JanneH: De skojade om att Torines skulle låta Nubben få ha en loge för att kolla på matcherna men sen sa han att de såklart är sålda och att han gillar stå för sig själv och då svarade Niklas i studion att det var sen gammalt ;-)
snushane: Ser sammandraget av matchen på Youtube och Åke Unger går nästan i taket när Timrå ligger på i PP. "-Åh, vilken räddning av Mantler!" På reprisen ser man tydligt hur pucken träffar stolpens utsida 🙈🤣
Synct: Rätt så. My bad 🙈🤭 Ja, Unger är faktiskt en av de bättre. (Harald är alltid undantaget som bekräftar regeln och därför utom tävlan) Åke Unger har en bredd också och gjorde så sent som igår men habil insats på en av matcherna i EM.
snushane: Själv gillar jag Freddan va... som verkligen ger klara o tydliga intervjuer va. Det som är bäst va... är att han aldrig upprepar sig va.... utan är tydlig i sitt språk va.
kulltorp: Visar att den som skrev den där listan inte kollat mycket hockey i så fall..
Däremot så håller jag med om en del "Experter" och Jimmy Hamrin i senaste Timråpodden. Forwardssidan är ett frågetecken och byggd med lite för mycket breddspelare och "Brunkare". Även om den gode Jimmy ändå tyckte play in är ett realistiskt mål om man ser till helheten med backsidan etc.
Han gick också emot de flesta av oss och ställde sig frågande till om Boyce håller på SHL nivå och om han är så viktig..
Jag är nog ändå beredd att stå fast vid att det är viktigt att behålla nån stomme med kulturbärare då det kan bli för mycket av det goda med endast legoknektar..
På tal om forwards så önskar jag 2 spetsforwards plus Lodin. Då har vi en riktigt bra mix även på forwardssidan. 🙏
Sputnik: Jag håller med Jimmy. Men jag tror att vi har talanger som kan ta nästa steg på forwardssidan och fylla ut det som kan saknas just nu. Och även om jag hållit mig på sidan om Boycediskussionen i forumet, så är jag helt på Jimmys linje. Kulturbärare ja, men var ska han spelas? Jaja vi får se.
kulltorp: Ja alltså Boyce lär säkert få det tufft med speltid. Sen lär han dock ha bland den lägsta lönen med. Han är den sista dom kommer klaga över utebliven speltid med men får de nya spelarma att känna sig välkomna och komma in i gruppen.
Jag tror detta blir ett avgörande år för Boyce nånstans. Kanske kommer han lyckas spela sig in i en 4:e kedja och göra det bra, eller så känner han efter att ha gett det en ärlig chans att det inte räcker till. Jag tycker ändå han är värd att ges chansen med allt han gett för Timrå och att han lär va billig som sagt.
Tror väl inte heller denna säsong hänger på om Boyce tar en pkats eller inte, då är det nog ännu viktigare att det teäffas rätt på spetsen faktiskt. Svårare att hitta en plats för Ooofsson tex som nog inte kommer köpa att bli bänkad hur länge som helst.
Sen kan jag väl tycka att det vore bättre att ha spara in på pengarna och inte signat Madsen när vi redan har den forwardstypen i överflöd. Speciellt när han inte blir yngre och snabbare..
Sputnik: Kan Granqvist åka runt med blågult i EM-slutspel utan att vara påtänkt för spel och utan att ens spela i klubblaget i näst högsta serien... Boyce - the fan choice!
Sputnik: Ja, precis. Klart Boyce ska vara kvar, det tycker ju bevisligen kung Nubben också. Det är ofta spelare som inte får speltid som kan förstöra en grupp. Och eftersom man bygger ett lag där det är meningen att någon/några kommer vara utanför truppen, så är det ju ytterst viktigt att ha rätt karaktär på dom spelarna också. Om nu #23 blir en av dom med begränsad speltid så kan jag inte komma på några bättre spelare att ha i en sådan situation. Boyce är ingen nyckelspelare, men han är viktig. Annars hade han inte fått förlängt kontrakt.
kulltorp: Men herregud, Aftonbladet är så fruktansvärt ointresserade och okunniga när det kommer till svensk klubbhockey så att be dem sätta ihop en sån lista är som att be mig uttala mig om värvningarna i bundesliga. De ägnar sida upp och sida ner åt att vända ut och in på NHL och har sin Bjurman som skriver litterära verk närmast om livet i New York som NHL-skribent. Låt dem hållas så. Hyfsat off topic för mig som svensk hockeysupporter men det finns säkert de som onanerar till det också
mikenomad: Ja, det känns ju som att deras kompetens är att kanske sätta topp 3 värvningarna, men inte mer. Och då kastar de ur sig en lista med 50st! Vad är syftet? Att reta upp supportrar eller att bevisa deras inkompetens? Eller båda kanske...
palleparling: Jag tänker såhär. Vilka spelare kan vara nöjd att sitta utanför laget många matcher? Alltid går in och kör allt när de får chansen? Passar in i gruppen och bidrar utanför isen? Då är det en betydligt större risk att ta någon utifrån som tar den rollen. Skulle säga att jag är mer tveksam till mängden av sådana lirare om man räknar med Liljewall och Blomquist i den kategorin.
