1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

590556 inlägg · 6217 ämnen

Positiva tråden

« · 1328867 · » Till forumet

Sv: Positiva tråden
gustav9: Då ska han bo på örnen och komma in som fräsht blod bland finnarna och deras vodka kvällar. Det börjar nog bli enformigt och tröttsamt vid det här laget. Det kanske kan få dem att tagga till lite på isen också!
Kommentera

ÖstrandsNisse: conny strömberg taCK
Kommentera

Jockz: Ja, det är inte alls omöjligt. Men ändå borde det finnas sätt att nå ut till supportrarna, sponsorerna och övriga intressenter utan att för den skull klä av sig totalt. Dessutom kan det skapa en större förståelse över varför man agerar som man gör.

Nu tror inte jag att det är så illa, att det är fritt fall. Men situationen lär vara allt annat än mysig, om man säger så.
Kommentera

ÖstrandsNisse: Vilket kan vara fallet, eller?
Kommentera

Nisse: Jimmy avsåg nog inläggen under just den här specifika trådrubriken.
Kommentera

Nisse: Exakt! Det är nog just detta som många härinne har så svårt för. Ingen vet något mer än att föreningen upplevs som fritt fall utan livlinor.
Kommentera

ÖstrandsNisse: Är det inte så att 98 % av dom som uttrycker sin frustration här inne egentligen är överlyckliga om vi går till slutspel och får drömma om det där SM guldet som vi realistiskt aldrig kommer att få uppleva. I det läge vi nu befinner oss, på randen till härdsmälta, med som upplevs en handlingsförlamad ledning som åtminstone jag upplever gör det mesta fel detta år. Man lämnar ju fältet vidöppet till spekulationer och överdrifter när man inte kan konsten att informera på det mest fundamentala sättet. Att köra huvudet i busken och tiga ihjäl saker och ting var ett klassiskt kommunisktiskt sätt. Det behöver vi inte uppleva 2010/11 i Timrå IK. Det behövs så lite för att åtminstone få en mer nyanserad debatt. Att det är på detta sättet råder Timrå IK:s ledning för. Det blir inte bättre med ett mail som jag upplever saknar alla spår av ödmjukhet i en svår stund. Timrå måste få till en, jag säger en person som kan konsten att informera, och informera på ett sådant sätt att den personen inte upplevs som Bagdad Bobs arvinge. Jimmy skrev i ett inlägg tidigare i dag att det är för lite positivt här. Jag säger, hur skall det kunna vara positivt med vårt läge, en sten som sjunker djupare och djupare. Ironi kan i många fall vara ett sätt till överlevnad.
Kommentera

JimmyH: Okej, en målsättning som åtminstone jag tyckte, innan allt gick åt h-e, var fullt realistisk. Jag måste erkänna att nyförvärven lät bra på förhand. Dessutom med Corso i laget så...
Det enda "smolket i bägaren" var väl det faktum som så många andra redan menat, nämligen att vi började säsongen med en icke fulltalig trupp. Det är alltid lätt att vara efterklok. Däremot måste man nu agera om man vill vara med att leka med de stora pöjkera. Även om det innebär att man måste ta av det förvänatde överskottet. Det här räcker inte på långa vägar.
Kommentera

ÖstrandsNisse: Det var en ganska vag målsättning som innebar att vi skulle till slutspel med större marginal än på senare år och utmana topplagen mer.
Kommentera

Klubben ska ju ha plus ekonomiskt i år o därför tror jag att man siktar på KS eftersom den generar mer pengar än att loosa i en kvartsfinal. Man måste våga annars blir det ingen vinst! Så är det med allt spel.
Kommentera

Dunc: är du ironisk eller menar du allvar ?
Kommentera

Patrick Polly: Jo, men styrelsen borde ändå som TJs arbetsgivare ha visst inflytande över hans beslut? Men visst, styrelsen får gärna sitta kvar för mig, de operationellt ansvariga måste dock ta sitt ansvar och avgå, precis som Nubben gjorde tidigare i höstas.
Kommentera

Dunc: Och? Årets lönebudget är ändå troligtvis den högsta sedan vi gick upp?

Fram till i alla fall 06/07 hade vi sämre lönebudget i förhållande till övriga lag.

