1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

591425 inlägg · 6216 ämnen

Räddningstråden - nu ger vi järnet!

« · 1683867 · » Till forumet

Sv: Räddningstråden - nu ger vi järnet!
El Maco: Står på st nu att Timrå ik kommer betala 3,4 och 5 miljoner i hyra 2016, 2017 respektive 2018. Sedan kommer Timrå ik sköta drift och underhåll och då få betalt 6,5 miljoner per år för detta av kommunen.

Redigerad kommentar

Kommentera

Knylan: Det är nu Kongo ska berätta vad bobbarna betalar för sin istid. Vet du det Kongo?
Kommentera

ruter76: Är det säkert att det är Tony Andersson? Det är ju honom man tänker på när det glappas till Mittnytt. Men det är ju bara spekulationer från min sida.
Kommentera

El_loco: Ren spekulation men vi kan ju som sagt notera den otroliga tillfälligheten att oppositionens största namn Tony A uttalar sig i räven Lunneborgs artikel.

Fem miljoner i årshyra från och med 2018 i alla fall. Jahaja. Det dubbla mot för det spekulerades kring tidigare och det är väl i sammanhanget som vi rör oss i, hyra istid från kommun, jävligt dyrt i jämförelse med vad våra konkurrenter betalar som jag förstått det.

Redigerad kommentar

Kommentera

El_loco: Tony Andersson
Kommentera

Jag tycker att det är helt rätt såklart att kommunen satsar på hårt på de få positiva saker som finns i den gamla bruksorten. Det ger dem en chans att synas som en medelstor svensk stad trots att det är en liten fis i Mississippi.
Väl investerade pengar om man vill leva på ett tag till!

Timrå IK måste fortsätta lyfta juniorer och ta ett stort ansvar för hockeyns utveckling IOM detta med! Ansvarsfull hantering av ekonomin är ett måste eftersom att moderat Tony har delvis rätt! Varför skall ansvarsfulla föreningar behöva stå tillbaka när räkmackan Timrå ik behöver ett kontant utag för att lösa ekonomin...

Nu reflekterar jag över tidigare styre av föreningen...
Kommentera

Märklig upplösning kan man tycka. Det var ju så jäkla många företag som var sugna på ladan ett tag. Var försvann tvättbjörnen? Tidigare så kändes ju kommunen rätt ointresserade och verkade i princip inte bry sig om Timrås överlevnad. Känns nästan som de fick kalla fötter för läckan. Är det klart att läckan var i kommunen?
Kommentera

Samtliga badgäster härinne är nu skyldig ett tack mail till samtliga i ledningen av sossarna, vänstern och centern !!! Tack Ewa för att du ännu en gång tog fram ditt sanna röda Timrå hjärta :)
Kommentera

SuperMupster: 

"Det blir Timrå kommun som köper Eon arena.

Timrå kommun kommer föreslå för fullmäktige att köpa arenan, det presenterades på en presskonferens under torsdagen.

– Alternativet hade varit att låta Timrå IK gå i konkurs, säger kommunstyrelsens ordförande Ewa Lindstrand.

– Just nu är räntenivån gynnsam. Kommunen har möjlighet att få ett förmånligt lån till låg ränta. Därför är det gynnsamt att ta investeringen nu, säger Ewa Lindstrand.

Det är Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Centerpartiet som efter några dagars förhandlingar kommit överens. Kommunen bjöd 15 miljoner kronor för arenan i januari men är alltså nu beredd att betala 45 miljoner. Precis samma belopp som diskuterades under den förra veckan med fastighetsbolaget Arvid Svensson AB.

– Det här förslaget innebär att vi äntligen kan blicka framåt och fokusera på hockey, säger Lars Nolander, klubbchef, Timrå IK." 
Kommentera

157620: kommunen köper alltså arenan.

enda jag vet, det har ändrat rubriken på st.nu... 

annars är det helt dött överall... st.nu, härinnne, twitter,facebook...

några detaljer någon ?

