1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

590530 inlägg · 6216 ämnen

Skellefteå AIK - Timrå IK 2006-10-14

« · 767965 · » Till forumet

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2006-10-14
Åkerman: En viss bitterhet är givetvis inte förvånande, jag personligen hade nog blivit mer förvånad (och faktiskt lite besviken, men säg inget till nån...) om fansen inte hade haft banderoller i hallen för att "välkomna" honom.
Kommentera

Ser att många fortfarande är frågande till varför Skellefteåfansen är så bittra på Jonte, så jag tänkte bjuda på en mindre krönika om historien bakom (…och NEJ, det är inget försvar till banderollhelvetet vid E4).

När Jonte kom upp till A-Laget blev han snabbt en publikfavorit tack vare sin spelstil och sin poängproduktion. När han sedan gick till Luleå var det ingen som blev förvånad eller arg, utan man tänkte mest att han självklart måste ta chansen i elitserien där han hör hemma.
I Luleå utvecklades han ytterligare och blev en kraft att räkna med i elitserien. Han glömde dock ej var han kom från och bilade från Luleå och såg de flesta matcherna för Skellefteå i allsvenskan. I Media talade han alltid gott om Skellefteå och AIK-fansen och hans popularitet i Skellefteå bara ökade. Luleå var tveklöst det populäraste laget i elitserien för oss AIKare på den tiden.
2002/2003 fick han sin första chans i NHL. I Anaheim floppade han rätt hårt och det var givet att han skulle åka hem efter endast en säsong. Under tiden i NHL fortsatte han droppa citat om Skellefteå. Banderollerna som visades i Skellefteå på lördagen var främst från den tiden. ”Drömmen är att spela med Skellefteå i elitserien” o.s.v.
När han väl skulle flytta tillbaka var det väldigt många rykten som placerade honom i Skellefteå i allsvenskan. När han väl skrev på för DIF talade han också om hur väldigt nära det var att han skrev på för Skellefteå, men att elitserien blev avgörande. Bland annat eftersom det var OS-år och han ville komma med i truppen. Hade Skellefteå varit i elitserien hade det ju naturligtvis inte varit något snack, enligt Jonte.

I Stockholm trivdes han inte alls och han fortsatte att se matcherna för Skellefteå i södra Sverige och mingla med AIK-supportrar. När han återigen skulle till att byta klubb var det samma snack som tidigare. AIK spelade i allsvenskan och det var endast därför han inte flyttade hem. DIF blev ett väldigt populärt lag i Skellefteå 03-04 precis som Timrå blev 04-05.
Eftersom Skellefteå är en så pass liten stad och ”alla känner alla” inom hockeysfären så finns det otaliga exempel där han pratat på samma sätt med oss supportrar. Jonte talade om hur mycket han längtade till AIK gick upp i elitserien och hur han grät på läktaren när Skellefteå missade i sista matchen mot Leksand det året. Sommarträningarna skötte han i Skellefteå precis som vanligt, och han syntes ofta i stadens uteliv där han dominerade. Han spelade hockeyturneringar i Skellefteå varje sommar och t.o.m. hans giftermål uppmärksammades med presentation på isen i samband med match och stående ovationer.
Säsongen 05/06 fick han en ny chans i NHL och tog den. Samma år gick Skellefteå upp i elitserien och kvällstidningarna ringde genast ”AIKs störste supporter” i Anaheim för intervjuer och gratulationer.

Resten kan ni rätt väl. Min teori är att han insåg att han byggt upp sig till något han inte kunnat leva upp till och valde att fly fältet. Detta har också förstärkts efter att ha pratat med Jontes polare i Skellefteå. För sanning att säga så var det Jonte som byggde på myten om sig själv minst lika mycket som oss supportrar.

