1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

587657 inlägg · 6216 ämnen

Kommentarer

« · 625135 · » Till forumet


Sv: Kommentarer
Friman SR: Från kommentarer till kommentatorer är det inte långt......kan ingen plocka bort Virus Lindberg från TV-sändningarna. Han är så färgad så det är inte sant. Antitimråit ut i blodet.....
Kommentera

Sv: Kommentarer
Kapten Blod: Jag håller med dig! Jag har hela tiden sagt att man skall ge laget lite tid så släpper målskyttet.
Kommentera

Sv: Kommentarer
Rox: Virus är väl ingen hit precis, men igår skötte han väl sig bra. Jag tyckte i allafall att han berömde TIK en hel del. Visst har han sågat hej vilt i föregående sändningar men det har många gånger varit helt befogat, då laget verkligen spelat uselt.
Kommentera

Sv: Kommentarer
Kapten Blod: Bra skrivet, förbaskat bra skrivet.
Kommentera

Sv: Kommentarer
Jag säger det igen:

Våra nya spelare har inte varit med om Timrås storhet under 2000-talet. De kommer till en klubb i motlut. I en sådan svacka som nu Timrå befunnit sig i är det givetvis lätt att de tappar sina linjer i spelet. Detta särskilt som de troligtvis inte ens har kommit in i systemen riktigt än.

Självförtroende är det enda som saknas. Jag skulle inte kunna peka ut en enda spelare i laget som just nu inte gör ett bra jobb!!!

Det vittnar om en enorm okuskap att peka ut individer i ett stukat kollektiv som man tycker underpresterar. Om vissa skribenter skulle få råda tvingades vi ställa upp med en femma och utan målvakt.

Gilla läget nu. Det handlar inte om att vara en lallande fåne utan att kunna se saker i ett längre perspektiv och skilja mellan vad som sitter i huvudet och vad som sitter i benen.

Jag tycker vi stämmer upp i en ny sång (Musik Georg Riedel - originalet - och nu så vill jag sjunga att sommaren är skön...)

Och nu så vill vi sjunga att vi är jävligt bra
för vi har aldrig varit så bra som just idag
och timråiter är vi och kommer så förbli
sen får man ju beklaga MoDo:s idioti
en timråit är vacker och j-vligt smart och strong
och därför vill vi sjunga hela natten lång
Kommentera

Sv: Kommentarer
Kapten Blod: "Gilla läget nu."
- Jo tjena!
Kommentera

Sv: Kommentarer
Laken: Kom med några nya fullständigt orealistiska nyförvärvstankar så löser nog saker sig.
Kommentera

Sv: Kommentarer
Laken: En stående missuppfattning är att de som - rätt eller fel - försvarar Kent-Nubben är nöjda med situationen. Ah, så här ska hockeylivet vara...liksom. Så är det så klart inte.

Laget underpresterar. Laget är felbalanserat. Många nyförvärv presterar betydligt sämre än vad vi önskat/trott. Trist som fan, men jag tror att problemet är betydligt mer komplext än att köra en Brynäs och kicka alla som inte levererar.

Den minnesgode kanske erinrar sig säsongen 01/02. Ett lag bestående av Zäta, Fagemo, Lind, Matthiasson m fl och som ansågs vara en förstärkt upplaga av det lag som året innan endast var ett fåtal pinnar från slutspel. Ändå gick det riktigt, riktigt uselt. Varför? Ett flertal anledningar. Det intressanta är dock att de spelare som den säsongen ansågs helt värdelösa säsongen efter presterade ohyggligt mycket bättre. Detta trots att laget i övrigt dömdes ut som ett av elitseriens sämsta någonsin.

