1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

591415 inlägg · 6216 ämnen

Lakens lösning

« · 1194976 · » Till forumet

Lakens lösning
1) Sparka Challe (och Nygge?) omgående! Pronto!
2) Åk iväg med truppen någonstans under uppehållet och ta in en "mental coach".
3) Jobba med målbilder, målsättningar (korta och långa) o.s.v. tillsammans med den mentale coachen samt den nya tränaren alt. tränarparet.
4) Se tiden efter uppehållet som en omstart!

När det gäller spelartruppen:
Bygg bakifrån. Inga nya målvakter behövs men däremot några stabila backar tycker jag.
Alla spelare som värvas ska vara KARAKTÄRsspelare (som Per Ledin), sådana som "går till jobbet" varje j-vla dag!
Bort med Moe som ser otränad (?) ut - till Sundsvall?
Bort med Meunier, låt Skogs eller någon annan centra fjärdekedjan.

Skit i "Challes skit-boxplay"! Där man verkar ska ställa upp i en liten fyrkant i egen zon och INTE stressa motståndarna! Man ställer sig lugnt och stilla och låter motståndarna börja passa runt, ingen stress alls på puckföraren...
Nya tränaren/tränarna: Gör om, gör rätt (som Luleå spelar boxplay, en j-vla stress och press hela tiden)!

Skit i "Challes skit-powerplay"! Bland annat igår med Meunier som pointman... Där det verkar vara förbjudet för backarna att passa varandra. Bygg på ett enkelt powerplay med backskott (helst direktskott efter sidledspass) och någon hela tiden framför målvakten. Hyfsat enkelt och effektivt!
Nya tränaren/tränarna: Gör om gör rätt!

--------------------------------------------

SPARKA/AVGÅ CHALLE BERGLUND!!!

Bensinen är slut! Du har kört fast. Vi har ingen spelidé. Vi har elitseriens sämsta powerplay. Vi har elitseriens sämsta boxplay.

SPARKA/AVGÅ CHALLE BERGLUND!!!
Kommentera

Sv: Lakens lösning
Laken: Håller med i din lösning.

Med enda undantaget att jag tycker att Moe ska vara kvar om det kommer en ny tränare och även han få en omstart. Detta då jag tror att en stor anledning till Moes stora försämring är just beroende på Challe och hans (o)psykologiska krigsföring mot killen.

Några nyförvärv kan vi nog inte heller se fram emot för stunden, men jag håller fast vid att det finns potential i laget under förutsättning att vi börjar spela ett spel som är bättre anpassat efter materialet.
Kommentera

Raggaren Putte: Skjut.
Kommentera

Raggaren Putte: Precis och när man har åkt iväg (spelartruppen, den nya tränaren/de nya tränarna samt den mentale coachen) så bör riktlinjerna för den nya spelidén tas fram och fastställas samt accepteras av samtliga inom laget.
Spelidén bör så klart först och främst utgå ifrån försvarsspelet. Sedan måste man komma överens om speluppbyggnad, hur man vill ta upp pucken.

Idag ser jag varken någon röd tråd vad gäller speluppbyggnad eller spelidé... Finns någon överhuvudtaget?
- JO förresten, en röd tråd sedan Challe tog över - burskydd...
Kommentera

Andra saker sedan Challe tog över (efter Kenta) är ju att "frejdigheten" försvann i Timrås spel samt att man ska jaga en och en i anfallszon.
Sedan slutade vi också räkna in spelarna i motståndarlaget i egen försvarszon.
Dessutom, förut var ju lag "rädda" för våra första 10 minutrar på hemmaplan, vad har hänt med det? Jo bortalagen trycker istället på!

Challe passar/passade inte in i Timrå IK, det är nog sanningen med facit i hand!
Kommentera

Min gissning är att det ligger sååå jävla mycket prestige i Thomas Johanssons till synes orubbade förtroende för Challe. Är han mannen att säga "jag hade fel beträffande Challe" innan det är för sent! Tillåt mig tvivla.

"Styrelsen står bakom Challe" sägs det. Och hur mycket styrs styrelsen av nämnda T.J?

