Nu får ni ett bra tillskott.
Laken:
För drygt två veckor sedan stod det klart att Timrå IK skulle räddas undan konkurs. Mycket tack vare att en hyresuppgörelse som Timrå kommun stod bakom där den nya fastighetsägaren garanteras en hyresintäkt från kommunen under de närmaste tio åren.
– Det blir kommunen som hyr alltihopa och så kommer vi att ta ut en hyra av Timrå IK. Så är väl upplägget och tanken, säger Lindstrand.
Nu kan vi avslöja de belopp som diskuteras.
Timrå kommun kommer att betala sju miljoner årligen för att hyra Eon Arena varav Timrå IK kommer att stå för 2,5 miljoner av dessa.
– Det är mycket siffror som figurerar, men det är väl ungefär den nivån, bekräftar Ewa Lindstrand.
Timrå kommun har i dag ett hyresavtal med Timrå IK som ligger på 4,5 miljoner kronor och det nya avtalet har samma nettokostnad för kommunen.
– Vi är beredd att betala vad vi har i dag, alltså 4,5 miljoner kronor, säger hon.
Tidigare har det även funnits en diskussion om att en speciell hyrestrappa skulle utformas mellan kommun och Timrå IK för att hjälpa den ekonomisk utsatta klubben.
– Det gjorde vi i det här läget vid den här tidpunkten eftersom vi insåg att Timrå IK inte skulle kunna betala full hyra kanske första året och kanske inte andra året heller. Så resonerade vi då. Nu är vi i ett annat läge. Tror banken att arenan kan säljas för exempelvis 60 miljoner och fortfarande ha en rimlig hyra då får Timrå ganska mycket pengar att röra sig med, säger Ewa Lindstrand.
Nu börjar arbetet med att sälja Eon Arena. I fredags träffades representanter för banken, Timrå IK och Timrå kommun för att dra upp riktlinjerna. Ewa Lindstrand var själv på mötet.
– Banken och Timrå IK hade en förberedande diskussion hur man ska göra med försäljningen. Egentligen har man inte kommit speciellt långt. Det här var en underlagsdiskussion för att gå ut och pröva marknaden, säger hon.
Tycker du att det tar för lång tid?
– Nja, det är två veckor sedan vi landade i den här lösningen så det är väl viktigt att man sätter fart på det. Hur det än är så är Timrå IK beroende av kommunala beslut också och det krävs en extra tidsplanering för det.
Ewa Lindstrand menar att kommunen har en viktig roll i försäljningen.
– Vi är en förutsättningen för att arenan ska kunna säljas. Det är vi som bestämmer hyresnivån och vad vi är beredd att betala för hyra. Det har att göra med hur prislappen blir på arenan och det är oftast så man reglerar hyran. Är prislappen för hög då blir det en omöjlig hyra. Det är i högsta grad kommunen som avgör frågan, säger hon.
Vi har sökt Timrås klubbdirektör Lars Nolander för en kommentar utan att lyckas.
Epost:
Ett av TIKs stora problem har varit räntekostnaderna.
En idrottsklubb får väldigt dålig ränta på sina lån.
Får återigen kritik för att de är för dåligt fysiskt tränade, och tja, jag tänker inte säga emot eftersom jag är för dåligt insatt i lagets fysträning. Istället minns jag ett cykelprojekt för två år sedan som rattades av Superklassiker-mannen Lars Erlman och forna skidförbundskaptenen Christer Skog där Hjärtebarnsturen skulle dra in pengar till hjärtsjuka barn. Sträckan mellan Furudal och Leksand cyklades av Leksands andrafemma och det var en hel del snack bland de andra deltagarna om att det skulle gå fort på sträckan med tanke på hur vältränade de var. Istället fick laget se sig frånåkta i backarna mot Rättvik av musikern Kalle Moraeus… Och inget ont om Kalle, han är en väldigt duktig cyklist, men jag tänker att det kanske inte är så konstigt att det blir torsk med 1-4 då och då för Leksandslirarna...
Jag saxar ett svar från IFSH-fans forum:
"Jag har läst lite översiktligt här och har några reflektioner.