Kontentan i mitt inlägg: det är fan så svårt att bygga ett lag. Lika svårt är det att egentligen fatta vad det är som händer när något klickar. Någonting gör att spelare efter spelare underpresterar. Här finns ungefär en miljon potentiella anledningar. Vissa väljer att se det som självklart att det är Nubbens, Kentas eller Ströms fel.
Jag tror att det är betydligt mer komplext och psykologiskt än så. Jag vänder mig mot att det alltid ska pekas på ruttna äpplen i korgen. 'Ta bort Nubben så blir det bra.' 'Det är Ströms, Wennerbergs och Sloans fel'. 'Kicka Kenta' osv.

Självklart jobbas det på förstärkningar. Vi får se vad det ger. Marknaden är allt annat än upphetsande.
Jag lider, men faktiskt: jag försöker handskas med ångesten. Jag kan bära den själv, jag behöver ingen syndabock. Även om jag kanske använt exempelvis RR2 som en ventil ibland när trycket blivit för högt.
Kommentera

Sv: Kommentarer
Bragd-Birger: Om man inte är nöjd med situationen varför försöker man då inte komma med lite (konstruktiva) förslag och idéer? Så fungerar i alla fall jag (men det har ni nog redan märkt).
Personligen tycker jag som jag skrivit tidigare, man bör ersätta några spelare som knappt presterat någonting hittills denna säsong. Så fungerar det i elitidrotten/hockeyvärlden!

01/02 var huvudskälet till "fiaskot" att man inte var tillräckligt tränade samt att Peo hade "slut på bensin". Vilket han även påpekade själv.

Självklart är det svårt att bygga ett lag och i just detta ämne har Nubben varit ett föredöme, oerhört lyckosam. Därför accepterar jag hans mindre lyckade lagbygge denna säsong. Men nu måste vi förstärka!

Jag försöker också handskas med besvikelsen och frustrationen men på mitt sätt!
Kommentera

Sv: Kommentarer
Bragd-Birger: Fy faan , vad bra Du beskriver situationen Birger, PRECIS så känner jag också. Jag har också ångest över uteblivna poäng, missade målchanser... jag biter på naglar, svettas och mår allmänt illa, har mina tankar om lagets prestationer...Men man har en annan referenspunkt än vad många har härinne, Vi har kommit en låång väg, man har härdats i det stålbad TIMRÅ IK badat i fram till att man klev upp i ES efter 18 långa år !!!
Kommentera

Sv: Kommentarer
Laken:

Självklart måste det förstärkas, En ny målis måste in för vi har bara 2 andramålvakter, en bra back måste också till plus en center och en bra forward.

Tycker man kan sparka en back inga namn! krykov försvinner till jul plus att både sloan, wennerberg och ström ligger risigt till!

TRÄNAREN????????
Kommentera

Sv: Kommentarer
Kureras: Ja ungefär min uppfattning också.
Kommentera

Sv: Kommentarer
Har följt "debatten" härinne ett tag och kan konstatera slående likheter med min egen GB: mkt engagerade supportrar som haft höga (för höga?) förväntningar på sitt eget lag.
När dessa inte verkar infrias så inträder ett stadium självförnekelse och brist på proportion. Inte ovanligt när "mkt engagerade" supportrar börjar spekulera om dittan och dattan.
Det kanske är så enkelt att varken Timrå eller Brynäs för dagen är bättre och att vi ligger där motståndet tillåter att vi ska ligga?

Hälsningar från en ödmjuk och luttrad brynäsare.... :-)
Kommentera

Sv: Kommentarer
Huge: Du har rätt, vi (TIK & BIF) är inte bättre än tabellen visar. Det som oroar mitt TIK-hjärta är att jag för dagen inte ser någon vändning i sikte för oss. Själv då, hur ser du på Brynäs framtid. Fyra "lätta" matcher nu va?
Kommentera

Sv: Kommentarer
strimma mfl:

Alla engagerade supportrar upplever frustration.

Skillnaden är hur man väljer att hantera den.

Minsta gemensamma nämnare är iallafall att man önskar att det går bra.


