1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

591316 inlägg · 6217 ämnen

Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?

« · 1267163 · » Till forumet

Sv: Arenafrågan - bygga nytt eller stanna kvar?
mikenomad: äntligen någon!

Per HApps: Laguppställningar förändras iaf, Ramsor är ofta i nya slag och ibland länkas det en spelare som aldrig blivit länkad här förut.
Men Arena Snackat som har hållt på i all evighet nu som leder no where och där vi alla vet exakt vad den andra tycker det bara fortsätter och fortsätter.
Ja vi behöver ny arena 8500platser stor parkering centralt i s-vall.
Nej vi måste ha den i Birsta billigt mark mkt parkering.
Självklart ska den vara i Timrå vi kommer från Timrå laget MÅSTE ligga i Timrå - avgå alla½!!!!1111
Kommentera

Blizzard: Jag säger Kovland. Pimpa Ånäshallen nu!!!!!1
Kommentera

Laken: Jag och en kompis var till kommunhuset och träffade Sundsvalls stadsplanerare för ca 2 år sedan. Det var mycket intressant. Jag rekommenderar att fler går upp och kollar stadsplanerna och träffar de väldigt trevliga personer som jobbar där. Planerna för södra hamnen var då i det stora hela klara. Man var då helt inne på att bygga en förlängning av Stenstan i södra hamnen. Ritningarna var då i det stora hela klara, vet dock inte om stadsplanen spikades eller hur det blev sedan.

Att bygga en arena i hamnen med parkeringar tycker jag förstör för Sundsvalls utveckling. Om det ska byggas i stan så varför inte på Bernerstomten där multiarenan skulle byggas. Om Giffarna kan arrangera matcher med 8000 besökare i samma område så bör det ju även gå för TIK att dra motsvarande folk.

Birsta är bra tycker jag. Det finns ju inget som direkt hindrar folk att åka till Birsta. Åk dit valfri dag så ser ni hur sjukt mycket folk det är i området. Marken bör ju vara rätt mkt billigare än inne i stan också. Sedan så är det ju närmare till Timrå och klubbens historiska hjärtland. Från den gamla arenan vid WÖ-fabriken så är det ju bara ett stenkast till Birsta. Ok, en kommungräns ligger mellan men det är inte så långt dit. Flyttar klubben ända in till Sundsvall så tycker jag att det är något som dör. Kan inte riktigt sätta ord till vad men något skulle kännas konstigt att se ett lag med Timrå på bröstet inne i Sundsvall.

Det blir spännande att höra hur klubben resonerar om detta.

Kommentera

Marcus: Gärna så centralt som möjligt inne i Sundsvall för min del. Ranchen-området var bara ett förslag då det är obebyggt.
Kommentera

Marcus: Har följt dina inlägg med stor förnöjelse. Du har verkligen massor av belägg för dina argument och jag gillar (och nästan sväljer dem).
En människa som mig, en trångsynt jävel, tycker inte att arenan skall flyttas till Sundsvall. Min närvaro kommer vara minimal även om jag är medveten om att min plats kommer att fyllas av någon annan. Däremot är min övertygelse att en flytt till centrala S-vall kommer rasera mycket av kulturen och fansen som gör det festligt att gå på match.

Birsta känns bättre, även om det också ligger i Sundsvall. Jag som vet hur Timråborna konsumerar, jag som vet hur mycket Birsta lockar. Jag känner spontant att det är klockrent att förlägga en arena där. Timrås tyngsta politiker shoppar och åker dit, detsamma gäller Sundsvalls. Ingenav Timrå Kommuns mest lojala politiker tycks handla i Timrå. Då kan jag rent spontant tycka att: "vad spelar det för roll"?

Timrås tid är förbi. Timrås politiker drar till Birsta och shoppar. Ni vet, de personer som försöker få folk att handla i kommunen. När t.o.m. Timrås näringslivs högsta politiker väljer Birsta så inser man att något är fel.

