1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

591249 inlägg · 6216 ämnen

Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?

« · 1383465 · » Till forumet

Sv: Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?
Abron: Obegripligt resonemang? Det är ju på grund av just rädsla för besvär som vi har ett lågt snitt.
Om man ska bygga hall så ska man bygga hall i ett område med gångavstånd från bussterminalen. Endast då lockar man marginalpubliken: De som inte har bil, de som tycker att det är jobbigt med kommunaltrafik, de som planerar att gå ut och ta en öl efter matchen.

Att bygga i Birsta eller nåt liknande område, långt ifrån stan, är kontraproduktivt.
Kommentera

Olle:

Jag skrev typ i Birsta.

Jag kan inte inse att det skall krävas gångavstånd för att se hockey, för mig ett obegripligt resonemang. Det är av vikt att en ny hall i närheten samhällets infrastruktur, så att det finns goda kommunikationer, samt närhet till bra och fungerande parkering.
Kommentera

Abron:
Håller med dig i hela inlägget utom din hang up på geografin.
Kommentera

Abron: En arena i Birsta skulle väl inte ge en enda jävel gångavstånd till arenan? Den där klicken marginalpublik som vi så illa behöver är ju exakt lika långt ifrån deltagande i det scenario som du presenterar.
Kommentera

Det är dj,,, lätt att gapa efter stora stycken, men om lädret är tunt får det inte bli än tunnare för att belackare utan ekonomisk kunskap härjar i detta med ”Ny arena” .
För att Timrå IK över huvudtaget skall kunna klara av kapital och drift kostnader för en ny arena krävs en helt annan ekonomisk plattform än vad som föreligger idag, vilket jag inte kan se i nutid. De pengar som finns måste i första hand säkerställa en fortsättning i E.S, mao inköp av spelare som kan tillföra och bidra till en SM-final. När det är en realitet, då kan dessa absurda funderingar åter läggas på bordet, men innan dess finns inget utrymme för en ny arena.

Om i fall att det kommer en dag när Timrå IK har resurser för en ny hall, skall den absolut inte etableras i Sundsvall city, vilka fabler. Hockey spelas i Timrå, korgboll i staden, tro inte att staden Sundsvall är en garanti för att få mer än 6000 på läktarna. Men jag kan tro att en medelväg är en optimal etablering, typ i Birsta, men vägen till en ny arena som kan skapa större affärsmässiga resurser för TIK är lång och idag finns inte det kapitalet som krävs.
Så! Lägg ner dessa resoneranden, det finns ingen dubbel botten i kassa kistan, tyvärr bara att inse.
Kommentera

Per HApps: Det är bekvämt att följa laget från soffan, så är det bara. Lägg därtill att folk inte har tid att åka på hockey hur som helst och som du säger finns det en mängd olika faktorer som inte hjälper.

Kommentera

Problem nr 1 är att det är Timråfolket som sviker vid matcherna. Man tycker ju att de har närmast till hemmamatcherna. Om en ev. ny hall förläggs till Sundsvall o bara 1000 Timråbor ställer upp/match så kommer detta ändå betyda att det blir mer folk på matcherna än vad som varit senaste åren.
Problem 2 är att nuvarande hall är skitbillig i jämförelse med vad en nyetablering skulle komma att kosta. Även om sponsorbidragen troligen kommer bli avsevärt bättre i Sundsvall.
Klubbens styrelse är nog väl medvetna om problemen men man sitter i beslutsvånda, vilket är fullt förståeligt. Något måste emellertid göras o det ganska så snart.
Jämförelse med Luleå som enligt tidningarna gjort ett ekonomiskt kalasår.
Men om man ser till de senaste årens värvningar så kanske man enklare förstår varför det gått så bra för just dom.
Dunc
Kommentera

Knylan:
Glöm bara inte att lösa medlemskort innan ni går dit. 

Vidare tror jag att Knylan har en för stor övertro till vad som skrivs i detta spörsmål. Dom minskade publiksiffrorna kan man skylla på många faktorer.