Oavsett hur mycket du svamlar är det fortfarande ett faktum att man satsade lite extra inför den här säsongen, precis varenda krona som gick att avvara och kanske mer därtill.

Redigerad kommentar

Kommentera

RocknRolf2: Hur många år nu på slutet har klubben gått back ekonomiskt?
Kommentera

ÖstrandsNisse: deras vision är att vara en förebild inom elithockeyn, dom har en bit kvar...

Vision
Timrå IK skall genom brett engagemang, sportsliga resultat och god ekonomi vara en förebild för svensk ishockey på elitnivå.

Kärnvärden
- Engagemang
- Glädje
- Offensiv
- Respekt
- Resultat
- Ödmjukhet
Kommentera

RocknRolf2: Det kanske de haft också? Men eftersom en styrelse inte agerar operationellt är det inget de kan göra något åt, såvida de inte sparkar TJ som är operationellt ansvarig.
Kommentera

Dunc: Huvudproblemet hur än man vänder o vrider på det, är den TUNNA truppen.
Det SLITER att spela med minimal trupp match efter match, år efter år.

Det borde man ha lärt sig. Varför tror du dom går på knäna? och blir skadade hela tiden.
Kommentera

Olle: I den tunna trupp vi startade med, är/har följande skadade forwards ersatts. betänk då att vi var ett antal forwards kort till starten

Hynning - Vinanen
Corso - Murley
Axel - ?
Hallin - ?
Robin L - ?
13:onde - ?

I vissa av dessa perioder var Lander borta JVM "5 matcher", Gabbe "4 matcher" ryggskadad, Pikkens o Corsos avstängningar + knäskada ca "5 resp 10 matcher". A Larsson ingen aning men säkert borta "10 matcher", Kim borta i 2-4 matcher.

Självklart kan man inte räkna med att avstängningar skall ersättas, men det påverkar den tunna truppen oerhört, sedan har vi haft ett antal lån utan S-vall jag inte tagit med.
Robin täckte väl upp för Corsos knäskada o Kims rygg/höft skada. Valdix räknar jag inte in i detta.

Man kan ju har förståelse att laget gått på knäna och att Perra haft hyffsade bekymmer med matchningen när han får alternera folk hela tiden.
Måste var hur tungt som helst att överhuvudtaget kunna träna. Och då helt utan konkurrense om platserna.

Förövrigt har väl backsidan sett ut på samma sätt.

Nu kan man vrida detta lite hur som helst, men så här har det set ut hela säsongen.
Kommentera

Patrick Polly: Jag tycker väl ändå att styrelsen borde ha någon åsikt om att vi börjar säsongen med för lite folk. Det är ju ändå en högst trolig orsak till att skadorna droppar in en efter en senare under säsongen.
Kommentera

Jag tycker styrelsen fått mycket skit i år, och mycket av kritiken känns obefogat.

Om vi tittar på vad styrelsen gjort så har man utökat spelarbudgeten jämfört med ifjol. Man har tillåtit dyra förvärv som Hirschovitch, Pikkarinen och Jokela trots redan mastodont tunga poster som Corso text.

Man har även under säsongen godkännt förvärv av Murley, Viinanen mfl.

Att flera spelare blivit skadade samt att de värvade stjärnorna presterar uselt kan man inte lasta styrelsen för.
Kommentera

73Sjöbba: Jorå, väl medveten om det. Tror att de allra flesta förstod Perras uttalande och en del var inte sen att kommentera det. Däremot skulle jag gärna vilja veta vilket mål föreningen har i år. Det framgår inte av hemsidan i alla fall.
Kommentera

ÖstrandsNisse: Perra fick frågan om vilken placering Timrå skulle få. Han svarade typ: Vi ska vinna, annars är det väl ingen mening att hålla på.