Det kanske låter konstigt i mångas öron, men, utan den katastrofala säsongen 01/02, då nästan allt var fel från botten till toppen i hur hockeyn skulle organiseras och bedrivas i TIK, så hade den välkända revansch känslan inte infunnit sig till säsongen därpå...

Ledarskapet och träningen blev bättre.
Man hittade en gemensam kraft och gemensamma mål.
Det är alltid avgörande.

Intet ont som inte har något gott med sig brukar man säga.

Den som lever får se säger man också.
Ett ångestfyllt hockeyliv är också ett liv.
Gråa hårstrån är också hår.
Kommentera

Sv: Kommentarer
dr dängroth:
"Alla engagerade supportrar upplever frustration.
Skillnaden är hur man väljer att hantera den."

Precis och jag hanterar den på mitt sätt genom att komma med förslag och idéer. Om mina förslag och idéer sedan är den "rätta vägen" vet varken jag eller någon annan.

Bra inlägg!
Kommentera

Sv: Kommentarer
Laken: Jag skrev några rader om detta i min dagskrönika faktiskt(se länk eller längst upp sidan).

Det är intressant hur alla våra konflikter härinne följer ett mönster, nästan ritualiskt och hur det är samma personer som reagerar på samma sätt vid varje motgångsperiod.
Kommentera

Sv: Kommentarer
Laken:
Man får känslan att Timrå inte vill ta det där sista steget för att bli ett etablerat topplag inför varje säsong,
Kolla på de andra Topplagen, tappar de någon etablerad spelare förstärker de med en bättre osv för att inte riskera att bli bottenlag, Lhc,Fbk är bra exempel på detta.
Jag är väl medveten om att Timrå inte har en jättebörs men hellre 2-3 riktigt etablerade spelare +3 juniorer än 6st fjärdefemma lirare.
När det gäller Tik så känner jag att det verkar finnas någon sorts prestige att inte värva etablerade lspelare "Undatag Hedström" utan chansa på någon som varit ett löfte i 5år.
När man väl haft turen/skickligheten att få fram en stark trupp släpper man ibland lite lättvilligt vissa nyckelspelare och är på våren tillbaka på ruta ett.
Jag måste ge Luleås ledning en stor eloge för att värva målskyttar.
Skulle vara intressant att veta hur stor skillnaden i publik det är mellan att vara i toppen istället för botten. Skulle det skillja 400per i 25 matcher kan ni ju räkna ut vilka nyförvärv man skulle få för dessa pengar.
Kommentera

Sv: Kommentarer
Laken: Hehe, nä nå´ra lätta matcher finns det inte i ES, det har erfarenheten lärt mig.
Nå´n var inne på Wikegårds linje och det tror jag stämmer till viss del.
Ni har kanske varit lite bortskämda de senaste 2-3 åren och nu börjar det kanske återgå till lite mer normala nivåer för er del.
Tycker ni i stort sett spelat ungefär lika bra som tidigare, men spetskompetensen fattas en aning. Och då kan det se ut som att man stagnerat och tappat fart.
Jag har gott hopp om oss själva och det gäller nu bara att komma igenom detta första år med Boorken och hans försök att få stil på laget och föreningen i stort.
Tycker att vi båda bör ha förtröstan inför framtiden.
(fan, det där lät ju som värsta pingstpastorn...) ;-)
Kommentera

Sv: Kommentarer
RTS: spelare skall det vara och inte "Ispelare"
Kommentera

Sv: Kommentarer
Huge: Man stangnerar inte om man flyttar fram målet för varje år.
Kommentera

Sv: Kommentarer
JimmyH: Ok, har inte läst den än men ska göra det.
Jag uppskattar krönikorna!
Kommentera

Sv: Kommentarer
Helg Ernest: Håller inte med om det.
Vad hjälper det att man flyttar fram målet och ändå står kvar på samma plats o stampar.
Nu menar jag inte TIK utan påståendet.
Kommentera

Sv: Kommentarer
Helg Ernest: " Man stangnerar inte om man flyttar fram målet för varje år."