Jonte var mer än en spelare i Skellefteå. Han sågs nästan mer som en ikon och en supporter för ett svältfött lag som krälat i AS i så många år. När han svek kändes det också mer som att en av oss andra i klacken plötsligt bytte till ett annat elitserielag. Det slog oerhört hårt och för många dog en del av magin att gå upp i ES. De svaga publiksiffrorna i början var nog också en direkt reaktion av detta.
Utöver detta så är ju faktiskt Jonte en rätt bra spelare och hade även varit viktig på det sättet. Skellefteå är som sagt en liten stad och vi måste kunna behålla våra talanger för att hävda oss i ES. Jonte var den enda superstjärnan vi hade och det förstärkte också den totala uppgivenheten som Jonteaffären skapade. Vi visste att vi hade ett svagt lag med ES-mått mätt och behövde honom så pass mycket.
Nu är i alla fall återkomsten avklarad och förhoppningsvis blir det nu en chans att gå vidare för Skellefteåfansen.

Ser att många undrar varför vi inte är lika arga på killar som Åkerman och Backlund. Huvudanledningen med Backlund är att han alltid varit ärlig och inte lovat någonting. Klart att man då måste respektera hans klubbval.
Åkerman är kanske den som betytt mest för Skellefteå i modern tid och utan honom hade vi aldrig varit där vi är nu. Det går inte direkt att jämföra med Jonte.
Supporterklubben North Power har heller aldrig, vad jag vet, buat ut någon spelare i ett annat lag innan detta. Däremot har vi hyllat våra gamla hjältar som faktiskt uträttat något för klubben. Johan Åkerman kommer också garanterat att hyllas när han kommer med Hv71 till höst.

Nu när Jonte kom tillbaka reagerade så gott som hela läktaren så pass starkt och negativt. Det är ingen slump.
Kommentera

Knylan: I vanliga fall brukar jag hålla med dig om att det är rätt mycket överreaktioner, men här tycker jag du tar det liiite för cool. Visst, jag tror inte heller att de som trixade med dockan verkligen önskar livet ur Jonte eller skulle hänga honom bokstavligt talat om de fick möjligheten, men nog förtjänar det ett visst avståndstagande. Tror som sagt inte avsikten var att mordhota honom, men det var rätt plumpt och förmodligen inget hans familj tog med en klackspark. Banderoller, glåpord och burop är inga problem, nåt annat tror jag inte heller spelarna själva räknar med, men nog finns det en gräns för vad man gör. Flyttar man hela tiden fram den kommer med tiden mordhot mot spelare att bli vardagsmat, för vaddå "det var ju inte så allvarligt menat". Lite distans vore inte fel. Inte bara från de som blir påhoppade utan också av de som står för påhoppen.

Sen att AB i vanlig ordning smaskar till det hela rätt rejält för att skapa lite sensation är en annan sak...
Kommentera

ernie eagle: Kan det vara så att gårdagen kommer gå till historien som "Dagen då ishockeyn dog"?

Jag säger det igen: Det finns ingen anledning att ordbajsa iväg 14000-teckens mejl för en sådan här sak. Skiten är ändå glömd om några omgångar. Dom har fått fram vad dom ville, och det kommer inte att ge någon större effekt. Aftonbladet har fått sälja sina lösnummer. Alla är glada.
Kommentera

Åkerman: Är glad det fortfarande finns människor med vettet i behåll som sympatiserar med Skellefteå.

Tycker JimmyH sammanfattade det hela väldigt väl i sin krönika från matchen.

Vi vill inte att huliganfasonerna skall överföras till hockeyn också från fotbollen. De attitydsproblem som den sporten eller rättare sagt klackkulturen förföljs med i främst storstadsklubbarna måste vi mota Olle i grind med.

Sedan är jag besviken på Aftonbladet som gör ett fotomontage av eländet istället för att ta dokumentera påhoppet i sin helhet. Kan man inte det bör man ge fan i att överhuvudtaget skriva om det.

Vad beträffar det andra som utspelade sig igår så köper jag det rakt av. Ni har all rätt i världen att vara besvikna. Inom rimliga gränser.

Trist för NP och ni seriösa supportrar som ändå tar Jonteaffären med fattning skall bli översköljda och överskuggade av detta.

Igår var en för mörk dag för Supporterkulturen och NP. Vi spolade bandet åratal bakåt i tiden och allt arbete som lagts ned genom åren för att stävja sådana här mörka gärningar fick sig en brutal påminnelse om att vi måste samverka tillsammans och alla vi sunda supportrar jobba stenhårt för att inte det här skall eskalera ännu mer.

