1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

590409 inlägg · 6216 ämnen

O'learys

893083 · » Till forumet

Sv: O'learys
Tvåtallar:

mm, jag skulle vilja se en parkbänksalkis sitta på olearys och dricka bärs...

det kommer aldrig att hända, för det första så har dom troligt vis inte råd. för det andra så skulle dom nog knappast bli insläppta för det skulle förstöra hela buissinessen för krogen.
för det tredje så får dom mer sprit för pengarna på bolaget.
Kommentera

Jag tror att O´learys ser på dom höga publiksiffrorna i EON. Och satsar i
Timrå för att få del i den folkströmmen före och efter matcherna De kan nog bli något riktigt trevligt av de i allafall. Dom har nog en del erfarenhet från andra orter med bra elitserielag. Och Sundsvall ligger nog inte riktigt i läge för att få riktig del av de hela dessutom så är kokurensen stor där.
Skulle jag va handlare i Timrå skulle jag jubla för att få folk att stanna till i just Timrå 6000 peroner är en del folk Skulle de hela slå väl ut så kommer nog flera sportbarer öppna. Alkisarna skulle bli en minoretet i sammanhanget
Kommentera

250kg kärlek: Nej jag hoppas bara inte de blir värre i Timrå de är allt.
Kommentera

General_Moisio: "De kommer inte bli ett problem, problemet finns redan här och vi måste försöka att få stopp på detta innan de förvärras"

En fråga: Vad gör du för att problemet inte ska förvärras?

Ställer du dig på motståndarbänken och ger tummen ner för O`Learys , eller vad?
Kommentera

Röda Tallen: De kommer inte bli ett problem, problemet finns redan här och vi måste försöka att få stopp på detta innan de förvärras. Men jag hoppas verkligen att detta är bara positivt för Timrå, men som sagt de kan ju bli stökigare i Timrå när alla ska hem efter en "krogrunda", men då kommer väl folk att säga men vi har ju timrå puben, och ja räknar inte de som ett pubställe utan mest ett ställe för 40+ personer som vill ha roligt. Tror de kommer komma hit fler ungdomar och då kan de bli stökigare i Timrå Centrum.
Kommentera

Röda Tallen: Det är väl rädslan för hur de har och ser ut kring Domuspuben som man farhågorna bubblar upp till ytan. Men tar man hit "riktiga" vakter ifrån Sundsvall med hårda nypor och som håller "rent hus" inne på och utanför O`Learys så är jag inte orolig. Men det är just det faktumet som måste klaffa till 100%. Det får inte tummas på säkerheten och det måste vara lika proffsigt som på krogen på Storgatan i Sundsvall.

Burksupandet kan alkisarna fortsätta med i perferin! Jag vill inte ha dem tillbaka.

På sportbaren skall det vara "vanligt" folk som skall in!

Hårt mot hårt!

Stammisarna ifrån Atlantic och Domuspuben gör sig icke besvär!
Kommentera

General_Moisio: Jag förstår inte varför det skulle bli problem med alkisar i Timrå bara för att en sportbar öppnar.
Jag tror inte att en alkis är speciellt sugen på att betala 40-50:- för en öl när dom för 4-5 st för samma pris på systemet.

Hur ofta ser man alkisar (a-lagare) på krogarna i stan? Inte speciellt ofta iallafall.
Kommentera

250kg kärlek: Jo Timrå är precis som alla andra kommuner inte felfria men diskussionen kom ju upp nu om O´learys skulle flytta till Timrå eller inte. så jag förstår inte varför vi ska börja diskutera alla andra kommuner bara för att detta nu kommer upp.

Jag tycker också de är positivt att en sportbar har kommit till Timrå. Men de var ju inte jag som började dsikutera alkisar i Timrå, men de är klart att problemet med Alkisar kan öka i Timrå nu när en sportbar kommer till kommunen.
Kommentera

General_Moisio: Det har du rätt i...men det finns ju vissa ställen här i Uppsala där de samlas också, Vaksala Torg är ett klassiskt tillhåll för alkisarna här i stan.
Kommentera

General_Moisio: Kommuner likt Timrå finns det gott om i vårt avlånga land. Problemen vi haft här finns på många andra platser i Sverige också. Jag förstår inte varför man ska måla upp kommunen som något negativt.

