1150x200-gbn1jswykthddd5.png

Timrå IK

592485 inlägg · 6217 ämnen

IF Björklöven - Timrå IK back-to-back

« · 2141839 · » Till forumet

Sv: IF Björklöven - Timrå IK back-to-back
Sputnik: Sedan om Wiercioch visar sig vara en toppback och kommer i superform ska han inte då spela i 1a backpar och i pp? Håller med om att det är svårt att bestämma vilka backar man bör spela tillsammans.
Låst ämne

Messias : Har du missat jumbotronskandalen? Riktigt osportsligt.
Låst ämne

JoseGonzales:

Nytt försök.

Lägger in båda målen.

www.hockeyallsvenskan.se/play/video/2019_10_23_Bjorkloven_Timra_3_1-29543?provider=staylive&autoplay=1

www.hockeyallsvenskan.se/artikel/jp2bak5k3-1el1/med-anledning-av-bortdomt-mal-i-fredags

Det är omöjligt att de två målen är korrekt bortdömda när gårdagens mål blir godkänt.

Domarkårens egna argument från förra säsongen säger emot sitt egna uttalande igår.
Att Walli sedan blir utvisad är löken på laxen.

Jag är hundra procent Peter Forsberg på det här. Domarna är för dåliga och det måste få sägas. Det är såklart strukturens fel och den måste styras upp. Men det förhindrar inte att sanningen är att nivån är för dålig.
Låst ämne

297: Ahh du har plockat fram det andra skandalmålet. Då är vi med det här dubbelt rånade. Timrås kontakt och hinder med målvakten är ju komplett obetydligt i jämförelse.
Låst ämne

Spock:

Helt ärligt vilket skitsnack.
Låst ämne

Messias : Det är ju en stor skillnad i Umeå.
Skandalen med jumbotronen mot Mora och tveksamma måldomslut är överrepresenterade.
Låst ämne

Messias : Haha! Nej, om domarkåren ska ha en trovärdighet så måste det bli lika utfall för lika agerande. I samhället kallas det rättssäkerhet.

Timrå blir dessutom grovt rånade på 6 minuter power play under gårdagen.

Tripping/kneeing
Tripping
Tripping
Låst ämne

TIK1928:

Håller verkligen med!

Två riktigt bra lag.

Tänk om man fick se matcherna live bara inför fullsatta läktare...
Låst ämne

Spock: Tror du råkat radera någonting i hyperlänken för den fungerar inte för mig. Kan du prova posta den igen?
Låst ämne

Messias : Jag håller Timrå - Löven som klara favoriter till finalen. Kommer bli roligt!

Man tycks se skillnaden mellan t.ex eran match mot Karlskoga som hela matchen var fulspel och bråk. När två lag som Timrå & Löven möts blir det av en helt annan kaliber, klassskilnader om man jämnför matcherna isej skulle jag vilja påstå! Det märks verkligen på isen när man sitter i soffan och tittar att det är två grymt bra hockeylag som ställs mot varandra.

Trots förlust igår med allt vad det innebar då så måste jag ändå säga att det var en underhållande match och jag ser framemot kvällend drabbning!
Låst ämne

Vinn! Snälla....
Låst ämne

Messias : Det var ju precis "bara putta in motståndare i målgården direkt det är ett farligt läge." som skedde två gånger förra säsongen.

Här är bilderna som måldomaren själv vill gräva ner.

Från matchen i HockeyAllsvenskan 2019-10-23

1:20 in i klippet.

www.hockeyall...autoplay=1

Det är dessutom helt sinnes att Walli blir utvisad när han senare bara puttas in i målgården direkt det är ett farligt läge.
Låst ämne

mikenomad: Yepp, nu laddar vi om, kul med en match ikväll igen. 👍❤️🤍❤️
Låst ämne

Ikväll vinner vi åker sönder och smäller på Löven bara kratta ihop skiten. 💪💪💪💪
Låst ämne

Bragd-Birger: Amen, halleluja och hell yeah!