Skall personligen bjuda dig på en bärs om vi stöter ihop.

Skål på dig!

Och för din skull kan jag hålla en tumme på SAIK ;)
Kommentera

Åkerman: Men förståelse för att Jonte inte vill harva i ett bottenlag, har ni inte. ;-)
Kommentera

Red-line: Är inget planerat mot Backlund. Att han lämnade för ES när vi var i AS är ju naturligt (precis som för Jonte)
Finns också en förståelse för att han inte vill fortsätta harva i bottenlag när han är på väg uppåt i karriären.
Framförallt har Backe också alltid varit ärlig med vad han vill och vad han tänker göra. Det är det viktiga.
Kommentera

Red-line: Han var inte lika viktig.Sen tycker jag att Backe utvecklats till en klass målvakt i Timrå.
Kommentera

Bo Bly: Det är möjligt, men ska det inte "banderollas" och buas när det gäller honom oxå?
Kommentera

ernie eagle: Du skriver:
"Vad f-n sänder det ut för signaler till omgivningen? North Power straffar ju bara ut sig själva med det där beteendet. Det lär ju knappast vara till deras eller Skellefteås fördel när spelare i framtiden står i valet och kvalet över tänkbara alternativ att spela för.

Tycker SAIK skall ta sig en riktig funderare på vad det är för budskap Supporterklubben deras befattar sig med.

I Timrå skulle en dylik handling aldrig någonsin komma ifråga. Vi tolerar att fanatismen får te sig vilka uttryck som helst. Måttet är rågat."

Hur har du fått för dig att att supporterklubben på något sätt är inblandad? Alla i Skellefteå och NP är förbannade idag och jag har inte hittat en enda som står bakom detta.
Ett par 15-åringar utan koppling till NP har helt tappat konceptet och tillverkat en docka som de hänger från en bro. Det är inte det lättaste att stoppa. Jag tror inte heller det hade kunnat stoppas i Timrå om ni hade haft några sådana pappskallar i staden.

Du kan vara lugn. Vi Skellefteåfans får lida för det här. Vi får se negativa skriverier, kommer att ha enormt dåligt rykte i åratal, får svårare att rekrytera folk etc.
Att det inte var på minsta sätt organiserat eller stöds av supporterklubben spelar ingen roll. Det här kommer att bli jävligt svårt att tvätta bort och är något man själv får bära med sig på bortamatcher och i möte med andra lags supportrar.

Man skäms som Skellefteåsupporter idag.
Kommentera

Red-line: Jag menar, han hade ju också chans att gå till Skellefteå.
Kommentera

Red-line: Var det inte nån som skrev att han skulle dom också pissa på.
Kommentera

Bo Bly: Det jag tycker är fascinerande är att det inte sagts ett enda ord om Backlund.
Kommentera

Gidde: Det jag menade är att det gnälls en jävla massa på Jonte som går till Timrå.Han tänker på familjen som trivs i Medelpad.Han själv trivs med styrelse,sportchef,tränare,laget och stan.Åkerman kan väl inte trivas så väldigt bra i Skellefteå och det förstår jag han.
Kommentera

Bo Bly:

Man är väl en större svikare om man sticker när man åker ur?!

Nu var han ju med och spelade upp dom, det var ju målet med den säsongen, bättre kunde det ju liksom inte bli..

Att sedan sticka är väl rätt OK tycker jag faktiskt..
Dessutom har han ju som du skriver harvat 7 säsonger på bakgården, det är stort gjort..
Kommentera

actionleif: Johan Åkerman spelade 7 säsonger i Saik.Han är med och spelar upp dom i ES sen sticker han till Hv.Det kallar jag svikare.
Kommentera

ernie eagle: Det är nog bara Moverare som lagt in din adress i Dagbladets spamfilter =)
Kommentera

actionleif: Där har du helt fel.
Kommentera

Knylan: Jag tror iofs att alla stora tidningar lagt in Ernies adress i spamfiltret..
Kommentera

Red-line: Absolut inte. Varför skall en kvällstidning kunna komma undan med vilken skit som helst?

