OlliJanne: På nått sätt ser jag gärna att cirkeln sluts nu och han tar en eller 2 säsonger i SHL och bevisar belackarna vilken spelare han är. Sen får han på dessa säsonger gärna ha gjort sig så redo att han kör på i NHL tills karriären över. 🙏
Gooode: sedan 2020 har det varit en pandemi vilket gör att vissa träffar med sponsorer inte kunde göras fullt ut. Spela golf, det kunde man osv osv. Men nu när restriktionerna släpps så finns mer möjligheter till olika aktiviteter.
Sputnik: spontant tycker jag det är jätte tråkigt om allas våran Jonte inte får envägs NHL kontrakt men här är han ju välkommen oavsett om han har grått skägg och käpp. Kan tänka mig att står det mellan 2vägs i NHL eller SHL med Timrå så är det nog ett 50-50 val. Samtidigt så brukar NHL vara ganska tjejsura på europeiska spelare som vänder hem och gör man det 2ggr så blir nog chansen till en 3e vända i NHL minimal
bar mofftak: för att det går rätt tungt för honom där borta? Om jag tolkar statistiken rätt har han skjutit ett skott på mål totalt på dom senaste 5 matcherna. 1 mål 1 ass senaste 10. Varit bänkad en del efter jul. Osv.
Jag blir inte förvånad om han kommer hem. Samtidigt som jag skulle tycka att det var trist för hans del. Men, han behöver förbättra väldigt mycket i sitt fysiska spel och spelet utan puck innan han kan hävda sig på riktigt där borta. SHL med Timrå är en utmärkt plats att göra det på.
Hur tror ni att det ser ut sponsormässigt inför kommande säsong? Slantar SCA, NHC & några till upp rejält för att bidra till satsningen tro?
En annan sak jag kan tycka är att Timrå borde satsa mer på är renodlade säljare för sponsorer, som bara "tänker" sponsor och besöker kunder dag in och dag ut, med bullpåsar ,you name it! Det ska göras via besök. Inte ett telefonsamtal! Vad anser ni?
8281: Intressant att veta vilka positioner som Nubben sparat till sportsliga ledningen. Var väl 2-3 spelare kvar att fylla på truppen med enligt Nubben? Målvakt lär väl vara 1 av dem är känslan. Läste nått om att sportsliga ledningen, trot det var Backlund snackade om att det är en balans och att man kanske avvaktar KHL och vad som händer där med truppen i stort
Med det projekterade laget som florerar runt för 22/23 ska vi nog inte dra för stora växlar. Vi blir ju bara marginellt bättre. Förra säsongen skulle vi överleva, nu ska vi bygga en SHL-mässing stomme ett par år. Sen ska vi sätta försvarsspelet va! Sen vinner vi guld
Andersson: det är inte särskilt troligt. Blir skägget, Westerlund (om inget oväntat inträffar) laleggia, Strömberg, Eronen, Erixon, Carlsson (men lånas troligtvis ut eller så bryts de i samförstånd), och en till som jag inte har namnet på men ska vara nära. Sista platsen, om inte Carlsson får den, lär gå till att vara in juniorer.
bar mofftak: Tror att det lite handlar om att Jonte fått spela i 4:e kedjan med rätt skral speltid på slutet. Inte riktigt hans styrka som spelare kanske.
palleparling: Nej samtidigt som produktion i KHL konstigt nog inte alltid visat att det blir succe i SHL heller. Ojamäki som du nämner rosade ju inte marknaden riktigt i LHC till exempel. Att Dahlen skulle behöva bära Timrå känns det inte som med Landers intåg. Sen som nämnts innan så ser man gärna en hyssat rivig producerande spelare som klarar av det fysiska spelet in på topp 6 för att kompletera, gärna en Lodintyp.
Sputnik: Absolut, förstår din tanke. Lander är en toppvärvning. Men ja, dahlen är ju dahlen så klart, men för ärlighetens namn är ju egentligen inte mycket bättre än någon annan som varit i NHL och kommit hem, jag tänker på till exempel Sörensen och Joel Kellman som båda varit i just Sharks. Topspelare i SHL, men skulle inte säga att det är dom bästa. Bara för att man varit i NHL betyder det inte att det blir succé, Dahlen har fortfarande aldrig levererat i SHL (aldrig provat heller så säger inte att han inte kommer lyckas), menar mer att det är inte givet att han kommer hit o bär Timrå som han gjorde i allsvenskan
Red Bulls: det handlar inte om varifrån spelaren kommer (så länge det inte är en svensk då), men artistkontrakt, ja max 6mån. Men rattie har inte haft artistkontrakt, han har haft vanligt 1års kontrakt, artistkontrakt ger man för att dom ska kunna tjäna mycket högre (pga lägre skatt) men då får dom inte ansluta förräns oktober eftersom kontrakten gäller till sista april, så spelare som har artistkontrakt brukar missa inledningen av säsongen, vilket ingen i Timrå gjorde.
