covfefe: Ingen hade heller lyckats vända 1-3 underläge i en matchserie i kvalsammanhang. Får hoppas vi kan vara undantaget som bekräfter regeln även denna gång. 🙂
JanneH: Om du hade drömt lite längre så hade du fått veta att det målet blev bortdömt efter 10 minuters videogranskning. Sedan avgör Timrå i anfallet efter.... 😉
Axle San: jag hoppas verkligen inte Timrå spelarna mår som vi fans gör just nu. Kunde faan inte sova inatt och hade upprepade mardrömmar om att Oskars avgör i OT :-(
"Att kunna ställa om, hitta nytt fokus i varje utmaning även när hjärnan säger att det inte går, är en idrottares kanske viktigaste egenskap. Om tankarna ligger kvar i förra bytet, ett insläppt mål eller olidlig mjölksyra ? då är laget ohjälpligt fast i sin alldeles egna uppförsbacke.
För att klara av detta måste alla ha bestämt sig långt innan matchstart hur man ska agera i varje situation. Att gynna laget i varje kamp. Att täcka ett skott när man vet att det kommer göra ont, ignorera en klubba i ansiktet eller i skrevet, eller se förbi en motståndare som försöker att få en ur balans. De små detaljerna avgör. Endast de mentalt starka klarar detta under så många matcher i rad.
De spelare som är förberedda. Som har sin målbild klar och kan bryta ner sin tid till dagar, timmar, minuter, till och med sekunder. För hur lång är inte en minut i slutet av den jämnaste, tuffaste match där du har allt att vinna eller förlora?"
När jag var liten spelade vi "bandy" på gatan varje dag på sommaren, på vintern spelade vi hockey på någon spolad grusplan tills våra små fötter var så sönderfrusna att vi grät när vi kom hem. Vi spelade tills alla puckar var borta, tills de var försvunna långt in i någon snödriva och inte skulle tina fram förrän till våren. Då letade vi reda på dem och nästa vinter körde vi igen. Det gjorde vi tills våra små fötter inte var små längre, fötterna blev större och istället för att spela varje kväll så gick våra fötter tillsammans till "Ladan". Ibland gick vi därifrån i eufori, skrattandes, "såg ni när...." Ibland gick vi därifrån i sorg "hur fan kan...."
Våra klubbor var för långa, för hårda, hade sedan länge slitits ut. Ibland var någon större med, någon som kunde skjuta slagskott, högt. Då aktade vi oss. Ibland kom många större och ville sätta oss på plats, då aktade vi oss men vi slutade inte spela. I våra hjärnor var vi inte sju frusna barn i bävernylonoveraller med blöta vantar. I våra hjärnor var vi någon annan. I våra hjärnor var vi de hjältar vi såg på TV innan vi inte hade kanalerna längre. I våra hjärnor var det alltid final. I våra hjärnor var det alltid en sekund kvar av matchen när vi avgjorde finalen, och publiken skrek våra namn så det ekade i en evighet.
Ikväll går våra stora fötter till "Ladan" igen. Ikväll är vi äldre än de hjältar som får göra något som vi bara fick drömma om. Ikväll ska vi titta på de som en gång också var frusna barn med för stora klubbor som drömde om att få spela matcher som just den här. Ikväll kommer någon som en gång kom hem gråtandes med fötter så kalla att de aldrig riktig blev desamma igen att få höra sitt namn skrikas om och om igen. Ikväll kommer några att få uppleva det vi andra bara fick drömma om.
Men vi kommer att vara där, för vi är alltid där, för det valet gjorde vi när våra fötter blivit för stora.
Win or Lose today.... Sanningen Ögonblick... Ja...om 13 timmar vet vi svaret!! Nervositet har aldrig varit värre... Tur att det finns saker som gör att man håller sig lugn... VI ÄR TIMRÅ IK OCH VI GER ALDRIG ALDRIG ALDRIG ALDRIG ALDRIG ALDRIG ALDRIG UPP!!!!