Jag tycker det är viktigt att reagera och sätta ned foten när det gått för långt.

Om det finns en chans att de kan få erinran så skall de ha en också. De skall lära sig att inte sitt jobb så förbannat desperat och sensationslystet jämt och ständigt. Det finns oskrivna regler internt även för journalister och redaktionsmedarbetare och det är kutym att inte bryta mot pressetiken. Vilket jag tycker de gör i det här fallet.

Om de inte får några klagomål eller anmälningar emot sig så lär de ju fortsätta med liknande saker i fortsättningen. Och det är inte förenligt eller försvarbart enligt mig.
Kommentera

ernie eagle: Överreagerar du inte nu?
Kommentera

JimmyH: Det är två helt olika grejer. Absolut inte jämförbara om du frågar mig.

Här försöker propagera för någonting som bara är en halv sanning. Jag är duktigt less på ett flertal individer som sympatiserar med Skellefteå.

Och jag är förbannad på dem med. Men jag avskyr uppvigling. Dels försöker en dåre alternativt dårarna som gjort det sätta känslorna i svall och fokus på någonting smaklöst genom att trycka ned en människa känslomässigt och skapa ett rent helvete rent utsagt för honom själv och hans närstående.

Sedan får Tomas Ros skratta hur mycket han vill. Jag tänker i vilket fall som helst vända mig till Pressombudsmannen för att höra vad han/hon har för syn på saken och om det kan leda fram till en erinran för Aftonbladet.

Rätt skall vara rätt.
Kommentera

Lemmy: Finns två tänkbara svar på det. Antingen Ola "Geniet" Wenström i TV4 eller så menar de kanske Fredrik Krekula i SAIK?Ja inte fan vet jag.
Kommentera

ernie eagle: Det var väl att ta i.

Det här var väl bara i den klass som att efterlyser rekonstruerar brotten i TV3?
Kommentera

Knylan: Väl talat !!
Kommentera

ernie eagle: Jag ser framför mig hur Tomas Ros sorterar in det där mejlet i sin "Roliga mejl"-mapp i Outlook.

Jag respekterar din upprördhet, men hela grejen är inte värd all moralpanik. Dom hängde en tyggubbe från en bro, beigt. Dom målade banderoller, det kan jag tolerera, absolut. Jag ser det mer som ett friskhetstecken att supporterkulturen inte Färjestadifierats totalt. Det vill säga att den blivit menlös, grå och ansiktsmålad. Såna här saker behövs, folk som visar känslor.

MEN! Det går att göra det hela på ett smartare sätt. Sen att all irritation i Pundarcity grundar sig på en artikel skriven av någon skoltrött helgextring är lite efterblivet. Men så tänker man nog mest som utomstående, hade det som sagt drabbat oss så hade man inte varit riktigt lika klarsynt. Det hade dock inte tagit uttryck i något som liknat det dom åstadkom igår.
Kommentera

Tycho: Nu har jag mejlat Tomas Ros på Aftonbladet.

Här kommer mejlet i sin helhet.

"Hejsan Tomas!

Nu är jag riktigt upprörd och förbannad alltså. Hur i h-e kan en kvällstidning av Aftonbladets dignitet hänge sig åt nåt så patetiskt och kriminellt som att låta en av era grafiker sitta och leka vid datorerna på arbetstid och lägga ned sådan möda och energi på att koka ihop ett montage på en vodoo-docka föreställande Jonathan Hedström och sedan publicera skiten också.

Det utomordenligt omdömeslöst agerat från eran sida. Hade verkligen Anders Gerdin givit sitt medgivande till en sådan här smaklös publicering.

Jag är så arg att jag kokar inombords. Så här får fanimej inte gå till alltså.

Det är snudd på straffbart att piska upp stämningen på det här viset i eran strävan att få säja fler lösnummer.

Groteskt och makabert. Jag vill ha en jäkligt bra ursäkt publicerad i morgondagens Sportbladet annars kommer jag underöka möjligheterna för att få det här rättsligt prövat.