1. Alla matcherna går på tv.

2. Parkeringssituationen

3. Sviktande sportsliga resultat

4. Långa kioskköer.

5. Nitlotter i Supporterklubbens lotteri

6. För kallt kaffe 

7. För varmt kaffe

8.......

99. Trasiga lås på toaletterna

100. Det som skrivs om arenaflytten här på HS

Kommentera

bisterfinnen: det har du säkert alldeles rätt i och av den anledningen hoppas man ju innerligt att frågan redan ligger på bordet.
Kommentera

Olle: Tar tre år från planeringsstart till invigning.
Kommentera

Knylan: Finns väl redan besked på arenafrågan? Dvs. att den är lagd på is i 3 år framöver?

Jag har för övrigt väldigt svårt att se hur diskussionen kring arenan skulle vara negativt för Timrå IK. Jag förmodar att det är väldigt få marginalåskådare som läser på HS och dom som läser är ändå så dedikerade fans att dom åker på hockeyn oavsett om den spelas i Timrå eller i Sundsvall.
Kommentera

Den här diskussionen har gått på tomgång nu sedan tråden startades. Jag väljer dock att bifoga det bästa inlägget som skrivits i debatten som anknyter just till det jag nämnde, bristen på diskussionsunderlag. Och att ju fler inlägg som skrivs i den här diskussionen, desto jobbigare blir det att ta sig ut till Sörberge och till slut står vi där helt utan resurser för att kunna bygga något nytt.

Jag uppmanar alla som har möjlighet att gå på TIK:s årsmöte, när nu det är, för att få ut någon matnyttigt i den här diskussionen.

Kommentera

Olle: jag älskar Timrå ik, men jag älskar inte staden timrå överhuvudtaget och jag skulle aldrig kunna bo där.

Därför är jag för en flytt, för att mitt kära Timrå IK ska överleva.
Kommentera

Dunc: Jag kan förstå de som motsätter sig en flytt, av emotionella skäl. De exempel du nämner är ju inte direkt fräscha men lika sanna för det. Klart att det blir många sura miner om en flytt blir verklighet men i slutänden har jag svårt att förstå dom som inte ser "flytta eller åka ur" perspektivet.

Är det värt att se Timrå IK spela i Timrå i 3 säsonger till för att långsamt blöda ut ekonomiskt, tack vare konkurrerande lag med större plånbok och således ett betydligt bättre förhandlingsläge på marknaden?
Kommentera

Olle: Rent spontant. Spelar HV i Huskvarna? Spelar Modo i Alfredsham? Spelar AIK i Solna?
Bara några exempel.
Kommentera

Olle: Förutsatt att man har råd att spela i arenan om man skulle åka ur.
Kommentera

MorganaLefaey: Det är ju i grund och botten det "it boils down to". Endera säkrar man framtiden med ett lag i stan och större ekonomiskt svängrum eller så stannar man och riskerar allsvenskan och en framtid i evigt mörker. Man kan ju iofs åka ur ändå men jag tror att chanserna att etablera sig i toppen (ES-AS) är bra mycket större med den ekonomi som en arena skulle utgöra och det upptagningsområde som Sundsvall innebär, än att spela i Eon i Timrå för all framtid.

Och som du säger: Timrå kommun måste nog kanske fundera över möjligheten att "begränsa sina förluster" och låta laget spela i stan för alternativet innebär potentiellt betydligt mindre exponering/reklam.

Redigerad kommentar

Kommentera

Edb: Är inte speciellt insatt och förstår om det kanske sticker lite i ögonen när en Modoit skall försöka analysera läget med en ny arena för er. Men frågan är vad Timrå kommun gör om Timrå sticker då de redan gett ett förskott på 8-10 millar eller vad det nu var. Tror inte de tycker det är speciellt lustigt att gett ut en massa pengar i bidrag när klubben inte gjort sig rätt för dem.