Sedan har det där blivit uppförstorat ganska rejält.
Kommentera

Dunc: "Förutsättningarna för denna säsong rent ekonomiskt sett var den överlägset sämsta under hela ES-sejouren. "

Hahahahahaaaahahahahaaaaaaaaaaaaaaahhahahahahahah!
Kommentera

Dunc: Hur tänker du då? Vi skulle väl öka spelarbudgeten med x antal miljoner då TV-pengarna blev högre inför den här säsongen? Menar du att vi inte har pengar, eget kapital, att "chansa" för? Eller hur menar du?
Kommentera

JimmyH: Vilken målsättning har föreningen satt upp för i år? Jag har säkert läst det någonstans men förträngt det. Det enda jag vill minnas var Perras uttalande innan säsongen att vi skulle vinna SM-guld, något som några tränare lite syrligt kommenterade i början av säsongen.

Jag har gett upp slutspel i alla fall. Jag ser ingemansland som en enorm vinst (även om det ekonomiskt skulle vara den sämsta lösningen). En ytterst farlig väg att gå, kvalserien, skulle väl rent ekonomiskt kunna bli en bra affär? Men risken för degradering gör att jag definitivt avslutar säsongen tidigare (ingemansland) än jag förmodar att Timrå IK (slutspel) tänkt sig?!
Kommentera

ÖstrandsNisse: Förutsättningarna för denna säsong rent ekonomiskt sett var den överlägset sämsta under hela ES-sejouren. Trots detta så har de som är satta att sköta spelarförstärkningar o dylikt gjort ett fantastiskt bra jobb.
Vad som egentligen har blivit fel, är hur försäsongsträning och skadeförebyggande har skötts. Det är i alla fall min bestämda åsikt. Det där om skadeförebyggande surrade jag om för minst 5 år sedan också. Efter det så har det tydligen hänt saker, men alldeles för sent. Nu står man där med facit i hand och försöker på bästa sätt rätta till problemen. Från min synvinkel tog det alldeles för lång tid. Hoppas verkligen att att laget avslutar säsongen på ett positivt sätt.
Kommentera

JimmyH: Tomas Johansson har nog repat bilen för signaturen Pär någon gång.
Kommentera

Blizzard: In med fler kvalitetsspelare är mycket mer prioriterat för tillfället!
Kommentera

Nisse: Det är alldeles för lite positivt i den här tråden.

Det går så klart inte att betygsätta ledande personer på samma sätt som spelare eftersom jag inte ser eller vet om allt de gör. Men det kan ju räcka med att se på tabelläget för att se att deras insatser inte har varit tillräckliga mot den målsättning man satte upp för säsongen.

Det finns dock 20 omgångar kvar att rädda detta med.

Kommentera

Laken: Hoppas man har dragit lärdom av...ska vi säga: "lägga alla ägg i samma korg", inför framtiden. Inför nästa säsong ser jag gärna att man tänker sig 50 poäng tillsammans av ett par Röymark modell "bättre" istället för 30 från 1 st halvskadad Hirschovits.

Dags att avsluta den här negativa spiralen nu och bygga ett lag som kan hållas relativt intakt över ett par säsonger och som är lika hungrig efter personlig ära som kollektiv framgång.

Edit: Röymark var ett dåligt exempel.

Redigerad kommentar

Kommentera

Laken: eller betala ut linkan och TJ
Kommentera

Laken: Eller till att betala ut pensioner.
Kommentera

Tänk om vi kunde slippa BÅDE Corsos och Hirschovits lön, det skulle räcka till att förstärka laget med många bra spelare...
Kommentera

ÖstrandsNisse: Lander ska ju spela på Lördag om allt går enligt planerna
Kommentera

ÖstrandsNisse: En sportchef utan kontaktnät är som en bank utan pengar, som en cirkus utan tält eller som en kvinna utan kön.
Kommentera

Dunc: ja, det känns ju som att Corsos lön skall räcka till fler än en spelare. Man har helt enkelt inte ekonomi att plocka in Sonnie med det anspråk han har. Man prioriterar antagligen fler spelare än en enda, dyr.
Dock kvarstår faktum: det vi behöver nu är en spelare som kan sätta pucken i mål. Såna spelartyper är nog inte billig och lär dessutom inte växa på träd den här tiden på säsongen. Ingen lätt nöt att knäcka för Linkan. I det här läget skulle Nubbens kontaktnät vara önskvärt. Han hade nog kunnat få fram någon halvskaplig. Linkans kontaktnär har jag ingen större koll på. Gunnar kunde ju inte erbjuda något...
Kommentera