Fortfarande är det en mycket liten klick människor som satt denna stämpel på Timrå. Och visst, här kanske kommunen skulle agerat annorlunda, vad vet jag. Men när bilden av kommunen målas upp som om det vore "hell on earth" då undrar jag om man känner till hur andra kommuner har det.

Det finns säkert massor av saker man kunnat/kan göra annorlunda men det är så dags nu att diskutera det. Trådstarten berättade att O´Learys väljer att satsa i Timrå och det är oerhört positivt. Jag både hoppas och tror att fel som gjorts efter vägen, historiskt, har varit uppe på Timrå Kommuns agenda när man talat om O´Learys etablering i kommunen. Jag är övertygad om att kommunen är medveten om att en pub med utskänkningstillstånd också ställer krav på omgivningen. Dock är det helt rätt vägval kommunen gjort då man hälsar O´Learys välkommen.

I sak förstår jag inte riktigt resonemanget huruvida alkisarna på torget kommer in i bilden då vi talar om en etablering av en sportbar. De alkoholister som är en vardaglig syn i Timrå i dag lär med all säkerhet fortsätta att sitta under sin korkek och sniffa på flaskan. Inte lär de har ekonomi att sitta på O´Learys och dricka. Jag tror inte att O´Learys inträde i Timrå kommer att orsaka den kaos som en del verkar tro.

Kul att det händer något!
Kommentera

brynästigern: Ja de kan ja tänka mig, men tror dom syns mer i en liten kommun.
Kommentera

General_Moisio: Det håller jag fullständigt med dig om..finns ju en o annan alkis i den här stan också..
Kommentera

brynästigern: Jo för att många har åsikter om Timrås tid har varit under alla dessa år som de funnits, som tur är har jag själv råkat ut för nånting på torget men har själv sett alla "Alkisar" som suttit på torget och supet ner sig totalt. Men sen Polisen har börjat ta tag i problemet har dom flyttat sig nedanför Domus så ingen ska se dom, men tyvärr så får jag se dom varje dag och de är tragsikt att se dom supa bort sina liv.
Kommentera

General_Moisio: Har själv aldrig varit i Timrå så jag ska inte uttala mig om hur situationen är eller har varit. Dock kan man ju börja fundera när det diskuteras så flitigt..
Kommentera

brynästigern: För att så smidigt å enkelt kliva in i denna diskussion så JA, Timrå har verkligen varit ett rövar samhälle för några år sedan, som tur är har de blivit bättre på senare år. Men som sagt Timrå har varit ett rövarsamhälle.
Kommentera

Uno Gordon: Låter som att Timrå har varit värsta rövarsamhället...så jäkla illa kan det väl ändå inte ha varit ?
Kommentera

hellge: Jo det serveras mat på O`Learys. En sällsynt god sådan också och jag skrev tidigt i denna debatt aatt det faktiskt visst finns fördelar med en sportpub i centrala Vivsta. Men det går inte bara att vifta bort problemen heller och stoppa huvudet i sanden.

När man nu inom kommunen och framförallt Socialdemokraterna jobbat så hårt och kraftfullt för att motverka alkoholismens utbredning inom de centrala delar na i form utav en förändring utav Torget med borttagna bänkar och en busskur samt att infört fler vaktpatruller och flyttat Systemet till Domus vore det jäkligt synd om man raserade det hela genom en kappvändning tack vare de ekonomiska intressen som trots allt finns.

Det har trots allt blivit lugnare på Torget på senare år även om det finns mycket som kan bli bättre.

Förr var man livrädd om morgnarna när man skulle traska runt med tidningarna att behöva stöta ihop med knarkare, alkisar, gangsters å ligister som skulle sätta en pistolmynning mot tinningen eller en kniv mot halsen. Jo det var faktiskt fullt troligt och realiserbart förr om åren. Vad som helst kunde hända. Det var High Chaparral i Timrå.

Nu klarade jag mig tack och lov men jag vet andra kollegor som hade ett rent helvete genom åren.

Såsom det var, får det aldrig någonsin bli mer igen. Det är ett som är säkert. Våldet och buslivet skall väck.

Vi har alla ett ansvar att framställa Timrå i nyktert dagsljus. Det skall vara en fröjd att komma dit.

Det skall finnas någonting mer att tala om än bara hockeylaget Timrå IK. För precis som vi supportrar sjunger på sista refrängen i nationalsången att vi vill leva vi vill dö i Timrå skall det också vara.