EDIT:

detta citat "Timrå kommun kommer föreslå för fullmäktige att köpa arenan, det presenterades på en presskonferens under torsdagen."

Kommer det kunna bli ett hinder?

Redigerad kommentar

Kommentera

El Maco: Nötverket lär väl ligga och vrida sig i spasmer i detta nu.....
Kommentera

Knylan: Verkligen skönt att Lunneborg och Tony A fick tag på varandra.
Kommentera

El Maco: Försök förklara det för de icke-frälsta.
Kommentera

Laken: En liten länk skadar aldrig.
Kommentera

Simmalugnt: Känns ju inte som att man INTE testat alla alternativ till att kommunen tar över.
Kommentera

Mittnytt hävdat att Timrå kommun köper tillbaka arenan för 45 miljoner kr.
Kommentera

Skönt om det är klart men om kommunen köper arenan själva som ST spekulerar i är det bara att hålla i sig och invänta den mediala skitstormen.
Kommentera

El Maco: "blicka framåt och fukusera på hockey"

låter i mina ögon som att allt är klart :)

alternativt som du sa, skiter i eon och hyr in sig i ånäshallen. 

jag tror på det första :)

Kommentera

El Maco: en timme till presskonferens.... Det är aldrig för sent att ge upp som Ronny Eriksson brukar säga!!!

Hoppas dock på annat scenario...
Kommentera

KÄMPA NOLLAN!!
Kommentera

SuperMupster: det positiva är väl "blicka framåt"? Jag tror att vi meddelar att vi skiter i det, ger nycklarna till banken och hyr in oss i Ånäshallen.
Kommentera

SuperMupster: Inte jag heller men jag tänker nog köra ut det via högtalarsystemet på jobbet så alla får ta del av den goda nyheten hehe
Kommentera

157620:

jävligt positiva tongångar i artikeln, det gillas! 

Kommentera

157620: jävligt intressesant...

men såkllart har jag inga hörlurar med mig till jobbet.... den jävla timingen alltså...

Kommentera

T-bone viker in hovarna och man fortsätter att tröska på med arenaförsäljningen, man har några intressenter men inget verkar vara på gång snarast om man läser mellan raderna. Alla utbetalningar för april är färdiga så man har väl ytterligare några veckor på sig nu tänker jag.

Undra vem som blir ny ordförande. Tommy är ju gammal föreningsmänniska som rullat runt i hockeymedelpad i väldigt många år. Vore det klokt med någon från näringslivet kanske? En Stig Svedberg-figur månne. Färgstark profil, stort nätverk. En person som luktar nytryckta sedlar.

Kommentera

Kongo: Har du fått svar från SVT?
Kommentera

Herminator: Jag skrev mejlade följande till Lunneborg och SVT V-norrs ansvarige utgivare:

"Hej

Läs denna artikel: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=110&artikel=6149397

Artikeln redogör sakligt för en nyhet och en politiker ställs mot ett antal frågor.

Läs sedan denna artikel: http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vasternorrland/baddat-for-snabb-arenaaffar

Här får jag istället intrycket av en agenda-drivande text.

”Det jäser i de politiska leden i Timrå”, ” bäddar för en snabb uppgörelse”, ” ett extraärende som dök upp”, ” kan komma väl till pass för att påskynda en affär”. Det sistnämnda avslutas med ”menar kritikerna” – vilket kan uppfattas som ett knep för att i smyg föra fram ett budskap.

”Bland flera oppositionspolitiker i Timrå som SVT Västernorrland pratat med beskrivs kommunledningens förfarande som en "kupp" för att kunna genomföra en arenaaffär utan att först behöva fråga politikerna i kommunfullmäktige.” Ett antal kritiska påståenden förs enligt artikeln fram av förtroendevalda politiker som väljer att vara anonyma(!). Varför har inte de politiker som anklagas getts möjlighet att bemöta detta? Det är åtminstone inget som framgår av artikeln.