Ni vill ha kultur och stomme men kastar dom under bussen direkt. Nu ska ingen av dom spela 25min. Men avk så viktiga i allt runtom.
Kolla på uppställningen vi har redan tappat: Hardegård dahlen Ohre Lindholm
Utan Boyce och Madsen så hade vårat lag bestått i:
(Antal säsonger i följd sedan dom kom)
JJ - 1 säsong i klubben Sami - NY
Bohm - NY Carlson - 3 säsonger Erixon - NY LaLeggia - NY Strömberg - NY (återkomst) Svensson - 1 säsong Westerlund - 3 säsonger Zajac - NY
Alvarez - NY Andersson - NY Blomqvist - 1 säsong Hanzl - NY Hartmann - 3 säsonger Johansson - kan räknas ny i Alag Liljegren - NY Liljewall - 1 säsong Lundin - 2 säsonger Lööke - 3 säsonger Olofsson - halv säsong Walli - 2.5 säsonger
20.5 säsonger sammanlagt i truppen utan dessa. Boyce och Madsen har bara dom två 14 säsonger.
Om man ska bygga vidare på en identitet så kan man INTE släppa kulturen. Det är dom som ska föra vidare vad vi står för. Fruktansvärt viktigt. Kolla på HV, Sundh och Törngren höll inte och HV tappade hela identiteten.
Börjar fundera på mångas hockeykunskap om ni på riktigt tror vi faller med att förlänga Boyce/Madsen. Man kan inte byta ut allt blod och tro vi ska fortsätta få se våran själ. Då ryker även den. Nej Boyce och Madsen har en uppgift i vinter - ATT SKOLA IN ALLA NYA.
kulltorp: Där tror jag Nubben varit väldigt tydlig med dessa. Det är att jobba till sig speltid annars blir det läktaren och driva träningar tills skador kommer (kmr bli mer i SHL). Den uppgiften tar dom nog med stolthet plus att dom lär ut våran kultur. Vårat J20 kryllar inte direkt av talang.
FH - avdammad: Värt att tillägga att det är en fortsatt genomgång utav laget, samt att dom får besök utav några av dom nya spelarna. Tänker så att folk inte knäcker en bira direkt i väntan på midsommarbomben.
Skorpionen: jag tycker du formulerar det bra när du förklarar varför Madsen och Boyce ska vara del av SHL truppen.
Självspelande pianon brukar inte hålla så länge.
Det som utmärkt Timrå utöver några enskilda supertalanger har varit förmågan hos spelare att agera inom en roll. Att köpa en tilldelad roll är inte självklart. Det är extra rörigt i sociala sammanhang där många har liknande förutsättningar.
Att då ha ”lagpappor” eller stomme eller kulturbärare eller bara personer som representerar föreningen tror iaf jag är ett måste när strukturen socialt skall sätta sig.
Rollspelare som bidrar till att belysa denna vikt och som lyfter fram andra än fixstjärnorna och sprider stolthet i att göra slitet i det tysta är a och o det är bredden som gjort Timrå så starka de senaste åren.
När bredden avgjorde finalmatchen mot löven i våras kändes det tydligt att det här kommer gå vägen!
söder över: Ja jag måste erkänna att det förvånade mig att Hamrin av alla uttryckte skepsis över Boyce. Jag har fullt förtroende för hans kunskaper men ser han inte poängen med Boyce har jag ändå missbedömt honom lite
Tycho: jo men i just madsen, han hade stora skadebekymmer ifjol, när han väl spelade hade han inget jättedriv direkt, kände inte alls igen han från säsongen innan. Sen är karln 33(?), o folk pratar kultur o så vidare, madsen har spelat i Timrå 3 år, det är inte direkt så att han definieras som en kulturbärare då, han har ju för övrigt spelat 2 i KHK o ännu fler i Modo om jag inte missminner mig.
Nej jag tycker att han hade för många matcher i år där han gled på halvfart, hade han gjort liknande säsong som för 2 år sen hade jag kanske tänkt lite annorlunda, men när han kommer från denna säsong, samtidigt som han är 33 år, han kommer ju inte direkt göra en bättre säsong då åldern oftast tar ut sin rätt.
