Den här säsongen börjar kännas förjävlig trots att Timrå startat ok efter förutsättningarna (som någon också skrev här innan).
Då kommer mitt förslag på lösning här:
- Stäng elitserien för upp- eller nedflyttning (gäller ej Modo) och spela endast om vem som vinner SM - guldet denna säsong (gäller ej Modo).
Resultatet mellan alla lag som spelat mot varandra ska ligga till grund för den slutgiltiga tabellen (gäller ej Modo) och lag 1 - 8 spelar slutspel (gäller ej Modo).
Rimligtvis borde Hockeyligan kunna fatta ett så här pass logiskt beslut som jag som tjusigt beskrivit här ovan.
Att betala en miljon i månaden i försäkring är ju omöjligt för alla
lag i elitserien. Den enda chansen för Zetterberg att ha kunnat spela
i elitserien (Timrå) hade ju varit om han gått med på att t.ex.
försäkra en fjärdedel av det återstående kontraktsvärdet.
Då hade det kostat ca 250 tkr/månad för Timrå. En mer rimlig kostnad.
Men det är kanske inte tillåtet att göra så? Om spelaren blir skadad
och inte kan fullfölja kontraktet så kanske det kan bli problem med
att Detroit kräver Zetterberg på pengar?
Men att inte försäkra hela konntraktssumman verkade inte vara
något som Zetterbergs agent rekomenderade. För när samma fråga
kom upp, om att kanske göra så med Bäckström i Brynäs, så sade
han nej till det (agenten alltså).
Bragd-Birger: Det ska vara samma regelverk för samtliga ligor i Sverige ang lockoutspelare! Alltså ett ja eller nej redan från start. Inte olika regelverk. Ok, hallå?
I aug/sep hade jag röstat ja. Eller röstat och röstat. Har hela tiden sagt att jag haft alldeles för dålig koll på det här. Nu vet jag än mindre. Inte minst eftersom Zäta kommer Zug(a) säsongen ut.
*Samma regelverk.
*Strålman-Zäta.
Måste samtidigt tacka Zäta som tänker på Timrås ekonomi och inte vill äventyra den med att komma hit och kosta en massa pengar. Dessutom är det hedrande att han heller inte väljer Modo eller något annat lag i elitserien som skulle kunna spela bort oss...att välja Alperna vittnar på stort hjärta.
Hedersvärt Zäta, hedersvärt.
*är bara så besviken*
Skarin: Det mest oroväckande är att vi blir ännu mer sårbar med den här lockouten. Den förening med absolut sämst plånbok är Timrå IK. När andra lag fått en trevande start i serien så kan de shoppa loss på en marknad som är fylld av klasspelare, som dessutom inte kostar tillnärmelsevis deras rätta värde.
Den start Timrå visat upp i inledningen av denna serie bådar faktiskt lite gott. Någon spelare till under säsongens gång så tror jag att Timrå mycket väl kunnat hamna över kvalseriestrecket, t.o.m. nosat på slutspel.
Men med denna lockout och elitserielagens ambition att förstärka så blir Timrå slagkraft kraftigt desarmerad vilket sannolikt också kommer att påverka självförtroendet inför en eventuell kvalserie (som ligger nära tillhands om andra elitserielag fyller på). Och kvalserien ska vi inte prata om...
Huga, må förbannelsen brytas och NHL sätta igång fortare än kvickt. Tyvärr finns det inget som tyder på det. Och det är jävligt illa för Timrå IK.
– De två (elitserielag, Radiosportens anm.) som hamnar i kvalserien kommer att få ett helskotta om Djurgården har sex-sju NHL-spelare och vi inte kan ta in spelare, eller de två elitserielagen inte kan ta in spelare från Nordamerika, säger Kent Norberg till Radiosporten.
– Börjar det gå fram mot jul och det fortfarande är lockout där borta måste vi, enligt mitt sätt att se det, ha samma regler för elitserien och hockeyallsvenskan."
Vi kan vara lugn. Nubben kommer att förstärka...
"Enligt Norberg handlar de övriga klubbarnas motvilja om att de inte har några "egna storstjärnor" att plocka hem.
- Så fungerar Hockeyligan, alla ser till sitt eget. Tittar man på vilka som inte är så intresserade så är det klubbar som tycker sig ha rätt hyfsade lag och inte har några NHL-spelare där ute. Det är där skon klämmer, de har inte några att plocka hem, säger Kent Norberg och fortsätter:
- Jag tycker man lyfta frågan redan nu. Visst vi kan vänta ett tag och se vart förhandlingar leder men väntar till mitten på januari så är alla spelare borta, säger Kent Norberg."
Tror du Skarin att Nubben tycker likadant nu? När han vet att det är väldigt få, om ens någon med Timråanknytning, som kommer hit mer eller mindre självmant?
ÖstrandsNisse: Nä det är klart. Men samtidigt har man en viss övertro till NHL killar vilket inte alltid faller väl ut.
Men det kan oxå bli som i Modos fall med Steen.
Hur Duchene påverkar VF vet ju ingen än. Vi kanske ahr tur som möter dom imorgon då killen är lite ovan vid rinkstorlek o jetlag?
Men jag bävar när övriga lag börjar plocka in Skills o vi inte nån o måst möta dom...vill inte tänka på det...hur bra vi än kämpar.