Väl sagt.
Låst ämne

mikenomad: "Jag hoppas verkligen inte det där målet stulit lika mycket energi från laget som det gjort av oss supportrar".

This. Tycker att det är ett rent löjligt fokus på domarna, både på isen och i forum. Nej, domarna i HA är inte särskilt bra. Ja, det är ett problem med direktiv inför säsongen som först efterföljs in absurdum för att sedan upphöra att existera 20 omgångar in. Ja, mål bedöms bort felaktigt. Ja, felaktiga mål godkänns. Osv.

Men, förihelvete. Dags att inse att det ÄR så här, och att det under match bara är något att förhålla sig till. Det blir skitbedömningar som drabbar negativt, det blir förhoppningsvis skitbedömningar åt andra hållet med. Acceptera verkligheten och lägg ingen energi på det.

Kraven på bättre domare ska tas utanför isen och i ett mer konstruktivt forum. Hur får vi bättre domare? Vilka resurser krävs? Kan vi acceptera att domarstandarden i HA är lägre än i SHL, precis som den är ännu lägre i div1, div2 osv - liksom standarden på spelare/tränare?

Vad gäller målet igår är väl problemet för HA att man inte har repriskameror för domarna. Det känns som en självklarhet. Vrid till fördelningen av Cmore-stålars åtminstone några procent, och inför kravet på samtliga arenor. Gör en handlingsplan för att få upp den allmänna domarkompetensen.

Jag tycker att det är betydligt mer problematiskt med disciplinnämnden och dess granskningar, såsom för Svensson nyss. Tog orimligt lång tid, och straffet känns högst godtyckligt i jämförelse med bestraffning av andra förseelser. Allmänna intrycket är att denna nämnd saknar förtroende från större delen av hockeysverige, och det måste man ta tag i.

Ok. Kollar vi matchen igår så blev vi "rånade" på ett bortdömt mål. I en annan match hade det sannolikt dömts bort. Tough shit, och så klart irriterande. Men bara att brösta. Målvakter släpper in skitmål, spelare missar öppet mål, någon tappar pucken i fel läge. Små situationer som avgör matcher. Misstag som tyvärr är en del av spelet.
Dahlén orsakar igår - lite tillspetsat - 2 baklängesmål. Sen lallar han bort ett superläge mitt i slottet när Timrå jagar kvittering. Plus att han i övrigt gör en rätt bedrövlig insats under dom väldigt många minuters istid han får.
Hade domarna större påverkan på gårdagens resultat än Jonte?

Nä, tycker som sagt att det spårat lite. Och jag hoppas verkligen att spelarna/ledningen i Timrå kan fokusera. Det lag som lägger minst energi på domarna och "gillar läget" kommer sannolikt ha bäst fokus på själva matchen och det dom kan påverka. En psykologisk del av spelet som förmodligen, om den behärskas, får betydligt större påverkan på en säsongsummering än ett tvivelaktigt mål i omgång 37.
Låst ämne

FH - avdammad: Hoppas för guds skull att det är någon annan som kommer sköta det😂
Låst ämne

297:

Håller med om att löven är klart sämre än förra året.

Dock så är det flera faktorer som bidragit till det.

Nu när vi förhoppningsvis får spela resten av säsongen med en första målvakt så kommer lövens spel att lyfta igen.
Låst ämne

Messias : om man är lövensupporter och kanske inte följt sporten i så många år så är det klart att den statistiken ser lovande ut men vi var ganska överlägsna i förra matchen också. Timrå har förstärkt sitt lag i år jämfört med förra året och löven är klart sämre.
Låst ämne

Spock: Jag vet inte vad som är att bli rånad på beslut längre då otydligheten gör att man inte vet vad som är rätt.

Jag satt i soffan igår när Selin var i målgården och jublade inte ens när pucken gick i mål då jag var 90% säker på att det skulle bli bortdömt. Sedan när jag såg reprisen och att klubban var mellan benen på Selin när han trycktes in så tänkte jag faktiskt ”det här kan bli exakt vad som helst”. Med det sagt så tycker jag personligen inte det ska vara mål, borde krävas mer för att göra det omöjligt för Selin att ta sig därifrån.

