Nu ger jag mig in i debatten. Tycker att ni (Läktargruppen) gör det bra med TIFO osv. MEN.... Ni är fruktansvärt dålig på att lyssna när männsikor ger er råd/tips.
Sedan är det jätte trist att inse, att när vi längre ner på läktaren försöker dra igång ramsor, att ni inte vill lyssna på det örat. Visst, det kan vara svårt för er att höra - men ibland känns det som att ni gör det på ren jävulskap. Trist är ordet! Har även försökt vänt mig om för att få eran uppmärksamhet - men ingen lycka. (Och det är ju inte så att jag viskar när jag skriker). Men men, eftersom jag vet att jag inte är så populär i "era kretsar" så förstår jag väl varför.
Jag gick på hockey när största delen av den s.k. Läktargruppen låg i blöjor. Då stod jag i klacken. Jag har varit med på x antal supporterresor och egenarrangerade bortaresor innan ni började i skolan. Jag har alltid prioriterat hockey i allmänhet och Timrå i synnerhet.
Nu har jag ett jobb, en familj och ett hus som kräver viss uppmärksamhet. Det är svårt att stå i klacken varje hemmamatch.
Jag avundas er möjligheten att leva för hockeyn. Tyvärr så är detta tidens gång. De som var kungar i ”klacken” i början på nittiotalet står knappast där idag och hänger (med vissa undantag).
Rent generellt så blir jag less på den här typen av interna käbbel som inte leder ngnstans. Jag är djupt imponerad av Läktargruppens arbete med TiFo. Ofta tycker jag att ni också lyckas få till det med kluriga ramsor. Det är också bra att ramsorna numera anpassas till matchens utveckling.
Det som behövs är det som alltid har behövts - samling. Om man skulle kunna skapa en tydligare klack så skulle trycket öka. Diskutera med Timrå IK om möjligheten att spärra av en del av läktaren. Arrangera större klackträffar där man kan smida lite ramsor och spåna idéer i övrigt. Jag tror att en del känner sig lite utestängda när ni inom Läktargruppen manifesterar er gemenskap så tydligt. Med klackmöten kan man lösa upp eventuella schatteringar. Det är ju bara löjligt att stå och skaka på huvet tillsammans när ngn längre upp i klacken vill köra en ramsa som ni tycker är helt fel.
DrOctagon: Sedär! Det där är ju exakt sånt som kan föra det hela framåt. Lite idéer och så vidare.
Vi verkar vara den första riktiga "gruppen" om vi ska säga så. Förekommer otroligt mycket i de flesta andra klackar. Diverse ultras-grupper och så vidare som alltid hänger ihop, målar egna flaggor och så vidare.
Som sagt, vi vet själva att vi är en relativt stor del av klacken och dess struktur. Vi har makten att strypa ramsor när vi inte tycker att de passar, och ibland så startas det ramsor som är totalt åt helvete.
Det är ingen "strejk" vi sysslar med för övrigt. Det finns folk som önskar bort oss. Då ger vi dom en match, sen är vi tillbaks och förpestar klacken igen matchen efter.
Vi kör som ni ser lite på GuRRas framgångsrika "tyck synd om mig"-retorik.
Maggan: Men begrip nån gång att vi hänger på ramsor som är bra. Det är inte svårare än så.
Knylan: Ett möte kan väl inte vara så svårt att fixa! Man behöver en lokal, lite fika och lite idéer.
En lokal borde inte vara så svår att låna. Fika borde SK kunna sponsra med. Idéer har ni ju massor av så va faan kom igen.
Hela tanken med att låta interna löjligheter gå ut över Timrå IK är motbjudande. Tänk istället att ni ska sjunga byxorna av era belackare. För f-n du är ju gammal idrottsman - inte viker man ned sig när det är lite tufft. Kärnan i ideellt arbete är att arbeta i tysthet och ducka för all skit som flyger. Jag känner en viss allergi mot tendensen att påstå att man ska hoppa av så fort man inte får som man vill. Om alla skulle köra på den linjen skulle världen gå under!!!
Spotta för f-n i nävarna och kom upp ur sandlådan!!
El Maco: Fasen vilken bright idé alltså :) Att jag inte tänkt på det innan. Jag skulle ju vara gjuten uppgiften som handen i handsken med mitt tuggande.
Det var t.o.m. så att självaste Håkan Loob (vars första lag han höll på i ES var Timrå, eftersom kusinen Kenth Othberg stod i mål) faktiskt nästintill tystades och blev helt svarslös på mina argument vad lockouten betyder för svensk hockey ;)
Men hur f-n motar man bort lintotten Henrik Sandström från den positionen? Får smöra som satan för sillstryparkungen, klubbdirektörn och Nubben.