Hälsningar
Magnus Sjöstedt
Timrå
Kommentera

ernie eagle: Kolla länken... Fast nu står det också att det var ett montage... :)
Kommentera

ernie eagle: Det är någon som heter Paul Wallander som har suttit och lekt. Makabert.
Kommentera

ernie eagle: Montage betyder fejk. Typ iaf.
Kommentera

ståpäls: Vaddå fejkade?
Kommentera

Knegare: Jag lider med Skellefteå AIK. Men Peo Larsson, Pea Israelsson, den övriga styrelsen, Perra Johnson och spelarna i spetsen måste ta ett kraftfullt avstånd från detta. Vilket jag tror det gör också. Men det måste med eftertryck visa sitt vståndstagande både på den officiella hemsidan och i pressen.

Föreningen tar nåt djävulskt med skada av all denna negativa publicering. Oavsett vad man tycker oich tänker om Jonte Hedström så får det vara bra nu. Det räcker gott det som varit. Jag tror nog dem flesta vet i agsläget vad Skellefteåsupportrarna känner, tänker och tycker om Hedströms övergång till Timrå.

Men det finns fler människor inblandade i detta. Tänk på ungdomarna i Skellefteå som går på hockey. Sånt här hör inte hemma någonstans.

Tänk på hans familj som får lida nåt enrmt psykiskt för ett aktivt val som Hedström gjort.

Att skriva en hånfull men vackert inlindad banderoll och bua åt honom när han rör pucken kan jag köpa. Men det skulle ha stannat vid det.

Nu blir aldrig känslan för Skellefteå densamma längre som den en gång varit.

Jag har fördömt ett annat AIK-lag i åratal inim fotbollen och hockeyn för deras maffialiknande metoder. Nu sällar jag mig till skaran som inte känner någonting för SAIK längre.

Jag tyckte ni var en färgklick tidigare och led mer era ständiga misslyckande och gladde mig nåt otroligt när det stod klart att ni skulle göra comeback.

Nu skiter jag fullständigt i hur det går för er i resterande matcher. Jag kommer inte ens sörja om ni åker ur. Allt tack vare vissa individers smaklösa behandling av Jonte.

Om ledningen däruppe inte är helt ryggradslösa så sätter man sig ner i krissamtal med North Power snarast och drar upp riktlinjerna för vad som är acceptabelt och inte.

Sorgligt att en sån anrik förening har sådana skamlösa supportrar som skämmer ut sig gång på gång.

Ni borde skämmes tamefan!
Kommentera

Det finns ett riktigt övertramp i den här historian och det är Aftonbladets fejkade bild. Den är riktigt smaklös.
Kommentera

dr-nix: Näe håller helt med. Men jag hoppas att alla här inne håller den här diskussionen just här inne och inte försöker hämnas på något vis, blir fan bara värre då. Näe en hyllning till Jonte Hedström till matchen vi möter SAIK blir bäst med texten: "Här har du över 5000 vänner som älskar dig!".
Kommentera

Förstår inte detta... Visst fan finns det rötägg i varje supporterskara men när det gäller saker på denna skala med dockor och skit så bör väl de övriga lite mer intelligenta medlemmarna kliva in och sätta stopp för skiten..

Det finns inget försvar för sånt här skit, punkt slut.
Kommentera

LingaN: Går inte å jämföra med Zäta...

Om Zäta gått från Timrå till Modo INNAN TIMRÅ gått upp i elitserien, och sedan flyttat till NHL, för att sedan gått till MoDo IGEN är det samma sak. Och inte fan hade jag stött ett förslag att hänga upp en docka på han över en bro vid E4'an innan Modo kommer till match i Timrå.
Kommentera

ernie eagle: En sak är förmodligen ganske glasklar...fet är inte nån ur NP som är skyldig utan ett annat rötägg som bär skulden till det hela...å vore det likförb. nån där så torde det komma upp till ytan hos NP å då lär den snubben sett hockey i vårat Tempel för sista gången.