Linkan då?? Voff voff
Kommentera

kort reflektion:

Timrås trupp 06/07 vs 09/10 - spelare kvar:

Backar:
- Pär Styf
- Eric Moe
- Sebastian Erixon

Fwd:
- Timo Pärssinen
- Björn Svensson

HV71 trupp 06/07 vs 09/10:

Backar:
- Daniel Grillfors
- Per Gustafsson
- David Petrasek
- Pasi puistola
- Lance Ward

Fwd:
- Johan Davidsson
- Andreas Falk
- Martin Thörnberg
- Jukka Vouitilainen

Vill med detta bara säga att ROM inte byggdes på en dag, samt att man troligen bygger ett bra hockeylag med kontinuitet, och i synnerhet bakifrån. HV har som synes mestadelen av de mest framträdande spelarna kvar sen 3 år tillbaka, för timrå ser det inte riktigt likadant ut. Dessutom är alla kvarvarande spelarna i HV snudd på landslagsklass....

jämförelsen kanske haltar lite, men det finns många orsaker till Timrås *skitnödighet* varav jag tror att detta är en av dem.
Kommentera

Laken:
När man ser hur detta vingliga lag uppträder på isen så saknar man ju killar som Bagarn ,Sanny, Oscar, Tenkrat och Jonte när han var Jonte.. Inte dom skickligaste spelarna men spelare som jobbade hårt! Killar som hade HJÄRTA !
Håller med om fransosen, bort me han!
Sparka Challe är jag kluven till,men skadan är nog så pass stor att en kick och hej då är det som gäller.
Mental coach, varför inte!
Sen måste vi börja bakifrån och från grunden på många punkter, som det ser ut nu blir det varken hackat eller malet och ett ängsligare lag än TIK får man leta efter.

Tycker att bilden i Dagbladet var rätt så talande. Challe står och pekar och ger instruktioner och Hynning ser ut att bry sig typ nada...
Kommentera

erathoo: Du har så klart helt rätt!
Men samtidigt hävdar jag - med en dåres envishet - att vårat lag, spelare för spelare, är ett lag som borde hamna topp 8.

Tränaren/tränarna har misslyckats å det grövsta!
Linkan har gjort så gott han har kunnat med en mindre lönebudget.
TJ håller i pengarna, vilket generellt sett är bra.
Kommentera

ULF L: Det är just därför jag skrev om karaktärsspelare i mitt första inlägg.
Kommentera

Laken: Angående nyförvärv så har jag ett hett förslag: Utnyttja samarbetet med Sundsvall och ta upp Bröms i truppen, sedan kan Meunier få åka hem till Frankrike. Visserligen är inte Bröms någon frälsare, men både bättre och billigare än fransosen.
Kommentera

Pätr: Absolut, låter som en väldigt bra idé att testa!
Kommentera

Laken: nu har tik hittat lösningen jeppe kallas tillbaka från sundsvall,nu kan det inte annat än bli seger på lördag!!!
Kommentera

Laken: släng in en canadensisk coach !
Kommentera

Laken: Rent allmänt, i risk för att generalisera och reta upp, måste jag säga att jag är uppriktigt less på hockeyvagabonder och liknande.

Hockeymarknaden är helt och hållet på spelarnas villkor. Det är ingen katastrof att klubben man spelar för åker ur serien. Kontrakten är i regel skrivna så att man har en möjlighet att bryta dem i sådana fall, och när det väl är gjort finns det hur många klubbar som helst som är villiga att erbjuda kontrakt.

Och det gäller inte bara de bästa spelarna. Europas b-ligor har varit på frammarsch de senaste åren, vilket gör att även medelmåttor kan bli välbetalda proffs i någon ölliga.

Sådana tankar smyger sig på mig i stunder som denna. Om Timrå skulle åka ut så kommer det bli spelarflykt modell större. Och även om spelarna givetvis skulle vara deppiga efter sista matchen i kvalserien så skulle deras morgondag vara betydlig ljusare än supportrarnas.

Nu vill jag inte ändra förhållandena totalt (vilket skulle likna dagens arbetsmarknad), och jag har ingen konkret lösning. Det är bara det att man ibland undrar: Var är hjärtat?

