falo: för mig är det självklart att hålla på Norrlands lagen utom Skellefteå aik men detta är enbart Renbergs och det korta avståndet mellan lagen som gör det till äkta hat mellan lagen
Har en lite lurig känsla inför den här semifinalen. Antingen blir det ett brutalt uppvaknande i form av en kattens lek med råttan (=dyngpisk med sisådär 4-1 i matcher), eller så blir det jämnt nå djävulskt. Det jävliga är att det känns som att t o m en bragdartad insats kan rendera i ett allt för tidigt sommarlov.
HV är obehagligt bra. Man vann serien i överlägsen stil och hade ingen seriös utmanare under någon del av serien. Uppvisning. I slutspelet släppte man första matchen, darrade en smula i den andra innan man gasade på och totalpulvriserade Skellefteå. Och som flera varit inne på: här finns ingen mättnad. HV kör stenhårt för guldet. Och, dessvärre: Timrå kommer inte få någon extra hjälp i form av underskattning. Avfärdandet vi avnjöt i kvarten ger så klart respekt. Dessutom har man en tränare som dels kan Timrå utan och innan, och dels tillhör elitserietoppen i grenen 'ödmjukhet inför uppgiften'.
Första matchen är, i vanlig ordning, vansinnigt viktig. Är det någon match som HV mycket väl kan släppa p g a någon procents skillnad i taggning så är det denna. Därför ska Timrå ta chansen att sätta ner foten direkt. Ange tonen för hela matchserien. Drömmen vore nästan ett HV-bombardemang i kombination med en storspelande Backlund, sylvassa kontringar och en allmänt uppkäftigt och provocerande attityd från timråspelarna.
Jag har alltid gillat Kenta som fan, men han har en stor svaghet: hans vurm för ödmjukhet kan framkalla driften att beordra såväl hängslen som livrem. Jag har tjatat om det tidigare, men minns kvarten mot Djurgården 04/05. Där spelade man ett obegripligt avvaktande, initiativfrångivande spel och gav i princip bort matchserien till DIF. Timrå hade ingen anledning att frukta Djurgårdens offensiv så mycket att man begränsade sin egen. Likförbannat gjorde man det. Och: jag tror inte att Kenta ansåg sig göra något som helst fel med detta.
När jag försöker se livet, och hockeyn dårå, i sitt mest positiva ljus ser jag just denna bild: en Kenta som blir skakig av någonting Timrå visar i den första matchen och börjar tjata 'misstagsminimering, pöjkar!'. Nu är visserligen HV ett så skickligt och komplett lag att order av detta slag inte behöver betyda något som helst negativt för deras spel eller möjlighet att ta hem matchserien, men...jo. Jag gillar tanken. Det finns en grej HV-spelarna inte fått träna på under säsongen, och det är grubblerier. Man har inte behövt anpassa sig över huvud taget. Det har rullat på, och när läget börjat se lite småbrunt ut har något av alla ess klivit fram och vridit laget ur greppet.
Blott flummiga, nervösa tankar givetvis. Mer jordnära faktorer är så klart än mer betydelsefulla. Backlund måste vinna målvaktskampen mot Liv. Något som inte känts som en orimlighet tidigare, men Livs spel under kvarten och stora delar av säsongen i övrigt ger lite obehagliga vibbar från förra gången HV tog hem skiten. Då var han helt jävla omöjligt. Till skillnad från säsongen före, eller den efter då han i princip sög big time. Är han inne i zonen nu blir det ridå.
Vidare måste självfallet Timrå överglänsa HV vad gäller kyla och självbehärskning. HV:s PP vill vi inte stifta allt för frekvent bekantskap med. Då stängs matcherna fortare än kvickt. Därför: håll er i skinnet. Lägg inte för mycket energi på att stressa HV:s labila och avstängningsbenägna spelare redan från start. Detta är endast ett möjligt vapen att använda om HV börjar hamna i någon form av pressat läge. Då: lägg in stöten. Med rätt tajming kan det ge fet utdelning. I fel läge får det sannolikt helt motsatt effekt,
Jaja. Ett långt, menlöst inlägg detta. Egentligen kan hela den här semifinalserien sammanfattas med ett enda, krystat sammansatt, ord: snudd-på-omöjligt. Så kom igen, Timrå. Ut och kör. Vi har allt att vinna.
The great one: Mycket kan man säga om herr Ros. Bl a att han är sveriges i särklass sämsta och mest pinsamma journalist. Han är helt oduglig.
Men han hade faktiskt lite rätt idag ändå. "Timrå har även skakats av ett annat avhopp i Fredrik Andersson, andretränare i Modo". Det hade han ju jävligt rätt i i alla fall. För så är det ju.
actionleif: Fick ett sms ifrån Nubben angående Riku Hahl. Han vill varken bekräfta eller dementera någonting innan 1 maj då han tillträder i Frölunda. Det blir bara fel om jag börjar prata nu. Däremot har jag inte pratat med Riku sedan jag slutade i Timrå och han säkerligen en hel del kontraktsförslag att ta ställning till skulle jag tro...
Om Hahl länmar Timrå för NHL så kan jag förstå hur han tänker och därefter tycka att det är sorligt att tappa honom men tycka att det är okej. Flyttar han däremot till ett annat lag i Elitserien blir sitationen annorlunda, då skulle jag nog få svårt att tänka gott om honom.
