1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

588950 inlägg · 6217 ämnen

Silly Season 05/06

« · 537115 · » Till forumet


Sv: Silly Season 05/06
SORG SORG och åter SORG känner ett svart hål i mitt timrå hjärta när man läser detta *snyft* kommer aldrig att glömma dig kimmo du ska finnas i våra hjärtan så länge vi lever "the man behind the mask"

132 matcher, 3 028 räddningar och 16 nollor. Det hann målvaktsprofilen Kimmo Kapanen med under sina år i Timrå IK. Nu flyttar han hem till KalPa, som han åkte ur högsta serien i Finland med för sex år sedan. Foto: Kerstin Pettersson

Kimmo talar ut om flytten
TIMRÅ (ST) 2005-04-15 [03:02]
En av Timrå IK:s största profiler och publikfavoriter tackar för sig.
För ST-sport berättar Kimmo Kapanen, 30, om beslutet att flytta hem till Kuopio, om sitt starkaste Timråminne och om sina känslor för TIK.

Pekka Lindmark må vara en ikon i svensk hockey, Bosse Ahl må ha varit fenomenahl när Timrå gick upp i Elitserien igen 2000 och Miikka Kiprusoff må ha klassas som en av världens bästa hockeymålvakter.
Men ingen målvakt har varit så stor och så populär i Timrå IK som Kimmo Kapanen.
Finländaren som nästan har samma status som Henrik Zetterberg hos Timråfansen.
Nu är det över.
I går kom beskedet att Kapanen bryter sitt kontrakt med Timrå och går hem till KalPa i Kuopio, där han skrivit på ett kontrakt som sträcker sig över 2+1 år.
— Det här känns inte så svårt nu när jag är i Finland. Men nästa vecka när vi ska till Timrå och packa ur lägenheten och säga adjö till alla, så kommer det vara svårt för mig, säger Kapanen.
Varför flyttar du hem?
— Den största orsaken är att jag behöver lite mer tid för rehabilitering. I Sverige stannar vi kvar i Stockholm om vi möter Djurgården borta, tränar tidigt dagen efter och åker sedan buss hem. Det är inte riktigt bra för min kropp.
— I Finland kommer vi alltid tillbaka samma natt och tränar på eftermiddagen. Då får jag mer tid för rehabilitering.
Något mer?
— Sonen Leevi börjar förskola till hösten och det kan vara lättare för honom hemma i Finland.
Är det du som velat bryta kontraktet?
— Den första kontakten var från min sida. Timrå sa att de ville att jag skulle stanna, men samtidigt sa de att det alltid finns ett frågetecken för om jag kan spela.
Vad vill du säga till Timrås supportrar?
— Vad kan jag säga? Jag är så otroligt nöjd med vad de har gjort för mig. Helt fantastiskt. Jag kommer verkligen sakna fansen och publiken.
Vad har Timrå betytt för dig?
— Att komma till Timrå var det bästa som kunde hända mig. Det har varit en viktig tid för mig, även om det sista året var svårt med mina ledproblem.
— I Finland var jag en normal målvakt, men i Timrå spelade jag på en ganska hög nivå hela tiden.
Ditt starkaste Timråminne?
— Pratade med min fru, Eeva, om det och det är svårt att välja ett, då det varit så många. Men jag väljer min första matchen den här säsongen, mot Mora. Det var så otroligt stort, det stöd jag fick från supportrarna då. Ett minne jag kommer att bära med mig hela livet.
Din bästa match i Timrå?
— Den fjärde SM-semifinalen mot Frölunda i Göteborg för två år sedan, då Kalle (Koskinen) avgjorde i sudden. Då var det en hård press mot mig hela tiden.
Bästa spelare du spelat med i Timrå?
— Zäta, förstås. Sedan vill jag även säga Krykov, Gunno (Niklas Nordgren), Robban, Kalle och Styf. De krigar så otroligt hela tiden.
Hur känns det att spela för din moderklubb, KalPa, igen?
— Vi är ju nykomling i högsta ligan, så det kommer att bli hårt och tufft. Nu är jag det första nyförvärvet och jag hoppas det kan bli några till, men det finns redan en bra stomme.
Brorsan Sami har spelat med KalPa den här säsongen, medan pappa Hannu var assisterande coach.
— Sami kommer spela med KalPa om NHL-lockouten håller i sig, precis som Kimmo Timonen. Pappa jobbar redan nu inom klubben på marknadssidan och det kommer han att fortsätta med.
Kommer du att följa Timrå till vintern?
— Absolut och jag hoppas att jag kan komma och se laget spela. Och jag hoppas att kroppen min kommer att hålla, så kanske jag kan komma tillbaka till Timrå efter att mitt kontrakt med KalPa gått ut.