Kan ju hända att Timrå spelar kvar i Timrå men det kanske blir en ännu dyrare kostnad för kommunen om det visar sig att befintlig plats och arena gör att Timrå IK inte kan gå runt. För då kommer kanske Timrå behöva ännu mer pengar i förskott på bidraget och man står i en återkommande loop där kommunen inte vill att klubben skall gå omkull för då får man inget och man måste bidra med pengar för att hålla dem kvar om och om igen.

Tror faktiskt själv att Timrå kommun i långa loppet tjänar mer på att svälja stoltheten i sådana fall och sedan va nöjd över att intäkter och sådant sker i Sundsvall men man får fin fin reklam för sin egen kommun med ett lag som heter Timrå i högsta serien.

Sen har jag ingen aning om hur avtalet för bidraget ser ut och det kanske går alldeles utmärkt att fortsätta va en klubb i ES med befintlig plats och arena. Men bästa för alla är säkert om det blir i Sundsvall. Ja förutom för oss då som får åka längre på bortamatcherna.
Kommentera

Det är väl självklart att de är mer positiva saker att flytta till sundsvall, men i detta fall handlar de bara om norrlänsk stolthet, de vill säga Timrå Ik är TIMRÅ och inte sundsvall. om jag fick välja skulle Arenan ligga nära (100-200m) till Tågcentral och busscentralen. Förlåt Timrå Kommun men sundsvall är mer attraktivt än Timrå, de är dags o flytta ifrån ÖrnNästet nu ...
Kommentera

redline: Småsummor som man kan ta av spelarbudgeten räcker väl till att betala en eventuell pub eller två, i en potentiell arena.

Det där med Malmö och Leksand är ju bara strunt. Man kan ta LHC och Modo som exempel också. LHC kom från ingenstans och nu är dom topp 3 i Sverige.

Sen kan man ju fråga sig vad det finns att tjäna på att spela kvar? Vilka är fördelarna?
Kommentera

söder över: Jag tror också att det vore bättre på sikt om Timrå IK spelade sina matcher i Sundsvall. Idealiskt vore i hamnområdet någonstans.

Men vi får inte glömma hur det gick för Malmö och Leksand efter det att dom satsat på nya arenor. De hamnade i allsvenskan och där är dom kvar.

Det får alltå inte bli så att det tas pengar från exvis spelar budget för en ny arena. då kan det gå käpprätt åt skogen.
Kommentera

Olle: jaa oh jah! timrå ik känns helt klart som en sådandäringan tjurgubbe med underbett som muttrar om att allt var bättre för...

jag är så jävla kluven i arena frågan alltså:

jag ÄLSKAR resorna upp till eon för att se på tik i ladan! stämningen... trycket som blir i hallen finns inte kvar runt om i sverige längre... ni som varit i tex cloetta center fattar vad jag menar... inramningen är juh halva nöjet!
i kinnarps kan det bli skapligt men dom är juh "drivna av högre makter"...

jag anser juh att tåget har gått för att flytta. den där jätte arenan känns ganska långt bort faktiskt...

man mååååste kunna hitta nya grepp för att folk ska ha roligare på matcherna i eon. det måste bli någonting mer som händer under matcherna tex knatte hockey... få igång lite konkurens mot tv´n. mer upplevelse...

när man gjort ett par + sässar i plånboken kanske läget är annorlunda. tiks egna röst kanske kan få mer utrymme i debatten..

jag fattar att med en större arena som kan locka folk o sponsorer så blir grunden större att göra bissniz på. dock blir de utsträckta händerna som vill ha del av inkomsterna fler med. i slutet av allt så handlar det om att klara av sälja en produkt till så högt pris som möjligt med nöjda kunder. jag anser inte att timrå klarar av det nu så dom bör antagligen jobba vidare i proppskåpet å lära sig att suga ut varenda öre ur publiken på ett bättre sätt innan dom drar på sig ett ännu större problem typ kanske 3000 stolar till...
Kommentera

söder över: Någonstans måste väl ändå Timrå Kommun väga alternativen "flytta laget och behåll varumärket" mot "se laget åka ner i allsvenskan och fullständigt tappa exponering"?