Sundsvall skall vara ett komplement vi skall samarbeta med men Timrå är och skall förbli en egen kommun med egna intressen att värna om. Och Timrå skall vara ett tänkbart alternativ att bo i, attraktikt för alla målgrupper så även höjdare och hockeyspelare.

TIMRÅ I VÅRA HJÄRTAN!
Kommentera

Uno Gordon: Haha, de där måsjävlarna kan vara riktigt jobbig.

Varför jag inte valde att bo i Timrå när jag återvände hem (jag har bott i Timrå största delen av mitt) var p.g.a. av det jobb jag valde. För mig känns det betydligt bättre att bo här när jag också driver företag på orten. Det har inget som helst att göra med problematiken i Timrå centrum. Vi upplever liknande problem här, om än i mindre omfattning.

Jag gillar dig, om du är den jag tror du är, jag tycker verkligen att det är kul nu när du återvänt till HS. Men ibland blir du så drastisk i dina uttryck. Antingen är det himmel eller så är det helvete. Det finns inget mittemellan.

Ta nu inte vår diskussion igår som att jag ogillar dig och dina åsikter. Så är det absolut inte. Däremot diskuterar jag gärna när jag tycker att saker kan ses ur ett annat perspektiv.
Kommentera

250kg kärlek: Det är mycket möjligt att jag kanske framställs som cynisk och känslokall. Men man måste sätta ned foten någonstans också. De missbrukare som ständigt och jämt och gång efter annan fått sina chanser men ändå bränt dem tycker jag är förbrukade. Jag får inte heller hur många chanser som helst. Jag förväntas uppträda på ett visst sätt och rätta mig efter gängse normer och regler för att passa in.
Till viss del kan jag köpa det. Medan det finns punkter jag tycker är orimligt att folk skall ha någonting med att göra. Så länge man sköter sitt och inte stör ordningen får folk göra precis vad de vill.

Sedan tycker jag du formulerade dig en aningen trubbigt i början av gårdagen när du skrev att i mina inlägg framställdes det som att jag flydde fältet och bara accepterade problematiken.

Men herregud vad skall jag göra då? Tror du jag försökt tala människor till rätta i åratal och erbjudit dem mitt stöd? Det är svårt att göra någonting mer efter det. Om det sedan vänder mig ryggen kan jag inte annat än beklaga deras ställningstagande.

Och det där med att flytta var väl ingen särskilt lyckad passning till mig medan tanke på att du knappast varit kommunen trogen genom hela din livstid. Och dessutom bor du långt ifrån centralorten numera.

Om det nu är så förträffligt i Timrå Centrum varför bosatte inte du dig där med din familj? Din närmsta granne är väl havet och kossorna och det närmaste en fridstörning du kommer i dagsläget är väl möjligtvis en och annan måsjävel som kan kackla loss i gryningen annatrs har du det välk lugnt och stillsamt.
Kommentera

T T: Det var bara ett förslag som Tycho lade fram. Ett riktigt bra förslag tycker jag dessutom. Inget illa menat emot dig men det är väl bra att det finns flera alternativ.
Kommentera

JimmyH:

"Det vill säga att jag skulle inte tycka att det vore en bra idé för en nykter alkolist att börja med nätpoker till exempel."

What about att börja med Hockesnack? (-:

Jo, nog är det gott alltid. Speciellt tycker jag om Buffalo Wings:

olearys.chainformation.com/DownloadArea/Kungsh_jan07(1).pdf

Är det inte konstigt att dessa kyllingar heter buffalos? Nåja, jäkligt goda och välkryddade är de.
Kommentera

hellge: Det finns forskning som visar på att missbruk är genetiskt överförbart och att sjukdomen i sig tar sig i uttryck efter hur uppväxtmiljön ser ut.

Sjukdomen är i sig inte bara alkolism, utan det handlar om missbruk överhuvudtaget.

Det vill säga att jag skulle inte tycka att det vore en bra idé för en nykter alkolist att börja med nätpoker till exempel.

Eftersom jag tror att denna sjukdom inte beror på alkohol i säg utan är en störning i vår hjärna så är alkoholens vara eller icke vara ointressant. Skulle alkoholen försvinna så skulle de hitta något annat sinnesförändrande att fastna i.