KUL MED MATCH IGEN!!
Låst ämne

Kan bli intressanta intervjuer med KÅT framöver.
Låst ämne

Sputnik:

Det kommer bli ett spännande slutspel.

Ingen självklart ens att Timrå eller Löven når final.

Är nästan mest nervös inför bäst av 5 matcherna.
Låst ämne

Sitter och klurar på om man inte bör separera på Harde och Carlson ändå. Båda rätt dominanta i sitt spel och Carlson har tagit mer offensiva räder utan Hardegård vi sin sida.
Carlson-Svensson
Weiner-Lindelöf
Hardegård-Westerlund

Tänker mixen är rätt bra med hur snabba spelare är på rören och sätta igång spelet och så vidare!
Låst ämne

Hassan:

Håller med om det.

Svårt att veta vad som gäller men så har det alltid varit.

Kan tycka om det blir bortdömt direkt på isen så ska man gå efter det.
Låst ämne

Messias : Timrå skall ha in sina topp 3 backar på det här. Ja det känns bra inför framtiden minst sagt. 👍
Låst ämne

297:

Det är en fullt jämn match igår.

Löven helt överlägsen i första

Timrå i andra

Jämn tredje men löven stänger ner Timrå bra.

Lite flyt med stolpar osv men inget överdrivet?

9 senaste
8 segrar löven
1 Timrå.

Känns bra
Låst ämne

Messias : visst överglänste Timrå löven igår, sen har ni en rad olyckliga omständigheter som gör att ni vinner matchen. Deilerts filmning, ni slipper utvisning för bentacklingen, ni får ett regelvidrigt mål godkänt och ni hittar ett slumpmål till 3-2 och vi får tre ramträffar som med lite tur istället hade gått in.

Om dagens match utspelar sig på samma sätt som igår så tror jag vi vinner minst 7/10 såna matcher.
Låst ämne

Lub:
Jag hoppas verkligen inte det där målet stulit lika mycket energi från laget som det gjort av oss supportrar
Låst ämne

8179: Löven har ett ganska småvuxet lag med många sköra o gnälliga spelare. Mitt recept, smäll på dem vid varje tillfälle som ges.
Låst ämne

Messias : Alltså, jag har egentligen inget problem med att målet igår godkänd.... OM sådana mål alltid godkäns. Det är min uppfattning att det inte gör.

Det är alldeles för otydligt vad som är och inte är tillåtet för att ett mål ska dömas bort/godkännas. Det är inte bara i Timrå-Löven, det är generellt och alltid. Det tycker jag är ett stort problem för svensk hockey. Det skapar frustration hos ledare, spelare och supportrar när man faktiskt inte vet vad som är okej och inte. Det skapar ilska mot domare.

Systemet med en klubbanställd måldomare är alldeles för rättsosäkert på den här nivån. Det säger jag inte pga målet igår utan det har jag tyckt länge.

Det är en fruktansvärt ojämn nivå på vad som tillåts och inte. Det skapar bara en sak.... frustration.
Låst ämne

Messias : jämför situationen med den vi får bortdömt mot er tidigare. Ingen knuff men det framgår samtidigt att spelaren HELT och hållet ska bli inknuffad i målet utan chans att ta sig därifrån, det gäller inte för lövenspelaren igår, han åker i en rak åkriktning mot målet och får en liten knuff. Men en liten knuff kan få stora konsekvenser tydligen, som när deilert kastar sig in i sargen, ligger och vrider sig i smärtor och filmar till sig 2+10.
Låst ämne

Spock: Hade faktiskt lyckats förtränga det bortglömda målet sedan ifjol. Det är en praktskandal att det målet dömdes bort och att målet i går godkändes. Det borde finnas ett sätt att anmäla domare som uppenbarligen inte klarar av jobbet. Alla andra i rinken kan ju bli anmälda. (Iofs skulle det hagla in anmälningar).