Timrå IK behöver en större ekonomisk plattform för att överleva, speciellt när vissa konkurrenter från Allsvenskan redan kört förbi, i alla avseenden förutom just det sportsliga.
Kommentera

Jensen_12: En viktig aspekt av en arena som folk verkar glömma bort ibland är ju att det blir en arena för andra aktiviteter än bara hockey. Att länka ihop sporten med kulturlivet är nog så viktigt.

Istället för en mässa med blommor och jävla pelargoner så kan man se fram emot en konsert med internationella storband och svenska artister. Man behöver väl inte nödvändigtvis ta just det exemplet, huvudsaken är att man får ett komplex som ligger tillräckligt centralt för att locka marginalpubliken. Att göra hockeymatchen till höjdpunkten av en dag med fler aktiviteter än just bara ishockey.

Jag tycker inte bara man behöver hoppas på ett sportsligt uppsving iom en ny arena, med en ekonomisk trygghet och lite marginal skulle en floppvärvning inte behöva vara skillnaden mellan slutspel eller konkurs.

Lättare sagt än gjort kanske men Eon har väl nästan nått sitt potential? Fler folk än så här åker inte på matcherna (från sundsvall eller någon annanstans). Hur sponsorsituationen skulle se ut efter en flytt kan jag (som saknar insyn) bara spekulera i men jag tvivlar på att den skulle lida av en flytt.

Någon sa tidigare att de som skull tjäna mest på en flytt var Sundsvall Hockey. Jag har svårt att se dom nå Elitserien (och således utgöra ett faktiskt hot) inom dom närmsta åren. Dessutom tror jag hellre att folk ser derbyn mellan Timrå - Modo eller "storlag" som LHC, HV71 och LHC än att titta på ett högst mediokert Sundsvall spela avslagna matcher mot Tingsryd, Rögle och allt vad det är.
Kommentera

Jensen_12: pga brist på stålar samt kommunpolitik...
Kommentera

Okej, nu har jag gått hela dagen och väntat på att komma till en dator så jag kan skriva några rader om en eventuell ny arena.

Jag är numera kalmarbo, och dom har nyligen byggt en helt ny multi-arena med en kapacitet på 12100 besökare, som dom främst använder till Kalmar FFs allsvenska matcher.

Tidigare spelade dom på Fredriksskans, som verkligen är en liten skruttig bollplan. Den nya arenan har verkligen lyft sporten till en helt ny nivå i hela stan och närliggande orter.

Laget har även gått som tåget och har väl inte förlorat en enda match på arenan vad jag vet(håller mig inte så uppdaterad själv). Dom har nästan dubbelt så många besökare nu jämfört med tidigare, trots att den nya arenan ligger en bit utanför centrum, och den gamla arenan hade 5 minuters gångavstånd från centrum.

Det kan dock vara så att det fortfarande är nytt och alla inte hunnit besöka arenan som gör att åskådarantalet gått upp så mycket, men jag tror ändå att det kommer hålla i sig säsongen ut.

----------------------------------------------

Detta hade egentligen inte något med just Timrås eventuella nybygge, men det ger en bild av vad ett nybygge kan ge för effekt.

Bara det faktum att arenan är ny kommer locka många nya besökare, varav några kanske får upp ögonen för sporten och kommer tillbaks. Byggs den centralt i Sundsvall kommer även engångsbesökare och tittar då och då.

Jag förstår inte varför bygget inte är igång redan.
Kommentera

Herminator: ja det är lite långsökt eller kanske kortsökt att tro att eon skulle drabbas nu... hallå!! det är ett energibolag vi snackar om dom tar inga smällar! det gör konsumenterna...
Kommentera

bisterfinnen: Kärnkraften i Tyskland är inte EON;s stora kassako, hur kan du påstå det? Man har nyligen inlett en rättegång i Tyskland om avvecklingen. Får man bråkdelen av den kompensation man fick efter Barsebäcks stängning i Sverige torde direktörerna skratta hela vägen till banken. Så snälla du, sluta upp med ogrundade konspirationsteorier.
Jag tycker ärligt att du borde vara mera orolig för er egen Fjollrövsarenas överlevnad i stället.
Kommentera

Per HApps:

Dessutom med en arena- och A-femmasponsor som tycks förlora sin stora kassako i Tyskland, till att börja med.

