1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

590751 inlägg · 6217 ämnen

ES dumsnålaste och mest handlingsförlamade klubbledning

« · 1100633 · » Till forumet

Sv: ES dumsnålaste och mest handlingsförlamade klubbledning
Baker: Jag förstår inte hur jag ska tolka det iaf? Du kanske kan förklara igen?
Kommentera

Per HApps: Det enda jag har gemensamt med Ranelid är läpparna, solbrännan och behåringen på underarmarna.

Sen, vad gäller de frigjorda pengarna efter flyktade spelare: Nubben körde väl sin patenterade 'fet sign-on, modestare lön'-variant när han värvade ihop det lag som stod som starkast förra säsongen. Hahl, Pärssinen, Kokko och Hedström första året, Pyrret, Hynning, Marttinen förra säsongen. Dyrt som fan, och jag tror nog att det låg någonting i det som den (med all rätt, förvisso) bespottade Ros bloggade om när han förutspådde att 'Timrå lever på lånad tid' - antydandes att klubben gått lite väl långt i sina täjningar av de ekonomiska ramarna till förmån för A-lagets budget.

Det har gått snabbt i elitserien. 03/04 låg vi femma i publikligan med ett snitt lägre än dagens. Två år senare låg vi sjua, och förra året nia.
Jag vågar påstå att det är både lättare och svårare att bygga lag i dag. Lättare, eftersom det faktiskt inte är så att enbart kvalitet skänker resultat. Det går att bygga ett väl sammansatt lag av brunkare och ett fåtal hårdjobbande stjärnor. Problemet är bara att få det att hålla över tid. Det kräver ett stort inslag av lokal förankring, eller påfyllandet av spelare som har något att bevisa för välrden och som inte fått sin karaktär besudlad med lättförtjänt framgång.

Svårare givetvis p g a de ekonomiska förutsättningarna. Det finns inte mycket marginal för misslyckanden. De spelare man satsar på i lönekuvertet måste prestera motsvarande på isen. Skellefteå har exempelvis lyckats extremt väl i det avseendet i år. Ta en sån som Dimitrakos. Svårbedömda meriter och en spelare ingen av storklubbarna (HV, LHC eller VF) skulle anse vara värd risken att värva. Nu blev han en hit, och hans agent lär säkerligen få ett flertal samtal från de sportchefer som tryckte bort hans samtal förra gången han gick på raggarstråk.
Men, hade Dimitrakos, Moran och grabbarna visat sig vara chansningar som inte höll hade Saik legat i träsket i dag. Fingertoppskänsla/genialitet eller bondröta? Återigen, upp till betraktarens öga. Klart är att ekonomin hos en klubb av Saiks dignitet tvingas göra den här typen av chansningar. Och som supporter är det bara att godta förutsättningarna och hoppas.

Sportchefsrollen är nog en av de absolut svåraste att ha i en klubb. Man blir sällan bedömd efter hur värvningen egentligen gick till, eller efter de förutsättningar som rådde och de avvägningar som gjordes när värvningen skedde. Istället ges tumme upp eller tumme ner beroende på vad spelaren presterar på isen.
Naturligtvis är just detta - spelarens prestation - det centrala i en verksamhet som trots allt är rent resultatintriktad, men: det är en jävla massa faktorer som spelar in. Tränaren, lagsammansättningen, psyke, emotionell status, mognad...what ever. Alla som sysslat med lagidrott vet hur jävla märkligt en lagdynamik egentligen fungerar. Allt förutsättningar är på topp, likväl torskas varenda jävla match. Sen ser allt skit ut men laget får någon form av kollektiv knäpp och tokpresterar.

Sedär, långt och svamligt min vana trogen. ber om ursäkt för det. Samt även det faktum att mina inlägg möjligen saknar bokstäver här och där. Vill råda samtliga till att inte ställa en milkshake vid tangentbordet samtidigt som barnen ges tillgång till Bollibompa-webben.
Kommentera

diffe: Coola ner dig... sa jag att det var Christer som var uppgiftslämnaren? Lär dig tolka vad som skrivs!
Kommentera

superfalle: ......snacka om fullsatt arena säsongen ut i varje fall :)
Kommentera