Jo, om alla andra också flyttar fram sina mål.

Allt är relativt, som ngn berömd fysiker lär ha sagt.
Eisenstein, eller vad han nu hette, han med barnvagnen... :-)
Kommentera

Sv: Kommentarer
Huge: Barnvagnen.
Klockan o kattlådan menar du väl. :-)
Kommentera

Sv: Kommentarer
JimmyH: Bra krönika. Hösten 2003, när det var halva priset. Då åkte SK med 2 bussar till Gävle på en vardag.
Kommentera

Sv: Kommentarer
RTS: Kan du berätta för mig vilken bra spelare som LHC värvat i år? Tycker LHCs nyförvärv floppat bigtime. Där är det istället den gamla stommen som står för allt. Mikko Louma den enda jag ser som godkänd där. Kanske LHCs fans är av annan åsikt?
Kommentera

Sv: Kommentarer
RTS:

Så här menar jag. Har man som Timrå IK de tre senaste säsongerna slutat 3-6-3 så kan/ska man inte (enligt mig) sänka målsättningen till "slutspel" (8:e plats).
Man skulle ha gått ut med OCH SATSAT PÅ att sämst bli 6:a annars har man ju presterat sämre än tidigare. Det retar mig!
Topp 3 hade varit att gå ut för hårt i målsättningen. Det måste ju vara rimligt också.

P.S. Sedan kan i och för sig "slutspel" också vara högre än 8:e plats. D.S.

400x200x25 blir mycket pengar det... (två millar närmare bestämt).
Kommentera

Sv: Kommentarer
Frella:
Ja tycker precis som du skriver att Mikko Louma varit riktigt bra, även Andreas Holmqvist, Martin samulsson, Sami Torki har en klart godkänd säsong hittils.
Men du kanske tycker desa spelare har varit värdelös, alla tycker vi olika.
Kommentera

Sv: Kommentarer
Frella: Sedan måste du komma ihåg att LHC har i stort sett hela stommen kvar sedan ett par år tillbaka vilket defenitivt inte Tik lyckats behålla och som därmed är i ett mycket större behov av Lyckade nyförvärv.
Men även där har LHC lyckats bättre.
Kommentera

Sv: Kommentarer
RödVit: Just han.... :-)
Kommentera

Sv: Kommentarer
RTS: Kan inte påstå att Louma varit så bra kanske, lite fumlig med puck enligt mig. Holmqvist godkänd visst, men det är många av våra nyförvärv också. Torkki trodde jag och förmodligen LHCs fans mer på. Samuelsson som alla klubbar jagade har väl visat sig vara ungefär lika bra som Sloan...Soling ska vi inte ens tala om.
Kommentera

Sv: Kommentarer
RTS: Intessant definition av att Timrå inte lyckats behålla sin stomme lika bra som LHC. Grejen är ju den att våra bästa värvningar de senaste åren och stommen i laget spelar i nordamerika och deras stomme är för dålig för det.

Ta en sådana som Magnus Johansson och Ulf Söderström, det är äldre spelare som kommit tillbaka, en vacker dag kanske Hagos, Nordgren, Hedström, Zetterberg, Modin mfl återvänder till oss och då har vi genast en starkare stomme.

Jag har svårt att se resonemnaget att det är bättre av LHC att Tony Mårtensson, Tim Eriksson, Andreas Holmqvist med flera inte lyckades få NHL-kontrakt i sista stund istället för som det blev hos oss.
Kommentera

Sv: Kommentarer
Frella: Du kan vända och vrida hur du vill men dessa 4 herrar har iallafall
skrapat ihop 31 poäng
Kommentera

Sv: Kommentarer
RödVit: Målet är ju att ständigt förbättra sig eller hur ?
När man målet, så höjer man ribban till nästa år.