Timrå, som kommun är passé. Låt oss ni inrikta oss på det arbete Timrå IK står framför. En sunkig och , med nål, lagad arena eller en moden arena med bättre förutsättningar. Mycket har säkert sagts och mycket kommer säkert att sägas. Men: hur tycker du, hur känner du?

Detta är antagligen den viktigaste frågan som ställts sedan vi återerövrade vår elitserieplats 2000.
Kommentera

250kg kärlek: Jag mötte då en timråpolitiker på Lidl i Timrå häromdagen.
Timo Pärssinen har jag mött där också, fast jag vet inte om han är engagerad politiskt, troligtvis inte.

Redigerad kommentar

Kommentera

Anonymous: Några funderingar i ämnet.
Tycker frågan är viktigare än vilka ramsor man skall sjunga i vinter, trots att vissa andra har den omvända prioriteringen.
Den gamla golfranchen är inte stadsplanerad.
Enl ordförande Ericson är Birsta inget alternativ, inte i april i alla fall. Synd kan man tycka eftersom infrastrukuren redan är på plats där.
På årsmötet i augusti skall fråga upp på dagordningen. Förhoppningsvis kommer man då att lägga fram ett färdigt förslag för årsmötet att ta ställning till.
Kommentera

Per HApps: Problemet i Birsta är att ägaren (ursprungligt) har sålt det mesta till privata intressenter. Andra intressenter än Norrporten, Norrvidden, SCA med flera. Skall en arena kunna byggas i Birsta krävs starka finansiärer. Var finns dom i Birsta?
Det är lite av moment 22.
Kommentera

250kg kärlek: Mitt första förslag från 2002 grundade sig på en nedsprängd arena i sydsluttningen av skönviksberget. Det tomten är ägd av sca som är ett berg med några träd som inte ens duger till sågtimmer. Med mindre än 5 minuters gångväg till 4000 gratis parkerinsplatser.
Kommentera

Per HApps: Det skulle vara spännande att höra vad Birsta City skulle ha för åsikt om deras parkering invaderades av håkkifanatiker.

Personligen så tycker jag att Birsta är lika dåligt som i Timrå/Sörberge. Fortsatt dålig kommunalt och fortsatt brist på restauranger, krogar och annat nöjesutbud.

Sundsvall is da shit!

Då kan ladan lika gärna vara kvar i Timrå. Då skulle iaf Timråborna vara nöjda.

Redigerad kommentar

Kommentera

73Sjöbba: hur Birstabkan vara fel har jag svårt att förstå. Det finns massor av människor, inte minst från storstäder som undrar hur Birsta utan ölhak ens finns på
kartan? I Stockholm på ett liknande ställe hade det funnits minst 10 ställen där pilsner hade kunnat inmundigas. I Birsta finns det ingen, eller nästan ingen.

När det gäller parkeringar så ser IKANO, IKEA och de andra en enorm potential i att en multiarena placeras i direkt närhet till övrigt i Birsta. Varför skulle de ens yppa något om alla som gratis parkerar i området? Jag tror hellre att det ser intäkter på alla plan med en arena där människor måste parkera bilen i gettot.
Birsta är en bra id'e. Tycker det är det bästa alterntivet so faar.
Men Sundsvall (någonstans) är antagligen något som redan är bestämt. Timrås finasiärer finns i Sundsvall och det är
i centrum dessa penningkossor vill hussera.
Men Birsta, javisst! Om jag får välja.
Kommentera

73Sjöbba: Birsta skulle inte locka fler åskådare än Sörberge? Okej!

Redigerad kommentar

Kommentera

250kg kärlek: Birsta? Den enda skillnaden mot nuvarande placering blir mer parkeringsplatser, typ.

Ska Timrå flytta sin arena är centrala Sundsvall det enda naturliga alternativet. Sundsvall har en väl fungerande lokaltrafik och från Navet till eventuella platser för arenan i Sundsvall är det 10-12 minuters promenad. Ungefär samma tid det tar att ta sig från Fjällräven Center till Stora Torget i Övik.