Baker: och de där är du helt säker på? . har läst lite andra siffror .. fast allt de där känns ju ganska meningslöst att spekulera om .. de är ju inte vi som sköter klubben som tur är .. då skulle väl malkin och chara vara värvade på krita
Kommentera

Baker: jaha, och!!?? så du menar att dom mörkar vinster när dom skickar in sin års redovisning, men talar om för dig hur det egentligen är och det lägger du ut på ett forum i christer namn??
Kommentera

superfalle: Du bör i så fall också ta med i beräkningen att vissa av dessa klubbar har lånat mycket mer pengar till arenan än vad Timrå gjort.
Kommentera

BlackBay: bättre ekonomer? . jag tror vi ligger nia eller något sådant i publikligan.. svårt att konkurrera med klubbar med mycket mera intäkter. eller hur
Kommentera

FM: Jag känner Christer E :-)
Kommentera

Baker: Vart hittar du den infon?
Kommentera

Bragd-Birger: Jag tänkte likt dig gardera upp mig lite...

Jag är inte nöjd med handlingskraften i klubbledningen men får jag trovärdiga indikationer som pekar på något annat omvärderar jag givetvis situationen.

Hahaha! ;-)
Kommentera

diffe:
Menar du att Timrå gick minus 902 TKR 06/07?
Jag vill minnas att Timrå gått plus ganska många år i rad.
Kommentera

diffe: Här kommer lite mer info och det är från 2008, omsättningen var den högsta som Timrå IK någonsin haft och vinsten blev hela 2,6 miljoner, trots alla skador...
Det egna kapitalet var som många redan nämnt 10 MSEK!
Kommentera

BOKSLUT & NYCKELTAL 2007-04 2006-04 2005-04
Antal anställda 17 13 11
Omsättning (TKR) 16 750 16 350 14 799
Res. e. finansnetto (TKR) -902 366 317
Årets resultat (TKR) -902 366 328
Summa tillgångar (TKR) 57 017 32 523 35 884

Här kommer lite siffror på timrås ekonomi, för er som tror att dom badar i pengar!

Plus att det i dessa tider är svårare med sponsorer pga ekonomiska "kriser"
Kommentera

Per HApps: Ditt inlägg kl. 19.35 var riktigt bra.
Kommentera

BlackBay: ... i en kvalserie menade jag........ såklart :)
Kommentera

BlackBay:
Jag känner doften, och inser att TIK måste värva.
Kommentera

Per HApps: Hmmm.... ja kanske han är smart ändå denna TJ.... han räknar kallt med att vi åker ur med dunder o brak i en kvartsfinal o därmed skulle en fullsatt arena med 5 garanterade matcher ge ännu mer vinst till klubben.
Kommentera

BlackBay:
Men vad faen, en kvalserie kan ju kanske vara ett sätt att få oss supporters att börja åka på bortamatcher igen :)
Kommentera

Kongo: Vad innebär finanskrisen för Timrå iår?
Kommentera

Kongo: märkligt att det bara är vi som märkt av den då? Andra lag värvar då friskt när det behövs..... utan att ha skickat iväg en spelare med en lön på 350 papp. Är det ett tecken på att dom har bättre ekonomer i ledningen än TIK så är det ännu en anledning att TJ borde inse föreningens bästa o ta ett kliv åt sidan

Vakna upp o känn doften av kvalserien!
Kommentera

BlackBay:
Har du hört talas om finanskrisen? Världen består av annat än isovalen i Timråladan.
Kommentera

Laken:
Du har varit en av två som tagit upp det till diskussion. Därför valde jag att vända till mig er båda.
Kommentera

Bragd-Birger:

1,
Klassen på dina inlägg borde göra Björn Ranelid grön av avund.
"Själen väger inte mer än hjärnan hos en fjäril, men gud får ta till sin stora passare om man skall omsluta den"

2, trådvalet är ett hån mot dom på kansliet som jobbar "scvaijnigt" mycket för att få plus och minus att balansera med dom sportsliga framgångarna.

