1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

591253 inlägg · 6216 ämnen

Pikkarainens tackling

« · 1279646 · » Till forumet

Sv: Pikkarainens tackling
Jockz: Nepp, det är NHL som arrangerar matcherna i Ericsson Globe Arena.
Kommentera

söder över: nu har du tänkt till!! det tycker jag vi försöker med, han ska känna att han har stödet med sig!! =)

så vilka är med??
Kommentera

erathoo: Jo, Mika Pyörälä.
Kommentera

Jag tycker inte det är en klockren tackling, utvisning hade jag köpt rakt av. Tycker dock situationen blivit sjukt uppblåst, jag tycker det har blivit lite löjligt iaf. Tänkte avsluta med en länk till Wikegårds blog där han surrar om tacklingen och hur han ser på saken.

Jag säger inte att jag håller med honom men jag respekterar hans åsikt (därav länken).

Därmed är min diskussion i ämnet avslutad (för denna gång).

Redigerad kommentar

Kommentera

Åkerblom i 6e:
Äh, sluta lipa nu. Illa Puckorainen ligger i lä. Ring till Marco T, han kan hopptackla, krossa okben och skalla. Han ber bara om ursäkt, blir avstängd några matcher (eller vilar som han säger) och sen kör han på som vanligt...

Redigerad kommentar

Kommentera

Paddan: Förutom att dom är arrangör vell?
Kommentera

Abron: är det inte 37:an som åker in mot Hirso strax efter tacklingen?
Kommentera

Frella: Svenska Hockeyförbundet har väl ingenting att göra med NHL-premiären.
Kommentera

Frella: Ja de är helt jävla bakvänt.
Kommentera

Roslund: ja för fan en tvåhundring kan man både ha och vara utan . bra om han får känna att fansen är med han
Kommentera

Snoop: Cross-checking och slashing är en del av spelet i svensk hockey. Tacklingar och fighter är det inte.
Kommentera

söder över: Förra säsongen dömdes det bort mål efter mål. Vad väntar oss denna säsong, ....avtängningar Ge mig kontonummer, jag skickar pengar direkt.
Kommentera

söder över: Jag är klart med. Det är sådan hockey vill vi se! Den avstägningen gör ju bara att han inte kommer att våga tacklas i fortsättningen. Fixa en insamling så är inte jag sen, jag lägger samma belopp (vore ju pinsamt att vara sämre)
Kommentera

erathoo: De är bara anmäla de, Pyörälä var och är en personlig favorit och en mycket mycket bra hockeyspelare, men om de var han (jag såg inte) så är det bara anmäla.
Kommentera

Håller fullständigt med :)
Kommentera

Bragd-Birger: Det som blir mest kul i detta är att se ifall samma förbund "rasar" i media ifall Murray går en fight då NHL-premiären spelas i Sthlm. Förstår han då anseendet av svensk hockey eller är det en kul grej?
Kommentera

kan inte supporterklubben försöka dra in lite insamlings pengar till att betala pikkas böter?

det borde visa honom att det här spelet vill man se honom leverera vidare under hela säsongen.

några skramlande bössor på nästa hemma match?

jag skänker 200 riksdaler med en gång!

jag tror inte att pengarna är ett problem för honom men han SKA fan inte behöva betala 20 papp för att han fixade fram 1-0!!!!
Kommentera

erathoo:

Du ser, klart off idag...
Kommentera

Abron: det var ju Pyrret som crossade hirso - han kan vi väl inte anmäla :-P
Kommentera

Olle: Nää, för han spelade ju i FBK :-(
Kommentera

Har inte hängt med i tråden.

Men varför anmäler inte TIK den/det som skadade Kim????
Vill man bara vara snäll, eller?

Abron/Usedom
Kommentera

Hahl Bundy: Ja de är bara hoppas att Pikken kommer fortsätta att proppa på lördag mot SSK, att han inte håller igen bara för dessa pajasfigurer stänger av honom.
Kommentera

Snoop: Jag har ingen aning vem det här är men han är inte Timråit iallafall.
Han är oxå upprörd.
Kommentera

Finns fler som tycker att det inte ska vara avstängning.
Kommentera

Ambroo: Om utredningen beräknades vara klar typ på onsdag vore det så klart konstigt. Nu var det helt uppenbart att han skulle bli avstängd, därför fick Timrå beskedet redan i förmiddags. Sen fick man Pikkens version, fastställde längd och böter, klart och betart.
Jag tycker att det var bättre att Timrå fick veta det i förmiddags än att man skulle förberett sig för spel med Pikkster och sedan fått beskedet på väg ner.

However: hela den här diskussionen - och alla liknande denna som uppstår när disciplinnämnden kommer på tal - beror till största del på att förtroendet för d-nämnden är aslågt. Dom känns känsliga för opinionsvindar, och misstänks hålla storklubbarna bakom ryggen.
Oavsett hur det ligger till med den saken bör man se över den här verksamheten från förbundshåll. Det måste rimligtvis gå att få till ett organ som har större förtroende bland spelare/klubbar/supportrar - och som dessutom möts av/förtjänar större respekt.

Ingen Hirscho, Pikk eller Corso. Blir nog inte tvåsiffrigt i morrn ändå.
Kommentera

Hoppas han går in nästa match och tar ut en hel femma bara för att visa att han inte brytt sig.
Kommentera

FY FANS JÄVLA HELVETE VA DÅLIGT

JÄVLA SKIT LIGA
Kommentera

Ambroo: Ha ha jag måste ju vända tankarna till nåt positivt, du vet hur irriterad jag har varit idag! :)
Kommentera

250kg kärlek: Gud är blå!