DET kanske talar för en flytt och en ny arenasponsor iofs?
Kommentera

T T: Ok my bad. Men det finns ju fortfarande inget överskott att lägga på någon ny arena så allt måste väl komma i form av lån?
Kommentera

Olle: Man är inte skyldig kommunen något, däremot har man fått ett förskott på det avtalade årliga driftsbidraget.
Kommentera

Per HApps: tokdyra löner självklart. Ser man på pappret har TIK haft mycket bättre lag än vad tabellen sagt. Sedan har man haft stora mängder skador som självfallet inte hjälpt.

Kommentera

Olle:
Det mest fantastiska är att under dom åren vi omsatte 40-60 miljoner gick vi plus varje år, men nu när det omsätts 100 då går man back hela tiden. Undrar vad det beror på ?
Kommentera

Per HApps: Det är väl bara göra som Luleå Hockey, gå till kommunen, få sina skulder avskrivna, arenan renoverad och ombyggd för kommunala skattepengar och sedan mer eller mindre skänkt till Luleå hockey som kan kamma in intäkterna. Hur svårt kan det vara ?

Sen tror jag att på sikt att det är Sundsvall Hockey som tjänar mest på att det byggs en arena i centrala Sundsvall så det blir det ändå svårt att få det att gå ihop för Timrå.
Kommentera

hubbenorlen & Timrå Icon: Frågan är väl var man ska ta pengarna ifrån? Man är redan skyldig kommunen och det är ju inte direkt så att vi spelat till oss något överskott dom senaste åren.
Kommentera

Per HApps: Men pensionspengarna är ju ett cash flow-problem. Och det räknas ju bara under ett räkenskapsår.
Så om problemen fanns ena året, behöver det inte betyda att det kommer att se ut på samma sätt nästa år.
Kommentera

Per HApps: Är det en multiarena där både TIK, Sundsvall Hockey, Dragons mfl spelar sina hemmamatcher borde det väl gå att skrapa ihop de pengarna?
Kommentera

kulltorp:
Misstänker att det tåget redan har gått. Vi kommer att dansa på slak lina i några år till sedan drattar vi ur och blir ett nytt Björklöven.

Timrå IK släpar med miljoners kronor i obetalda pensionspengar till spelare. Med andra ord måste man ta av kommande intäkter för att betala för redan spelade matcher. 

Och hur troligt låter det med denna situation att man kan var med och delfinansiera ett 250 miljonerkronors nybygge? It beats me....
Kommentera

Olle:
Alltså, det finns bara ett aöternativ tyvärr och det är att flytta til sundsvall. Vi når som max typ 6000 besökare på matcherna och det är i slutspel.
Jag är ganska säker på att vi med en större hall, mer restauranger, loger mm i Sundsvall skulle locka en större marginalpublik.
Det gör mig ont men så är det.
Långsiktigt så finns det bara en väg att gå. Tyvärr så är vi just nu ett lindansarlag vilket inte gör det lätt för TIK: s styrelse minsann. Vi behöver dessutom vända upp ekonomin typ omedelbart.
Jag hoppas, hoppas på en bra säsong och att vi efter denna kan börja gräva för framtiden....
Kommentera

Patrick Polly: Tror inte att det ens behövs nån undersökning för att fatta att det självklart kommer att komma mer folk, om marginalpubliken i Sundsvall slipper tar sig ut till Timrå för att gå på hockey.
Det är en no-brainer.
Kommentera

Patrick Polly: Hur skall en sådan undersökning se ut? Känns som en extremt osäker uppskattning då det är stor skillnad på att säga att man skulle gå på fler matcher om vi spelade i Sundsvall, och på att faktiskt besöka matcher.

