joergenjonsson:
Kan vi inte säga att du fått ha ditt roliga ett tag nu?
Jag kan lansera följande teorier:
- Du är egentligen en skånsk flicka, men har valt ett manligt nick
- Alla i karlstad är egentligen dansbandsaktivister. Om FBK åker ur kommer alla istället att dela sin tid mellan Rally och dansbandslyssnande
- Jörgen Jönsson är från Ängelholm, så att du dissar Timrå beror egentligen på att du hoppas att FBK och Timrå åker ur och Rögle går upp
Jag tror faktiskt att FBK åker ur inom sisådär fem år (kom ihåg var du hörde det först). Det finn helt enkelt inte tillräckligt publikunderlag i en så liten stad som Karlstad. När det tar slut på gamla ess att slussa in i ledningen slocknar sakta glöden, och Löfbergs Lila kan monteras ned av Stena Metall och säljas som återvinningsskrot. Därefter kan ni återgå till Bandy. Du vet vad FBK betyder va? Boll Klubb. Bollklubbens gästspel i hockeyrinkarna förundrar, men ör snart över- Lämna hockeyn till storstäder som Jönköping, Sundsvall etc och dansa bort i skymningen
Hej då!
Redigerad kommentar
Timrå Icon:
Han har ju såklart en poäng. Ytterst få vänner jag hade när jag var liten brydde sig om allsvenska lag. För personer som är födda i slutet av 70-talet eller under 80-talet, har ju Timrå varit alltid varit ett allsvenskt lag. När MoDo kom fram med Forsberg och co, låg det givetvis nära till hands för många Sundsvallsbor att börja följa MoDo. Zetterberg har ju själv berättat hur noga han följde MoDo i mitten av 90-talet.
Visst finns det undantag, men majoriteten av de trogna supportrar som Timrå hade när de spelade i Allsvenskan, var förmodligen sådana som hade följt dem sedan 70-talet. När ett lag som inte har spelat i Elitserien på många år sedan går upp, blir det alltid en tillfällig publikboost. Kolla till exempel på Växjö; Klubben har existerat i ~15 år och har aldrig spelat i Elitserien förut, men har likväl ett publiksnitt på över 5000. Det är väl ganska uppenbart att en stor del av dessa åskådare har följt andra Elitserielag tidigare. En annan grupp skiter egentligen ishockey, utan går bara på matcherna för att "vara med i gemenskapen".
Nu vill jag dock påpeka att Allsvenskan som varumärke har stärkts rejält sedan sammaslagning av norra och södra, så om Timrå skulle åka ut nu, skulle det förmodligen inte bli samma publiktapp som tidigare.
Ambroo:Svenska hyllningen till Petter North… Aftonbladets senaste sportnyheter.
Jag han bli lite glad där ett tag tills jag klickade på länken och det handlade skidor :-(
- Du är egentligen en skånsk flicka, men har valt ett manligt nick"
Men känns det isf inte lite pinsamt att en skånsk flicka verkar ha stenkoll på läget och ser det som du och andra timråiter inte ser?
snabelhåkan:
Jag vet inte vem som är mest tröttsam? Trollet eller trollmatarna..
hubbenorlen: Är det nåt sånt här du hoppas på:
Linköping 30
Timrå IK 12
- - - - - - - - -
Karlskoga 12
Örebro 12
Mora 12
Leksand 12
Men vi kan ju dubbla vår poängskörd...
Djurgården 24
Örebro 24
- - - - - - - - - -
Timrå IK 24
Leksand 6
Mora 6
Karlskoga 6
Frella:
Jag tror att det är viktigt att vinna premiären, torsk där och jag tror det är kört. sedan vill man ju ha en sådan bra lottning som möjligt. Jag hoppas att Leksand får börja mot ex Bofors eller Örebro hemma .
Redigerad kommentar
Redigerad kommentar
Bissett_19:
Ja det finns ju chans att klara sig ändå men jag skrev " tror " att det kört.
Det är viktigt att vinna premiären i en kvalserie för att inte halka efter. Vet inte när Leksand vann en premiär i ks senast.
ÖstrandsNisse:
Jag var så upprörd igår att jag glömde säga grattis och tack för vinsten! Fixa ks nu.
T T: De allsvenska lagen kommer med all sannolikhet plocka en hel del poäng av varanda, men inte lika många i mötena med elitserielagen. De kommer också att i stor utsträckning förlora mot det bättre elitserielaget. Så brukar det se ut. Det bättre elitserielaget slutar nästan alltid 1:a.
Jag tror vi har en stor fördel av att ett lag är klart bättre än alla andra, eftersom vi bör kunna plocka fler poäng av de allsvenska lagen i snitt än de själva gör i matcherna dem emellan.