Kommentera

SteneH:
Har du noterat att ditt namn automatiskt står längst ner och att du inte behöver skriva det i kommentarsfältet?
Kommentera

Bragd-Birger: Det där tror jag inte ett dugg på. TJ skulle naturligtvis skrika: "Prestera poäng annars autsårsar vi till Sundsvall" ;-)
Kommentera

SteneH: Ja, 'genialitet' kan vara att inte göra någonting. Som exempelvis ledningen i Luleå som stod emot tsunamivågen av 'sparka Rograrna!!1' i ett och ett halvt åra tid.
I Timrås fall vet jag inte. Vi vet ju heller inte vad resultatet för denna säsong blir. Hamnar vi 10:a och gör 5 millar i vinst kommer man givetvis bli upprörd. Då har vi verkligen en klubbledning som förtjänar den tråd vi just nu skriver i.

Sen, släpp det där företagstjafset som vissa drar till med när det ska presenteras logik. Ishockey är idrott. Men, visst. TJ borde gå ner i omklädningsrummet och skrika: 'prestera poäng annars autsårsar vi till Taiwan!'.
Kommentera

Bragd-Birger:

Bra skrivet ...men jag får inte alltid ihop trådarna

"Genialitet " är det lika med att inte göra någonting ?

"Ekonomin" om man visade ett plusresultat förra säsongen med den truppen så förstår jag inte att man skulle kunna misslyckas med ett plusresultat även i år ? grundar detta påstående på att en stor del av lönekostnaderna försvunnit och man har en högre omsättning än förra året 1+1=1 öh

Veckans kluring: Om ett företag inte når upp till förväntad resultat hur agerar företagsledningen då ?
Man trimmar organisationen och höjer produktionen eller man "slimmar" produktionen och höjer organisationen.

/Stene
Kommentera

Bragd-Birger: Om det hade förstått det så borde de redan ha värvat.

Ok!
Kommentera

Kongo: Tror nog det är rätt många som börjat tänka i dom banorna med tanke på att man ibland får känslan av att pengar har "försvunnit".... lite märkligt är det att det tidigare säsonger gått så bra att göra värvningar under säsong.... när man dessutom har runt 350 000 extra i "jontepengarna" som verkar "sitta fast" så börjar man ju smått undra...
Kommentera

Laken: Läste du ö h t mitt inlägg? "8 månader har vi väntat på en klasscenter". Nähä? Eller, snarare: ja, det har VI. Allihop. Poängen med mitt inlägg var inte att invända något om de självklarheter du repeterar som en Dustin Hoffman på speed.
Istället ville jag poängtera att anledningen till att du har rösten i falsett och jag inte beror på att vi tror olika om de som styr Timrå. Du tror att dom inte föstår att det fattas en center och en back om du inte skapar mailinglistor om detta, jag tror att dom mycket väl förstår detta.
Du tror att anledningen till att det dröjt beror på "ES dumsnålaste och mest handlingsförlamade klubbledning". Jag tror det inte.
Ok?
Kommentera

Jesse P: Svarar inte mer om detta. Orkar inte med vissa av er.
Kommentera

"Ett ytterst pinsamt försök att försöka skaffa sig pluspoäng? Ett försök att få igång en debatt (som jag inte kommer delta i mer än så här)?"

och ändå håller du på.. vad säger det om dig?
Kommentera

Kongo: Dessutom tycker jag du är omdömeslös i din roll som moderator när du håller på så här...
Kommentera

Kongo: Har skrivit det tidigare men klipper in det igen:

"Jag tror INTE på förskingring! Släpp det!"

Detta vet du mycket väl! Dessutom sade jag det på telefon, att jag inte tror på detta när jag talade med dig på telefon bara för några timmar sedan...

Ett ytterst pinsamt försök att försöka skaffa sig pluspoäng? Ett försök att få igång en debatt (som jag inte kommer delta i mer än så här)?

Löjligt!
Kommentera

Modano & Laken:
Förskingring?
Har ni något på fötterna är det er skyldighet gentemot Timrå IK att göra en polisanmälan.
Är det fria fantasier är ni bara pinsamma och omdömeslösa.
Kommentera

lungan:
Jag tror att man säsongen 99/00 lånade pengar från säsongen 08/09. Allt för att 99/00 kunna ha en förhållandevis enorm budget och gå upp i elitserien. Det är dessa pengar som nu måste betalas tillbaka, därav inga värvningar.

Du, jag & Tomas Roos.
Kommentera

Jag tror som nån skrev förut att det kan ju vara att TJ vill hålla i pengarn till kommande säsong pga av att sponsorer hoppar av eller inte vill skriva nya sponsor kontrakt med krisen som blir värre och värre.