Ser SVT Västernorrland något problem i att förtroendevalda politiker uttalar sig och bedriver politik bakom anonymitetsskyddet? Är det ett problem att en förtroendevald politiker kan bedriva politik anonymt via media och sedan hävda motsatt ståndpunkt utåt?  Har SVT Västernorrland något ansvar? ”Du är förtroendevald och bedriver politik, vi publicerar gärna men du får stå för det”.

I ”Regler för SVT, SR och UR” hittar jag följande:

Opartiskhet

Programverksamheten ska bedrivas opartiskt, vilket innebär att

· en klart utpekad part som utsätts för kritik ska få möjlighet att bemöta kritiken

· kontroversiella ämnen eller händelser inte får behandlas på ett ensidigt sätt

· en representant för programföretaget inte får ta ställning i en kontroversiell fråga.

Uppfyller aktuell artikel dessa krav?"

Kommentera

Kongo: För att man är för feg för att stå för sitt agerande. Sandlådepolitiker!
Kommentera

S+V tycks ha förnuftet i behåll. Någon/några från övriga partier bedriver politik genom att använda sig av anonymitetsskydd och media som verktyg. Varför går man som förtroendevald politiker istället inte ut öppet med sin kritik?
Kommentera

Nätverk Timrå står i maskopi med bland annat Sundsvall Fans. På deras forum frodas sannerligen illviljan gentemot allt som anstår Timrå IK. Hatkampanj kanske är att ta i, det är trots allt bara det gamla vanliga käbblet. Men jag har valt att hålla en låg profil därinne och överlåter därmed äran till El Maco att få stå på barrikaderna och försvara våra färger.
Kommentera

dr dängroth: Ett hyresavtal kan sättas i följande perspektiv:

- 2002 (sista året innan överlåtelsen) var kommunens totala kostnad för Timrå isstadion 6,8 mkr.
- Kommunens totala kostnad för Timrå simhall var 2014 7,7 mkr.
- Kommunens totala kostnad för (klustret) Timrå IP var 2014 12,8 mkr.

Ovanstående åtaganden var/är obegränsat i tid, medan ett eventuellt hyresavtal är begränsat.

Det är också intressant att jämföra med andra liknande anläggningar. Exempelvis är den kommunala stödet till Gärdehov sannolikt minst lika stor (exakt siffra saknas eftersom ishallskomplexet inte bokförs separat, total kommunal kostnad för Gärdehovs-klustret är 34,9 mkr) som vad som kan bli aktuellt för E.ON Arena.
Kommentera

söder över: demoniseringen av TIKs offentliga anslag har väl ändå haft sin storhetstid. Senast ville nötverket påkalla att rättsligt fel begåtts, detta slutade med avvisande i domstol. Solklar smäll på fingrarna. Som en allmänna debattens hotellfyllo kommer de in sent, skriker och ondgör sig så att det hörs vida omkring men man bankar på fel dörr och blir utkastade. Man försöker bygga upp en halmdocka att attackera som framställs som icke ansvarstagande och de själva står för ansvar. Denna retorik liksom att driva politik i media är genomskinlig för en normalbegåvad. Kommuner betalar överallt ut stöd till föreningslivet, politiska stormar uppstår då klubbar handskats oansvarigt med ekonomin. Björklöven fick sin existens ifrågasatt ur genusperspektiv tidigare när ekonomiska kräftgången bara börjat. Jämför man vad olika kommuner bidrar med i förhållande till budget och krona per capita så är knappast Timrå värst i Sverige. Är bifrag unikt? Kommuner betalar även insatser för näringslivet likväl som företag får statligt stöd med skattepengar i vissa fall. Bankväsendet har räddats flera gånger och exportbefrämjande insatser finns. Hoppas nu att det blir en lösning av Arenaaffären!
Kommentera

jå1: Vibbarna genom media säger att man inte verkar vilja kränga proppskåpet till stig ja. det håller jag med om men samtidigt... vilken bild ger media av stig? 