Mäster T: Det är viktigt att man inte heller skiter på sig. Kommer ihåg förra säsongen då vi var flera som skrep efter värvningar för att öht överleva kvalserien. En ny ledare i båset var vad som behövdes den gången. Vad jag menar är att Timrå måste vara väldigt nogrann i de beslut man tar nu.
Jag tror också att vi skulle kunna öka publiksnittet med upp mot 1000 personer men knappast med "bara" Strålman. Däremot tror jag Zäta skulle locka 1000 personer fler om han kom. Det är en bräcklig väg att slicka på fingret, upp i luften, och tro att folk skulle vallfärda till arenan med någon/några NHL-förstärkningar (som kanske inte har någon anknytning till Timrå). Däremot skulle man kanske komma på en gemensam lösning med någon av de stora sponsorerna. Faller det inte ut som man hoppats så går någon/några sponsorer in och betalar mellanskillnaden.
Mäster T: Jag tror inte att Strålman drar så mycket folk. Zäta skulle dra människor till arenan på samma sätt som Foppa drog en massa extra, men annars så tror jag att du överskattar dragningskraften från NHL-spelarna. Strålman har inte den utstrålningen, även om han skulle tillhöra de bästa backarna i ligan. Folk vill se det lilla extra. Längta till nästa Zäta-dragning, magiska passning eller läckra skott.
ÖstrandsNisse: Ja det är allt annat än...mysigt. Känns som ett moment22 hur man än vrider o vänder på det.
När det gäller att ta in LO spelare så tror inte jag tex att publiktillströmningen avtar i EON...tvärtom. Det kommer att komma 500-1000 extra om Strålman o nån el några till tillkommer...beroende på namn.(OBS! min egen matteräkning, ta det med en nypa salt...det kan komma mer oxå ;) )
Tror dessutom att sponsorer gärna vill synas med att vara delaktig i att fått "hem" dessa spelare.
De som i såna fall ska komma ska vara hårt arbetande spelare (inga glidare) men det tror jag att Nubben har koll på.
Vi kan inte bara vänta med tanke på vad som händer i andra klubbar både i ES o AS.
Förra gången då NHL säsongen ställdes in så kom det meddelandet i Februari...bara så att ni vet.
Mäster T: Situationen som råder är ju allt annat än...mysig. Om man säger som så. Från att Nubben föreföll säker på sin sak (d.v.s. att vi hade mycket att vinna på en lockout till nu, med facit i hand, rätt kritisk till detta vilket är fullt förståeligt).
Frågan är vad Timrå IK ska göra. Ska man chansa med att plocka in NHL-spelare som kommer att belasta Timrås redan ansträngda ekonomi eller ska man sitta lugnt i båten och se på när andra lag som håller på att skita på sig, värvar? Inget särskilt angenämt problem för föreningen.
Naturligtvis kommer dessa NHL-förstärkningar i andra lag att minska Timrås chanser att lyckas. Det är trots allt rätt namnkunniga spelare som fyller på i olika elitserielag och det faktum att vi redan har den tunnaste truppen i elitserien gör inte oddsen högre att vi ska orka med den här säsongen. Ytterligare en aspekt som försvårar på vilket sätt man ska resonera är Allsvenskans möjlighet att fylla på med klasspelare. Skulle vi hamna i en kvalserie igen, ja då bävar jag för att det kommer bli oerhört tufft med lag som värvat flera klasspelare.
Samtidigt är en viktig parameter att fortsätta jobba på den inslagna vägen. Det ser trots allt rätt bra ut. Det verkar finnas en harmoni i truppen som inte funnits på många år. Spelarna verkar, trots att vi förlorat en del matcher som jag tror ha tärt på självförtroendet, vara fyllda av jävlaranamma och en tro på sig själv. Det kan vara nog så viktigt. Naturligtvis tror jag inte att en spelare som Strålman skulle paja den goda stämningen i truppen och självklart skulle han vara en injektion i laget.
Hade Timrå haft pengar så att man inte äventyrar föreningens framtid så skulle jag förespråkat att redan nu försökt plocka in spelare vi saknar (en center av klass och en back av rang plus en målskytt), men nu är det som det är med ekonomin. Vi får nog förlita oss på att NHL drar igång så fort det går så att lagen i elitserien tävlar på samma villkor igen.
Med det menar jag att spelare som kommer till elitserien aldrig hade kommit om det inte hade varit lockout. På så sätt känns det som att det inte blir på lika villkor. I stället för en ledig Corso kan man hitta spelare som är miljarder gånger bättre till samma, eller lägre, slant.
mikenomad: Snälla pojkar får inte kyssa vackra flickor. Timrå måste lära sig det....fråga en som vet. Jag tex...
Kom igen Nubben...GÖR NÅT NU!
Lacka_64: Precis! Även om starten inte är speciellt mycket bättre, poängmässigt, än fjolåret så har vi ett spel som borgar för poäng i betydligt fler matcher än fjolåret. Jag tycker man ska ta med sig det positiva i de två senaste matcher vi spelat hemma. Vi har trots allt "luggat" både Luleå och Skellefteå på poäng. Två lag som känns väldigt mycket bättre på papperet och inte ska ha några problem att knipa tre poäng på Timrå.
Jag tror att vi håller på att vända den här negativa spiralen hemma, sakta men säkert. Nu vågar vi åtminstone att INTE förlora. Trepoängaren kommer mot Frölunda.