Fakta
Kimmos karriär i Timrå

2001/2002: Den 10 december 2001 kom han till Timrå på ett tryout-kontrakt, som tänkt ersättare för Philippe de Rouville. Kimmo visade tidigt klass. Bäste målvakt i Kvalserien.
2002/2003: Storspelet fortsatte och kring jul skrev Kapanen på ett treårskontrakt. Nollade Tre Kronor i Baltica Cup, levande vägg mot Luleå i SM-kvartsfinalserien och hans spel höll på att knäcka Frölunda i SM-semifinalen.
2003/2004: Åtta nollor i Elitserien, näst flest av alla. Fyra matcher i slutspelet, där 94,85 var bäst räddningsprocent av alla burväktare.
2004/2005: Tog timeout från hockeyn för sina ledbesvär. Gjorde en bejublad comeback efter nyår. Stod i första kvartsfinalen mot Djurgården. Ordnade TIK-seger där efter storspel. Bänkad därefter.
Kommentera

Sv: Silly Season 05/06
Baker: Jag tror dessvärre det inte finns någon plats för sheriffen i rödvitt nästa säsong.

Manderville har nog gjort sitt. Det blåser förändringens vind i Timrå. Jag tror inte man vill låsa upp en av de två icke-europeiska platserna i truppen.

Jag tror Nubben har baktanke med drt hela. Skulle det mot alla odds visa sig att inte Oksa håller kommer man att värva Corey Hirsch och skulle målskyttet klicka kommer man att värva en tung pjäs som powerforward.

Mandy producerade lite för lite i vinter om man ser till de pengar han tjänar och att han är utlänning. Dessutom hade han en hel del skadeproblem.

Detta är givetsvis enbart spekulationer från min sida, men jag har det ändå på känn att jag ligger väldigt nära sanningen.

ALLTID RÖTT, ALLTID RÄTT ;)
Kommentera

Sv: Silly Season 05/06
Nu avskriver vi Micke Lind och Niklas Persson, helt enligt dagbladet idag.
Kommentera

Sv: Silly Season 05/06
Nu tycker jag att alla som är negativ skall kyla av sig lite grann,

Okej vi börjar Med Peter Regin: är det någon som tvivlar på att han kommer att göra succe, nej han kommer att tillföra TIK mycket med sitt spelsinne.
Janne L: kommer att bli oerhört nyttigt med sin speed och spelskicklighet.
Okej Wennerberg och Warg: Tja jag tar dessa två alla dagar i veckan före Tex Jämtin,Malmström och Persson även Lind faktiskt.
Är ganska säker på att dessa två kommer att utvecklas mycket possitivt med hjälp av Kenta +att dom kommer att hjälpa kenta att ta viktiga "Timeout" det har de erfarenhet från det gångna året.
Dessutom är Wennerberg och jonte mycket lika varandra i sin spelstil vilket har visat sig vara vägvinnande.
Hur mycket tror ni att Herr Nicklas persson mfl skulle offra sig i utsatta lägen när dessa inte har karriären framför sig.
Nej helt rätt Nubben.
Skulle nu Hedström, Mandy och Robban bli klara och det inte blir en Lockout säsong ja då har Tik det mest intressanta laget på mycket mycket länge.
Kommentera

Sv: Silly Season 05/06
Och en sak till, "Tack Kimmo för denna underbara tid", Men ärligt talat: är det någon har inne som ÄRLIGT tror att kimmo skulle klara en hel säsong?. Jag tror det, med det är bara för att jag VILL tro det.
Tror våran nya Målvakts duo kommer att bli kannon.
Kommentera