Jag önskar innerligt att det fanns fler spelare som ingav känslan att man har ett hjärta för föreningen: Att det skulle kännas som en mindre katastrof för dem att åka ur och sedan stå i valet och kvalet mellan att spela i en lägre division eller att riva upp det trygga liv man har i Timrå och Sundsvall.

Hjärta...
Kommentera

Pätr: Tror inte vi har nåt med Sundsvall att gör mer än att dom får låna nån spelare av oss och då kostadsfritt för dom. så glöm sundsvall. Fransosen kan vi skicka hem ändå men så länge Challe sitter som tränare får vi dras med fransman, denne gick ju in och toppade laget igår me denne det tar sig sa mordbrännarn..
Tyvärr får vi storstyk i morn, Dif kör järnet och är som vargar efter Brynäs matchen, nån som sätter i mot? Trevlig resa allafall för dom som reser med tåget..
Kommentera

TD: Sundsvallsspelare har varit och tränat med Timrå, så steget till att någon även ska spela match är nog inte särskilt stort, misstänker jag. Sedan är jag tveksam till att göra sig av med spelare och inte ersätta dem, med tanke på senaste årens problem med skador.
Kommentera

Laken:
Precis! ;) Nä, jag ska nog lägga ner ett tag, har inge konstruktivt att komma med, blir bara uprepningar och sparka, sparka...
Nu tar vi dom imorron!!
Kommentera

Om nu Challe sitter säkert så bör klubben ha andra alternativ för att ta sig ur denna "kris". Ett alternativ då skulle kunna vara att försöka lösa Brembergs kontrakt med Jokerit och återförena Anger med Bremberg. Antagligen en svindyr affär men jag är rädd för, oavsett vad som sker, att det kommer bli just svindyrt. Om nu föreningen vill ta sig ur det här.
Kommentera

250kg kärlek: Ja en sån affär lär kosta skjortan, men samtidigt ser jag hellre föreningen gå minus nån mille än att vi ska spela allsvenskan.....för som de ser ut nu åker vi ju ur vi har ju inget spel ingen fart inge hjärta ingenting.
Kommentera

250kg kärlek: Som man bäddar får man ligga.
Kommentera

Jag har nu mailat:

Christer E = Styrelseordförande
Thomas J = Klubbdirektör
Stefan Lindqvist = Sportchef
Kommentera

Laken: Och tackat för att de så duktigt håller i pengarna så att vi inte förköper oss som andra lag eller?
Kommentera

### Mailet... ###

Bensinen är slut!
Challe har kört fast.
Vi har ingen spelidé.
Vi har elitseriens sämsta powerplay.
Vi har elitseriens sämsta boxplay.

Som ett exempel kan väl nämnas vårat så kallade boxplay, där vi är det enda laget i elitserien
som medvetet väljer att inte stressa och pressa våra motståndare! Nej då, vi ställer upp i en
passiv fyrkant och låter motståndarna spela runt istället...

Innan Challes tid var vi vida kända för våran frejdighet, vad återstår av denna?
Innan Challes tid var vi nästan alltid det lag som jobbade hårdast, vad har hänt med detta?
Innan Challes tid var våra motståndare rädda för våra 'flygande' första 10 minuter på hemmaplan,
nu tar motståndarna kommandot från start.

Linkan har enligt mig gjort ett okej jobb med truppen, på papperet har vi ett mycket bättre
lag än till exempel Södertälje och Rögle. Men vad får tränaren ut av materialet?!?

Sparka Challe - omgående!
Med vänlig hälsning,
Kommentera

mikenomad: Vad Timrå behöver nu, är en riktig gris som kan göra livet surt för motståndarna och vara en pest framför mål.

Sedan kandet behövas en playmaker som kan slå ett pass på 4M utan att missa.
Kommentera

Laken: Bra skrivet. Timrå har, under Challe, tappat sin själ.
Kommentera

mikenomad: För 100:e gången ungefär, jag tycker INTE våran spelartrupp är så dålig som resultatet. Däremot får inte "Challefjant" ut mer än ca. 60-80% av materialet.
Det är problemet!

Inte att klubbledningen är snåla (ekonomiskt ansvarstagande).