Tycker exakt lika om Blomqvist tyvärr, men i det fallet var det inte en förlängning utan han skrev 2 års kontrakt ifjol, han lämnar förmodligen efter nästa säsong. Snackar vi kultur o 4e lina spelare, tycker jag t.ex Lindholm hade varit en vettigare förlängning än just Madsen, har Lindholm nånsin spelat på halvfart? Knappast.
palleparling: Jag kan hålla med det du skriver. Sen är det frågan vilka andra alternativ man hade till samma kostnad. När jag suttit och tittat på uppställningar har jag också svårt att få in Madsen på 4 kedjor men risken man tar med att förlänga honom är ju i princip obefintlig. Fungerar det inte är jag övertygad om att man kan bryta med Madsen utan någon större kostnad. Frågan är vad man hade fått istället för motsvarande kostnad? Jag tycker Johan Lindholm är en för begränsad hockeyspelare just nu för att ta motsvarande roll. Sen kan jag tycka att Johan förtjänar att testa sig högre upp i hierarkin i ett hockeyallsvenskt lag.
mikenomad: jag antar att Jimmy begränsar sin uppfattning till att bedöma spelkvalitet endast.
Jag kan hålla med om att Boyce kanske inte ska spela så mycket i SHL?
Hans offensiva kreativitet, passningspel, avslut, mm kan kanske inte lyftas till bland de bästa i inhemsk hockey?
Boyce roll är mer av tonsättande art anser jag. Hur hårt och hur mycket offrar Boyce för den roll han har? Där blir han en måttstock för lagkamrater att se till.
söder över: Boyce är inte med för vad han ska göra på isen, punkt. För där är han inte på ngt sätt NHL mässig i mitt tycke. Han är med som kulturbärare, gott så. Vill med detta inte dra igång denna Boyce-diskussion igen, för det blir som att diskutera politik, alla tycker olika och det leder ingenstans...
palleparling: Något stod inte rätt till med Madsen i perioder under den gångna säsongen. Sett till tidigare år så är väl halvfart det ordet man minst förknippar med honom. Har alltid respekterat honom för hans oerhörda jobb. Ingen, och då menar jag verkligen ingen, har varit lika lojal i backcheckingen som han. Fullt frisk förtjänar sin plats i truppen. Det är min åsikt.
Skorpionen: Madsen var väldigt sjuk i corona i somras. Kan vara en anledning till hans något svagare säsong. Men tyckte han gjorde allt det man kan förvänta sig av honom. Klar han inte spottar in 35 poäng som säsongen innan när han spelar i en fjärdekedja
Puckat: klart det är så. Viljan försvinner inte över en natt men ör det svårt att ens få luft viker sig den tuffaste. Känns bara hopplöst att man ska behöva nämna sånt här. Lite mer måste vi kunna tänka och vara rädd om det fina vi har i Timrå. Han är en krigare. Punkt. Att då skeppa iväg en sån som vet exakt vad Timrå står för och som lever upp till det på 100% när det är Timrås första säsong i SHL. Det känns så ogenomtänkt. Vi måste lämna pessimismen någongång. Inte ens under denna säsong var man nöjd, nej nej aldrig att Timrå skulle gå hela vägen. Fanns ju så många hinder och domedagsprofetior som kunde slå in. Nu blir vi supportrar!
Sputnik: Låter som det som det lär bli mer än 1 forwardsvärvning när man hör både Svensson och Alvarez i intervjun. Båda känns optimistiska när de verkar veta vad Nubben har för spelare på väg in? 🧐
Räkn mä än jävla ” MidsommarBomb ” sa dä på tv förut!!!!!💣🧨🥳 Nubben ha ett äss i skjortärma somm vanligt! Ä hann på G somm dä sa i kön tä bolage imorse??? Låt dä rinna lätt rabbuslingar!!🥴🥃🍸🍹🍻💦😅 Gla Midsommar allesammans 🎉🎊 Timrå IK mot SM-GULD 21/22!!🎉🎊🥳
mikenomad: Ja alltså reagerade mest på Alvarez när han sa typ: Vi kommer inte bara vara med och se på, tycker man ser det på vilka spelare som är på ingån med...
Skulle mer än gärna ta Rattie, extra spetsspelare plus Lodin. 😊
Något som inte behandlats än angående Madsen är hans spetskompetens i boxplay. Jag tycker att han har varit vår absolut bästa forward i PK de senaste två säsongerna. Han har en förmåga att täcka av sanlöst stora delar av banan samt passningsvägar, och dessutom då bryta passningar och få ut trissan ur zon.
Förvisso har vi ett antal duktiga PK-spelare, men är övertygad om att han kommer bli viktig i den spelformen även på SHL-nivå.
Rip Kirby: Jag ber om ursäkt för detta. Tanken var att prova i stängd miljö om kopplingen till Youtube fungerar på ett bra sätt för att kunna bjuda på en liverapport nere i Växjö ikväll innan matchen