Dunc: Och har vi inte "råd" att starta med mer än 12 forwards och 8 backar så har vi redan lagt ut åt helvete för mycket åt några enskilda spelare, särskilt när vi har ett gäng i laget som har väldigt låga löner. Tror du verkligen Sonnenberg är så mycket dyrare än t ex Hirsoflopps?
Kommentera

Dunc: Fel. Det handlar om mer än ekonomi. Vi har ett gäng högbetalda spelare i Timrå som inte presterar. Den enda av våra högavlönade spelare som presterar någorlunda är Pikkarainen och han är inte ens särskilt utmärkande. Vi skulle kunna få så otroligt mycket mer för våra pengar.
Kommentera

RocknRolf2: Mycket enkelt. Det handlar om ekonomi. Inte för att jag är speciellt insatt men det borde ju var o en förstå att man inte kan betala vilka löner som hellst. Sonnenbergs lön tror jag är den högsta som betalats i Timrå IK sett till perioden han spelade hos oss. Sedan kan man tillägga att han kostar inte mindre denna säsong. Det där trodde jag at du greppa.
Kommentera

ÖstrandsNisse:

Har ni missat detta?
Kommentera

JimmyH: Jimmy, Du sätter betyg på spelarna efter varje match. Det är ett betyg utifrån Dina värderingar och upplevelser. Jag delar inte alltid dessa, till och med inte merparten, men det får man acceptera, vi har olika referensramar. Nu till min fråga. Skulle Du vilja betygsätta de som leder klubben så här långt ? Nämligen Tomas Johansson, Christer Eriksson, Linkan, Perra, Classe och tarvis på samma sätt ?
Kommentera

Varför tror ni TIK skulle satsa pengar på detta dom verkar vara rädd om allt dom just nu.. Gör Nubben til GM....
Kommentera

Nisse: Eller Linkan "vi avvaktar och scannar av flygbolagen för att se om vi får tag på någon sista-minuten".
Kommentera

ÖstrandsNisse: Tror Du verkligen att TJ skulle ta en kostnad på 30 - 40 kkr ? " Vad är problemet, vi ligger ju 10:a ? " Det finns ju två platser efter oss i tabellen.
Kommentera

Smokey: haha jetlag som bara var ett ord enligt challe, sen sög Pääjärvi i låååååånga stunder efter sin jetlag.
Kommentera

JimmyH: Brynäs har nog läst på mer om jetlag;)

Men en sovande Lander åker nog inte långsammare äm vissa andra i Timrå.

Redigerad kommentar

Kommentera

ÖstrandsNisse: Skillnaden är alltså att de kommer hem på fredagmorgon jämfört med de andra som kommer hem på fredagkväll.

De blir inte tillgängliga till någon fler match utan möjligtvis lite piggare bara.

Kommentera

Smokey: Jag tycker att Växjös tränare hade en mycket sund inställning i en intervju efter matchen mot Örebro. På frågan vad de hade för förväntningar på Karol Krizan sade han något i stil med att de inte hade några större förväntningar mer än att han ville till Växjö för att han tyckte själv att han hade mer att ge och att målet var elitserien igen. I samma intervju säger Växjös tränare, Janne Karlsson, att ett krav de har på sina spelare är att de vill vidare i sina karriärer, högre liga i Sverige/KHL/NHL eller liknande.

Det där tycker jag är ett klokt resonemang. Då är sannolikheten större att man får hungriga spelare som ger 100% i varje match. Lite som är synonymt med hur vår förening arbetade för 10-talet år sedan. Nu är det förvisso så att det är svårare att jobba så om man redan befinner sig i elitserien, men jag tycker att man skulle jobba mer för att hitta spelare som vill vidare i stället för spelare vars möjligheter att fortsätta sin vandring uppåt i karriären är aningen begränsad.

Naturligtvis finns också undantag, äldre spelare som avslutar sin karriär. Men där är det enormt viktigt att man vet vilken karaktär det är. Sonnie har jag fått känslan är en sådan spelare för att ta ett exempel.
Kommentera

Frella: Tabellplacering före och efter slutspel. Poäng är bara skit. Se på Timrå;)
Kommentera

« · 1328867 · »