Sv: Silly Season 05/06
ernie eagle: Enligt min mening så är Manderville ett måste nästa säsong. Varför? - Jo han var en av de få som aldrig vek ner sig mentalt på isen under säsongen, han gav allt, både på isen och i båset, försökte vara den som visade viljan att vilja vinna. Vem kommer inte ihåg han ihärdiga jagande och motståndarens oroliga blickar strax innan "det small"?!'
Vi behöver Mandy, en transatlant med pondus och den där äkta, proffsiga inställningen att ingenting är slut förrän slutsignalen gått! Där finns en del att både se och lära av för många andra, eller hur?
Kommentera

Sv: Silly Season 05/06
RTS:
Jag förstår ingenting av den kritik som framförs av Era nyförvärv.
Ni har en förening som arbetar åt rätt håll, en sportchef som lyckats med sina nyförvärv, spelare som på mycket kort tid kommit med i landslaget.
En tränare som lyfter fram spelare o har en god spelfilosofi som verkar fungera.
Förstår överhuvudtaget inte vad Ni har att klaga på.

Citerar Nubben.."Blir det lockout så är det klart att vi behöver värva ETT PAR! spelare...
Nej, lägg kraft på att stötta upp supporterklubben o bygga vidare på det goda o bra som finns.
Föreningen verkar må bra o då skall man lägga energi på det som verkligen behöver förbättras...
Kommentera

Sv: Silly Season 05/06
LennartA: Jag instämmer med dig till fullo Mandy är en spelare som VI inte kan vara utan nästa säsong och du ernie håll dig till stubinerna du ;-) nä jag hoppas du har FET fel ang ditt resonimang i den här frågan ernie, men mycket beror nog på hur det går i NHL lockouten! För kommer Nhl igång tror jag inte att man väntar och lämna någon utom EU plats ledig då tar man Manderville. Manderville är i mina ögon den absolut nyttigaste utespelaren som spelar i TIK förutom då Za om han finns med, men det är kanske bara min uppfatting. BEVARA MANDY I TIK
Kommentera

Sv: Silly Season 05/06
Och när faan tänkte dom gå ut i press ang Frans nilsen då mån tro
Kommentera

Sv: Silly Season 05/06
Enligt länken fortsatt oklart med Manderville, jag tror det hänger på hur det blir med Jonte tex...och väljer jag mellan dem är valet av Jonte inte så svårt i mina ögon.
Kommentera

Sv: Silly Season 05/06
Jojo, här händer det grejor. Fick en smärre chock när jag öppnade hemsidan efter ett par dygns ovisshet i mediafria obygder.
Kapanen är naturligtvis en stor förlust. Skadefri är han den främsta målvakt Timrå någonsin haft. Alltid bäst när matcherna gäller som mest. Känns väldigt tråkigt att hans tid i Timrå skulle avslutas som den gjorde. Det fanns fortfarande mycket ogjort.

Men, han ville hem och Timrå var tveksamma. Förståeligt från båda håll.
Klart är att han är svår att efterträda. Jag själv skruvar ner förväntningarna, ty sådana som Kapanen görs endast i väldigt få exemplar. Duktiga och stabila målvakter finns det dock fler av. Förhoppningsvis tillhör även Oksa denna kategori.

Till forwardsförvärven så. Lakkonen var ju väntad, och han ser klockren ut. Wennerberg och Warg var - för mig - betydligt mindre väntade, och här är jag också betydligt mindre exalterad.
Wennerberg känns som den intressantaste. Han har en dokumenterad potential, och har uppenbarligen attraherat Kent-Mikael i flera års tid. Det sistnämnda fyller mig med tillförsikt. Här finns en tanke bakom.

Och det lär det väl även göra bakom Wargs signatur. Frågan är bara vilken. Själv finner jag endast en attraktiv egenskap: förmågan att spela såväl center som ytter. Men i övrigt? Hur mycket oförlöst potential kan en spelare med hans bakgrund egentligen förväntas ha? Jag är skeptisk. Hade han gått till Sundsvall hade jag icke reagerat. Nu gör jag det. Förhoppningsvis av ren okunskap.

Strategin i värvningarna är i a f uppenbar. Här ska byggas nytt, och föryngras. Talanger ska förädlas och gå i blomning. Något som förmodligen var en förutsättning och ett krav från Lill-Kentas sida när det nya kontraktet signerades. Hur nervös man än kan bli över en sådan strategi är det onekligen spännande. Och går man in med nuvarande centeruppsättning (inkl Hagos och Nielsen) har man jävlar i mig cojones. Då finns det bara succé eller fiasko som möjliga utfall.