Sputnik: Men klart det lär komma grymma lirare från KHL. Jag sträcker mig mot att vi inte kommer ha den sämsta 1:a kedjan i SHL lite diplomatiskt istället. 😅
hubbenorlen: Är det inte så att de nordamerikanska spelarna måste lämna landet i 180 dagar p.ga artistskatten? Har för mig att de då inte får presenteras som spelare under den tiden heller. Det här är dock bara saker jag fått för mig, lär nog inte stämma.
jens_88: När det gäller Rattie får jag en känsla att det handlar om det sociala. Han har nämnt sin fru på slutet, att de ska prata igenom hur de ska göra nästa säsong. De kanske vill hitta en meningsfull sysselsättning för henne. Eller nåt.
jens_88: Jo jag läste det där, men det låter ju inte helt klart. Och det var dessutom innan vi blev klara för SHL och verkar få ett betydligt mer slagkraftigt lag än Brynäs.
En sak att komma ihåg angående utländska spelare är att det är väldigt mycket pappersarbete till olika departement som skall in först. Så lär nog dröja innan vi får annonseringarna om dom nyss skrivit på.
Sputnik: Tänker man också på de ryktena vi har så är det väl kanske en plats på top 6 forwards som ska fyllas. Jag tror och hoppas inte att Dahlén blir den, mest för att jag vill att han ska lyckas i NHL. Men på den platsen så skulle jag gärna ha en speedig och lite mer irrationell spelare, såsom Lodin ungefär. Tror att det hade kompletterat detta lag enormt. Sedan efter det är det väl egentligen bara en riktig första back, såsom Borgman i Frölunda, där Phillip Holm är det absoluta drömnamnet i mina ögon
Bragd-Birger: Jag har nog aldrig sett någon så glad som Ty Rattie när Hanzl backhandade in 3-0 i avgörande matchen. Kolla reprisen, han gör liksom ett litet kaninskutt av ren upphetsning.
palleparling: Tänker väl mest att Lander anses som bästa svenska centern ute i europa, sen Dahlén på det.. Utgår ju från att det inte handlar om Ryska spelare då givetvis..
Gorkyman: Tycker det varit rätt tydligt Rattie mått bra av en fysisk spelare med sig som vinner yta förutom Hanzl. Har ju mestadels varit Lodin eller Hartmann som kamperat med honom när han presterat som bäst. Han är ju inte alltid den som synts mest i spelet 5 mot 5, men allt som oftast klinisk när lägen dyker upp.
Å andra sidan skulle Dahlen lägga ett par mackor till han..
Sputnik: nåja, de kanske är liten överdrift. Färjestad med typ Viksten, Nygård och Rydahl, eller Växjö med Gynge, Rosen och Lycksell, eller Skellefteås med Karlsson, Hugg och Johnsson är ju minst lika bra. Sen som sagt, kan ju ramla in vad som helst till klubbar med stora plånböcker, om ni bara pratar "icke ryssar i khl" så finns ju t.ex Niko Ojamäki, Lukas Sedlak, Corban Knight, som alla snittar 1p/match isch. Sen finns det ju chans att även ryska stjärnor tvingas lämna KHL pga Rysslands ekonomi, svårt o tro att KHL kommer kunna hålla uppe nuvarande löner som dagsläget är i Ryssland, där finns ju då till exempel Vadim Shipachyov och Nikita Gusev... där skulle Timrå vara 100 chanslösa om dessa spelare skulle dyka upp och vid en eventuell budgivning.
Synct: Ja, och Timrå har ju för vana att dra ut på presentationerna. Vissa spelare får ju ligga och mogna i tre veckor innan dom presenteras.
Får vi behålla Rattie, Hanzl och Lalle är det ju helt fantastico. Har nästan svårt att greppa hur överjordiskt bra Hanzl var i kvalet. Sån jävla härförare. Och helt utan nerver. Straffdragningen på Hovet framför djurgårdsklacken var ju sjuk.
Ty Rattie är omöjlig att inte älska. Egentligen inte någon supermålskytt, sett till effektivitet. men han skjuter ju på allt hela tiden, och med det skottet han har (eller framförallt förmågan att reptilsnabbt utan att någon tankesynaps är involverad knäppa iväg avslutet) blir det också mycket mål. En ovärderlig spelartyp att ha, i o m att han kan göra mål precis när som helst.
Och Lalle! Poängrekord för timråback i SHL/Elitserien, men ändå känns han lite underskattad. Har sina defensiva brister (positionering/styrka) men har också lika många defensiva styrkor i sin rörlighet och spelskicklighet. Blev under säsongen också bättre på att spela med rätt marginaler, men han lär alltid finnas med som kandidat till "Årets Indian". Men, offensiven! Klar toppklass i SHL. Tillför en unik dimension i anfallsspelet när han är inne. Vill gärna pudla på mitt enträgna "spela honom som forward!"-tjöt jag spammat forumet med. Det är som back han verkligen bidrar maximalt.
Får vi behålla dessa, kryddat med Lander, Emil, Wedda, Eronen...jävvlar, pöjkar. Då ska vi nog fan kunna sikta på att undvika den här serien vi precis lekte hem.