Då skulle de bli liv i luckan igen minsann, precis som på den "gamla goda tiden" när Staffan Ling härjade som värst i televisionen!
Då skulle jag ännu lite till utöver mina 100& som ju är standard :)
Messiah: Vad är du för en minst sagt IQ-befriad person som inte ens kan sätta ut ditt namn men sitta här och spy ut en jävla massa skit.
För att inte tala om ditt "nick", fy fan vilken patetisk själ du är och vilken trist verklighetsförankring du har.
Visst det kanske skrivs en del smörja i denna gb, men det görs med glimten i ögat och vi som suttit bakom tangenterna och härjat i denna tråd har åtminstone bild på oss själva och talar om i klartext vilka vi är.
Vill du tjafsa vidare och utbyta åsikter så kan du ju komma tillbaka när du uppger vem du är!
För kan man inte stå upp för dem så kan man lika gärna hålla käft!
Dina tankar är lika mkt värd som en bit papper som jag torkar mitt arsle med!
ernie eagle: Tyckte faktiskt att Messiah skrev ett rätt så bra inlägg. Han försöker påvisa att det alltid funnits vissa personer som gör mer än andra, på fritiden i hallen eller i klacken.
Sedan har han ju faktiskt en poäng att om man strejkar så är det väl ändå från ett arbete (betald arbetsplats). =)
Hälge: Det beror väl lite grand på hur de förs fram. Hur många inlägg har den där "Messiah" skrivit egentligen, och vad har han tillfört - nada!
Skall man accepterade i la familia så får man ju öppna ödmjukt för att sedan eskalera. Du kommer inte ny på en arbetsplats heller och lever sjörövare innan du lärt känna gänget och ledningen och vet att du har täckning för dina skämt, lika lite sitter du och berättar om dina brister å fel när du går på dejt med nån fräsig donna å försöker övertyga henne om din förträfflighet - sådeså!
Gnällspikar som bara skall rätta till alla andras brister och fel hela tiden men gömmer sig bakom ett tangentbord och för en tämligen anonym tillvaro men inte vågar kliva ur garderoben när de hela kommer till krita, har jag inte mkt till övers för.
Jag vet att jag har en vass tunga och kan vara frän i käften mellan varven, men jag har aldrig försökt dölja vem jag är. Detta för att folk som känner sig träffade skall kunna få en chans att svara.
Det händer dessutom att jag är ute på djupt vatten ibland, men då får skämmas för det och ta smällen att man får en skammens rodnad på sin kind.
TIKbiff: Då kan jag upplysa dig om att jag finns på hitta.se och för att du skall slippa besväret med att klicka upp min sida så heter jag Magnus Sjöstedt och finns skriven på en adress i Timrå under benämningen "Livsnjutare".
Se så iväg å leta nu, sen får du hemskt gärna ringa mig om du har nåt på ditt hjärta!
ernie eagle: Jag satt en stund och funderade på om jag skulle bemöda detta med ett svar eller inte men det verkar som att jag inte kunde hålla mig.
Vill du ha mitt namn så kan du pröva att fråga efter det. Det är faktiskt inte svårare än så. Lars Bergman är det, inne på mitt 27 år nu, född och uppväx i Söråker men nu bosatt i Sundsvall. Vill du veta nått mer så är det bara höra aav dig vettu.
Vad det gäller mitt "nick" så har jag haft det ett tag och har ej heller kommit på det själv, historien om det kan jag berätta för dig om du vill men det är inget som jag orkar skriva här.
Återigen så visste jag inte att det var "krav" på att man måste skriva visst många inlägg innan man får säga vad man tycker. Ganska motsägelse fullt egentligen det. för om man inte ska skriva vad man tycker i dom första 200 inläggen vad fan ska man skriva då.
Så innan du hetsar upp dig så du spricker, Jag står för mig jag är och vad jag tycker och tycker jag folk säger eller gör dumma saker så börjar jag inte processen med att lära känna dom för att sen 3 månader senare säga åt dom att "det där tyckte jag var dumt".
Då jag fått många positiva reaktioner på mina inlägg så kommer dom att fortsätta komma, ledsen om det upprör dig men så är det. Däremot så är jag inte intresserad av rena personangrepp så som ditt utan belägg för det (det är ingen som frågat efter vad jag heter därför har jag inte sagt det). Jag kan vara ganska skarp i mina utlägg men att kalla någon IQ-befriad och patetisk är i min bok lite väl att ta i. I min bok är det omoget och larvigt att hålla på så, men alla är vi olika och tur är väl det....
Messiah: Nu blir jag imponerad! Du klev ur garderoben och steg fram till podiet, tog till orda och gav dig till känna. Det hedrar dig. Du steg genast i grad efter detta - från min sida!