Titta bara på Sony Ericson.
Nu skall dom sparka folk igen, trotts att dom inte gått så bra på länge.
Men bara för att nå upp till målet av vinst. För att kunna hålla den aktieutdelning som dom lovat sina aktieägare.
Så funkar hela den privata sektorn, målet flyttas fram helatiden
Har du en budget du skall hålla , så kan du räkna med att den höjs ca 10% el.dyl nästa år. Dom som stangnerar på marknaden och sitter mätt, faller oftast ifrån och försvinner.

Jag misstänker ju också att Timrå IK är ett Aktiebolag, precis som VF och FBK. Alltså finns det också ett aktie tryck på styrelsen att dom skall förbättra sina resultat ekonomiskt.
Har man inte ett bra lag, så tappar man inkomster på publikbortfall.
Skulle det sportsliga målet inte gå att uppnå, då måste dom skära i personalkostnader istället. Så funkar det. I den stora vida världen.
Kommentera

Sv: Kommentarer
JimmyH:
Ja men nu tappade väl LHC några spelare till NHL också.
Det är konstigt att det bara är Tik som år efter år tappar sina bästa.
och visst är det märkligt att Frölundas: Kahnberg, Tolsa och Lundqvist finns kvar i eliten. Skillnaden är att både LHC och Frölunda skulle haft en beredskapsplan om dessa försvunnit men i Timrå där finns det aldrig nått man kunnat gjort annorlunda.
Kommentera

Sv: Kommentarer
Helg Ernest: Klart man ska öka målet när man når ribban.
Men ingen idé att öka målet om man inte når ribban.

När ett företag som Ericson skär i humankapitalet så är det klart att det syns på vinsten. Men det kan ju inte Timrå göra eftersom många jobbar ideellt.
Kommentera

Sv: Kommentarer
RTS: Mandy och Krykov var vår reservplan. Felet var bara att Mandy skulle varit med från början.
Kommentera

Sv: Kommentarer
RödVit: Som jag sa, så är dom nog ett aktiebolag och även om det heter att dom är ideella. Så tas det nog ut stora summor i arvode.

Men aktie gämförelsen gick ju ut på att man stangnerar inte i sina sattsningar oavsett om det är ekonomiska eller sportsliga. Då är man borta sedan.

Några exempel

Bra lag.
Kan fylla hallen
Kan ta ut ett högrepris på reklam
Sponsorerna söker sig till laget.

Lag som det går knackigt för.
Ekonomin dalar pga.
Publikbortfall
Befintliga sponsorer drar sig ur
Får jaga sponsorer nästa säsong

Med dom förutsättningarna har man inte råd med ett sk. "Mellan år"

Allt tyder på att man ligger kvar i ekonomistyret i Allsvenskan
Kommentera

Sv: Kommentarer
Manderville är en spelare som skulle passa bra i LHC. Bara hoppas Cluben hostar upp slantarna och värvar honom. Av LHC:s värvningar har Holmqvist, Fransson och Torkki varit godkända med lite plus i kanten. Louma har varit strålande och är elitseriens bästa back.

Aja, kan ju inte påstå att det ser alltför mörkt ut för Timrå. Så jävla dåligt spelar man inte och slutspelsplatsen är till 90% klar.
Kommentera

Sv: Kommentarer
Helg Ernest: Det är förjävla synd att inte du är Klubbdirektör måste jag säga. Förmodligen hade vi då ledat serien i suverän stil. Och plockat guld efter guld sedan avancemanget.

HV hade ett mellanår ifjol, tror inte de mår så dåligt av det i år, varken sportsligt eller ekonomiskt. Att inte Timrå haft mellanår fler ggr än i år är egentligen helt fantastiskt med tanke på den ekonomiska verklighet man lever i. Det skiljer trots allt 20-30 miljoner i omsättning lagen emellan. Hade Timrå spelat och verkat i Sundsvall hade man nog varit ännu större idag.
Kommentera

Sv: Kommentarer
Helg Ernest:
Du har helt klart rätt.