Jag håller helt å hållet med dej att IDIOTEN har nåt allvarligt skadat i skallen...det har nog inte gått en säkring utan det har nog gått en fas istället...eller så har blive tappad i golvet som liten.
Kommentera

Kickan: Smutskasta folk som "Kärringarna" efter en säsong. Om det är Linus Fagemo du åsyftar så fanns det synnerligen goda skäl. Vi har i vartfall inte mordhotat hans släkt eller hängt upp några vodoodockor vid infarten till Timrå på E4:an.

Vi må ha varit bittra men det där ligger bakom oss nu. Linus gjorde sitt val och det får stå för honom. Till en viss del får utstå spott och spe anser jag. Det har Jonte också fått gjort så det räcker och blir över.

Jonte har dessutom fått byta mobilnummer vilket säger det mesta.

Vi kan bli bittra och besvikna men vi uppviglar iallafall inte folk till att begå psykopatiska handlingar mot några spelare.

Vad f-n sänder det ut för signaler till omgivningen? North Power straffar ju bara ut sig själva med det där beteendet. Det lär ju knappast vara till deras eller Skellefteås fördel när spelare i framtiden står i valet och kvalet över tänkbara alternativ att spela för.

Tycker SAIK skall ta sig en riktig funderare på vad det är för budskap Supporterklubben deras befattar sig med.

I Timrå skulle en dylik handling aldrig någonsin komma ifråga. Vi tolerar att fanatismen får te sig vilka uttryck som helst. Måttet är rågat.

Jag får en fadd smak i munnen. För detta är jävligt osmakligt och de som pysslar med sån här skit måste ha något allvarligt fel i skallen.

Gärna hög spänningsvolt men inte kortslutning är min bestämda ståndpunkt.
Kommentera

250kg kärlek:
Känns mer som det där är äkta, tror inte att dom skulle använda en riktig matchtröja,,,
Kommentera

73Sjöbba: Måste säga att aftonbladets montage var mycket snyggare. Orginalet hade ju inte ens en riktigt timråtröja på sig. Lite tycker man att dom skulle ha kostat på sig.
Kommentera

73Sjöbba: Var inte det där ett fotomontage?
Kommentera

Bragd-Birger: AGERA NUBBEN!!

För er som inte har sett dockan så har jag lagt den i mitt filarkiv
Kommentera

Bragd-Birger:

Vaa faan..Ingen som är sparkad än?? 

Kommentera

Knylan: Meh, dom vill ju mörda Jonte. Vakna Nubben!!!1
Kommentera

Laken: De har dom garanterat redan gjort =)
Kommentera

Knylan: Ja, det känns som om det är dags att släppa detta nu.
Dags att börja fokusera på MoDo-matchen istället!
Kommentera

Dajja: Men snälla, du kan inte på fullaste allvar mena att det här agerandet är acceptabelt och sedan jämföra det med ett sarkastiskt skämt riktat till en av världens mest problemföljda profiler? Modos hemmapublik lyckades åtminstone göra det till en kul grej bakom pikarna riktat mot Wernblom när han var på besök i Övik..
Kommentera

Men kära jistanes! Vad är det egentligen ni brusar upp över? Känns det inte lite överilat?
Kommentera

Dajja: Dig kan man ju bli riktigt förbannad på just för att du tycker att den banderollen satt klockrent.
Du fattar tydligen inte att just den banderolltexten tillsammans med en jontedocka som hängt sig gör det hela maximalt otäck ock fult.
Jävla knäppgök!
Kommentera

Vad hade ni förväntat er egentligen? Att det skulle vimla av banderoller med texter som "Välkommen hem Jonte" "Du är alltid välkommen hit Jonte" ?

Klart att en docka på ett broräcke på E4:an kan uppfattas som lite halvt överdrivet. Däremot så tycker jag att banderollen med texten "Psykologen hjälpte ej" var klockren. Dock så kunde man ju alltid ha väntat med att visa upp den tills matchen började.

Min uppfattning i den här frågan kanske är lite radikal. Vad vet jag?

Ömma fotknölar. Peter Forsberg tog nog inte åt sig av den.
Kommentera

« · 767965 · »