En placering i närheten till centrum innebär att fler kan utnyttja barerna som finns i arenan, att fler går från hockeyn vidare på krogen och att restauranger i centrala Sundsvall skulle få extremt mycket matgäster vid lördagsmatcher.

I Birsta finns parkeringsplatser, men en av anledningarna att bygga nytt måste väl vara att få mer folk på plats, samtidigt som man får dem att utnyttja barer, restauranger och loger på ett bättre sätt. Då behövs inte parkeringsplatser, då behövs det närhet till stan och lokaltrafiken.

Timrå måste locka marginalåskådaren, det gör man genom att erbjuda dem en helhetsupplevelse. I Birsta blir arenan bara något man beger sig till lagom till match, man tar två korvar och en kaffe, ser matchen och beger sig hemåt i bil. Inne i stan blir det mat innan, ett par pilsner i arenan och bussen hem på kvällen.

I mina ögon är centrala Sundsvall det enda alternativet, annars kan Timrå ha kvar sin arena i just Timrå.

Kommentera

Poffa: du har helt rätt, men när folk här inne får för sig något kan dom bli jävligt envisa.
Kommentera

Poffa: I Birsta kan det bli shopping först sen avsluta det med en hockeymatch. Det om något skulle locka marginaler. Troligtvis inte så många som inne i stan men ändock marginaler.
Kommentera

dr-nix:
Det positiva här inne på hs är ju att opinionen verkar ha svängt över till fördel för en flytt.
Kommentera

Anonymous: Nej fy fasen, till Birsta åker jag inte frivilligt. Hela trafiksituationen är under all kritik. Ta bara den enfiliga avsmalningen av Timmervägen förbi IKEA-huset. En stor jäkla helikopterplatta som aldrig används.
Det vore vansinne att lägga Arenan där.
Röstar då hellre på hamnalternativet och så nära Stenstan som möjligt. Parkeringsplatser kan det få bli sydöst om hallen.
Ta gärna en modern hall från Nordamerika och skala ner den till en nivå på 9000-platser. Låt oss låta Stenstan leva, Birsta överlever nog ändå.

Redigerad kommentar

Kommentera

Herminator: Instämmer, det känns som det är nog med trafik i Birsta ändå.
In med arenan till Sundsvalls centrum! :-)
Kommentera

Poffa: Kommer Birsta´s expansion att fortsätta? Kommer det byggas biografer, resturanger, uteställen osv? Timrås styrelse måste ta fram kristallkulan och tänka till.
Jag bor i Njurunda och kommer ta bilen till matcherna och det är jäkligt viktigt att man slipper vänta i bilkö. Där tappar nog timrå publik som det är nu. En placering av arenan i hamnen skulle inte lösa det problemet tror jag. En placering i Birsta däremot och alla är hemma innan klackens segersång tystnat. Lokaltrafik, Poffa?
Birsta är som Sonnenberg, hjärta, hårt och tar inte skit från någon.
Sundsvalls hamn är som Anger, pacemaker, mjuk och lämnar bruna spår.
Klart Anger linjen kan ju vara rätt modell om man tror att lokaltrafiken är lösningen, Poffa!
Kommentera

Per HApps: ja . dom har väl tänkt efter lite .
Kommentera

Redberry: Nej Birsta tror jag inte på, jag orkar inte gå in på varför just nu men som en snubbe från Timrå så är jag enbart vilig att stötta en flytt till Sundsvall om det är Sundsvall Centrum. Annars får klubben se till att bygga nytt inom Timrå Kommun.
Kommentera

Redberry: Du kommer ju att få tvåfilig motorväg från Njurunda ända in mot tänkt parkeringsområde innan hallen. Sväng in mot stan istället för att åka över Högbron. Du sparar både tid och bensinpengar. Fattar ärligt talat inte vad du syftar på för jag hittar ingen argumentering som säger varför Birsta skulle passa bättre, lägg ner...
Kommentera