Framgångsrika människor är sällan de lyckligaste människorna. De har också ofta känslor de trängt undan. Det finns ju även en tillfredställelse i ett beröm och en framgång i arbetet som är tillräckligt starkt att tränga undan ångest.

O`Learys har väldigt god mat. Nästan beroendeframkallande gott med mycket socker och fett. ;)

Det är inte lätt att vara lycklig.
Kommentera

Det var en sällsynt trevlig debatt ni hade här, kanske den bästa jag läst i den här gästboken.

Samtidigt får jag dra lite på smilbanden av den ödmjuka inställningen gentemot ”torgalkisarna”. Tänk om alkoholism är genetiskt betingat, då skulle MoDos mongolider och Timrås alkisar vara samma problem. Vad skulle då vissa här inne då skriva om?

Det mesta har nog kommit med i denna ord- och åsiktsrika tråd, jag vill ändå, trots att debatten verkat ha ebbat ut lägga till några synpunkter.

WHO har ända sedan mitten på 70-talet klassat alkoholism som en sjukdom, en primär sjukdom, vilket innebär att det inte beror på något annat.

Knaskamilla skrev att 10 procent av befolkningen är alkoholister. Den siffran jag känner till är 15 procent. Det innebär att mellan 900.000 och 1,3 miljoner svenskar beräknas vara alkoholister. Av dessa är det knappast mer än en 1 procent som sitter på parkbänken.

Vidare brukar det heta att 97 procent av alla alkoholister kommer dö fulla, bakfulla eller på jakt efter sprit. 3 procent av alla alkoholister har själva sökt vård eller blivit erbjudna vård och tagit emot den. Av dessa 3 procent är det mindre än hälften som förblir nyktra. Med andra ord ungefär 1 av hundra alkoholister förblir nyktra.

Om detta stämmer verkar det orimligt att alla dessa alkoholister skulle vara karaktärslösa individer utan viljestyrka. Rimligtvis borde det vara så att när väl en person klivit över gränsen så han eller hon helt försvarslös, personen kan inte längre på egen hand sluta, eller avstå från att börja.

Samtidigt är det väl också så - att ingen annan tvingar alkoholisterna att dricka, ingen sätter en tratt i munnen på dem och tvingar i dem sprit. Med andra ord – en alkis som inte heller själv vill kommer heller aldrig att kunna sluta.

En ytterligare faktor som tyder på att alkoholism förmodligen inte kan vara en yttring av dålig viljestyrka eller avsaknande av moral är det finns en mängd framgångsrika män och kvinnor världen över som är eller har varit drabbade av detta stigma. Världen 4:e rikaste man, grundaren av IKEA – Ingvar Kamprad kallar sig själv då och då för alkoholist. Samma sak är det med innehavaren av världens mäktigaste ämbete – Amerikas president George W Bush. Han har heller inte gjort någon hemlighet av att han har varit på behandling för alkoholism. Eller för att inte tala om vår egen riksalkis Gudrun Schyman. Hon har det numera inskrivet i hennes CV. Ingen kan väl på allvar mena att deras alkoholism har kommit från att de hamnat i fel gäng, eller?

För ett par år sedan var jag och fiskade upp min kusin på Maria pol kliniken på Söder i Stockholm. Han var döende i just detta som ovan beskrivits. Han är av den sorten som skulle beskrivas som kronisk och obotlig alkoholist och narkoman. Efter två veckors avgiftning fick han hänga på mig hem. Vi satt i sex veckor varje dag och diskuterade olika sorters droger, lögner, manipuleringar, stölder mm. Han förklarade hur alla världens droger, drycker, läkemedel fungerar. Vidare menade han också att det fanns två droger som var värre än andra. Den ena var heroin och den andra var alkohol. De var likvärdiga i sitt rus och ungefär lika beroendeframkallande.

Vidare åkte vi dagligen så småningom runt på traktens alla NA-möten från Sundsvall, Härnösand, Kramfors, Svanö, Sollefteå och Ö-vik, jag som besökare och han som narkoman. Pallar man att gå in på ett öppet NA-möte tycker jag man ska göra det. Man får liksom en annan inställning till droger och narkomaner. Hur som helst, på varje NA-möte värden över säger man varje gång att alkohol är en drog.

Jag tänker inte ta ställning i debatten om alkoholens vara eller icke vara utan bara framföra mina erfarenheter i ämnet.

