan om hallen i timrå eller inte, vill du egenterligen vara Timrå supporter, men fallit för dina kompisars grupptryck, och tron att det står i någon Lag och förordning att bara för Timrå ligger i en annan komun så kan man inte vara med..

Jo du kan det, tror inte ens att det är böter på och göra så
Kommentera

Harryhaffa: Har aldrig sagt att det är något som förbjuder en klubb att köpa och bygga en arena, men ni läser ju gärna det ni vill. Men jag tar det gärna igen. Sundsvall kommun får inte gynna en klubb/företag/enskild om det inte föreligger alldeles särskilda skäl som gynnar medborgarna i kommunen, vilket blir svår att hävda då sundsvall redan har ett hockeylag som tidigare iår bevisat sig vara bättre än TIK.

Perhopps, den länken visade ju snarare att sundsvall vill bygga en hall och söker hyresgäster.
Kommentera

spud:
du har gett innebörden "haka upp" sig en ny dimension, fullt i klass med, se länk
Kommentera

Per HApps: Den där länken såg ju trevlig ut :)
Kommentera

spud: Alltså lägg ner, eller läs dina förordningar, typ börja med tryckfrihetsförordningen, där står även att man SKALL!! ha belägg för det man skriver, kan inte vara fel för snart är det någon jurist eller liknande som sitter och leker med dig..

Sedan fins f-n inget som hindrar en klubb från en kommun att bygga i en annan, är ju f-h bara söka byggnadstillstånd, samma lagar och förordningar gäller oavset om du ska bygga ett slott eller en koja på mer än 40 kvadrat (osäker där på storleken) men mindre då behövs i princip bara grannens godtyckande,,,
Kommentera

Per HApps: ta det lugnt männsika det var ju du som fråga honom!
Kommentera

spud:
Om bara viljan finns hos näringslivet i regionen och att politikerna i Sundsvall är så positiv som dom säger sig vara så behöver du inte oroa dig för att det inte skall bli av. Se länk.
Kommentera

Per HApps: Det beror på hur lösningen ser ut, men att det kommer gå så smidigt som det gjort för de lag som hållt sig inom sin egen kommun kan ju BARA ni inbilla er.
Kommentera

spud:
Och du inbillar dig att TIK måste bryta mot dessa för att få till en flytt in till stan, eller?
Kommentera

Per HApps: Du frågade ju om lagar och förordningar..
Kommentera

« · 1067576 · »