Tidigare tyckte jag att årets silly-season var positivt tråkig. Nu har det sistnämnda fallit bort. Det första svajar, men pulsen ökar. Det är punk i luften. Nubben med compadres kör sitt eget race. Ingen tvekan där. Jag säger: go for it. Slå oss med häpnad.
Kommentera

Sv: Silly Season 05/06
LennartA: Jag beundrar verkligen Manderville för hans inställning. Det skall han ha all heder för.

Men jag ser honom ändå inte som oersättlig. Det är nåt lurt i gärningen. För om han skulle vara så VIKTIG borde kontraktet vara signat och klart.

Antingen är det Timrå IK eller så är det Mandy som tvekar på en fortsättning?!

Som jag skrev, jag tror mina spekulationer ligger väldigt nära sanningen.

Manderville hade kunnat lägga in en växel till. Tycker det var för mkt smälla på än spelintelligens denna vinter än när han kom hit förförra säsongen.

Du får ursäkta mig, men jag han mer har blivit ett namn. Jag tycker inte vi skall stirra oss blinda på enbart namnen.

Robban kommer bli kvar, Sanny stannar, Gunno, Hallin, Magnus Nilsson m fl. Så nog finns det hjärta kvar i föreningen.

Jag klassar hur bra inställning han än har Manderville som överflödig i dagsläget.

Jag vill se ett nytt och fräscht namn istället. Så jag vill passa på och önska Kent Manderville och Yared Hagos lycka till.

Ni kommer finnas kvar i våra hjärtan.

ALLTID RÖTT, ALLTID RÄTT ;)
Kommentera

Sv: Silly Season 05/06
Efter att chocken från igår har lagt sig och man nu sätter sig ner och tittar igenom den förmodade truppen så måste man ju säga att vi kommer ha ett lika starkt lag som inför förra säsongen, innan lockouten blev ett faktum. Kanske tom att vi har ett ännu bättre lag, vi kommer ha våran bredaste trupp någonsin i modern tid när vi kommer till säsongsstart. 13 forwards varav i princip alla håller dokumenterat god ES-klass, varav några av dessa redan håller hög ES-klass och några kan mycket väl blomma ut och bli sådana. Vi behåller samma backar som ifjol så där ser det också bra ut, och målvaktssidan ser spännande ut. Oksa kan bli nästa finska stora ES-målvakt.

Trolig trupp 05/06

Målvakter:
Mika Oksa
Johan Asplund

Backar:
Sanny Lindström
Johan Svedberg
Pär Styf
Teemu Aalto
Kalle Koskinen
Mats Hansson
Anton Strålman
Lars Jonsson/Ny

Centrar:
Yared Hagos/Ny
Frans Nielsen
Kristian Gahn
Peter Regin
Fredrik Warg

Forwards:
Robert Carlsson
Niklas Nordgren
Jonathan Hedström
Magnus Nilsson
Mattias Wennerberg
Christian Söderström
Per Hallin
Janne Laakkonen

Man har i denna trupp 10 st potentiella landslagsspelare, kanske någon mindre/någon fler. Man har iaf 4 st spelare som ska kunna komma upp i 15-20 mål vardera om allt stämmer. Tycker vi med detta troliga lag fått en imponerande bredd till årets säsong.

Och ser man till säsongen som var så är det inte många spelare vi tappat/tappar egentligen.
Kommentera

Sv: Silly Season 05/06
Förstås en tung förlust att tappa Kimmo, den som jag ville haft i slutspelet men det gick ju som det gick hade vi haft en målvakt på 94% så har semin varit klar..
Nu kommer en ny finne det är bra, men att axla Kimmo är mycket tufft
bara hoppas han utvecklas i TIK. Asplund den som verkade som ett asplöv i Brynäs tidigare (något ojämn). men känns som ett bättre backupp än Danielsson.
Men varför värva en massa 4:de lineare från modo, hoppas bara de inte skor sig på TIK, men nåt lurt är på gång, tror säkert de höjt lönen nu men det är ju bara att säga lycka till till dom. Nubben jämför med Ledin och jämfört med honom skulle jag heller tagit han, en 3 modo (stjänor)
Kommentera

Sv: Silly Season 05/06
Det är alltid jobbigt när spelare med personlighet försvinner...
Mandy... Mannen som med ett leende på läpparna kunde smälla på en fettackling... Jo! En stark personlighet som inte kan ersättas.. men oersättlig som spelare. Knappast.