Ja ja, ny dag, ny match. Jag tycker det fanns en del positiva delar i gårdagens match. Tycker ex att Ragnarsson spelat upp sig, sedan kan jag konstatera att Lodin verkligen fått fart.

Lite kaffe och snöskottning så laddar vi om. Ikväll måste vi vinna, blir jobbigt att dyka upp på jobbet på måndag annars (bor ju i Umeå). ❤️🤍❤️🤍
Låst ämne

297: överglänste 😅
Låst ämne

297:

Domarbasen brukar vara på heta matcher ibland.
Låst ämne

Mike Keenan: Timrå överglänste löven både den här matchen och förra matchen så jag tror inte att man ska vara så orolig som timråit. Sen vinner man inte alla matcher ändå. Vi hade total dominans mot Vita Hästen också men dom försvarade till sig 3 poäng dom med.
Låst ämne

She: Ingen fara, det ska ju in 3 toppbackar så dom kommer inte få spela mycket när alla är med.

Hardegård - Carlson
Svensson - Westerlund
Wiercioch - Lindelöf
Carlsson

Känns bra på förhand tycker jag! Tycker inte att man ska röra på dom två första backparen.
Låst ämne

tjobba: lite som löven hade ett häxlag i modo under fjolåret... kalla fakta är att löven har vunnit 6 av de 7 senaste seriematcherna mot Timrå och Poulin (som idag överglänste Jacob Johansson) har 12 segrar på 14 spelade denna säsong ... men allt handlar om att komma i toppform till slutspelet i år där ju allt avgörs... allt innan är av rätt sekundär vikt
Låst ämne

Messias : ja han säger faktiskt först att han är med och sen att han är med att ta beslutet, är det verkligen så det fungerar? Varför är domarbasen hos lövens måldomare? Är dom på en arena per omgång eller är dom där för att lövens måldomare tagit tveksamma beslut tidigare denna säsong?
Låst ämne

för dåliga domare..i svensk hockey
Thats IT 👎
Låst ämne

roger_sundsvall: lerebäck å Ragnarsson gör sin bästa match men är för dårlig i ett slutspel,har varit kass hela sesongen
Låst ämne

297:

Lars sa ju att han var med i beslutet under sändningen.
Låst ämne

Messias : man sa inte att han var med i beslutet, man sa att han var på plats. När din chef hälsar på dig på jobbet, tar han över dina arbetsuppgifter då?
Låst ämne

Hassan:

Det kan jag köpa. Är väl ingen större skillnad mot någon annan arena?

Sen var även domarchefen med i beslutet för övrigt.
Låst ämne

Messias : Visst blir han puttad.

Oavsett så kanske du kan köpa att folk här inne tycker att videodomaren uppe hos er lämnar övrigt att önska när ett blir bortdömt det andra godkänt.
Låst ämne

Messias :

Ej blir puttad in ska det stå.
Låst ämne

Hassan:

Okej tog en titt för att få mig en bild.

Kändes väldigt hård att döma bort men skillnaden är att han blir puttad in.

Han är ju i princip innanför målgården redan.

Tycker dock att det ska vara mål eftersom det är så lite han stör målvakten.

Det är kluriga situationer båda två
Men rätt så olika händelseförlopp
Låst ämne

Messias : Nja varför? Det är väl så man jobbar som domare, man kollar olika situationer. Eftersom du har tydliga åsikter så kan du väl förklara för mig som inte förstår.

Jag vill ju bara lära mig så att jag slipper bli så upprörd som jag blev igår.
Låst ämne

Hassan:

Nej det har jag ej sett.

En situation ifrån ett annat mål känns ju rätt så ointressant nu?
Låst ämne

Messias : Har du kollat på klippet från ifjol som Spock postade? I så fall får du gärna förklara skillnaden för mig. Jag är genuint nyfiken på vad skillnaden i de situationerna är. Timrås mål blir bortdömt. Stör ju målvakten betydligt mindre mem blir dittryckt.

Vad är skillnaden mot gårdagen?
Låst ämne

Ny match, nya tag!
Förhoppningsvis mer jävlaranamma!
Låst ämne

« · 2141839 · »