1150x200-051a7674-5bbf-491a-93fe-5680d7648151.jpeg

Timrå IK

592048 inlägg · 6217 ämnen

Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-10-06

« · 2385638 · » Till forumet

Sv: Skellefteå AIK - Timrå IK 2022-10-06
Sputnik: Man måste ha skickliga tvåvägsbackar i dagens SHL. Våra backar kan parkera bussen och försvara sig bättre än de kunde förra säsongen, men inte så mycket mer.
Låst ämne

DenRöda: Som sagt, Strömberg sa det innan matchen mot FBK att spelarna i laget går för mycket på sina egna känslor istället för att följa spelsystemet.
Låst ämne

9108:

Det är svårt att säga att det bara är forwards och första och andrakedjan som ska fixa offensiven. Dom har ju ingen hjälp från försvararna, ingen riktigt bra back som kan hjälpa till att etablera offensiv och behålla trycket i anfallszon och som kan hoppa med i anfallen. Det är väl LaLeggia men han är för ensam och han svajar i matcher och är för ojämn.

Kolla på andra lagen i serien, de flesta har backar som kliver med i anfallet och involveras i spelet i offensivzon och klarar av detta. Kan hålla i puck, kan slå sin gubbe och hitta pass. Samt att försvararna klarar att lösa pressen i egen zon och snabbt slå om till anfall, idag är lagen så bra taktiskt så ger man de tid att ställa upp är det i princip kört att få till nått vettigt. Man måste in i zon innan de organiserat sig.

Timrå har ingen sådan förutom LaLeggia. De övriga har inte kunnandet att vara kreativ i anfallszon utan det blir i bästa fall back till back och skott, eller skicka ner pucken djupt. Väldigt få som kan starta spelet snabbt från djupt i egenzon också. Kolla t.ex hur SAIK:s backar agerade idag och hur fort det går att ställa om.

Det Timrå skulle behöva är minst en Joel Persson, Pudas eller liknande klassback som kan äga en hel offensivzon och hjälpa forwards i offensiven samt se till att man får snabba vändningar.

Skrev ett inlägg i Modoboken att det är en svår sits för Timrå med sådant framtungt byggt lag. Dahlen, Hanzl, Lander, Pettersson, Wedin och ev Halloran äter nog en stor del av löneutrymmet. Pengar som hade kunnat gå till 1-2 klassbackar istället. Hade nog varit nyttigt för ett lag som är i etableringsfas och ännu inte har den stora kassan och budgeten som etablerade lag har. Sedan är det riktigt lyckosamt att målvaktssidan ser ut att hålla, hade inte varit kul med förbrukad budget och behöva leta en ny klassmålvakt också.

Men en svår situation, man kan ju inte säga nej till namnen som ville hem heller.

Tror ändå att Timrå kommer vända detta, det finns för mycket skicklighet i laget och att undvika kval ska man klara. Jag tror man kommer vara med i play-in när 52 matcher är spelade. Där kan man säkert ta sig vidare till slutspelet och en kvartsfinal.
Låst ämne

9108: jo och det är inte bara denna match…

Det är säsongen…

Vi har ööööst kärlek över JJ med som räddat siffror och poäng åt oss med…

Vi har inget fungerande försvar och inget fungerande spel så det blir ganska tungt det här…
Låst ämne

Zäta75: Vi behöver till att börja med få in 2 backar av bra SHL klass, speciellt som klarar av defensiven. Har vi råd? Förmodligen inte alls. Vi behöver trots all balansera upp hela laget. En offensiv går att tugga igpåg om man i allafall har en defensiv som håller.
Låst ämne

Labban: exakt så.

Hjärta för föreningen absolut!

Visa hjärta under matcher?
Låst ämne

Behkvs kastas om i kedjor väcka laget lite.
Låst ämne

9108: Bra sammanfattat. Vad gäller Didde är det väl få spelare som levt så högt som han på en enskild prestation. Han är en jävligt medioker SHL-back men den där skottäckningen mot KHK som resulterade i kontring och mål för oss blev hans guldägg
Låst ämne

9908: just det.