Kung Kimmo... Som blivit lite av symbolen för TIK:s framgångar på denna sida sekelskiftet... Javisst! En glimmrande målvakt... NÄR HAN VÄL STÅR MELLAN STOLPARNA!
Men att ha Kung Kimmo halvskadad i båset med en halvdassig backup förefaller inte som ett gott alternativ.

Lycka till Kimmo! Tack för att du satte prägel på medelpadshockeyn under några år.

Mandy är välkommen tillbaks, vad mig anbelangar, om Nubben o Kenta anser att han håller klass och passar i det övriga lagbygget.

Jag tycker att truppen ser spännande ut så här långt. Jag gissar att Frasse skriver på under dagen oxå!

(Jonte är den spelare jag tycker man skall be en bön för att få behålla)
Kommentera

Sv: Silly Season 05/06

Janken:

Håller med dig, om Hedström stannar så känns det som en helt ok trupp enligt mig, Hagos är inte en lika stor förlust tycker jag,,,nä jonte kriga på en säsong till för TIK nu.

Kommentera

Sv: Silly Season 05/06
ernie eagle: Jag kan garantera att det inte sitter i att Mandy inte vill tillbaks. Möjligen kan han tveka på lönen om TIK vill spara in pengar på honom. Sitter det någonstans så sitter det hos nubben!
Kommentera

Sv: Silly Season 05/06
Jag kan vara utan både Manderville och Hagos. Däremot känns det viktigt att Jonte stannar. Robban.... ja han är lite mer lurig.

Om vi börjar med att titta på Manderville. 12 p efter grundserien som var något kort för hans del pga skador. Av det jag såg av honom kan jag inte säga att det är en spelare som man måste behålla. Att han spelar tufft och fysiskt tycker jag är en liten överdrift. Visst, han spelar mer fysiskt än Crippe. Men mer fysiskt än Styf, Sanny, Pelle eller Jonte? Absolut inte enligt mig. Jag vill på intet sätt förringa Mandervilles insatser i Timrå kostymen. Han har varit oerhört nyttig i boxplay. Men jag anser att hans rykte är bättre än bakomliggande kvalitet.

Robban stannade på 19 pinnar vid grundseriens slut. Ett ok facit tycker jag. Men det som Robban gjort sig "känd" för, att vara en hårt jobbande hockeykrigare som aldrig ger upp. Ja den stämpeln tycker jag bleknar för vart år nu. Jag anser att Robban var som bäst för 3 säsonger sedan. Ifjol var han ok, men inte lika bra som tidigare. I år tycker jag han fallit tillbaka ytterligare. Det känns lite som att den landslagsplats han fick en gång gjorde honom mer bekväm och inte lika sugen på att jobba hårt. Jag tror Robban fortfarande kan mer än han visar. Frågan är bara hur man ska får ur det ur honom?

Om vi sen tittar på Hagos. 21 pinnar efter grundserien som han gjorde bra anser jag. Jobbar hårt över hela banan och tar ett bra "helhetsansvar". I slutspelet tycker jag dock inte han övertygade lika mkt men han var långt ifrån sämst på den punkten! Jag ser gärna att Hagos stannar men anser inte heller att han är en "måste man" för Timrå. Speciellt eftersom jag från initierade källor hört att mer eller mindre halva Timrå's trupp avskyr Hagos av anledningar jag inte bör gå in på här. Dålig stämning i truppen är inte bra och god stämning har ju alltid varit TIK's signum. Så bara pga den anledningen kan jag tänka mig att släppa honom.