Förr satsade föreningen mycket mer på det ekonomiska, man sålde lotter o bedrev bingo med annonser i tidningar och för ortens befolkning var TIK mycket mer än ett hockeylag.

Numer vet i fan hur det är, pöbeln ser laget som nått annat kanske en dröm om att det går att pinna upp på stegen.
Kommentera

Sv: Kommentarer
Frella: Håller inte med.
"Hade Timrå spelat och verkat i Sundsvall hade man nog varit ännu större idag."

Varför är kissekatterna så små?
Vem går o kollar på GIF?
Kommentera

Sv: Kommentarer
Det enda misstaget nubben har gjort som sportchef , det är att han inte kontrakterade manderville direkt. Annars är jag mycket nöjd med hans jobb.
Kommentera

Sv: Kommentarer
RTS:
Du tror inte att det handlar lite om pengar att Frölunda lyckats behålla dessa herrar? plus det vid sidan av isen...
Money rules,,,varför tror du Miettinen valde utlandet?
varför tror du Wahlberg sitter hemma och snyftar? han har inte råd att gå till en annan klubb för det är nog ingen annan ES klubb som vill hosta upp drygt 120 000 i månaden för hans tjänster, då kollar han hellre när hantverkarna kaklar om i köket och kan lattja med barnen istället
Kommentera

Sv: Kommentarer
Helg Ernest: Nu blir i o f s just dina åsikter svåra att ta på allvar eftersom du vigt de senaste fyra åren till att få bort Nubben. Allt efter att han i dina ögon hunsat Hautamaa på ett flyg som ni delade.

Vidare: det är rent patetiskt och - faktiskt - jävligt lågt att vända Kent-Nubbens framgångar mot dem själva. Man kan tycka att det är rimligt med applåder, blommogram eller långa tacktal i berusat tillstånd - men i stället bemöter man dom ansvariga med 'om vi nu tagit oss till topp3 med budgettrupper - varför i helvete värvar ni inte toppspelare så att vi ligger kvar där??!'.

Jag upprepar mig, precis som Jimmy påpekar, cykliskt - men: ni som vill hänga Nubben har mitt förakt. Jag unnar er inte de senaste säsongernas framgångar. Om ni tror att det byggts genom the-FBK-way är ni dumma i huvudet. Jisses!
Kommentera

Sv: Kommentarer
RödVit: Ja vem går och kollar på GIF? Betydligt fler än som ser årets TIK iaf, GIF harvade hela året allra längst ner utan större hopp om ett nytt allsvenskt kontrakt. Trots det snittade man nära 6000(kan kolla upp exakt siffra om en stund) per match lite grovt räknat utifrån samtliga publiksiffror. Fotbollen var på stor frammarsch i distriktet, nu fick man väl lite slagsida iom degraderingen. Så jag tror att om Timrå verkade i Sundsvall så skulle man stå sig bättre ekonomiskt och sportsligt om man tex hade samma placering av hallen som IP har.
Kommentera

Sv: Kommentarer
Frella: Snåla jävla Sundsvallsbor som inte ens kan sponsra sitt lag genom att köpa en biljett.
Sitter på norraberget med kikare o lunchkorg...
Kommentera

Sv: Kommentarer
Friman SR:
Blanda för fan inte in någon idrottpyskolog. För att man skall lyckas med en sådan så måste denne jobba med laget under flera år.
Du tror väl inte att det stövlar in någon Kjell Enhager för 10000 kronor timmen och sedan är allt frid och fröjd?
Kommentera

Sv: Kommentarer
RödVit: Exakt, och det är det som ger problemet för di snåle på vintern.
Det är fyra väggar i vägen för kikaren.
Kommentera

« · 625135 · »