Men elitlicensen ska vi väl klara även om vi signar en center eller inte.
skulle vara kul och läsa en intervju med TJ och kanske linkan om vad som händer. Ekonomiska detaljer och dyligt

Ge mig rykten!!!!
hatar dom men de är fan bättre än att tänka att hela staben som bestämmer är totalt handlingsförlamad
Kommentera

lungan: Japp det gör det. Man tar detta på för stort allvar o lever med detta 24 timmar om dygnet.
Kommentera

Hahl Bundy: Vad bra, då är inte inte bara jag som känner som jag gör :)

Min fråga är hur länge ska man orka hoppas, snart tar lidelsen över och det går ut över jobbet och ens sociala kretsar. För tillället är jag mer bitter än glad, och tyvärr tror jag att hur Timrå presterat spelar en stor roll.

Det går inte en dag utan att man tänker på hur mycket man lider med laget att det ligger där det ligger samt att laget aldrig fått chansen att visa vad de skulle kunna prestera med en motivirande spelartrupp som har målsättningen topp 4.
Kommentera

Bragd-Birger: 8 månader (!!!) har vi väntat på en klasscenter...

Vi har inte stärkt upp backsidan på hela säsongen, trots att alla någorlunda hockeykunniga sett att det är stora brister där - mer än halva serien har gått...

Man 'pissar' på oss supportrar genom att INTE gå ut och revidera målsättningen om topp 4...

Pratade TJ ärligt kring årskorts- och reklamförsäljningen, eller ljög han sponsorer och oss supportrar rakt i ansiktet?

Om du med denna situation inte förstår hur man kan dissa klubbledningen så säger det mer om dig än oss övriga...
Kommentera

lungan: "Ingen annan än jag skulle vara hur glad som helst om mitt resonemang ovan kommer visa sig felaktigt."

Fel! ALLA timråiter skulle vara hur glada som helst.
Kommentera

Nej, det är nog bara att glömma värvningar, inget har hänt på 8 månader, vad talar för att något ens skulle hända, speciellt när TJ går ut pch säger att det inte finns några pengar, samt att våra sportchefer åker på roadtrip till Finland för att titta på spelare för nästa säsong,

Nej jag tror faktiskt att den interna målsättningen har ändrats, Timrå ska hamna där man ligger nu i ingemansland, och detta ska man göra för att spara pengar och ha en enorm budget för nästa år, då målsättningen är SM-Final. Tror förenigen i sig redan nu insett att vi aldrig kommer nå den framgång som skulle behövas för att ha råd att värva en klass back samt klass center. Bara för att vi får en två nya gubbar tror inte jag kommer betyda att Timrå kommer spela en semifinal.

Om de facto att Wandell kommer tillbaka, samt att Timrå har värvat en center och en back av klass tror jag Timrå som bäst kommer åka ut i en kvartsfinal. Motiverar 2 hemmamatcher intäkter för två klassvärvningar.

Nej med det lag vi har kommer vi hamna ovanför kvalstrecket men vi kommer också ligga under slutspelssträcket.

Nej jag tror vi kommer att få genom lida resten av denna säsong och allt över en 9:onde plats får vi se som en stor BONUS.

Låter det som jag är uppgiven, då kan jag tala om att det är jag.

Ingen annan än jag skulle vara hur glad som helst om mitt resonemang ovan kommer visa sig felaktigt.
Kommentera

Laken: du menar att du inte tror att linkan har tät kontakt med dallas?. de kan du vara rätt säker på att han har. och jag är också helt övertygad om att han vet vad som hände med kontiola .. tror bara inte de är något han snackar om i media.. ring och fråga vet jag
Kommentera

Bragd-Birger: Tjoflöjt, DEN satt som en smäck!
Kommentera

Vad gäller hela den här debatten om huruvida adjektiven i trådrubriken är passande epitet på vår klubbledning eller inte, så...är det förmodligen precis så som Jimmy skriver i ett inlägg: det ligger i betraktarens ögon.
Tror man att klubbledningen är inkompetent och handfallen skriker man 'värva/Agera!!!1', tror man att dom gör det som är bäst för Timrå väntar man och hoppas.

Jag tillhör den senare kategorin. Jag utgår från att man dels har järnkoll på de ekonomiska ramarna, och dels att kommunikationen mellan Challe - Linkan - TJ fungerar. Får jag trovärdiga indikationer som pekar på något annat omvärderar jag givetvis situationen.