…Och på tal om O’learys. De serverar väl fortfarande mat där?

Tack för trevliga inlägg!
Kommentera

T T: Däremot så finns det ju bortamatcher som det inte blir supporterresor till.
Kommentera

T T: Ja, det är juh klart... =) Men det var väl inte så att jag spånat på förslaget mer än det tog att skriva det... Så jag räknade med lite mothugg iaf. ;P
Kommentera

Tycho: Nu har ju TIK förstås egna pubar. Så att ta sin före-matchen-öl någon annanstans tycker jag känns som en tveksam support.
Kommentera

Tycho: Ingen dum idé. Jag är för det förslaget. Nån mer ???
Kommentera

-Gurra-: Tror det kommer att ligga mycket på de som driver den för hur bra det kommer att bli.
Tror det till och med kan bli ett uppsving för centrum om man får dit mer "vanligt" folk.

Jag skulle tycka det vore trevligt att kunna träffas upp innan och efter matcher på O'Learys om man känner för det. Samma sak om man bara vill samlas inom supportergruppen har vi ett naturligt ställe att vara på... Eller har jag helt fel?
Kommentera

knaskamilla: Äntligen någon som förstår hur jag tänker, tack.
Kommentera

knaskamilla: Alkisarna dvs. A-Laget på torget är harmlösa.
Det är dom med dyrare stimulansia som stjäl.
Kommentera

knaskamilla: ...allt enligt färska rapporter från Nykterhetens riksorganisation, daterat i förrgår.

Puss i ljumksen, Kamilla.
Kommentera

Det var värst vilken seriös diskussion ni hade här. Som utomstående (på alla möjliga sätt och vis) undrar jag hur man kan se O'Learys som en risk för mer utbrett missbruk. Det är förmodligen enklare att bli beroende av Systemetsprit än av dyr krogsprit...

Och så är jag ganska säker på att det inte är så många alkoholister som är ute och krossar busskurer, utan snarare vanliga onyktra idioter.

Och så vill jag bara upplysa (ifall Uno, eller någon annan, inte har fattat det) om att akoholisterna i Timrå inte bara är de som hänger på torget. Var tionde vuxen svensk missbrukar alkohol. Var tionde vuxen Timråbo hänger knappast på torget.
Kommentera

Helg Ernest: Haha, skulle inte tro det.

Ditt sista:

"Skulle jag själv få tag på någon sådan så kan jag lova, den skulle inte kunna gå därifrån för egen maskin iallafall"

Det får stå för dig.
Kommentera

250kg kärlek: Jag vet! Men det var du som sa det. ( c :
Kommentera

Helg Ernest: Amen!
Du har svar på allt.
Kommentera

Uno Gordon: Detta skrev du. - Det är bara skit med det mesta nuförtiden. Det är laglöst land. Det är lönsamt att vara kriminell i Timrå.

Vi vet ju alla vilka dessa 2-3 herrar är. Kanske vi skall göra processen kort med dom och vi får ett lugnt sammhälle? Jag ställer upp.

Eller skrämma skiten ur små buset ? Som dom som skulle sno en moppe i mitt område i lördags. Dom vart av med 2 av sina egna moppar till farbror polisen. ( c : Undra hur dom förklarar för sina föräldrar varför polisen tagit deras mopeder, när polisen knackar på?

Skulle jag själv få tag på någon sådan så kan jag lova, den skulle inte kunna gå därifrån för egen maskin iallafall.
Kommentera

Redax 2: ...i övrigt håller jag med dig.
Kommentera

Uno Gordon: Det är inte dina enkronor eller din omtanke som väcker mina känslor. Det är din kyla då du talar om alkholister eller missbrukare. Jag vet att ingen av dessa kategorier människor vill sitta på den stol de gör.

Det de behöver är stöd och hjälp, oavsett om det är deras fel eller ej. Var finns vi? Spottar vi åt skiten och säger fy f-n eller sätter vi oss in i deras situation?
Kommentera

Uno Gordon:

en riktlinje kan vara att se sej om i den närmsta kretsen.
dom som sitter nere på stan och bara bräcker kan du troligen inte göra nåt åt. inte mer än ett trycka på kommun och socialtjänsten.

du har väll sett tv reklamen, : - I varje skolklass finns det 2 flickor som skär sej och en som har matstörningar.

finns alltid en anledning till dåligt mående och man märker i regel inget i den närmsta kretsen, på grund av att där är allt som vanligt.

det ligger liksom lite för nära.
Kommentera

Barbapappa: Något entydigt eller självklart svar på din motfråga har jag dessvärre inte. Men frågan är ju då vad man kortsiktigt kan göra istället?