Du får gärna nån gång framöver ha en längre utläggning om ditt "nick" ifall att våra vägar skulle korsas?
Jag har inte sagt att man måste skriva 200st inlägg innan man får yttra sig och säga sitt hjärtas mening, men jag har inte sett din signatur speciellt ofta härinne och de inlägg som jag hittintills kan erinra mig ha läst undertecknad av dig så är det en nitisk människa som verkar vilja göra uppror, men jag vill betona att det bara är en känsla som jag har.
Och meningen med detta forum är man skall tjöta mellan varven och inte vara så jäkla uppstriktad och allvarsam jämt. Hur vore det om du slog dig ned vid datorn en kväll och levererade några one-liners istället för att bara dela ut kritik åt höger och vänster?
Men du kanske har fullt upp med att följa aktiekursen på börserna? Du har en bit kvar att jobba på innan du lyckas tvätta bort den stämpeln i mina ögon.
Och eftersom du verkar spruta ur dig idéer om hur saker å ting skall vara så kan du väl dyka upp på Ladan och hjälpa till i SK eller nåt.
Men det kanske är att begära lite för mkt?
Nåja jag står för vartenda ord i mitt inlägg tidigare, eftersom då jag författade mitt inlägg hade en bild av dig som jag beskrivit ovan.
ernie eagle: Jag ska försöka hålla mig kort denna gång då =)
Korsas våra vägar ska jag gärna berätta för dig hur det kommer sig att jag använder detta nick.
Jo jag följer aktiekursen men inte så nitiskt alls faktiskt, kul att ha koll bara =)
Anledningen till att det är så få inlägg från mig är att jag har inte varit här så länge och anledningen till att dom kan bli lite lång är att jag försöker skriva så det inte misstolkas vilket jag har märkt är vanligt.
Och hittade jag bara tiden skulle jag mer än gärna hjälpa till problemet är att jag har en del andra intressen som gör att tiden kanske inte alltid räcker till. Men om jag skulle finna det så är jag mer än gärna med och hjälper till.
Klart du ska stå för dig ord fånigt vore det annars och man får tycka vad man vill om mig det är ett fritt land vi lever i (ganska iaf) =) Man kan inte tycka om alla här i världen och så länge man gör det av rätt anledningar får man tycka vad man vill.
Det märkliga med Läktargruppen är att de tror sig utgöra någon slags jävla läktarelit. Och kanske är det inte så underligt att de gamla ramsorna inte används längre eftersom denna självutnämnda fraktion fortfarande sprang runt i galonbyxor när fantasin i klacken var som bäst.
Målmaskinen: Skulle du inte kunna kleta ner några ramsor som kördes förr, dvs då vi sprang runt i galonbyxor. Timrå Timrå IK (Queens - We will rock you) är väl den du har nämnt som vi inte kör längre. "Frella" nämnde "Hur ska vi ha't" så det är väl 2 ramsor, ska tilläggas att LGT tagit fram ett par ramsor som ger tryck och fungerar riktigt bra.
Men du som verkar vara så gammal, har varit med ett bra tag, kan ju ge oss ett par rejäla ramsor, gärna från förr.
Målmaskinen: Det är det vi får se. Det är inte omöjligt att andra klarar av att få igång en arena med en trumma, skapa fina läktararrangemang (styra upp flaggor) och att det blir bättre röststyrka då vi försvinner...... För att ta tre exempel.
Att du påstår att fantasin var bättre förr är en ren lögn.
Skarin: Personligen tycker jag att klacken upplever en guldålder för närvarande. Vilket hänger ihop med hängivet och hårt arbete av många och inte minst lagets och hallens klass. Det är ju härligt att många engagerar sig. Men även jag börjar irritera mig över vissa elitistiska tendenser, nästan lika mycket som jag irriterar mig på gnäll från surkartar som angriper just läktarstämningen i en storförlustmatch.
Visst kan man vara Ultras, något folk har varit på olika sätt utan italienska låneord sedan tidernas begynnelse. På åttiotalet gick det också minibussar till fucking Boden och jag vet att min egen farsa varit på bortamatch mot HV71 när han var i samma ålder som nuvarande läktargrupp var född. Var man på hockey för tio, femton och tjugo år sedan så var det även då några tappra personer som drev på klacken (som ibland var en tiondel så stor som nu) Det fanns säkert folk som tyckte mer eller mindre bra om varandra då med men det fanns inget internet att tjafsa på.
Sekterism och strävan efter inbördes splittring är knappast något självändamål vilket jag inte ens tror att casual knylan i sin version av läktarromantik suktar efter. Helheten ska vara större än delarna.