Perreman: Timrås största motståndare är dem själva. Oskarshamn tycker att detta är askul medans Timrå eller i alla fall några timråspelare lär hålla hårt i klubban ikväll. Skönt att åka till Arenan ikväll och faktiskt inte ha hjärtat hos något av lagen. Däremot så är min far Timråit så det finns väl lite timråblod i ådrorna trots allt.
Idag är en sådan där dag när supporterskapet prövas. Jag har själv inte varit på många matcher i NHK i mitt liv (tror jag lyckats räkna ihop bara 5 st) men jag har alltid slängt en kik efter match eller under match hur det går för laget. Timrå har bitit sig fast och kommer så vara oavsett serietillhörighet, det har jag känt länge och det bekräftades under de senaste åren i HA.
Inte fasen är det lätt att vara Timråsupporter, vi kastas mellan hopp och förtvivlan. Men kanske är det just det som är den där extra kryddan till supportergnistan? Ända sedan jag blev Timråsupporter kring 2000-2001 så har det varit himmel eller helvete, i stort sett. Och som jag levt mig in i det. Jag kan ibland känna mig lite småbitter på en kamrat som håller på HV71, de har haft mycket medvind sista 10-15 åren och lyckats med mycket, framförallt mot Timrå. Men samtidigt undrar jag om han skulle hålla på dem om de trillade ur SHL under ett par år? Vi vet alla hur mycket medgångssupporters det finns, de där som kanske inte riktigt vet vad som är supporterskap sett ur våra (här på hockeysnack) ögon. De där som inte får uppleva himmel OCH helvete. Jag är hur som helst lyckligt lottad att vara Timråsupporter. Timrå är en del av mig och mitt liv och kommer så förbli för resten av mitt liv.
Ikväll gäller det. Ångesten och nervositeten finns där, absolut. Vi hade läget att göra en snygg vändning i lördags men det gick emot oss. Ikväll hoppas jag att Timrå visar att vi bör stanna i SHL, att publiken visar att Timrå bör stanna i SHL, att Timråspelarna visar att de bör stanna i SHL, att Freddan och Co visar att de bör stanna i SHL. Idag hoppas jag Timråspelarna käkar taggtråd, laddar upp med att köra ett duracellbatteri i ändan och bara öser på! En för alla, alla för en! Jag vill se skottäckande, uppoffrande och jävlar anamma! In och böka framför mål, röj undan motståndarna från slottet och driv in på mål! Det är match 7 och nu j*vlar ska det avgöras!
Veteranolle: Just det du skriver i mitten är precis vad jag alltid landar i. Jag håller inte på ett stabilt topplag men jag håller på ett lag som berör och som återkommande utmanar iaf. Det är nästan större, att hålla på lag som Timrå IK är att leta fram den innersta kärnan för vad äkta supporterskap handlar om. Det var anledningen till mina tårar när Nollan o co räddade föreningen, jag skulle även fortsatt få möjlighet att vältra mig i hockeyångest. Oavsett division.
Vaknat 100 ggr i natt, kallsvettig och halvpanisk. Fy faen. Hade fantasier om att jobba fram till lunch, men det får bli heldagsledigt. Kommer ändå inte kunna göra något som kräver någon form av fokuserad tankeverksamhet.
Det här kan bli hur plågsamt som helst. 40 mil med dödsskräck, ett par timmars match som med största sannolikhet är en enda lång pina (sudden! Finns det hjärtstartare?), och klar risk för 40 mils nattlig hemfärd fylld av ångestfylld uppgivenhet. Vad håller man på med?