Bissett_19:
Får man drömma om ES ;)
Jag hade placerat Leksand på en 6 - 7 plats innan serien startade. Detta är fruktansvärt imponerande av SALO det han åstadkommit med detta laget. Jag är inte kaxig men jag vet att vi har chans att slå alla lag. Dessutom så finns det en sak som talar mer för Leksand denna kvalsrie än tidigare år. Man är inte favoriter och kan slå underifrån. Dock håller jag med dig om att en del leksingar verkligen tror att det redan är klart med ES avancemang och att dom är kaxiga, jag skulle inte sålla mig till den skaran. Jag är tveksam till att vi går upp väen i år men såklart man hoppas.
Jag tror att 1 Es lag och 1 AS lag spelar ES nästa säsong. Mitt tips är att lag 11 från ES samt Örebro spelar Elitserien 2012 / 2013
ÖstrandsNisse: "Det där fenomenet skulle vara ytterst intressant att få JoergenJonssons syn på. Han, med sin enorma kunskapsbank om Modo Hockey, har säkert en bra förklaring att det ändå gick vägen för Öviks-laget."
Inledningsvis ber jag att få tacka allra ödmjukast för komplimangen! Jag vill dock, utan att på något sätt förhäva mig själv, understryka att min kunskap sträcker sig långt utöver den lilla baskunskap jag har om exempelvis Modo. Självfallet kan jag ju ger er nästan hur många lektioner som helst om ishockey i allmänhet och FBK i synnerhet, men varför inte i er bok fokusera på mer relevanta ting - länsrivalen som ni så ofta belackar er över.
Förhoppningsvis kan jag sprida lite ljus i mörkret som nu så påtagligt omger Timrå som om liemannens svarta mörka kappa skulle ha svepts över era ögon. Självfallet ska jag, till båtnad för er min bäste ÖstrandsNisse förklara varför Modo klarade sig trots att de förlorade första matchen.
Min förklaring är att jag, tillskillnad från andra uppenbarligen, inte tror att resultatet utav den första matchen avgör huruvida man klarar en kvalserie. Jag sticker ut hakan här, men jag törs påstå, att det centrala direkt avgörande är hur de samlade resultaten ser ut när kvalserien är avslutad. Alla matcher är viktiga, självfallet är det bra att besegra motståndaren från elitserien, men det är uppenbarligen inte det avgörande.
Vad Modo anbelangar vill jag påstå att man hade en stor portion tur att man överhuvudtaget klarade kvalserien. Jag vill minnas att de trots alla stora namn darrade ordentligt. Vad jag minns från de matcher jag såg var att flera s.k. profiler i synnerhet på backsidan var så långsamma att jag emellanåt fick stryka flera tårar från mina runda trinda kinder, glädjetårar som pressades fram när jag skrattade gott åt tjock-Eriksson och Timander (Tjocke Tjockeriksson spelade väl även i Timrå några matcher om inte minnet sviker).
För Timrås del handlar det om att samla styrkorna - och det har väl sett rätt bra ut på slutet? För att vara Timrå menar jag.. Synd bara att ni har så ointresserad publik. Ni skriver ju själv att Timrå inte lockar mer än ca 1000. När man då allra ödmjukast framför teorin att det inte finns fler genuina Timråiter får man skäll och ris, men jag kan inte låta bli att undra, var är då alla fans till detta lag om man inte besöker matcherna?
Ert ljus i mörkret!
/JJ
joergenjonsson: Du låter nästa lite sådär smånajsigt frikyrklig när du diskuterar. Kommer osökt in på denna lilla snutt som sprider glädje i ett annars rätt nattsvart hockeymörker.
Trevlig helg påre.
http://www.youtube.com/watch?v=eX-_DXEqInYsuperfalle: Ibland funderar man på att logga ut härifrån för gott men så dyker det där inlägget upp som får en att inse varför hs är så viktigt.
Tack för det! :-)
joergenjonsson: Var var alla genuina FBK:are när det gick tungt för er vissa perioder i år o härom året?
Ca 3000 på matcherna hos er (som hos oss) o ni som ska vara så stödjande, riktiga fans?
Nä, du behöver lyfta blicken o granska dina egna medgångssupporters.
När börjar ni fylla hallen? I semi 4?
Löjligt!
joergenjonsson: Min statistik kommer att göra detta inlägg nog långt. Så jag nöjer mig med att bifoga statistiken och inte bemöta ditt inlägg. Du snackar om Timrå-supportrarnas ointresse att stötta, besöka och ställa upp på laget. Kan du då vara vänlig att förklara för mig varför det ser ut som det gör? Har ni byggt för stor arena? Har ni byggt arenan enbart för avgörande matcher i slutspelet eller vad beror det på?