Jag utrycker mig på ett sätt som ger dig rätten att instruera mig att inte utrycka mig som jag gjorde…

Men dåså!

Allt är lugnt!
🤨
Låst ämne

Andersson: Det tar emot att säga ddt men vi saknar en sån som TY Rattie som kan sätta dit några puckar från inget läge alls nästan. Han gjorde 2 ikväll. En i öppen kasse iofs. Förra året hade vi också ett grymt kontringsspel av framförallt Lodin. I år har vi inte sett mycket av det ännu. Wedin borde kunna.

Verkligen en vattendelare i matchen mot Örebro på lördag. Ska vi återgå till vinnartåget eller sjunka allt djupare? Visa lite vilja nu och ge allt för er klubb gör fan och gör rätt för lönen. Det var en bra start idag spela så hela tiden! Det ska vara ett krig därute!
Låst ämne

Spelarna verkar inte förstå vad Ante vill. Fram till att Walli stänkte dit 1-0 så var vi faktiskt, hör och häpna, dominanta. Vi pressade, stressade, hade fint spel till och från, tacklade och var först på pucken 9 av 10 gånger. Direkt efter målet så går vi tillbaka till att vara avlånga. Och det fortsätter heeeela matchen. Felpass på felpass. Felstuds på felstuds. Skellefteå har käkat steroider till frukost. Rautio är en extrem säkerhetsrisk. Returer släpps hejvilt och Timråförsvaret får inte tag på dessa returer vilket gör att skottstatistiken är som den är. Rautio kommer avsluta karriären efter denna säsong. Det ser man på honom.
Låst ämne

söder över: Man undrar ju lite hur pass sugna våra hemvändare är att spela i SHL? De har alla stort Timrå-hjärta det betvivlar jag inte, men var är spelglädjen? Pettersson ser frustrerad ut, Lander kör fast, Dahlén gör några bra aktioner, men det räcker inte. Man får en känsla att de hellre velat vara i KHL/NHL och ser detta som lite "kul grej" bara och inte riktigt vaknat upp än och ser allvaret. Den enda jag tycker spelat ungefär som jag förväntat mig är Wedin.

Jag tror absolut våra hemvändare kommer tagga till, men just nu är man i en törnrosa-sömn.
Låst ämne

söder över: Återigen: Jag önskar också mer av flera delar. Har aldrig påstått att jag njuter. Att jag försöker ha någon form av konstruktiv kritik för att jag inte anser att vi ska sparka tränare, inse att vi är ett bottenlag eller totalt såga våra hemvändare gör inte att jag hittar väldigt många förbättringsområden.

Jag är också arg. Jag skrev en kommentar där jag sågade vår offensiv denna match, och identifiera hur våra jävla klantiga misstag kostar oss 3 mål. Sen nämnde jag ett mål som vi hade otur med studsen, och du väljer att haka upp dig på det och tror att jag är nöjd?

Det är lite min poäng i hur man kan välja att uttrycka sig.
Låst ämne

297: trötter är inte så trött som dom säger, han har bara inte vaknat
Låst ämne

Såg vilka mål som släpptes in i eran match, och det enda jag komma fram till är att era spelare säljer eran målvakt på iaf 2 eller 3 av målen ikväll vad pysslar era spelare med just nu?

Sen nog om detta nu men om inte Ante gör något åt eran första kedjan inför nästa match då är han nog inte rätt man på jobbet
såhär ska ni har erat lag nästa match och då blire 3 poäng!

Walli Hanzl O.J
Alvarez Lander Halloran
Dahlen Lundin Hartman
Wedin Blomqvist Boyce

Pettersson

sen värva 3 backar, ta bort erixon skicka han till korpen, stenkvist sätt han på gymmet och be han träna lite muskler säsongen ut
och strömgren borde gå till en synoptiker , för han passade mer gul-svart än vit-rött ikväll
Låst ämne

9908: jag är ingen jävla domedagsprofet!