En hyvelns kille som vill rädda timrå mer än att göra en bra affär...

En kille som helt plötsligt kastar in 10 mille till i budet för att klubben behöver det?

När någonting låter för bra för att vara sant så är det oftast så...

alla potentiella köpare vill ge så lite som möjligt samtidigt som man vill ha så stora garantier från kommunen som möjligt.

Jag hävdar att bollen fortfarande ligger i knäna på kommunen. precis som i vintras.

det är upp till dom att satsa på ett redigt hyreskontrakt om dom vill ha timrå ik kvar.

simple as that...

Kommentera

söder över: Utåt sett ser det inte ut som att det går reparera något. Vad händer nu då? Tvättbjörnen som fallskärm? Verkar onekligen som att Timrå inte vill sälja till the Stig.
Kommentera

Hörni...

nu kommer bara massa upprepningar av argument...

är det någon här innen som har insyn och som har lust att dela med sig av den?

annars kan vi väl konstatera att någon glappade och det var satans oproffsigt. Man får hoppas att man kan internt reda ut hurvida någon behöver en smäll på fingrarna?

jag hoppas att man reparerar skadan och fortsätter affären.

alltför mycket detasljer har juh inte läckt ut eller? 

Kommentera

JobbaPuck: Jag tycker att det här med medialäckaget luktar svepskäl lång väg. Varför skulle man inte kunna slutföra en affär  bara för att fakta kommit ut? Nej det känns mera som att köparen fått kalla fötter och försökt hitta ett sätt att dra sig ur uppgörelsen.

Redigerad kommentar

Kommentera

bar mofftak: Mhmm, du har missat att de var heeelt eniga med S i frågan? Förutom moderaten som jag beskrev lite luddigt nedan så finns en viss Robert Thunfors (NT) med i kulisserna. Jag väljer att outa honom för att det de bedriver är en sekt.
Kommentera

Lindstrand är besviken för att någon hon berättat för har pratat med pressen. Det är så klart bara (V) hon menar.

Ingen är förvånad om oppositionen går till pressen.

Kommentera

Simmalugnt: NT stod utanför senast och drev sitt eget utan insyn. Lågoddsaren är att läckan varken spelar eller klär i rött, om man säg. Han kan vara tunnhårig, tänk Lasse Kroner, och blå i skruden. Mer skriver jag inte.
Kommentera

El Maco:

Jag vet inte om jag skulle kalla kommunens fjärde största parti för "marginaliserat" tyvärr. Det har väl pratats om en bred uppgörelse i den här frågan?

Redigerad kommentar

Kommentera

bobrov: Jag kan inte tänka mig att man ens blandar in nätverket i diskussionerna. De är ett marginaliserat parti som jag skulle strunta i att förankra några beslut hos. V+S har majoritet. Sen tror jag att allianspartierna informerades för förankring.
Kommentera

Simmalugnt: Tillhör Nätverk Timrå  "Bobcats" ??
Kommentera

Alltså seriöst! Vad är det för amatörer som får sköta en hel kommun??? Den där kommunen toppar sig själva gång på gång men hur amatörmässig man får vara!! Skrämmande!!
Kommentera

Rip Kirby: Hon säger ju i princip att det är Nätverk Timrå som återigen försöker sänka Timrå IK. Det är i alla fall min tolkning.
Kommentera

(Bort)förklaringar, dåliga ursäkter eller gömmer man huvet i sanden på ST?

Ewa Lindstrand försöker också förklara varför saker inte gick som alla parter(???) ville. 
Kommentera

Kongo: Börjar på N och slutar på ätverk.....???
Kommentera

Kongo: Va! I Timrå kommun? Du måste skoja.
Kommentera

157620: Nära till hands är annars att någon i det här fallet driver politik med media som primärt verktyg.
Kommentera

Simmalugnt: Konspirationsteori: IFSH-infiltratör på kommunen ringer dolt samtal till ST för att stjälpa affären.....
Kommentera

« · 1683867 · »