Bragd-Birger: Den största oron och det det som skiljer mest mellan oss HV är Ledin, Jämtin och Backlippan Åkerman. i övrigt är det likt förutom att vår spets är lite bättre/skickligare. Men blir det tokfysik hockey får vi det jobbigt. Hade vi haft Albertas finest kvar hade det känts bättre.
Bragd-Birger: Mycket klokskap men ett allvarligt faktafel. Kenta skulle inte säga "pöjkar", han skulle säga "killar".
Vi får se hur artig Challe är på presskonferenserna och om han visar extra respekt för en gammal DIF-hjälte med Timråbakgrund eller om han är lika dräpande som vanligt. Känns som att han har snabbare synapser runt talcentrum än Kenta. Också en viktig gren att vinna.
RTS: Om vi får HV rejält i gungning tycker jag vi ska vara på Ledin, Jämtin hela tiden, byte efter byte. Risken är betydligt större att dom tappar fokus och humör än oss. Ett bra uttryck överlag är ´Vi ska trötta ut dem´. Åkerman måste få känna att han lever. Ligg nära och tackla honom så fort det finns den minsta chans till det. Davidsson, hockey-sveriges gosedjur, bör någon av våra herrar kunna proppa och "skrämma" bort honom ett litet tag i alla fall.
Det behöver inte vara en nackdel om matcherna blir av det fysiska slaget.
Helst ser jag att vi kör över dem med en grym fart och vilja mot ett grinigt och förvånat Jerusalem.
Skarin: "Åkerman måste få känna att han lever. Ligg nära och tackla honom så fort det finns den minsta chans till det."
Har vi inte Anton Lander på laguppställningen? Det namnet torde väl få den gamle AIKbacken att se spöken fara förbi. Men backsidan hos HV framförallt i PP känns ju mer än läbbigt. Förresten, vi har en till HV-spelare som busenkelt går att få ner på en mer angenäm "kreti och pleti"-nivå - Lance Ward. Men han brukar väl å andra sidan, på bästa "pappa Wernblom-maner", kunna straffa ut sig själv.
Fan vad sjukt. Har kollat highlights från alla modomatcher typ 10 gånger i rad, lika snyggt varje gång. Är ju nästan så man ryser varenda gång. Så jävla snygga passningar och allt. Är fortfarande lika sjukt nervös som inför sista modomatchen och det verkade ju vara ett bra tecken eftersom de vann med 0-5 =)
Fan vad KUL att möta frikyrkosatan tycker jag! Challe vs Kenta - underbart! Jag har på känn att Challes list kommer knäcka Kentas förnuft innan det är klart.
Modo var ju en ren torpedering i kvarten som vi vet. Lagt spelade så bra som man kan förvänta sig av ett lag med två kedjor av rena landslagsspelare. Det enda som inte såg vidare bra ut i kvarten var boxplayspelet. Det är ganska oroande med tanke på att flera av Timrås backar är relativt långsamma och tenderar haka/låsa fast motståndarna istället. Disciplin är onekligen ett nyckelord.
Nåväl, först och främst får vi sikta efter att bräcka det moderna rekordet, dvs när Timrå 02/03 pressade Frölunda till 6 matcher. Alltså fixa en tredje hemmamatch. Men jag har som sagt på känn att det kommer att bära ännu längre den här gången - Nu är det dags för heligt krig!
Uno Gordon: bussen svänger inte förbi Halmstad antar jag...? =) Tyvärr kan jag inte nu mitt i veckan, men hoppas kunna ta mig iväg nästa runda. Eventuellt med en polare från Malmö...
Uno Gordon: Fan vad bra! Jag blir dock lite fundersam över hur bra den där räknaren med antalet anmälda fungerar. För varken när jag anmälde mig eller min kompis så ändrades antalet anmälda. Inte heller sista modomatchen hade de fått in min anmälan så tur att jag mailade även. Hoppas det funkar nu bara =)
Abron: Vi bör väl landa på 45-50st i vartfall. Alla som har möjlighet att ta ut en semesterdag eller kompensation bör göra det och åka på en förbannat trevlig resa till småländska Jerusalem med ett glatt och skogstokigt gäng.
Just det. Kom på en sak. Diskuterade med familjen om varför Hockey är så sjukt roligt och speciellt då Timrå IK och varför det var så speciellt med semifinal. De vägrade lyssna på mina argument och tyckte bara att "ja, men det är ju inte du som gör något bra, utan spelarna".
Har någon ett bra svar på tal så jag kan få de att förstå varför det är så viktigt och roligt med hockey i allmänhet och slutspel i synnerhet?
General_Moisio: Vi skall ragga på matchen ikväll också. Och eftersom jag är övertygad om att vi vinner kommer fler att anmäla sig. 21 pers till bör inte vara någon omöjlighet.
Heleniz: Du är den sjätte utespelaren. Peppning och ett massivt stöd i ryggen får människor att växa. Det är en grym känsla att bäras fram av sina supportrar.
Tänk dig 6.000 personer som skanderar ditt namn! Ståpäls. Idrott är psykologi och med rätt sorts vändning kan man försätta berg.