Om man spelar bajs så kommer inte publiken!

Om man krigar men inte riktigt räcker till som kommer några iaf.

Men flummiga lallare som låtsas se något som är bra när skiten är fullständigt under isen är patetiskt!

Jävla strutsbeteende!

Låt oss se skiten för vad det är så kanske man kan göra något åt det!

Passningsspelet har inte funkat sedan första nedsläpp!

Sedan har det gått utför.

Men det är klart jag ska inte hetsa upp mig i onödan och du har så klart helt rätt till din uppfattning.

Njut på du!
Låst ämne

modomille: Jasså gör det inte? Smartaste modo supporten i hela sverige
Låst ämne

Sputnik: Jag skrev att de inte är en katastrof. Till skillnad från flertalet är jag av uppfattningen att det här laget kommer äta sig in i säsongen. Jag är nöjd med att vi tog poäng i de matcherna. Sen trodde jag helt ärligt att det skulle se bättre ut än de gjort bitvis, men oavsett.

För att vara övertydlig: Att jag anser att matcherna inte var en katastrof är inte likställt med att vi varit överlägsna, förtjänat att vinna eller är statistikvinnare.

Andra perioden idag, den är en katastrof för mig. Första mot Växjö med. Eller egentligen hela matchen mot Växjö.
Låst ämne

7043: bland backarna Svensson och Erixon kan lånas ut till Löven. Bland forwards första och andra kedjan helt katastrof. Besviken på alla.
Låst ämne

6 matcher utan att det riktigt funkat i någon match är vad jag har sett. Det jävliga är ju också att statistiken talar ett tydligt språk. Timrå är tvärsist i corsi close (skotten i resultatmässigt jämnt läge), då gör vi faaaantastiska 38% av skotten jämfört med motståndarna. Baserat på 6 olika motståndare hittills också. Än värre är det med PDO som visar att vi i princip har den andelen utdelningen/räddningarna som vi borde ha, där har HV mer att hämta så räkna med omkörning där inom kort.

Såg bara 1a perioden idag och kanske var det lika bra det. Det jag hann se var mängder av felpass, osynkade åkningar, usla ingångar i offensiv zon och allmänt dålig fart. Lite likt vad jag sett tidigare. Nej det är något som inte klickar, sen om det beror på spelsystem, försäsongsträningen eller spelarmaterialet det vette fan. Men helt klart måste det jobbas runt med både det ena och det andra.
Låst ämne

7043: Ja och Kapanen kan inte mycket mer göra än att ta emot Nubbens bygge. Frågan är om kulor finns för en back ens. För back det måste vi ha in, Erixon håller inte till exempel.
Låst ämne

Det verkar inte gå så bra för er?
Låst ämne

Sputnik: 183 skott emot… 140 egna…

Mm

Såg du andra perioden med?

Såg riktigt stabilt ut.

Verkligen…

SAIK hade inte lekstuga…
Låst ämne

Saik-Småland: Ursäkta men samma snack som förra säsongen. Med tanke på vilka spelare vi fått in måste man kunna ställa högre krav. NI är bra, hatten av, men FBK, Växjö var också bra. Det går inte att lägga hur många lag som helst på hög som man inte tar poäng mot. Vi spelade bättre mot er än mot FBK, ändå sumpar vi matchen.
Låst ämne

297: Materialet på backsidan är inte mycket att göra åt om vi ska vara ärliga. Helt felbyggt.
Låst ämne

hockeyärnice: Måstematch mot Örebro ja. En till förlust hemma är inte acceptabel. Men Örebro är inte dåliga de ligger tvåa just nu på 12p efter 3-0 mot HV ikväll. Vi har 7p. Vinner Örebro blir luckan till dem 9p vinner vi bara 3. Snacka om sexpoängsmatch.

