1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

590277 inlägg · 6216 ämnen

Kvalserie

« · 389225 · » Till forumet

Sv: Kvalserie
Moverare:

Dåligt med jobb på Dagbladet nu å?
Kommentera

FH: Visst är det jobbigt, bara det faktum att ingen längre blir arg på mig, förutom då i Supportermatcherna, är ett bevis för att din tes stämmer.
Kommentera

Man märker tydligt att Sundsvall är ett farmarlag numera. Förbrödringen är närmast rörande i det här forumet.
Kommentera

Moverare: Vi låter udda vara jämt! Cheers!
Kommentera

Dr Dängroth: Du lurade mig din rackare, och jag som ständigt blir missförstådd, på grund av min förkärlek för ironi.
Förlåt.
Kommentera

Moverare: Kanske finns en vits med det!! Ironi kanske kan betraktas som en avart..håller du med?
Kommentera

Dr Dängroth: Ditt inlägg är väldigt, väldigt lätt att missförstå.
Kommentera

Moverare: Säkert är det så. För övrigt har jag aldrig heller påstått att homosexualitet är en perversion.
Kommentera

Dr Dängroth: Med alla sannolikhet finns det lika många homosexuella inom ishockey som i övriga samhället. För övrigt anser inte jag att homosexualitet är en perversion, inte ens om de slåss på en hockeyplan.
Kommentera

Är inte hockey egentligen den yttersta av homosexuella kampsporter?

Spelarna försöker ju hela tiden dra av varandra tröjan, klänga på varandra så fort de får en chans och kör på varandra bakifrån i hög fart.
Kontaktförsöken med knytnävar är inget annat än en form av perversion.
Kommentera

FH: Tack!
Kommentera

Moverare: Jag håller inte med Dig om mycket ( förutom att jag gillade Probert under hans glansdagar i Detroit ), men en sak är bra. Det är att vi för en gång skull har en diskussion i detta forum där det finns hyggligt underbyggda argument.

Jag minns inte vem som sa det. Men det där med att " jag håller inte med Dig,men jag skulle offra livet för Din rätt att uttrycka Din åsikt" gäller för mig i allra högsta grad.

Fortsätt vara tjurig jämte. det är helt ok.
Kommentera

El Maco: Först av allt vill jag bara än en gång säga att jag struntar i distriktet.

Jag tycker inte att slagsmål är skoj för slagsmålens egen skull. Skojade bara, visst kan ett slagsmål mellan två jämnbördiga motståndare vara oerhört underhållande.

Nej, jag vill inte ha tillbka tiden då Gretzky omgiven av livvakter fick göra vad han ville med pucken. Föredrar spelare som är bra på allt, som Probert när han var som bäst, Lindros när han inte har huvudvärk, Brendan Shanahan och Peter Forsberg, för att bara nämna några.
Dock hade Gretzky en hyfsad uppsättning livvakter, McSorley, McClelland, Semenko... Åtminstone McClelland och McSorley var dessutom hyfsade hockeyspelare.

Däremot både förstår och rättfärdigar jag att en spelare kastar handskarna för att ge igen på någon som Ledin.

Visst domaren dömer, och det är du nöjd med?
Du har aldrig varit missnöjd med en domarinsats?
Bra.
Det har jag däremot varit, men jag har aldrig gnällt på en domare.

Mattias Wiklund?
Han var väl ingen stor fighter?
Rätta mig om jag har fel.

Känner du Ledin eftersom du så säkert vet att han inte hade för avsikt att skada?
Men oavsett avsikt ska man inte armbågstackla någon i huvudet.

Utifrån ditt resonemang bör inte Marcus Nilsson få spela i landslaget efter att han utmanat tjecken som skadade honom förra våren.
Du kanske vill gå ändå längre, varför inte stänga av alla som är så barnsliga att de då och då kastar handskarna på livstid.
Och naturligtvis porta alla som tycker slagsmål kan vara både underhållande och befogat från landets hockeyarenor.
Kommentera

Med lite perspektiv på tillvaron kan man konstatera att det var oerhört skönt att vi misslyckades med värvningen av Johnny Oduya.
Kommentera

Moverare: Din fajtärfränt-debatt kommer upp regelbundet. Du tycker det är roligt när det blir slagsmål för slagsmålets egen skull. Många andra tycker det är barnsligt. Detta är smak och tycke, inte mycket att argumentera runt.