Jonte på sina 35 pinnar är såklart en viktig kugge i laget. Tror ingen kan säga nått annat. Jobbar, sliter och vräker dessutom in mål. En "perfekt" spelare för Timrå anser jag. Tja, känns inte som man behöver säga mer om honom. Han är viktigast för TIK av de 4 jag nämnt anser jag.
Som tvåa sätter jag Robban p.g.a hans Timråhjärta och för att han är en del av TIK. Hagos landar på tredje plats och Manderville ohjälpligt sist.
Kommentera

Sv: Silly Season 05/06
Patrick Polly: Har du glömt att Robban var lagkapten förra säsongen? Förutom att han vid det här laget säkert har stort klubbhjärta så har han rutin och kommunikationsförmåga. Han har varit med förr både i med och motgång. Såna spelare behövs!
Sedan är Robban alltid Robban. Gör ett jävla skitjobb framför motståndarkassen bland annat. Tror du på allvar att några få landskamper skulle minska Robbans motivation?
Kommentera

Sv: Silly Season 05/06
Timrå IK anno 2005/2006:

-------------------------------------------------------------------------------
MÅLVAKTER:
Mika Oska
Johan Asplund
-------------------------------------------------------------------------------
FÖRSTA FEMMAN:
Sanny Lindström - Teemu Aalto
Janne Laakkonen - XXXXX - Jonathan Hedström alt. Kent Manderville
-------------------------------------------------------------------------------
ANDRA FEMMAN:
Kalle Koskinen - Johan Svedberg
Mattias Wennerberg - Fredrik Warg - Niklas Nordgren
-------------------------------------------------------------------------------
TREDJE FEMMAN:
Pär Styf - Mats Hansson
Per Hallin - Kristian Gahn - Christian Söderström alt. Robert Carlsson
-------------------------------------------------------------------------------
FJÄRDE FEMMAN:
XXXXX - Anton Strålman
Magnus Nilsson - Frans Nielsen - Peter Regin
-------------------------------------------------------------------------------

LÄMNAR:
Henrik Zetterberg? (Om NHL kommer igång)
Miika Kiprusoff? (Om NHL kommer igång)
Aki-Petteri Berg? (Om NHL kommer igång)
Fredrik Modin? (Om NHL kommer igång)
Jonathan Hedström? (Om NHL kommer igång?)
Kent Manderville? (Kommer han tillbaka?)
Yared Hagos? (Drar över Atlanten oavsett om NHL kommer igång?)
Lars Jonsson? (Drar över Atlanten oavsett om NHL kommer igång?/Leksand?)
Kimmo Kapanen (Hem till Finland)
Valeri Krykov (Hem till Finland)
Tommi Rajamäki (Hem till Finland)
Fredrik Sundin (Kommer inte tillbaka)
Jimmy Danielsson (Lämnar)

-------------------------------------------------------------------------------
Summasumarum, således är det detta vi ska satsa på:
1 center av hög elitserieklass/landslagsklass.
1 back av hög elitserieklass/landslagsklass.
Kommentera

Sv: Silly Season 05/06
Patrick Polly: Halva laget avskyr? Inte hört, du kan väl maila över en hint...
Kommentera

Sv: Silly Season 05/06
RocknRolf2: Visst jag håller med om det du säger. Men nu är han mer viktig som "person" och inte som hockey spelare anser jag. Jag framhäver trots din invänding att han blev mer bekväm efter sina landslagsuppdrag.
Kommentera

Sv: Silly Season 05/06
"Timrå har inlett Silly season makalöst. Klubben har redan värvat sju spelare till truppen. Malmös dansk Frans Nielsen är på väg."
Saxat ur dagens AB....
Kommentera

Sv: Silly Season 05/06
Laken: Varför envisas du med att att stava Mika Oksa, Mika Oska???
Kommentera

Sv: Silly Season 05/06

ernie eagle:

Spets har skrivit på två år med BIF

Kommentera

Sv: Silly Season 05/06
rupert: Jag håller med dig jag tycker och tror och vet att Nubben jobbar åt rätt håll med att värva unga och äregiriga spelare till TIK så alla som håller på de nostaligiska namnen som fortfarande surrar i luften skall nog ta och tänka om. Om vissa spelare väljer att flytta så "thats it", världen är föränderlig så också hockeyspelare 1 eller 2 år i ett lag sedan till något annat så jobbar vissa det är bara att inse Tik har haft turen och fått ha lojala spelare som varit med många år så vi har väl blivit lite bortskämda.
Kommentera