Kommer Ante att agera och göra om i kedjorna är frågan eller bara köra på? Jag vill se Dahlen Lander och Wedin/Hartmann i 1a kedjan
Låst ämne

Sune: Nu vet jag inget om hinkning. Det var dock mer än 3 enheter. Nu har jag som sagt hört det här i andrahand, dock från en person jag känner väl och som inte har någon som helst anledning att ljuga om det. Ska dubbelkolla imorgon bara så han är 100 på att det inte var alkoholfri bira. Vill verkligen inte vara ryktesspridare egentligen. Och enligt mig är sådant helg ok, så länge man gör sitt yttersta på planen som offentlig figur med extremt hög lön.
Låst ämne

Bragd-Birger: Måste bara se ut så här mot Örebro 1a Wedin Lander Hartman 2a Dahlen Hanzel Walli sen får de blanda som de vill sen hoppas jag Alvarez är tillbaka trodde jag ALDRIG jag skulle göra. Hur som helst måste en back in omg annars snart jumbo hela vägen till kvalet.
Låst ämne

9908: Kolla Corsin från alla de matcherna då pratar om så kan man nog säga annat om att vi rättvist skulle vunnit nån av de matcherna, förutom mot HV då.
Låst ämne

pingvin: tror vi kommer att behöva sparka ante. Förra säsongen hade han ett dåligt material men i år har han ett avsevärt bättre material men vi spelar minst lika dåligt som ifjol och våra bästa spelare ser sämst ut i hela laget. Det mest oroande är vad han kommunicerar. Eller kanske snarare det han inte kommunicerar. En massa jävla skit om dåliga domare och axelryckningar men ingenting om att vi inte ens kan spela oss ur egen zon.

En positiv sak för oss är att det borde vara enklare att hitta en ny tränare med det här laget. Förra säsongen kan man inte klandra någon som väljer att passa på ett allsvenskt Timrå IK.
Låst ämne

thorwald: Nu får ni skärpa er alla medgångs-fan det har ju inte spelats 10 omg än Ursäkta om jag låter stöddig finns viktigare matcher för Timrå än att slå oss.DET HÄR FIXAR NI TILL SLUT!!!
Låst ämne

pingvin: Det svänger hela tiden. LHC som började svagt har höjts sig. Timrå inne i en svacka nu. Man ser Rögle i nedre och Örebro Malmö ganska högt upp. Det kommer inte sluta så. Jag tror ni hamnar i slutändan 7-9 plats. Ni har ett starkt lag. Enda frågetecknet jag ser utifrån är... Är inte så förtjust i er tränartrojka med Ante i spetsen. Håller han måtten?
Låst ämne

söder över: Men lugna ner dig 99 snäpp. Det var en puck jag nämnde studs. Resterande tilldelar jag vårt eget spel. Matcherna mot LHC, HV, FHC och FBK är absolut ingen katastrof, även om man såklart vill mer.

Kamma dig. Det är 46 matcher kvar, man kan fokusera på det som behöver bättras utan att vara hjärndöd domedagsprofet.
Låst ämne

9908: Vi är så oerhört begränsade i hur vi tar oss in i anfallszon. När vi väl kommer dit så har spelarna inget understöd. Skulle säga att det är en kombination av för lata forwards och för långsamma backar. Återigen en sån där match där Stenqvist står och letar pass i 15 minuter innan något händer. Våra backar är bra defensivt men that's it. Det hjälper ju dock inte när våra forwards ger bort 100 puckar i mittzon.
Låst ämne

9908:

Roligt? Det kan de väl ha utan att hinka bira? De har väl ett ansvar mot sponsorer, publik etc. Dricka kan de väl göra efter säsongen, de är ju elitidrottsmän och heltidsproffs! Eller tydligen inte förresten...
Låst ämne

Walle2: Är inte du en av dom berömda förlorarna som hängde här mycket för några år sedan men försvann när vi pissade på er i kvalet?
Låst ämne

9908: hahaha!!!! Fan vad gulligt!