När det gäller ditt försök att intellektualisera ditt sug efter skridskoboxning med att det ska skipas rättvisa av spelarna själva för att öka spelkvaliteten så är det ett forntida argument. "Domarn dömer" Det fick jag lära mig som sexårig hockeyknatte. Gretzky fick åka relativt oantastat för gick någon på kropp fick han spö av en goon. Är det det du vill ha tillbaka? Det är knappast hakningar som renderar slagsmål vare sig i svensk eller utländsk hockey. Tacklingar i ryggen och andra farligheter blir det normalt matchstraff och avstängning av. Ett betydligt mer kännbart straff än att ha Mathias Viklund viftande med handskarna i synen. Till och med Asplöven-Kovlands berömde domare lär ta för en farlig tackling.

Ledin är en sopa och Oduya likaså. Den senare är bevisligen mer utdraget korkad över tiden. Jag kommer inte ihåg hur armbågstacklingen såg ut men jag törs lova att det inte var någon avsikt att skada någon allvarligt. Det i sig är högst troligt en betydligt allvarligare spärr för hockeyspelare än att en backfjant ska komma och vifta i efterhand.

För övrigt så skriver ST om DISTRIKTET idag!
Kommentera

matsby: Aha, nhl-spelare..
Kommentera

heart:
här kan du läsa på lite *s*
Kommentera

Moverare: Verkar inte bättre.. *skäms* ;-)
Kommentera

heart: Du vet inte mycket om ishockey din stackare.
Kommentera

Moverare: Säger mej inte nå mer precis..
Kommentera

heart: Skämtare.
Bob Probert, så klart.
Kommentera

Moverare: Vilken Probert?
Kommentera

eddan: Probert är gud.
Kommentera

Moverare: Probert är KUNG!!! :-)
Kommentera

Tja, det verkar som om att hockeysverige glömmer rät fort tycker jag.

Det var inte alls länge sedan, som Christian Sjögren tacklade "Bulan" i Luleå inför ögonen på Canal+ och alla dess tittare. Resultatet var ett blåmärke i pannan, och en mycket snabb comeback redan samma period av Bulan. I detta fall är Mika Strömberg fortfarande borta vilket fick sinnet att rinna över för Oduya och gav honom en regelrätt (?) boxningsmatch. Sedan var det liksom över.

Vad som är anmärkningsvärt i detta fall, är att man numera i Luleå hockey totalt verkar ha glömt bort att hämdaktioner mycket väl är en tillåten företeelse i ishockey. Christian Sjägren får väl fortfarande ta stryk för den tacklingen på Bulan, och det var inte heller länge sedan Roger Åkerström gick ut i Aftonbladet (denna säsongs början) och deklarerade att han minsann fortfarande inte kunde släppa det där fula som hände uppe i Luleå förra säsongen. Mer stryk skulle han minsann få Sjögren!! Om DIF har en oplockad gås, som Wikegård utryckte det, med Luleå och Per Ledin, så har nog Luleå haft ett helt jävla hönshus oplockat med Christian Sjögren känns det som.

Men att hämdaktioner absolut inte hör hemma på en hockeyrink i dagens läge, det är man helt överens om i Luleå.

DETTA mina damer och herrar få jag nog lov att benämna som säsongens dubbelmoral !!

Visst kan man tycka synd om Per Ledin en sån här gång, men hade vi tyckt lika synd om honom ifall en något mindre spelare gett sig på honom?
Kommentera

Moverare: ajaj din stackare
Kommentera

El Maco: På tal om Eddie Shore...
Kommentera

Moverare: Vi siktar ju inte på kvalserien.. För Timrå räknas ju bara SM-guld :-D
Syns i finalen :p
Kommentera

Moverare: jag skulle inte tro det ledsen att göra dig besviken...:)
Kommentera

Moverare: Jättedumma!
Kommentera

Moverare: Då har dom varit dumma.
Kommentera

Smokey:
tycker för övrigt att trådnamnet ger mig rysningar*brrrr*
Kommentera

Smokey: Jag en alien?
Okej.
Jag har blivit kallad betydligt värre saker.
Kommentera

Moverare: Vilken skön paradox! Jag ser också Wikegård som en alien långt utanför vårt samhälle;-)
Kommentera

Smokey: Min värderingsgrund är en helt annan, eftersom jag i alla sammanhang utom i kampsport och hockey är emot alla former av våld utom i självförsvar, helst inte ens då.
Våld i samhället får mig att må illa, och jag har väldigt liten förståelse för människro som ser våld som en lösning eller utväg.
Men i ishockey anser jag att det är en annan sak.
jag inser att det är svårt att förstå och jag har heller inget behov av att förklara.
För övrigt är jag misslyckad både som hockeyspelare och boxare, men jag tycker änddå att det är roligt att både spela ishockey och boxas då och då, får jag möjlighet så gör jag gärna båda sakerna samtidigt.
Kommentera

Moverare: Som misslyckad diplomboxare från BK-Älgen, så anar jag din önskan att bli bra boxare;-) Själv erkänner jag utan omsvep att jag är en misslyckad hockeyspelare. Men min dröm är de perfekta passningarna, skönspelet och ett friskt dragskott rakt upp i krysset...