Comprende??
Kommentera

Laken: Jonte sa ifrån ifjol, vem vågar säga nåt i år?
Kommentera

Laken: Jepp. Fast jag håller inte med...längre. Tycker faktiskt att de 15 första omgångarna tydligt visat att även spelarmaterialet varit kraftigt övervärderat....

Challe ska väck, punkt slut! Men laget håller tyvärr inte heller...
Kommentera

Rooster23: Tänk att gå till "jobbet" och inte veta hur chefen ska vara på för hummör, kan de vara roligt? Flera "experter" har ju haft samma åsikt om hans personlighet och vara tränare i medgång kan även jag va med 1/4 av hans månadslön -tro mig.
Kommentera

Laken: Du kanske ska vänta med det utlåtandet (att klubbledningen inte är snål) i några dagar till. Då får vi se om T.J är ekonomiskt ansvarstagande eller om han representerar något annat. Jag förväntar mig förändringar som kommer att kosta pengar om jag skall ha något som helst förtroende kvar för styrelsen.

Kommentera

Laken:
Mycket bra skrivet laken, hoppas bara att du får respons på detta, du har mitt stöd hela vägen
Kommentera

Lemmy: Precis, han fattade vart de barkade, sa ifrån och mesproppen Linkan kröp för Challe och fick iväg Jonte, sen drog resten så fort de kunde.
Kommentera

Lemmy: Och Riku hahl året innan och på slutet av förra säsongen var det väl ingen hemlighet att inte Pyrret kom överrens med vår käre travtränare
Kommentera

Roslund: tycker dom borde skippa time-outen, s[ fort karl j'veln s'ger n[tt blir det pannkaka
Kommentera

tvåtumfyra: Ja, jag kan inte annat än hålla med. Men den här gången verkade han ju faktiskt säga något. Många ggr står han bara tyst
Kommentera

Men var fan finns ledig coach med rätt meriter.
Kommentera

MB: Han sittrer just nu som expertk. på canal +. Kosta vad kosta vill!!!!!!!!!
Kommentera

Roslund:
Jag såg att han ritade en pil som gick bakom målet, sedan ljöd hesafredrik
Kommentera

Puckad: Jag är beredd att hålla med dig. Jag vet inte om tränarbyte är lösningen men någonting måste hända.
Kommentera

MB: Morgan Samuelsson e ledig
Kommentera

liston: Ja. han är duktig
Kommentera

Jag missade inte en enda hemmamatch dom första 6 åren i elitserien, sedan gjorde jobbet jag sviten bröts. Nu vill jag inte ens gå när jag är hemma på helgerna.

Det enda vi supportrar kan göra för att visa vårt missnöje är att göra det med fötterna , med andra ord låta skorna stå kvar på skohyllan fram till dess att Travtränaren flyttar söderut.

Fick dåliga vibbar av han redan när han låg i gräset runt rundellen vid industriområdet och filmade publiksuccen "CHALLE-CAM"

i morrn blir det inte hockey, har fullt upp med att göra ingenting.........

Kommentera

MB: NU FÅR LEDNINGEN TA ANSVAR OCH ANSTÄLLA NÅTT NYTT TILL MÅNDAGENS TRÄNING:

JAG KÄNNER ATT JAG KAN NOLLSTÄLLA MIG OCH KÄNNA ATT JAG KAN FÅ TILBAKA HOPPET OM DETTA HÄNDER,MEN OM INGET HÄNDER DÅ LÄGGER JAG NER!!!!

AGERA NU!!!!!
Kommentera

Puckad:
ANKAN???????
Kommentera

liston: Tack! Jag hoppas på svar då jag skickade till Christer E (hem- och timraik-adress), TJ och Linkan.

Någon borde väl bry sig om en supporter...?
Kommentera

Puckad: Vem är det, har ju inte kanalen.
Kommentera

Roslund:
Nästan så du eller jag skulle klara jobbet!!!!!!
Kommentera

liston: Nej!! Mr Booooooork.
Kommentera

Rooster23: Den bästa meningen på länge! Jag citerar dig:

"Timrå har, under Challe, tappat sin själ."
Kommentera

« · 1194976 · »