Per HApps: Arenafrågan i all ära. Men dom sviktande publiksiffrorna runt om i landet tror jag stavas tråkhockey.
Med tolv lag som till varje pris vaktar sina 22 miljoner i tv pengar. blir hockeyn oatraktiv för publiken, alla spelar defensivt, Och hemska tanka att släppa in fler lag och dela med sig.
Jag är övertygad om att hockeyligan biter sig själv i rumpan just nu. Publiken vill se hockey där lagen vågar blåsa på. Och där det blir lite misstag här och där.
14-16 lag stäng ligan i tre år är vad jag tror behövs.
Per HApps: Ja men i Ö-vik är trots allt situationen lite annorlunda. Här har vi ett helt annat idrottsutbud. I Ö-vik finns i stort sett bara Modo som lockar publiken.
Men en arena i Birsta skulle till och med vara sämre belägen än i Timrå.
Redigerad kommentar
Hamnen i Sundsvall är dock en ypperlig plats. Den främsta fördelen är naturligtvis publikunderlaget, men även närheten till Casinot, krogar, restauranger, tågstationen osv.
Redigerad kommentar
Jag tycker det är dags att vi supportrar tar tag i det här på egen hand. Alla till hamnen på lördag!!! Den som inte dyker upp är en internetsupporter!
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Blizzard: Tänk nytt!!!
Publiken kommer till den överlägset centralaste platsen som finns!!!
Tänk nytt!!!!
Hade detta gjorts för 6-7 år sedan hade inte TIK varit i den tragiska situationen som är nu. Man hade varit ledande inom Svensk hockey.
Med en ekonomi helt överlägen Frölunda o Färjestad tillsammans.
Tänk NYTT!!!
Jag kan hålla på hur länge som hellst o jag har RÄTT!!!!!
Någon som vet status på detta? Det hade varit kul om det hände något positivt för arenan till nästa säsong.
------
Trafikverket har nu startat en förstudie i samarbete med Timrå kommun.
Syftet med förstudien är att utreda förutsättningar för ny motorväghållplats på E4:an, vid Eon arena för att på så sätt underlätta dagens kollektivtrafiksituation samt förbättra trafiksäkerhet och tillgänglighet för oskyddade trafikanter. Eon arena ligger i ett område med flera skolor och andra idrottshallar vilket innebär att behovet av och potentialen för att öka resandet med kollektivtrafik är stort.
Förstudien går ut på remiss under februari och allmänheten har då möjlighet att ta del av förstudien och lämnar synpunkter på förslagen.
Redigerad kommentar
Frågan är ju var en eventuell hall hamnar inne i Sundsvall. Skulle man hitta utrymme för en hall i hamnen så skulle det nog ge ett rejält uppsving. Med Bernerstomten är jag inte lika säker. Det är en sak att gå till IP/Sporthallen vår och sommar men inte fullt lika roligt höst och vinter. För egen del, som bor på Södermalm, skulle nog bilandet bli lika frekvent om även om hallen låg i Sundsvall, mittemot Sporthallen.
Om man flyttar in till stan och folk ändå måste ta bilen i samma utsträckning så kan nog en hall på sidan om, tex Malmös, ge lika mycket uppsving som en centralt placerad. Birsta med flera av och påfarter mot E4 är kanske ingen dum idé egentligen om det ställs mot en arena på Bernerstomten?
Per HApps: Eftersom modoiterna påminner dig då och då så påminner jag om att du för sådär tio år sedan lovade att gå till Örnsköldsvik om de någonsin byggde den där arenan. Då gjorde du (och även jag) analysen att en sån anläggning var överdimensionerad för Modo och Ö-vik.
Arenan har varit ett publikt lyft och ett lyft för hela stan. Men dyrt som fan. Egentligen så bär det sig inte. Det är svårt att bygga state of the art i midgårds utkanter. Ska Timrå få något nytt så måste det ske med skattefinansiering till stor del (och inte bara skattefinansierat EU-stöd). Och ingen kan ha något hopp om att det går att få ekonomi i prylarna på allvar.