Din värderingsgrund är märklig, men inte ovanlig. Det ryktas om att även Sadam hade en misslyckad boxningskarriär i sin ungdom.

Skulle inte förvåna en sekund om Wikegård och Oduya nosat på kanvasen också.

Bra boxare spelar inte hockey! Bra hockeyspelare boxas inte.
Kommentera

FH: Då tycker vi olika, och jag respekterar din åsikt.
Kommentera

Moverare: Vi kan vara överens om att de saker Du nämner inte heller är något att göra vågen åt, även om jag tycker att hakningar inte är den mest brutala av utövningar ( dock oerhört spelförstörande). Men det förtar inte den meningslösa och faktiskt totalt ointressanta bambiboxning som utövas i NHL bl.a. Vill man se på boxning ska man beskåda gamla matcher med Joe Frazier, Larry Holmes m.fl.

Nej det jag vill se mer av är regelrätta tacklingar. Intensiv forechecking. Mycket kroppskontakt och hög intensitet.
Att det sedan uppkommer ett och annan skärmmytsling i samband med detta är jag beredd att acceptera.

Rena hämndmärkningar kommer jag dock aldrig att köpa som "en del av hockeyn".
Kommentera

Modesty: På din fråga kan jag inte annat än svara ja.
Kommentera

El Maco: Du missade poängen i mitt inlägg. Det blir mer old time hockey om någon då och då tar en fight, helt enkelt för att få bort dumheter som hakningar, klubbor i ansiktet och armbågstacklingar.
Kommentera

DJ Hemp: Du har missuppfattat det mesta av det jag skrivit, men det brukar du göra.
Hockey går inte enbart ut på kamp, jag vill också se skönlir och snabba vändningar, och om fler gör som Oduya när det behövs så blir det mer av det jag uppskattar i ishockey, nämligen skönlir och snabba vändningar.
Kommentera

FH: Jag ser hellre ett slagsmål då och då än ständiga hakningar, armbågstacklingar, tacklingar i ryggen, slashingar och annat skit.
Kommentera

DJ Hemp, El Maco med flera:

TACK! För att NI visat att det fortfarande finns någon som helst jävla moral och kunskap kvar inom sporten...ibland blir man skeptisk.

Skriver Mats Wennerholm under pseudonym här? Vissa inlägg bara stinker ju av dumhet och avdankad sportjournalistik. Här anas också ett fritidsintresse, i att veva gamla NHL-rullar från 70-talet, om och om igen.

"Ol time hockey" skulle det vara svårt att förstå meningen med det? Tydligen är revisionisterna på väg in i hockeyhallarna också.
Kommentera

Här har man låtit sig glädjas även över IFSH:s relativa framgångar i de lägre serierna och så försöker hatthyllan Moverare förstöra alltihop med sitt dumma snack. Skulle hockey bara gå ut på kamp och så´n skit? Det är väl för fan inte boxning eller sumobrottning vi snackar om... För mig är hockeyn som bäst när den erbjuder skönlir, skridskoåkning, snabba spelvändningar, finurliga dragningar, geniala passningar och alla tänkbara synonymer. Om inte förr så visade Sovjetunionen redan på 60-talet vad hockey egentligen borde gå ut på... Så´na som Moverare tillhör stenåldern och borde lämpligen återfinnas långt intacklad i en snödriva i nå´t obskyrt jävla kanadensiskt kallhål!

Spela hockey, bonnjävlar...!
Kommentera

Själv är jag sådär lite lagom mesig och fattade omedelbart sympati för Ledin. Snubben såg ju livrädd ut när Oduya började veva loss. "Förhållningsorder" - my ass. Jag känner igen en fjollbroder på mils avstånd.