När jag och min ultraspolare i sekterisktiska läktargruppen TIK08 varit på samma läktare som andra Timråsupportrar utgör vi gemensamt "Timråklacken". Ibland har jag själv faktiskt varit "Klackledare". Det kan man vara genom att stå med ryggen mot matchen och veva med armarna, eller -vilket jag föredrar- genom att ta upp sånger när det tystnar eller genom att haka på när något uppstår i andra delar av klacken. Det kanske är det senare grabbarna med Lionsdalelogga behöver jobba mer med för att lyfta det här ytterligare? Eller hitta en volontär som vill stå längst ner på läktaren med uppsträckta armar och dirigera?
Knylan: Nej, när Malmö kommer på besök har jag dessvärre inte möjlighet att närvara eftersom jag inte finns kvar i distriktet.
Mange: Så sent som för sex-sju år sedan har jag för mig att Per Åkerdahl (med reservation för fel) hade samlat ihop ramsor. Hälsa honom från en av tokarna han gjorde lumpen med. Du nämner själv två ramsor som inte anses hålla måttet längre men tydligen har gjort det en gång i tiden.
Skarin: Trumma på du, det gör du ju bra. De TIFO:n ni arrangerar fungerar bra de med. Det enda jag har kritiserat är variationen av ramsor.
El Maco: Lätt att sitta på andra sidan atlanten och sätta betyg på klacken? När Timrå spelar i Globen och i Scaniarinken behövs inte någon högfärdig Läktargrupp. För övrigt hoppas jag också på tre pinnar mot Frölunda. Kiprusoff stod och valde mellan såser idag när jag var på COOP Forum och handlade åt familjen. Hoppas de inte bjuder på torsk imorgon.
Målmaskinen: Vad jag inte förstår är att du upplyser variation, gärna från oldtimes, men alltså. Om du ska klaga, lägg fram något konkret som gör att vi kan förbättra. Har du kommit på någon ramsa någon gång ? Är det enkelt ? LGT fanns inte för 6-7 år sedan, jag var 10år då. Okej, jag är ung. Är jag för ung?
Ge mig ett konket bevis på vad de är som gör att Läktargruppen skulle vara klackens fall, och då du endå sitter och skriver så skulle du kunnaslänga med EN ramsa från förr som håller klassen utöver dom tidigare nämnda.
Målmaskinen: Saker och ting MÅSTE förnyas, så är det bara.... Då ska det in nya ramsor, och vissa som inte passar längre skrotas.
Maggan: "Domar´n har spelat på matchen", "Var har ni Wernblom" och andra intelligens befriade ramsor passar inte in om man nånsin ska få bort Samhall stämpeln.
Och när ska ni fatta att det inte är någon strejk? Vi vill bara se om vi är så värdelösa i klacken som det sägs. Friskan: Vad har du för plats? Jag vill gärna sitta nära dig så jag vet hur en riktig supporter beter sig....
Dalan: Jag har väl i fridens namn aldrig påstått att klacken är värdelös???
Jag har påstått motsatsen om och om igen. Jag säger det igen. Jag gillar klacken, jag tycker klacken är bra. Jag kan också förstå att den tystnar lite grann när det går alltför dåligt.
Men visst du är välkommen som "sittplatsjävel" om du vill, jag sitter på den sektionen som många vill göra om till bortastå.
Måste hålla med om det verkar finnas omåttlig energi att gnälla och tycka till i detta ämne minsann.
Tänk om all denna energi användes konstruktivt istället....Wow!
Supporter för mig är en person som oavsett färg, längd, vikt, frisyr, klädstil eller kön hejar på sitt lag i vått och torrt.
Medgångsupportar stör mig dock, men återigen var man/kvinna har sin anledning till sina handlingar och får stå för dom.
Till dom som känner att dom borde ta åt sig: Sluta gnälla eller lägg av med att sitta och sura och larva er. Tänk konstruktivt istället för att bara peka på vad alla andra gör fel.
Eller som det står i skriften ;) Låt den utan synd kasta den första stenen...
Finns det eller går det att sammanställa ett litet kompendium av alla ramsor som figurerar så det någonstans (kanske här på nätet) går att titta vad som finns och lämna förslag på nya.
För att öka gemenskapen går det inte att bara säga att det och det datumet så tänkte vi samlas där och där och umgås, alla som vill får komma osv osv. Kanske det redan görs och sen så har jag missat det.
det är nånting iaf... kan säkert fundera ut något mer men jag tror att finns massor med ideér bland massor av folk härinne....
Isbjörnen2: Måste ta Erixon i försvar nu känner jag. Han spelade halva säsongen ifjol med ett ben brutet i foten som mörkades. Han tvingades att spela ändå då vi inte hade några andra backar att tillgå eftersom skadesituationen var ren ... | #Läs mer ·