Om du menade "OM vi snittar mer sundsvallspublik" (i dagsläget) så blir ju även det en extremt osäker uppskattning eftersom det inte finns något att jämföra med.
Kommentera

hubbenorlen: OM vi snittar mer publik i Sundsvall är jag för en flytt. Men en ordentlig marknadsundersökning måste först göras för att påvisa att det faktiskt är så.
Kommentera

hubbenorlen: Jag har aldrig påstått att det skulle vara negativt, tvärtom.

Däremot skulle jag väl inte kalla folk "lata", det handlar om marginalpublik helt enkelt. Om fler får gångavstånd till arenan än tidigare så ser jag det som en positiv sak, även om jag kan förstå att en skara trogna fans helt plötsligt får bilavstånd. Men det är nog ett "nödvändigt ont" om klubben ska fortsätta husera i högsta ligan.

Bevisligen så åker en hel del sundsvallsbor ut till arenan i dagsläget men det handlar ju inte om att få fler hockeyälskare att åka kommunalt, det handlar om att kunna presentera hockey som ett alternativ eller komplement till biobesök, restaurangbesök osv. för folk som annars inte går så ofta på matcherna. Jag har full förståelse för människor som säger att man inte har tid, det finns helt enkelt för många mer lättillgängliga alternativ.

Och att tro att man ska kunna fylla arenan med galna hockeyälskare, det är en fullständigt löjlig utopi. Det handlar om att sälja biljetter och överleva.
Kommentera

Olle: Att vi inte snittar mer än Modo är ju löjligt. Vårt upptagningsområde har minst dubbelt så många invånare.
Den enda förklaringen är att vi missar en massa lata Sundsvallsbor, som inte har lust att ta bilen ut och bli sittandes i köer. Samma personer skulle heller aldrig drömma om att åka kommunalt ut till arenan.
Många av dessa personer skulle förmodligen gå på matcherna om arenan låg i Sundsvall, vilket skulle innebära flera miljoner extra per säsong.
Hur kan det vara negativt?

Redigerad kommentar

Kommentera

Dunc: Var det inte en artikel här om året som jämförde hallkostnaderna mellan lagen och Timrå hade inte så speciellt låg.
Kommentera

hubbenorlen: Man kan ju fråga sig om man hellre ser laget spela i allsvenskan/div 1 i Timrå eller i Elitserien och inne i Sundsvall. Man kan inte förvänta sig att lindansa sig kvar i högsta serien utan att optimera en sådan "enkel" sak som publikmängden. Kan FBK och Karlstad snitta 6700 åskådare så borde Timrå IK och Sundsvall kunna ligga i närheten eller åtminstone landa någonstans i närheten av modos siffror med 6000 åskådare (förra säsongen).

Sen finns det väl en rad detaljer som ger hela frågan en annan dimension också. Att låna pengar av kommunen och sedan flytta laget över gränsen är kanske inte så populärt?
Kommentera

Dunc: Precis min åsikt. Och jag tycker att den där lokalpatriotismen som vissa Timråbor har är lite löjlig. Om man nu älskar Timrå IK så mycket, så borde man väl rimligtvis vilja att klubbens ekonomi är så bra som möjligt?

Redigerad kommentar

Kommentera

T T: Timrå har en jämförelsevis billig hallkostnad, men det är ju inget värt om inte folket kommer till matcherna. Skulle Timrås hall ligga i stan så kom det garanterat minst 1000 pers mer på varje ES-match. I dagsläget går max 2000 timråbor på varje hemmamatch. Där har du Timrå IK:s värsta dilemma.
För att långsiktigt kunna fortsätta lira i ES måste något kraftfullt göras inom en inte allt för lång framtid.
Kommentera

T T: Ja, Timrå IK vill inget annat och förstår samtidigt att det är enda chansen för att sagan om Timrå IK ska kunna leva vidare under en lång tid framåt.

...och BP måste gå i konkurs.

Kommentera

Nä ska arenan stå där i ingenstans inrett med massa fjollbolls dekorationer i gångarna så åker jag hellre till Timrå... fy fan för basket alltså.

jävla fjanterier rent ut sagt.

Redigerad kommentar

Kommentera

« · 1383465 · »