Nej jag är medveten om att mina enkronor inte går till mat eller hyra, snarare till skramlandet av en ölburk på bolaget. Nu är det som sagt var långt mellan gångerna jag ger någon några mynt. Hellre gratis morgontidningar då eller lån av telefon att kunna ringa.
Kommentera

Uno Gordon:

>>Barbapappa: så du menar att man skall acceptera vad som helst då bara för att "tycka synd om" de människor som inte klarar av att hantera spriten eller äta sunt?

absolut inte! du ska inte ömka alls. det blir ingen hjälpt av.

>>Råd och stöd kan du få de sk verktygen för att börja leva ett bättre liv. Men i slutändan är det bara personen själv ifåga som befinner sig i skiten som kan ta sig ur misären också.

det är sant, men inte utan stöd, och helt rätt ska du ge stöd måste du naturligtvis ställa krav.

>>Varför skall jag som är skötsam behöva ta smällarna och betala priset för vad andra ställer till med när jag själv inte förvållat det hela.

det får vi hela tiden vare sig vi vill eller inte. men det är inget vi ska acceptera. ta exempel. i Mora är det bostads brist. det finns inte lägenheter till alla som bor här, men komunpolitikerna har sagt ja till att ta emot 60 flyktingar. flyktingarna får förtur på lägenhet.

>>Jag skall få min nattsömn förstöd p.g.a. idioter, jag skall behöva vakna upp till ett nedgrisat torg och glassplitter på våra gator och en outhärdlig stank utav piss och acceptera att folk i min omgivningen spöar upp sina respektive gul och blå bara för att de inte kan hantera spriten.

absolut inte. vandalisering och misshandel skall polisanmälas.

>>Ändå är det ständigt det som möter mig. Människor med vansinnigt dålig karaktär som inte gör någonting åt sin situation. Som tycker det är livet att leva på socialbidrag och äta sig mätta med kommunala medel. Som inte ägnat tanken på att lyfta fingret och bidra till vårat välfärdssystem.

där kommer vi in på komunens och socialförvaltningens ansvar. ett sätt att få dom att reagera kan vara en tidningsinsändare där du preciserat dina upplevelser under en tid. det väcker andra människors ögon och då skapas ett större tryck mot de som styr.

jag måste upprepa mig här, du kan inte rädda världen. det finns ingen som kräver det.
men att ena dagen vara förbannad över att det luktar piss på gatorna och nästa gå och ge små mynt. dina mynt går inte till mat eller hyra.

ska man ta en ståndpunkt så måste man göra det hela vägen.

>>Människor med vansinnigt dålig karaktär som inte gör någonting åt sin situation.

Motfråga:
tar du ifrån en alkis flaskan så får du bara ett aggressivt barn kvar, hur ska han kunna ta ansvar? och om han har flaskan kvar är han fortfarande bara ett stort aggressivt barn. ?
Kommentera

Nu sitter ju jag långt från det hela men inte tror jag att ett O´Learys gör situationen ännu värre för de stackare som sitter på torget. De lär troligtvis inte besöka stället med tanke på att det är mycket billigare att gå & köpa sprit och läsk snarare än att dricka drinkar på lokal...

Är tanken istället att vi skulle rädda den uppväxande ungdomen genom att ej tillåta pubar så tror jag det är fel väg. De lyckas ju ändå få tag i alkohol (och har troligen ändå ej åldern inne för att få komma in...)... Det känns lite som att vi således vill hindra "vanligt folk" att ta sig en öl å lokal men åtgärden, hur vällovlig den än är, inte fyller sitt syfte då målgrupperna för räddningsaktionen ej tycks påverkas (Detta givetvis under förutsättning att restaurangen är seriös och följer bestämmelser om ålder, utskänkning till berusade etc)...
Kommentera

Barbapappa: Min bästis under gymnasietiden dog i våras av en överdos heroin. Jag minns honom som en helyllekille som inte gjorde den minsta fluga förnär. Han hamnade snett, först bland Timrås värstingar sedan i Sundsvalls träsk. Han var den snällaste person jag mött, ställde alltid upp, vipps en dag var han förändrad. Sen dog han.