Tur då att man har dottern som resesällskap. Även om hon är nästan lika nervös som jag är hennes pepp ännu större. Andra matchen i Mekka för hennes del (den första var tredje allsvenska finalen mot Leksand i fjol), och hon ser bara möjligheter. "Om alla hejar och pushar laget allt dom orkar så vinner vi!". Så ok då - låt oss börja där. Jag är till 99% övertygad om att matchen kommer att sluta med en tv-puckshög av oskarshamnare, men...fuck it. Det ska spelas om det. Och jag tänker uppleva det. Inte under soffan i fosterställning med kuddar framför ansiktet, utan på plats. Inga filter. Inga nubben-vandringar i kulvertar eller på parkeringen. På plats. Mitt i.
Så, kamrater. Låt oss göra det enda vi kan. Sätta vårt hopp till de rödvita krigare som är Timrå IK anno april 2019. Iklädda vårt lags färger må vi sjunga, skrika, peppa, stötta, hoppas, tro, brinna. Kanske kan vi lyckas pressa ur den där extra, lilla procenten ur spelarna som blir exakt den tunga på vågen som krävs. Och om inte - låt oss gå under med sång.
Godmorgon alla med Timrå hjärta och välkommen till den värsta eller bästa dagen i ditt hockeyliv. En dag med ångest, hög puls och hjärtklappning och en enda lång väntan till nedsläpp. Men trots all den plågande och gnagande oron så är det ju det mest underbara man kan få uppleva som supporter. Tänk vad många supportrar till andra lag som önskar att dom vore i våra kläder och fick uppleva denna spänning. Kvällen kan sluta hur som helst med glädje eller sorg men hur än det går så älskar jag mitt Timrå Ik. I kväll kramar vi ur det sista i våra strupar, hejar och sjunger tills slutsignalen går och sen får vi se vad som händer.
Kom igen Timrå Ik och gör min sommar till ett himmelrike och låt hockey gudarna stå på vår sida.
Ber alla att be en högre makt att ge Timrå styrka och tur ikväll. Vill fan inte åka ur efter bara 1 år i finrummet. Oskarshamn har inga förutsättningar att bli ett etablerat SHL lag men det har Timrå. Så jag hoppas Hockey gudarna är på vår sida ikväll.. Kriga kriga kriga..
Reign in red: Nej alltså det vet jag. Det jag menar är att någon påstår han har klausul att gå till annat SHL lag även om vi blir kvar. Har aldrig ens hört talas om nån annan spelare som haft sånt kontrakt. Knappast att Nubben skulle gå med på nått sånt upplägg.
Reign in red: Läs vad Sputnik skriver, folk i Brynäsbolen tror att Kinnvall har en klausul som gör att han kan lämna till annat SHL lag även om ni skulle trilla ut....
Sputnik: Alla SHL-kontrakt rivs och måste förhandlas om till Hockeyallsvenska-kontakt så alla spelare får helt enkelt välja helt själv vart dom vill spela nästa säsong, så någon klausul tror jag inte existerar.
Sputnik: Man diskuterar inne på Brynäsboken att Kinnvall skall ha nån klausul i sitt kontrakt med Timrå, som innebär att han kan välja att gå till annan SHL klubb trots sitt kontrakt med Timrå. Låter helt absurt om du frågar mig. Kan förstå att SHL klubbar kollar upp intresse med tanke på situationen som råder att vi kan åka ur. Men inte att han skall kunna välja och vraka och dra trots kontrakt?
Andersson: Hade varit mäktigt. Men vet dock inte hur det är med högt ljud och intryck för han med skallen. Det blir ju hög ljudnivå på Västra stå, om man säger så. 💪😎
Alltså, vår kvalslogan. Vad som än krävs. Hur rätt är inte den i den här serien? Alla jävla underlägen vi hämtat upp. Suddensegrar. Och att vi nu är piskade att vinna en game seven. Så klockrent! Hoppas bara cirkeln sluts i morgon...
Rip Kirby: Jag ber om ursäkt för detta. Tanken var att prova i stängd miljö om kopplingen till Youtube fungerar på ett bra sätt för att kunna bjuda på en liverapport nere i Växjö ikväll innan matchen