Birsta ligger halvnära både till Timrå och Sundsvall och marknadsplatsen lockar enorma mängder besökare. E4 susar också förbi och restiden förbi stan söderut kommer att minska när den nya högbron och vägsträckningen blir klar. Det finns en potential att locka besökare som redan befinner sig i området. Där ser jag dock en viss begränsning. Trafiksituationen är dålig redan som den är, många upplever ett besök i Birsta som ett omständligt heldagsprojekt. Hur många lockas av att dessutom kombinera detta med hockey? Fördelarna med Birsta slår inte fördelarns som uppnås med den mest centrala placeringen i Sundsvalls centrum. Centralt utifrån att störst antal människor har nära dit, samt att det är ett nav för kommunikation.
Konceptet att smidigt kunna gå från jobbet (eller bostaden), käka (gärna i arenan) och sen se på elithockey blir inte bättre någon annanstans. Denna smidighet blir inte särskilt mycket bättre med en placering i Birsta jämfört med idag.
Kommentera

General_Moisio: ja tråden är rätt ny som dom förstår....
Kommentera

Ställ den här frågan till alla i Timrås upptagningsområde:
Vad plats tycker du är enklast att ta sig till, Sörberge, Birsta eller Sundsvalls inre hamn?
Vilken plats som skulle väljas av högst andel är det väl ingen större tvekan om. Med en centralt placerad arena har TIK enorma
framtidsmöjligheter.
Kommentera

Kongo:
MSG ligger ju inte direkt ocentralt heller.
Kommentera

Per HApps: Å andra sidan ligger yankee stadium i Bronx och CitiField i Queens och de New Yorklagen drar miljoner besökare varje säsong.

Jag är kluven i frågan. Jag har inga problem med att ligga kvar i Timrå, finns mängder av framgångsrika lag som inte har arenan vid stora torget mitt i byn. Å andra sidan känns ju Birsta som mittpunkten i distriktet och det finns möjlighet att bygga något spektakulärt om man ändå ska bygga utan att bekymra sig om stadsarkitektoniska invändningar. Och, jag har sagt det någon annanstans i tråden, ska man in till Sundsvall Centrum tycker jag att bernerstomten är rätt ställe inne i stan. Hamnen måste vara väldigt komplicerad att bygga i och jag tycker inte nödvändigtvis att det är platsen för fler jättebyggen, ombyggda fryshuset blev illa nog. Granne med Norrporten Arena och Sporthallsområdet i Sundsvalls sportkluster, tycker jag låter bra. Sen hur man tar sig dit och därifrån med bil kan vara mer komplicerat kanske.

Kommentera

Herminator: Landsvägsallén kring 17-tiden är är fanken värre upplevelse än Birsta om jag får säga mitt.
Kommentera

El Maco: Det som är bra med Birstatomtem är just biltrafiken. Om de kan lyckas få anslutande parkering också. Detta pga att det finns så många olika vägar ut ur stan och att möjligheterna att ta sig till och från arenan till fots och med buss är betydligt bättre för fler än i dagens läge. Där skulle hamnen helt klart ligga i lä.

Birsta ser jag som det sämsta alternativet då det skulle innebära bilavstånd för i princip samtliga 7000 besökare. Att det skulle bildas en kultur av nattklubbar och restauranger som lockar en företagspublik ser jag som ganska liten.

Fast jag tror av dagens publiktapp skulle kunna lösas av 2 st direktanslutningar ut på E4:an via gångvägen vid tallnästunneln... Fast det kommer aldrig bli en hållbar lösning...
Kommentera

Anonymous: Lite fantasi nu, jämför inte med Landsvägsallén idag.
Det kommer att byggas en högbro som ansluter Skönsbergskurvan med området vid Oljehamnen.
När du har den på plats kommer Landsvägsallén att ligga stilla och öde.
Kommentera

Anonymous: Men vad är det för antal bilar som passerar vid 17-tiden. Troligast betydligt fler än de som skulle parkera i samband med hockeymatchen...
Nu är det ett tag sen Giffarna hade mycket folk på sin matcher men även då var det relativt smidigt att ta sig ut efter matcherna....
Kommentera