Du lyckas bryta ut allt i sekvenser och pratar om tur och universums omständigheter…

Det är ju kul att du försöker hålla hoppet vid liv.

Har du sett hur fantastiskt fint man lirat i övrigt i år?

Det har varit 6 nära nog bottennapp eftersom universums alla studsar infaller lite olyckligt när Timrå spelar.

Det är ju patetiskt!

Man tävlar ju för fan inte!

Allt står stilla utom Walli och Oliver Johansson…
Låst ämne

Den som menar att den har hand om försvaret/backarna och den har hand om anfallet/forwards så det är deras ansvar förstår inte riktigt hur man jobbar. Både backar och forward finns med i både försvar och anfall.

Tränarna har kommit överens om ett spel och sedan koncentrerar man sig mer på den uppgift man har och kollar exempelvis mer på försvar eller anfall. Efter det så går man ju naturligtvis igenom det ilag, det är ju inte så att man kör sitt eget race.
Låst ämne

vonDöbeln: Speltid idag.
E Pettersson 19.09. -2
Dahlén 19.07 -2
Walli 8.30. +1
Oliver 5.02 +1
Vilka fick ut mest av sin istid?
Låst ämne

Sune: Min kollega satt vid bordet bredvid. Kunde återge vad de åt, drack och vilket humör de var på. En annan kollega instämde och sa att han träffat delar av dem på Centralen. Men skitsamma, får min del ska de självklart ha roligt.
Låst ämne

falconuggla: Fick en jävligt olustig deja vu känsla när jag såg att vi halkat ner på kvalplats! Vi ligger näst sist. Jag hade hoppats på Top 6. Många matcher kvar men…
Låst ämne

Walle2: Ni är väl på samma placering ... i serien under
Låst ämne

Äsch vi är där vi hör hemma.

Ska bli kul att läsa rubrikerna på Expressen/aftonbladet o m.m

"Nubben mot Nubben i negativt kval"

- "Hoppas ett av mina lag håller sig kvar höh höh" Nubben
Låst ämne

Walle2: Går bra för er också Walle 🖕
Låst ämne

Walle2: 1-2 mot Almtuna?

Lycka till i kvalet mot Huddinge
Låst ämne

söder över: Ja vi hade sämre defensiv förra säsongen, men ett helt annat omställningsspel ändå. Även om vi bodde i egen zon större delen av matcherna då.
Låst ämne

297: EP är otäckt lik Alvarez i sitt sätt att agera på isen senaste matcherna...
Låst ämne

thorwald: Absolut. Vet inte var jag påstod något annat? Mer att det hela symboliserar inställningen på isen just nu.
Låst ämne

297: Fan. Är inte Pettersson en av dom berömda återvändarna som skulle fixa Guldet till Tik???😅😅
Låst ämne

Jaha, ännu en hockeylektion. Jävlar vilken kvalleskillnad mellan lagen. Om man tänker sig att man vill tävla mot dom, eller något av dom andra förväntade topplagen, måste man få upp passningsspelet och sluta strössla med bjudningar. Sånt här lall håller inte.

Nu blir det, på pappret, lite lättare motstånd framöver. Kanske. Örebro går ju hyfsat nu. Svårt att tänka mig att dom kan prestera den här formen av totalhockey som Skell-Hell bjöd på idag, dock.

Återstår att se hur laget tagit dom här senaste två käftsmällarna. Hur hanterar Ante en iskall EP? Hur ska man få fart på dom två första kedjorna ö h t?

I övrigt tycker jag att vi bör se en smula nyktert på läget. Vi är inte där att vi kan mäta oss med dom bästa lagen. Frågan är om vi kommer det under hela säsongen, så länge dom spelar på topp.
Frågan är också: kommer vi kunna hitta ett spel, med de brister vi sannolikt tvingas leva med hela säsongen, som tillåter oss att plocka de poäng vi behöver.

Den som lever får se.
Låst ämne

« · 2385638 · »