1 | ![]() | HV71 | 96,9 % |
| |||||
2 | ![]() | Växjö | 95,5 % |
| |||||
3 | ![]() | Djurgården | 88,0 % |
| |||||
4 | ![]() | Frölunda | 86,6 % |
| |||||
5 | ![]() | Skellefteå | 84,1 % |
| |||||
6 | ![]() | Luleå | 82,0 % |
| |||||
7 | ![]() | Linköping | 80,5 % |
| |||||
8 | ![]() | MODO | 80,0 % |
| |||||
9 | ![]() | Färjestad | 79,6 % |
| |||||
10 | ![]() | Brynäs | 75,6 % |
| |||||
11 | ![]() | Timrå | 74,7 % |
| |||||
12 | ![]() | AIK | 64,2 % |
Det är bara i denna tabell ni ligger före oss i denna jämförelse. Då ska man komma ihåg att Timrå legat fetsist sedan serien startade, typ.
Säsong 11/12
1 | ![]() | HV71 | 97,8 % |
| |||||
2 | ![]() | Djurgården | 87,0 % |
| |||||
3 | ![]() | Timrå | 83,3 % |
| |||||
4 | ![]() | Skellefteå | 83,2 % |
| |||||
5 | ![]() | Luleå | 83,0 % |
| |||||
6 | ![]() | MODO | 81,5 % |
| |||||
7 | ![]() | Linköping | 78,5 % |
| |||||
8 | ![]() | Frölunda | 77,9 % |
| |||||
9 | ![]() | Färjestad | 74,8 % |
| |||||
10 | ![]() | Brynäs | 69,3 % |
| |||||
11 | ![]() | Södertälje | 68,4 % |
| |||||
12 | ![]() | AIK | 64,3 % |
Kommentar? Säsong 10/11
1 | ![]() | HV71 | 99,3 % |
| |||||
2 | ![]() | Luleå | 95,2 % |
| |||||
3 | ![]() | Djurgården | 90,5 % |
| |||||
4 | ![]() | Frölunda | 89,2 % |
| |||||
5 | ![]() | Timrå | 84,8 % |
| |||||
6 | ![]() | MODO | 84,3 % |
| |||||
7 | ![]() | Skellefteå | 83,9 % |
| |||||
8 | ![]() | Linköping | 83,2 % |
| |||||
9 | ![]() | Rögle | 80,8 % |
| |||||
10 | ![]() | Färjestad | 77,9 % |
| |||||
11 | ![]() | Brynäs | 70,8 % |
| |||||
12 | ![]() | Södertälje | 58,9 % |
Kommentar? Säsong 09/10
|
Kommentar? Säsong 08/09
1 | ![]() | HV71 | 99,6 % |
| |||||
2 | ![]() | Frölunda | 96,9 % |
| |||||
3 | ![]() | MODO | 92,5 % |
| |||||
4 | ![]() | Skellefteå | 90,4 % |
| |||||
5 | ![]() | Timrå | 90,0 % |
| |||||
6 | ![]() | Mora | 88,7 % |
| |||||
7 | ![]() | Linköping | 86,7 % |
| |||||
8 | ![]() | Färjestad | 85,8 % |
| |||||
9 | ![]() | Luleå | 81,4 % |
| |||||
10 | ![]() | Brynäs | 73,0 % |
| |||||
11 | ![]() | Södertälje | 69,0 % |
| |||||
12 | ![]() | Djurgården | 66,7 % |
Kommentar? Säsong 07/08
1 | ![]() | HV71 | 99,3 % |
| |||||
2 | ![]() | Frölunda | 95,2 % |
| |||||
3 | ![]() | Färjestad | 92,2 % |
| |||||
4 | ![]() | MODO | 91,0 % |
| |||||
5 | ![]() | Timrå | 90,8 % |
| |||||
6 | ![]() | Linköping | 88,0 % |
| |||||
7 | ![]() | Skellefteå | 85,5 % |
| |||||
8 | ![]() | Mora | 85,3 % |
| |||||
9 | ![]() | Luleå | 82,8 % |
| |||||
10 | ![]() | Brynäs | 81,0 % |
| |||||
11 | ![]() | Malmö | 64,5 % |
| |||||
12 | ![]() | Djurgården | 56,0 % |
Fbk återigen i förarsätet om man jämför med Timrå IK...
Ursäkta mitt långa inlägg. Men JorgenJonsson: Timrå IK har, förutom denna skitsäsong haft en betydligt högre fyllnadsgrad i sin hall (som man måste säga är en aning sämre än er). Så att snacka om att Timrå-supportrar inte ställer upp på sitt lag när det går dåligt är så fel det bara kan bli. Vi har en plyfahall (fuskbygge enligt många) men har likt förbaskat haft en högre fyllnadsgrad de senaste åren (bortsett från denna säsong då) än vad ni haft. Du bör nog analysera er historia innan du ondar över Timrås usla supportrar som sviker när laget går dåligt.
Timrå Icon: Japp.
Nä nu ska jag supa ner mig. Vi hörs friends in crimes.
Jag har skrivit o bemött många o jag vet när det är lönt o inte lönt att prata med vissa...........
Du är en sån som jag inte orkar diskutera med. Totalt meningslöst.
Dina "vetskaper" är häpnadsväckande löjliga o idiotiska.