Skrota statyerna och nån park mitt i stenstan och kläm in arenan där! ;)
Kommentera

Tycho: Handla på Birsta och sedan gå till match? Tror du folk vill bära runt på sina saker som de handlat eller lämna de i bilen? Nej, Birsta funkar bara inte.
Tänk trafik i Birsta.. Bilar kommer stå stilla och VIPS! Så är vi där igen, EON arena med alla dessa trafikproblem. Nej, centralt i hamnen är bäst. Klarar man inte av att ta en promenad från Navet till Hamnen, då vet jag verkligen inte hur man tänker.
Trycka in en arena på Bernerstomten känns ju lite... trångt! Tonhallen, IP, Himlabadet, etc. Plus att hur stor arena får plats på detta ställe? Vart skall alla parkera?
Många frågor behöver svar, klarar Timrå av detta eller kommer det bli noll av hela och Timrå blir kvar i EON?
Kommentera

Åkerblom i 6e: Äh, det går ju inte, det är ju skitkrångligt att köra bil in till stora torget, avstängt och enkelriktat överallt ju. Men i och för sig kan man väl plocka ner resten av stenstan och göra parkering och så lägga fyra motorvägsanslutningar i alla väderstreck.
Kommentera

Den här diskussionen skulle behöva ett färskt offentligt uttalande från Timrå IK:s sida.
Kommentera

Knylan:detta är en av punkterna på kommande årsmöte. Och förhoppningsvis kommer man med ett förslag för medlemmarna att ta ställning till.
Årsmötet är den 19 aug.
Kommentera

I birsta blir ett helvete. Tror inte Timrå vill placera sin arena där.
Kommentera

Åkerblom i 6e: Jag blir nog en av dom få som gärna promenerar till Arenan om den ligger i Birsta. Men va fan ska den inte ligga i Timrå ändå. TIMRÅ IK????
Kommentera

Lacka_64: Vad har TIMRÅ IK med Timrå kommun att göra??
Kommentera

JNS:
Inbillar mig att det kommer att bli ett av dom intressantaste årsmötena på många år. 

Timrå IK står inför ett vägval där det finns plus & minus på kontona. 
Kommentera

JNS: ingen mening att diskutera de där .. finns folk som inte förstår skillnaden
Kommentera

Per HApps: Och det vill inte säga lite, för som alla vet så är ju årsmöten en enda stor jubelfest där den ena sensationella programpunkten efter den andra avlöser varandra.
Kommentera

Det enda som talar för Birsta är att det finns väldigt gott om plats. Dock finns det plats i hamnen med. Sen bor ju"ingen" i Birsta. Inte i jämförelse med en placering av en hall i Sundsvalls hamn. Poängen är väl ändå att Timrå ska kunna locka dit mer svårflirtad publik och fylla en större arena? Då krävs det att folk lättare och snabbare kan ta sig till matcherna. Det är bara i själva Sundsvall det finns underlag och förutsättningar för en rejält ökande publiktillströmning. Ska Tallnäsborna någon gång få uppleva publikmassor likt "den gamla goda tiden" så får de allt ta bilen eller Hockeybussen in till Sundsvall. I Timrå kommer det aldrig bli verklighet, hur hjärtskärande det än må kännas.
Kommentera

Lacka_64:
Hockeylaget Solna AIK spelar inte i Solna kommun utan i Stockholms kommun. Vad är problemet?
Kommentera

P J: HV71 spelar inte i Huskvarna utan i Jönköping och Modo spelar inte i Alfredshem utan i Ö-vik för att nämna några andra varianter. Kan ju också fundera över vart Frölunda lirar.
Kommentera

För att hemsidan inte ska torka ut fullständigt i sommarvärmen startar vi en liten temaserie i ämnet!
Kommentera

Janken: Alfredshem i Österbillsjö? Jag skulle snarare säga Hörnett.
Kommentera

Paddan:
Se där!
Första faktafelet!
Men om jag tittar på Eniros karta så är jag väl inte helt fel ute med Österbillsjö?? Eller?
Kommentera

« · 1267163 · »