Sv: Silly Season 05/06
TIKbiff: Spets hade jag gärna sett istället för tex Warg, men där får väl framtiden utvisa hur Spets klarar sig i ES.
Kommentera

Sv: Silly Season 05/06

Frella:

Om man tolkar artikeln rätt så har han ju i allafall inte varit intressant nog för att varken TIK eller DIF skulle gett honom ett kontraktsförslag. Kan det vara för att Norge inte är med i EU ;-) 

Kommentera

Sv: Silly Season 05/06
TIKbiff: Norska spelare räknas som EU-spelare.
Kommentera

Sv: Silly Season 05/06
TIKbiff: Men Norska spelare räknas ju som EU medborgare i vilket fall...
Kommentera

Sv: Silly Season 05/06

TIKbiff:

Spelare som faller för maxregeln skall komma från länder utanför EU/ESS. Norge är med i ESS och därför så kan du ha 100 norska spelare i Timrå om du vill. Och jag vet ju att du vill...:-)

Kommentera

Sv: Silly Season 05/06
Peter Casparsson kanske skulle kunna funka som utfyllnadsback. Han plus någon "stjärna" så ser backsidan bra ut
Kommentera

Sv: Silly Season 05/06
RocknRolf2: Det blir nog bara en back till iom att man tänker avvakta Lars Jonssons beslut, och enligt Nubben i ST idag(som jag länkade till tidigare) så kommer man ligga lågt med backsidan ett tag då Jonsson vill vänta med att skriva. Som 9e back bör Moe få chansen.
Kommentera

Sv: Silly Season 05/06
Frella: skriver Jonsson på så är ju backsidan så gott som identisk mot ifjol, så när som på Aki-Petteri Bergs bortfall. Backsidan känns med andra ord rätt stabil i alla fall
Kommentera

Sv: Silly Season 05/06

Swordster/Frella/Poffa:

Jag vet, det var därför jag la till en liten ;-) i slutet :-) 

Kommentera

Sv: Silly Season 05/06
TIKbiff: Du är ett missförstått gen...eh...du är missförstådd. ;)

Jonsson känns för min del helt okej att byta ut. Tycker inte alls att han levererat.
Kommentera

Sv: Silly Season 05/06
TIKbiff: Joooo, men det är alltid skönt att trycka till en biffig en...
Kommentera

Sv: Silly Season 05/06

TIKbiff:

Du vet? Det var något nytt. Nu försöker du bara släta över det misstag du gjorde.

Kommentera

Sv: Silly Season 05/06
Laken: Varför inte Juha Lind som center - kontraktet med Jokerit går ut i år men han verkar på g till Tyskland eller nåt alpland. han skulle passa perfekt i Timrå
Kommentera

Sv: Silly Season 05/06

Poffa:

För övrigt så får jag släta över,,,något du inte får din lilla modoit ;-)

Kommentera

Sv: Silly Season 05/06
Jag läste nyss Nubbens kommentarer i ST angående namnhysterin. Eftersom jag själv var en av dem som direkt kritiserade värvningarna så får jag väl försvara mina åsikter något.

Nubben säger: "Vi har ett koncept vi jobbar efter och det kommer vi att fortsätta med. Vi bygger på det sätt vi själva tycker är riktigt. Vi kommer aldrig att värva de värsta namnen, för vi jobbar inte så, säger Kent Norberg"

?!

Hur kan det då vara så stor skillnad på årets värvningar i jämförelse med fjolårets nyförvärv? (även innan lockouten)

Vad tog Timrå hit då?
1. Jonathan Hedström, etablerad landslagsforward. Till och med VM-forward
2. Magnus Nilsson, rising star som också fått spela flera landskamper samma säsong. På gränsen till VM
3. Teemu Aalto. Finsk etablerad back i bättre finsk klubb. Fina meriter
4. Lars Jonsson, spelade också flera landskamper samma säsong. Valde Timrå i dragkamp med Frölunda (va?).
5. Johan Svedberg, inga större meriter
6. Jimmy Danielsson, inga större meriter

Summa: ifjolvärvade 3 landslagsspelare, en finsk klassback och 2 nonames. Av de två mindre meriterade spelarna har en fått kicken.

I år?