Ergo, i mina ögon blir kampanjer av typen 'mejla klubbledningen och kräv aktion!' något i stil med att stå med en havererad bil mitt i ödemarken och försöka ringa en bilreperatör medan frugan står bredvid och skriker 'bilen är trasig, den måste repareras!!!'. I öronskärande falsett.

Jag tror nog att det finns bitar i ekonomin som de flesta härinne - jag inkluderad - inte har koll på eller ens skulle orka sätta sig in i om man hade möjlighet. Som jag skrivit ett antal gånger: rent krasst förstår jag inte hur man lyckades få ihop plus/minus med ett sådant lag man hade den förra säsongen. Det var, på pappret, fanimej en helt sanslös trupp.

Sen kan man givetvis skrika 'ligger vi topp 4??' i ansiktet på alla ansvariga om man så vill. Jag vet inte vad man ska tycka om den målsättningen. Jag utgår från att ambitionen funnits, men att det av olika anledningar visade sig bli en naiv önskedröm.
Men hur kan man på förhand veta säkert i den här sporten? Vem kan förklara hur faen det gick till när Luleå plötsligt visade sig vara en seriös utmanare om serietiteln? Och vad säger alla lulingar som använt precis samma tillmälen som vi om sin inkompetenta/handlingsförlamade klubbledning som inte förstod att man borde ha kickat de helt urusla tränar-Rograrna åt fanders redan förra oktober?
Eller Brynäs, som totalt värdelösa förra säsongen var tvungen att spara ännu mer och - till de flesta supportrars raseri - skickade sitt enda offensiva vapen till Ryssland? Få sportchefer har väl någonsin blivit så bespottad av de egna som Sundlöv. Hur fan förklarar man årets uppsving utifrån de givna förutsättningarna 'usel sportchef + ännu lägre spelarbudget' ?

Jag har stora förhoppningar om det här laget. Det finns en jävla potential. Men, givetvis tarvas det förstärkningar. Därom tror jag inte att någon enda individ med timråintresse tvivlar.
Varför det blivit som det blivit, och varför man inte agerat!!1 tidigare kan man givetvis diskutera i oändlighet om. Uppenbarligen.
Men, återigen: gränsen mellan genialitet och dårskap är laservässat tunn i årets serie. Om - jag säger o m - Hedström visat sig få en nytändning och levt upp till 'jag är så jävla revanschsugen'-snacket om gick inför seriestarten, och o m Skogs visat upp det backspel vi alla förväntade oss, om Pärssinens rygg hållt redan från början, så...hade vi kunnat legat topp4 nu.
Det är jag övertygad om.

Men, det som har varit har varit. Nu ligger vi där vi ligger. Tre pinnar från kvalplats, två till slutspel med en match till godo i båda riktningar. Agerandets tid är sannerligen inne. Och gör man de åtgärder som behövs och Timrå därmed skaffar sig ett fast grepp om en slutspelsplats, så...förstår inte jag varför jag skulle ha någon som helst anledning till att dissa vår klubbledning.
Kommentera

Stefan Lindqvist fortsätter låta totalt handlingsförlamad och verkar inte vilja vara så förutseende som man önskar!

Ang. Wandell:
"Vi har inte hört något nytt, utan hoppas att de gör det."
Kanske dags att själv ta kontakt med Dallas och reda ut hur det blir, Linkan...

Ang. Kontiola:
Nej, han är kvar i Chicagos organisation … Jag vet inte vad som hände där.
Kanske dags att med Kontiola eller Chicago ta reda på vad som hände då, Linkan...

Jag hoppas verkligen för Timrå IK' bästa att han INTE har så dålig koll som han ger sken av!
Kommentera

Värva NU!

Tabellen ljuger inte.
Vad väntar vi på?
Laget måste värva minst en, helst två rutinerad, tuff back dessutom en spelskicklig förstacenter.
Kommentera

Tom Wandell ser endå ut att komma hem den 19:e som de va sagt med tanke på att Dallas hämtat Brian Sutherby från Ducks, jag trodde faktiskt inte Wandell skulle komma tillbaka men ska bli spännande o se ifall han gör de nu då.
Kommentera

« · 1100633 · »