Slagsmål må höra till hockeyn, i sådan bemärkelse att två övertända och griniga spelare brakar ihop ibland. Fine. Moget, visst, men fine.
Däremot tycker jag att rena överfall utförda typ tre månader för sent är icke-OK. Tyckte man att Ledin gjorde bort sig då borde man ha agerat då. Inte så långt efteråt, oavsett hur mycket synen av det där gigantiska huvudet på läktaren skär i spelarnas hjärtan.
Kommentera

Modesty:
Strykkedja i elitserien, det vore en syn det.
Kommentera

Moverare: Du visar prov på en irriterande kulturlöshet när du åberopar "Ol time hockey" som argument för att spöa på folk på isen. I Slagskott brister böderna Hansson ut i "Ol time hockey- just like Eddie Shore" när de försöker sig på att INTE slåss. Hansson slåss = contemporary hockey. Eller nåt.

Vad gäller kvalserier så vill jag hylla DISTRIKTET. Fan. Så här bra har inte DISTRIKTET varit sedan tidigt sjuttiotal när Timrå var i sverigetopp och heffners fick lira i högsta serien ett år medan tunadal var på gränsen att kvala upp sig också. Nu är Timrå ett av landets bästa gäng, följaktligen kan bobbarna ta rygg. Det i sin tur gör att ett gäng riktigt bra spelare "blir över" och håller på att ta upp Mighty Kovland. Forza DISTRIKTET!
Kommentera

Moverare: Så konsekvensen av din och andras disskussion blir att den Djurgårdare som slashade av fingret på Manderville skall i nästa match straffas av en Timråspelare, t ex Sundin som brukar veva på rätt bra med klubban. Han skall i sin tur straffas av t ex Oduya och så rullar det på i all oändlighet eller tills man inte gör något annat än hämnas på varandra.
Att Ledin spelar fult det vet vi allihop och att han kan behöva lugna ner sig det håller alla med om, men att som Wikegård gå ut o sanktionera rena hämndaktioner är bara löjligt och tillför ingenting till sporten. Det ger fel signaler neråt i åldrarna och det ger framförallt fel signaler till de supportrar som gränsar till huliganer. "Skadar de oss - så skadar vi dem!"
I första hand är det domarens sak att stävja fult spel -och tränarnas!! Har man en spelare i laget som spelar fult o använder armbågarna uppe i ansiktet på folk då måste man väl se till från tränarhåll och medspelare att spelaren ändrar sig.
Och Oduya kan väl inte vara den spelare som spelar särskilt rent heller när han leder utvisningsligan överlägset.
Att markera för en spelare att han spelar fult är väl helt okej så länge det sker schysst eller i samband med situationen. Att hämnas långt efteråt verkar bara löjligt.

Sen var det väl kanske så att Ledin i det här fallet tänkte mer på laget att han gjorde mer nytta på isen än i omklädningsrummet med ett matchstraff. Djurgården kanske hade råd att undvara Oduya, men Luleå hade inte råd att undvara Ledin?

Boorken ids jag inte ens kommentera för han har sagt så jävla mkt dumt tidigare och inte blev det bättre nu heller. Men vad kan man vänta sig av två Stockholmare där huligankulturen är mer utbredd än här?

Slutligen vill jag bara säga, proppa gärna på Ledin, men på ett schysst sätt och bort med tränarsanktionerade hämndaktioner. Det skickar bara ut fel signaler.
Kommentera

Moverare: Så Du menar att spelarna och tränarna skall agera domstol och straffa dem de anser bör straffas med en rejäl nedslagning ?
Jag tycker väl att vi har avancerat en bit upp i skalan från neanderthaltiden....eller ?? Slagsmål är en primitiv form av aggressivitet och har inte med spelet hockey att göra.

Du vet lika väl som jag att Probert kunde vara rejält brutal och han slutade aldrig. Jag minns särskilt väl Då han misshandlade en spelare från Pittsburgh under Detroit-tiden. Blodet flöt ,men han bara fortsatte och fortsatte. Det fanns inga spärrar i den mannen säkert som en följd av sitt svåra missbruk.

Vad finns det för poäng att med det ?
Kommentera

FH: Kommentera inte artikeln om du inte läst, det blir så lätt fel då.
Men jag tycker det är helt rätt att ge igen på en spelare som gjort något riktigt fult, som ledins armbågstackling. Och Oduya gav inte igen med armbågen eller klubban, eller genom ett fult överfall bakifrån. Han kastade helt enkelt handskarna och gav Ledin en chans att försvara sig. Vilket kraken inte vågade utan lekte sköldpadda.
Jag tror att väldigt många kommer att tänka sig för innan de gör något liknande mot Djurgården. Det leder i förlängningen till renare och bättre ishockey.

Jag hoppas att fler tränare och spelare följer Oduyas och Wikegårds exempel.

För övrigt slogs Probert bara med spelare som var beredda att ta en fight. Fega överfall var inte riktigt hans grej.
Kommentera

« · 389225 · »