2 finska etablerade spelare (Laakkonen och Oksa)
1 målvakt (Asplund)
1 talangfull back (Strålman)
2 forwards med meriter från spel i 3:e-4:e femman. nån enstaka landskamp för 3 år sen hos den ena
1 talangfull Dansk forward

Hade Timrå varit elitserienykomling eller allsvenskt storsatsande topplag hade jag förstått årets satsning. Men nu? inte i närheten av ambitionerna ifjol.
Okej, jag har full förståelse för den här satsningen om Hedström, Manderville, Hagos och Jonsson stannar. Men det kommer knappast ske, max två av dem 4 kan vi räkna med. Om ens det
Kommentera

Sv: Silly Season 05/06
RocknRolf2: Stannar Hedström och Hagos/Ny center så har vi ett bättre lag än ifjol. De vi tappat är knappast oersättliga. Sundin är förmodligen oerhört mycket sämre än Warg och Wennerberg. Manderville krigade bra, hade skadeproblem och kom inte upp i samma nivå som året innan. Så jag anser man inte tappat något, utan fortsatt bygga på något bra. Dessutom kommer man iår ha en full trupp från säsongsstart.

Man kommer precis som ifjol ha två producerande femmor och två till som knappast gör bort sig i ES.
Kommentera

Sv: Silly Season 05/06
RocknRolf2: Värvningarna ifjol förutom Hedström då kan väl inte klassas som "namnspelare" av typen Jörgen Jönsson, Peter Nordström, Nicklas Andersson, Jonas Johnsson, Johan Davidsson Per Svartvadet Salomonsson m fl. Det har nog att göra med lönekuverets storlek. Magnus Nilsson tog man istället för Mattiasson.
Sen var väl inte Aalto så där jättekänd heller. Lars Jonsson en talangfull back men inte i samma klass som Olausson m fl.

Jag saknar en riktig klasscenter och en bra back sen är i alla fall jag nöjd med årets trupp. Möjligen ett frågetecken för Målvakterna men så har man ju sett DeRouville och inte hade man ju hört talas om en målvakt vid namn Kapanen heller fär några år sedan.... om nu Jonte blir kvar förståss!!
Kommentera

Sv: Silly Season 05/06
Frella: Men även om Hagos stannar så har vi Hagos/Frans Nielsen som förste-andre center. Jag tror du undervärderar betydelsen av Zetterberg och Krykovs centerspel. Hagos och Frans Nielsen är väl okej, men inga hänförare direkt.

Hedström stannar INTE, det har jag väldigt svårt att tänka mig. Money talks
Kommentera

Sv: Silly Season 05/06
Ice Tea: äsch, i jämförelse med årets värvningar är Hedström, Nilsson och Aalto rejält mycket mer namnkunniga.
Kommentera

Sv: Silly Season 05/06
RocknRolf2: Hedsröm fick ju ett kontraktsförslag från NHL förra året som han tackade nej till för det var inte tillräckligt bra. Finns det något som tyder på att han tar ett sånt kontrakt i år?
Kommentera

Sv: Silly Season 05/06
ChriZt3r: Ja, Hedström har gjort en riktigt bra säsong i Timrå. Plus att han antagligen kommer göra ett bra VM. Plus att NHL förmodligen kommer sukta efter spelare som inte nödvändigtvis behöver tjäna jättepengar.
Kommentera

Sv: Silly Season 05/06
RocknRolf2: Helt klart ett snäpp ner mot förra året, men Nubben var ju tidigt ute och sa mycket nytt i år. Det är de ju men ingen första eller andra lineare som man värvat. Spets gick till Brynäs vilket var synd hoppas nu på Nilsen som jag för övrigt stod bredvid i matchen mot Leksand borta i vinter
Kommentera

Sv: Silly Season 05/06
RocknRolf2: Stämmer att han har gjort en kanonsäsong i år, men som jag fattat det så går åker han inte över om han inte för ett riktigt bra kontrakt. Skulle han vart så pennigkåt som du vill få det till hade han nog åkt över förra året. Tänk på att han har familj och det ska mycket till innan han bryter upp från Sverige.
Kommentera

Sv: Silly Season 05/06

TD:

Fattar ingenting, stod du i MIF båset i vinter?

:-)

Kommentera

« · 537115 · »