Jag glömmer aldrig hans stick på armen som bevisade hans beroende och hans ord:
- "Snälla, ta mig ur skiten".
Tyvärr var det försent. Dagen efter dog han med ett brev i sin hand, där stod bland annat att jag skulle kämpa för att hålla borta skiten från gatan (jag tror han menade heroinet). Men även allt annat skit.

Jag fördömer inte människor med ett beroende, jag tror att jag är lyckligt lottad som slipper skiten. Däremot fördömer jag alla människor som inte förstår innebörden.
Kommentera

Barbapappa: Du ser i slutändan är vi inte så långt ifrån varandra ändå trots allt trots våra olikheter och annorlunda erfarenheter och upplevelser. Och jag har förvisso inte växt upp i hem fylld utav alkohol eller själv trillat dit. Men jag har haft både flickvänner med trassliga bakgrunder och minst sagt grumliga hemförhållanden och barndomskamrateer vars föräldrar supit hårt. Så jag vet en del om medaljens baksida och att det alltid finns två sidor utav samma mynt.

Dessutom tog en kompis i en överdos för bara ett par år sedan.
Kommentera

73Sjöbba:

det är mestadels hormonstinna pubertetsmonster. dock tror jag inte att dom gör det i nyktert tillstånd.
Kommentera

250kg kärlek:

jo jag vet, jag syftade på de som doljer sitt missbruk. dvs majoriteten.

och jag håller med. det är viktigt att ha en ståndpunkt.
Kommentera

Uno Gordon:

det är sant men du kan inspirera.
kanske den personen kan få inspiration av dej och bli hjälpt av nån annan.
vägarna att gå är väldigt många och svåra. oftast för dom som är runtom.
Kommentera

Barbapappa: En missbrukare skiter fullständigt i sin omgivning. Han/hon ser till att få sitt rus, i övrigt är annat oväsentligt. Om man lurar familjen på tusenlappar eller bästa kompisen kvittar. Så länge man kommer åt ruset.

Däremot, och det som är oerhört viktigt, är medmänniskornas syn på det hela. Nonchalerar man det och tror att det inte är viktigt så är det så. Men ser man hur pengar flyger i väg och ifrågasätter det har man tagit aktiv ställning. Det är för få som vågar ta konflikten, oavsett missbruk eller andra saker ;o)
Kommentera

Barbapappa: En mycket intressant och lärorik diskussion som ni framför. Har själv nära anhörig i släkten som HAR varit nere i skiten och jag måste säga att jag är inne på 250kg kärleks linje.
Sedan tycker jag att det är starkt av dig att framträda med ditt förflutna.

För några år sedan jobbade jag med en kille som började hos oss direkt efter kåken. Jag skjutsade upp honom till Tillnyktringsenheten varje vecka för att han skulle lämna diverse prov. Det gick bra för honom, han träffade kärleken och fick 2 barn. Han fick igen körkortet som han hade tappat i drograttfylla. Efter 5 år hände något han trillade tillbaka i skiten, sade upp sig och sedan har jag inte sett av honom.

Han sa att det var ett litet kliv att kliva över men ett enormt att ta sig tillbaka.

Är det missbrukarna som pangar busskurer och glas i allmänt eller kan det vara hormonstinna pubertetsmonster?
Kommentera

Barbapappa: Naturligtvis ljuger och manipulerar en alkoholist. Jag uttryckte mig kanske lite luddigt där. Vad jag menade med lögner är att jag vill se framsteg hos de människor jag bryr mig om. Att de verkligen menar det de säger. Jag kan omöjligt få alla alkoholister på fötter. Men kan jag hjälpa en endaste människa till bättre liv så är det guld värt. Och jag beundrar alla mmääniskor som har modet och styrkan att bryta dåliga invanda mönster. Oavsett om det gäller snus, cigaretter, alkohol, narkotika, mat eller spelmissbruk.

Om jag lägger ner engagemang på någon och denne ifråga är fullständigt ointresserad utavatt få hjälp, så finns det inte mycket mer man kan göra.

Viljan måste finnas där, annars är det omöjligt att förändra.
Kommentera

893083 · »