Hahl Bundy: Åsså du då, din positiva trollfitta!
Kommentera

Ambroo: Det positiva är att han är tillbaks mot Modo o HV :)

Luleå kan vi klara ändå o i morgon går vi på adrenalin liksom på torsdag!
Kommentera

Ambroo: Herregud!
Kommentera

20 000kr + 2 matcher blir straffet (Boudienne fick 3 matcher + 20k)
Kommentera

Ambroo: 2 matcher mao.
Jag säger då det.
Kommentera

Bragd-Birger: Han borde inte ens vara avstängd under utredning iom att han inte fick matchstraff. Det sa ju anmälaren själv, Lundström, i förrgår. Det är ett skimmer av parodi över hela saken.

Klart och färdigt:

Redigerad kommentar

Kommentera

250kg kärlek: Kommer inte ihåg vilka domarna var, men i och med att de friade Pikkens tackling och diciplinnämnden stänger av honom, tolkar jag det som att förbundet måste ha inkompetenta domare som inte kan reglerna.
Dessa 2 domare bör därför inte dömma mer i elitserien.
Hockey är snart en djävla fjollsport likt innebandy.

Redigerad kommentar

Kommentera

BLIR BARA SÅÅÅÅ FÖRBANNAT ARG!!!!!!
Kommentera

mikenomad: Läste fel sorry! Nämnden är endast tvungna att ta upp anmälningar som kommer från berörda(enligt nämnden gäller det spelare och ledare inom föreningen). Men tydligen är vi supportrar inte berörda:(
privatpersoner får fortfarande anmäla verkar det som men jag tror inte det ger något gehör.
Kommentera

Hahl Bundy: Haha. Så är det nog:-)
Kommentera

Dragan 2k: Trollet ert sitter o blåtrycker, det är därför han varit härifrån en stund :)
Kommentera

KniveN: Sicken jäkla miss.
Kommentera

KniveN: hehe japp klick klick klick klick.... =)
Kommentera

söder över: Verkar gå att rösta flera gånger :)
Kommentera

Bragd-Birger: Det som jag påminns om är thörnbergs tacklig på motboken då han fick matchstraff och det blev utredning men han var inte avstängd ens en uppvärmning.
Kommentera

Skicka ett mail till någon i Svenska Ishockeyförbundets disciplinnämnd. Kanske kan påverka något.
Kommentera

250kg kärlek: Att han är 'avstängd under utredningen' betyder så klart att det redan är uppenbart att han ska bli avstängd. Sen ska dom väl höra hans version, för att därefter besluta sig för hur många matcher det blir.
Så: vad som händer vid en friande dom behöver vi nog inte spekulera alltför mycket kring.

Hursom, de flesta här är upprörda och tycker att det är en schysst tackling. Alternativt att han ändå inte ska bli avstängd eftersom Thörnberg inte blev det när han tacklade sönder Erixon.
Jag vet inte. Jag tycker faktiskt Pikkas är mer vårdslös än Thörnbergs. Thörnberg kunde/borde ha fått minst 5 minuter, och Pikka borde ha fått enkelt matchstraff direkt.

Jag tycker att hockeyn ska vara hård och innehålla tacklingar, men den här var över gränsen. I min bok.
Om han sedan får mer än två matcher, tja...då är det riktigt patetiskt.
Kommentera

250kg kärlek: Man får hoppas att det här taggar killarna nåt fruktansvärt o att LHC är det 1:a laget av flera som får "betala" priset för den här löjliga historien.
Kommentera

I vilket fall som helst, om jag har förstått det hela rätt, ja då är Pikkarainen häktad i väntan på dom. Så måste man väl tolka beskedet idag?

Då känns det extra skönt att veta vad Lundström sagt: ""jag har inga barn ihop med Frölunda och ser objektivt på det här."

Undrar just vilket skadeståndsanspråk Timrå IK kan begära vid en friande dom? Nej, just det ja. Det tänkte inte förbundet på. Så ett gäng matchers avstängning blir bäst.

Sjukt less på sånt här dravel.

Kommentera

stöd pikka med en röst!
Kommentera

MorganaLefaey skrev: "Sen att dessa anmälare missar en och annan sak får man leva med fram tills dess man gör som NHL som har en grupp som ser varenda match i efterhand och söker efter tokerier."

Snälla. Jag försöker vara objektiv i min bedömning även om det är mitt lag vars spelare råkar illa ut. Jag tycker att en jämförbar situation är Thörnbergs tackling på Sebastian Erixon. Thörnberg blev varken utvisad eller avstängd. Situationen är jämförbar då det fanns domare även den gången som såg vad som hände men gjorde bedömningen att det inte var regelvidrigt. Nu vet vi dessutom vad som hände med Erixon, hur länge han blev borta och hur det sket sig för honom i sin landslagsdebut. Jag tänker inte "leva med det" då jag är övertygad om att HELA hockey-Sverige såg vad som hände utan just dessa personer som har till uppgift att syna sånt.

Det är också detta som litegrand bygger mitt anti mot det regelverk som finns idag. Det är lätt att få känslan att man bedömer olika då det ibland känns lite väl "godtyckligt" huruvida det blir avstängning eller ej.

Kommentera

John K: det gick inte bra att klippa in länkar. skitsamma.

Jag tar det sista exemplet: Mattsson går in som tredje man i den här situationen, det som diskuteras mest i fallet Pikkarainen. Bör Mattsson blivit avstängd för det här?

Redigerad kommentar

Kommentera

« · 1279646 · »