Timrå IK lånade sig inte till toppen av svensk ishockey. Grunden till dagens problem lades genom agerandet runt slutet på 00-talet. Utgångsläget och förutsättningarna för nuvarande klubbledning präglades av belåning, skulder, degradering och arenakostnad. Utmaningen har varit en balansgång att med så låga kostnader som möjligt ha en intäktsbild för att kunna bära den fasta arenakostnaden. Att åka ur Hockeyallsvenskan hade inneburit en sämre ekonomisk situation. Det mest ansvarsfulla ur ett allmänt perspektiv har varit att gå ovanstående balansgång så bra som möjligt för att på sikt bygga upp en stabil ekonomi.
TIK:s situation är självklart klubbens eget ansvar. En avgörande faktor har dock varit anläggningskostnaden, som styrs till stor del av det kommunala åtagandet. Timrå kommun har ett jämförelsevis lågt anläggningsstöd och man har heller inte som på andra håll (Umeå, Mora, Södertälje) valt att köpa tillbaka anläggningen när föreningsägandet inte varit hållbart. En förutsättning för många idrottsföreningars verksamhet (även för IFSH) är det kommunala anläggningsåtagandet, antingen genom kommunalt ägande och drift, eller genom föreningsägandet och ett driftstöd. Om man jämför det här får man en bild av vilken grad en idrottsanläggning är kommunalt subventionerad. SEA är både relativt (subvention sett till anläggningskostnad) och absolut (summa) minst lika mycket eller mer kommunalt subventionerad än Eon Arena. Allmänt ger idrottsanläggningar mycket tillbaka till både samhälle och kommun, genom bättre folkhälsa och direkta samt indirekta intäkter som framförallt större idrottsföreningar generar (exempelvis TIK). Jag tycker alltså snarare att Sundsvalls kommun gör rätt med sitt större åtagande, än Timrå kommun med sitt mindre.
Till nästa säsong blir det sannolikt lokalderbyn igen, vilket är bra för hockeytempen i Medelpad. Senast det begav sig var det en väldigt bra miljö och utgångsläge för Timrå IK:s resa mot Sverige-toppen. Situationen är liknande som i slutet på 90-talet, med några stora och betydelsefulla skillnader: TIK:s juniorverksamhet är ännu bättre och man har ett av landets bästa hockeygymnasier, föreningen har byggt upp ett sportsligt kunnande och kompetens för högsta elitnivå och TIK har en arena av SHL-klass - med allt vad det innebär (personligen anser jag att det grytformade arenarummet är bäst i landet). Efter kriser och stålbad rör man sig mot ett läge där man på allvar kommer att kunna utveckla verksamheten igen.
IFSH står inför ett över tid omöjligt uppdrag. Att bedriva konkurrenskraftig verksamhet på hockeyallsvensk nivå är tråkigt nog till en stor del en resursfråga. Konkurrensen är mördande redan på lokal nivå, från andra idrotter och föreningar; inte minst från TIK som har de näst största sponsorintäkterna i Hockeyallsvenskan.
/ Lars (med lånad inlogg, tack Gulle Gull!)"
Enligt den mest aktiva tråden på bobbarnas forum, den om Timrå IK, så är TIK hos kronofogen igen för skatteskulder. Please advise?
EArk: Ska man fatta det som att man betalat februariskatterna men inte januari?
De får dra igång årskortförsäljningen inför nästa år snart då.
Gör länken klickbar.
arenafrågan nära lösning intressant , tyvärr är artikeln naturligtvis premium...
http://www.st.nu/spor...en-losning
Redigerad kommentar
EArk: Det här är väl den viktiga biten:
"Just nu jobbar man med två huvudspår och hoppas på ett besked inom kort.
– Det ser ut att kunna komma någonting till veckan, säger klubbdirektören Lars Nolander.
Timrå IK fortsätter att jobba för en försäljning av Eon Arena, och nu ser man ut att närma sig en lösning.
– Det är framför allt två parter som vi jobbar med just nu. Jag har träffat en av dem i dag och ska träffa en på måndag. Jag hoppas att vi har någonting till veckan, säger klubbdirektören Lars Nolander."
Utöver detta nämner att man att Tommy Sjödin och Kjell Dahlin även kommer vara på plats på lördag.
jå1: Eller såhär! Lösning på gång.
Trycker man på "Fler" så kan man precis som det låter lägga in fler länkar. Så då har jag länkat till både arenan och Jens Westin i samma inlägg, otroligt! "Jag trivs bra och allt pekar på en lösning."
Redigerad kommentar
Det var på tiden! ; )