En inte alltför vågad gissning är att Nubben bestämt sig för att ta farväl med Jonas Nordquist. En spelare som antagligen kom till klubben för spel i förstakedjan. Nu harvar väl han på i tredje, rätta mig om jag har fel.
Uno Gordon: Om det blir tal om nya spelare i Luleå är jag säker på att det är Nordqvist det handlar om.
Hedström är ett alldeles för osäkert kort för att "våga chansa". I så fall skulle han varit med i uppbyggnadsfasen som en spelare som passade in i årets lagbygge, och redan där varit föremål för en förhandling (antagligen inte Timrå emot).
Nej jag tror att Hedström kommer tillhöra Timrå "until the end". Antingen lever han upp till de högt ställda förväntningarna klubben/supportrar har på honom och på så sätt blir kvar. Eller så är han så anonym så ingen annan klubb har ekonomiska muskler att lösa honom från det mest idiotiska kontrakt Timrå IK skrivit.
Jag skulle sätta en slant på det senare alternativet.
Kerstin_k: För mig känns det som att Nordqvist är minst lika mycket powerforward som Hedström. Dessutom har Nordqvist lyckats få sitt namn i poängprotokollet vid 5 tillfällen (Hedström har 2 assist). Dessutom har Nordqvist fått vara frisk och dessutom inte dragit på sig avstängningar.
Även om poängskörden inte är direkt avgörande så tror jag att den har en viss inverkan. En forward av Hedströms och Nordqvists rang bör synas i protokollet (i positiv bemärkelse).
En rejäl chansning av Luleå om det skulle visa sig att man är med och budar om Hedström. Men i ett Luleå, som redan är rejält sargad, skulle det förvåna mig om man chansar med Hedström.
Perk: I så fall blir det efter denna säsong. Det som talar emot är Hedströms val att fullfölja kontraktet och hur mycket hans sista år faktiskt är värd.
Personligen har jag hela tiden trott att Hedström kommer att avsluta sin karriär i Skellefteå. Jag skulle tro att Timrå får betala ett högt pris om föreningen väljer att släppa Hedström redan nästa säsong.
Sagan som nådde anticlimax då någon/några SAIK-supportrar (eller vad man ska kalla dem) hängde en docka med en snara runt halsen med en text som berättade att det var Hedström som hängde där. Starkt av Hedström att återvända till den stad där några idioter gav uttryck för sitt hat.
Men men.
DJ Hemp: I dagens samhälle är det lite "äta eller ätas". Då är det svårt att ha några direkta sympatier för enskilda spelare, Hedström inräknad.
Sett till kontraktet har Hedström inte presterat, långt ifrån skulle jag påstå. Kanske är det väl hårt att bara be honom dra. Han är bara människa och i min värld tror jag inte att hans mindre lyckade år är något han själv velat och är stolt över.
Han förmår inte att leverera och antagligen bottnar det i något varken du eller jag begriper.
Däremot är jag fullständigt överens med dig. Detta handlar om Timrå IK, deras framgångssaga och epok. Då skiter jag i enskilda spelare som inte lyckas. Det är kollektivet och gruppen som betyder något. Det är framgångar som räknas. Kärleken till laget och passionen som sådan.
winstonoboogie: Hedström dissade inte sin arbetsgivare. Han fick en fråga under en sändning på Canal+ vilken tränare han ansåg hade varit hans bästa. Han svarade att Kenta Johansson var den absolut bästa tränare han haft.
Vad förväntar du dig? Ska han ljuga? Det bästa hade varit om han höll truten. Men kände han så och ville ge uttryck för det så, fine.
Det finns många därute som anser att Kenta Johansson varit den bästa ledaren för Timrå IK. Om de känner så tycker jag att de är deras rätt att känna det. Det är inte att dissa.
Eller är det något annat du syftar på?
winstonoboogie: Jag har många roliga minnen av Hedström också. Han har faktiskt tillfört föreningen en hel del. Sånt är lätt att glömma.
Även om pengarna till stor del fällde avgörandet för Hedströms val när han återvände efter sin sessior i Anaheim så är jag övertygad om att han såg en framtid i Timrå IK. Nu när det inte stämmer så ska han bort (enligt många s.k experter).
Jag minns då han skrev på för oss hur salig de allra flesta var och hur man rosade Hedström. Hur man försvarade Hedström i det "svek" SAIKare kände inför det faktum att Hedström var förlorad för i alla fall tre år framåt.
Jag tror också att det bästa är att Hedström finner en annan lösning inför fortsättningen. Men till skillnad från dig minns jag tilbaka på de år Hedström var en frälsare och allt bra han gjort för föreningen. Det blir så mycket enklare att förstå då.
winstonoboogie: Jag reagerade också på hans uttalande och tyckte det var märkligt och en aning klumpigt.
Samtidigt när man tänker efter är det inget konstigt i det. Hedström svarade från sitt hjärta i en tid då han var skadad och endast kunde följa laget genom sin närvaro vid sidan av.
Klart det kan komma en och annan groda ur munnen då.
Men visst. En van talare hade funnit sig bättre. Jag håller med.
winstonoboogie:Hedström skulle antagligen tillföra något annat lag mer än han i dagsläget gör i Timrå IK. Där är vi överens.
Men du har basunerat ut att challe ska avgå också, om jag inte minns fel. Så löser man inga problem. Vi kan inte skicka hela laget bara för att det inte går som vi vill. Vi måste ta förnuftiga beslut och försöka ta det lugnt i eventuella ommöbleringar. Laget som sådant är det inget fel på. Materialet borde mycket väl räcka till en slutspelplats. Men jag förstår dig, det är lätt att skylla på den spelare som tjänar mest och som kanske levererar minst.
Ligger det någon sanning bakom eventuella diskussioner att Hedström hamnar i en annan klubb, ja då välkomnar jag det. Föreningen anser i så fall att Hedström inte räcker till, på endera sätt. Svårare då att liksom bara skänka bort honom, skulle tro att man vill ha lite betalt. Intensiva diskussioner förs antagligen, i så fall.
Tidigare idag skrev jag exakt samma sak som dig. Timrå har vunnit de två senaste matcherna i Hedströms frånvaro. Vi tycker nog rätt lika trots allt.